بازی های دسته جمعی

حالت شب

در هفته های اول تابستان هستیم و کودکان، نوجوانان و جوانان با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها با ایامی حوصله سربر مواجه شده اند. غافل از اینکه دورهمی های فامیلی و انجام بازی های دسته جمعی یکی از بهترین روش های سپری کردن این ایام است. حالا که این عزیزان در ایام تعطیلی به سر می برند و با این چالش رو به رو شده اند که چگونه خود را سرگرم کنند، تیم فارسی خوان با پیشنهاد بازی های دسته جمعی به این عزیزان درصدد است که در حل این مشکل به آنها کمک کند. به همین خاطر این تیم در این مطلب می کوشد تا تعدادی از بهترین بازی های دسته جمعی خانگی سنتی  و کودکانه را به این همراهان همیشگی معرفی کند.

بازی های دسته جمعی

این روزها گوشی های همراه باعث فراموشی بسیاری از کارهای خوب گذشته شده است.

بازی های دسته جمعی 3

چه روزهای شیرینی بود وقتی بچه بودیم و به مهانی خانه اقوام دعوت می شدیم یا کسی که بچه داشت مهمانمان می شد. آن موقع هنوز تلفن همراه زیاد باب نشده بود. افراد وقتی در جمعی می نشستند واقعا ذهنشان در آن جمع بود و به چیز دیگری فکر نمی کردند. تنها دغدغه شان در مهمانی ها این بود که چه کاری انجام دهند که بیشتر خوش بگذرد. افراد با بازی های گروهی سعی می کردند در آن مهمانی خاطره ای شیرین بسازند که تا سالیان سال طعم شیرینش را فراموش نکنند.

بازی و تأثیر آن بر زندگی افراد

اما اینکه بازی چیست؟ و چه تأثیری در زندگی افراد دارد؟ در ادامه بیان می شود.

هر فعالیتی که به طور اختیاری و برای سرگرمی و تفریح در ایام فراغت انجام شود بازی نامیده می شود.

ویژگی های بازی

ویژگی های بازی

اختیاری

لذت بخش و سرگرم کننده

بدون تعیین وقت

به دور از کشمکش و پرخاشگری

بازی های و تأثیر آن بر زندگی افراد

از مهم ترین فواید بازی های گروهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازی های جمعی همه افراد را سرگرم می کنند.
  • به نوجوانان و جوانان کمک می کنند تا با دوستان و اطرافیان خود در خارج از مدرسه و دانشگاه ارتباط خوبی برقرار کنند.
    افراد با انجام بازی های جمعی می توانند دوستان خود را بهتر درک کنند و آنها را بهتر بشناسند.
  • همچنین بازی های جمعی می تواند نقش بسیار مثبتی در رشد روانی، هیجانی و بهزیستی کودک داشته باشد.
همچنین بخوانید : مراسم آب بازی مردم تایلند

در ادامه مطلب چند مورد از بهترین بازی های دسته جمعی سنتی ایرانی به شما همراهان همیشگی معرفی می شود.

بازی های خانگی سنتی ایرانی

نقطه بازی

به احتمال زیاد بسیاری از شما دوستان نام این بازی را شنیده اید و یا حتی ممکن است آن را انجام داده باشید. نقطه بازی یک بازی بسیار سرگرم کننده و فکری است و می تواند شما را برای مدت طولانی سرگرم کند.

در این بازی شما دوستان باید بر روی یک کاغذ نقاطی به شکل مربع بکشید و پس از تکمیل شدن نقاط بازی را شروع کنید. در این بازی باید سعی کنید با کشیدن خطوط بین نقاط، که به نوبت هر فرد یک خط می تواند بکشد، یک چهارخانه ایجاد نمایید و حرف اول اسم خود را در آن وارد کنید و علاوه بر تصاحب آن خانه جایزه دارد که یک خط اضافی نیز بکشد. فردی که بتواند خانه های بیشتری تصاجب کند برنده این بازی است.

بازی های خانگی سنتیاسم روی پیشانی

در این بازی اسمی روی کاغذ نوشته شده و روی پیشانی یک فرد چسبانیده میشود تا آن را حدس بزند.

اسم فامیل

در این بازی افراد به تعداد خود روی برگه هایی جداگانه لیستی شامل اسم، فامیل، شهر، کشور، غذا، میوه، اشیا حیوان، ماشین، رنگ و … می نویسند و با هم مسابقه می دهند که کدامیک از آنها می توانند زودتر این لیست را پر کنند. با افزایش تعداد نفرات مشارکت کننده در بازی هیجان این بازی بیشتر می شود. در این بازی افرادی که اسامی منحصر به فرد می نویسند برای هر مورد ده امتیاز گرفته و در صورتی که مشابه دیگری نوشته باشند تنها پنج امتیاز می گیرند.

پانتومیم

در این بازی باید به دو گروه تقسیم شد. سپس یکی از گروه ها یک نفر از گروه مقابل را انتخاب کرده و یک کلمه به او می گویند تا این فرد انتخاب شده با انجام حرکات نمایشی این کلمه را به گروه خود بفهماند.

بازی های دسته جمعی کودکانه و فواید آن

حالا که از بازی صحبت می کنیم بد نیست کمی هم به فکر کودکانمان باشیم.

احتمالا همگی شما دوستان از فواید بسیار بالای بازی برای کودکان خبر دارید. به گفته محققان حدود ۸۰ درصد از رشد هوشی کودک از بدو تولد تا ۸ سالگی او شکل می‏گیرد. از طرفی بازی رشد هوشی کودکان را تسریع می بخشد. از این رو بازی مهم ترین عامل برای رشد هوشی کودکان است.

درواقع با بازی کردن روح آنها پرورش یافته و بانشاط و مسرور می شوند و به خودشناسی می رسند. آنها با بازی کردند درمی یابند که برای زندگی خود باید هدف داشته باشند. پس به خاطر داشته باشیم که بازی های کودکانه نقش بسیار زیادی در تربیت کودک ما دارد و می توان بسیاری از نکات تربیتی را در قالب بازی به آنها آموزش داد. با بازی های دسته جمعی می توان صفات اخلاقی و اجتماعی فراوانی به وی آموخت و روحیه دوستی، صمیمیت، نظم و همکاری را در او شکل داد.

بازی های دسته جمعی کودکانه

چند مورد از بازیهایی که همه ما کودکیمان با آنها سپری شد و بد نیست به کودکانمان نیز یاد دهیم:

  • عمو زنجیرباف
  • قایم موشک
  • گرگم به هوا
  • لی لی
  • وسطی
  • هفت سنگ
همچنین بخوانید : اسباب بازی مناسب بچه ها

با اینکه امروزه به علت پیشرفت تکنولوژی و استفاده از وسایل ارتباط جمعی، بازی های رایانه ای مدرن و ورزش های جدید، امکان انجام بازی‌های سنتی به حداقل ممکن رسیده و حتی می‌توان گفت به دست فراموشی سپرده شده است، اما ما در این قسمت سعی کردیم بازی های سنتی را برای شما دوستان عزیز مرور کنیم. امیدواریم که با خواندن این مطلب دلتان هوایی شده و کمی از تکنولوژی فاصله بگیرید و در کنار دوستان لذت ببرید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید. همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام