چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد در غیر این صورت پیگرد قانونی دارد...
09901528674

بهداشت دهان و دندان

حالت شب

بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان شامل تشخیص سلامتی دهان و بهبود آن درمیان جوامع و نه فقط در اشخاص است. یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در خصوص بهداشت دهان و دندان، فلوئورید کردن آب آشامیدنی است. همچنین، دهان شویه‌های تبلیغاتی نیز یکی از موضعات مهم این رشته به‌شمار می‌رود زیرا بعضی از مطالعاتی که در این رابطه صورت گرفته، سرطان دهان را به استفاده از آن‌ها ربط می‌دهد. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رعایت بهداشت دهان نه تنها برای سلامت دندان‌ها ضرورت دارد، بلکه برای سلامت قلب و مغز نیز حیاتی است.

 بهداشت دهان ودندان۱) شیوه های رعایت بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان ودندان-شیوه های رعایت بهداشت دهان ودندان

به نظر می‌رسد که شیوه‌های زیادی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد که هنوز شناخته نشده.حتی با وجود فلوئورید کردن و رعایت بهداشت دهان، باز هم پوسیدگی دندان جزو بیماری‌های مرتبط با غذا محسوب می‌شود که همهٔ خانواده‌ها گرفتار آن می‌شوند و از نظر اقتصادی تحت تأثیر هزینه‌ای برابر بیماری‌هایی چون حملهٔ قلبی، دیابت و چاقی قرار می‌گیرند.با این حال روش‌های آسانی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها وجود دارد، مانند طرح‌های ملی که درآمریکا صورت می‌گیرد.

طبق نتیجه‌ای که از این طرح‌ها گرفته شد، خمیردندان باعث کاهش اسید باقی‌مانده از تجربهٔ مواد غذایی روی دندان‌ها می‌شود، اسید آن‌ها را خنثی کرده و در نتیجه منجر به پاک شدن دندان‌ها پس خوردن غذا می‌شودهمهٔ پوسیدگی‌ها بخاطر حبس غذا بین دندان‌ها و تبدیل شدن به اسید صورت می‌گیرد. با اینکه ۹۵٪ غذاها پس از هر وعده غذایی بین دندان حبس می‌شود ولی ۸۰ ٪ پوسیدگی‌ها در شیارها و فرورفتگی‌های سطح جوندگی دندان است، جایی که مسواک و خمیر دندان فلوئورید به آن دسترسی ندارد.

پوشش‌های دندان که سطح شیارها را پوشانده‌است، مانند سدی عمل می‌کند که مانع حبس غذاها و تبدیل شدن آن‌ها به اسید و خوردگی دندان‌ها می‌شود. این پوشش‌ها درصد تأثیری مانند فلوئورید کردن دندان‌ها دارد و از ۸۰ ٪ پوسیدگی‌ها جلوگیری می‌کنند.جویدن فیبر بعد از هر وعده، مانند کرفس، باعث می‌شود که کربوهیدرات غذاهایی که بین شیارها گیر کرده را رقیق سازد، اسید حاصل از آن‌ها را خنثی کند و دندان‌ها را حتی بهتر از جویدن خمیر دندان‌های مخصوص یا آدامس تمیز کند.

جویدن خمیردندان بعد یا قبل مسواک زدن منجر به این می‌شود که سطوح مستعد پوسیدگی، سطوح بین دندان‌ها و شیارهای سطح دندان را که دور از دسترس الیاف مسواک هستند، توسط فلوئورید تمیز شود.

ما هم‌اکنون راهای پیشگیری از پوسیدگی دندان را می‌دانیم ولی هدفمان این است که این روش‌ها را ساده، آسان و در دسترس همگان قرار دهیم.بهداشت عمومی دهان و دندان، حوزه‌ای است که براساس پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های پریو (بیماری لایه‌هایی که دندان را دربردارد) قرار گرفته.

بهداشت دهان و دندان توسط طرح‌هایی با بودجه‌های دولتی بیشتر تمرکز خود را روی دانش آموزان مدارس دولتی قرار داده زیرا این اعتقاد وجود دارد که دانش آن‌ها در زمینهٔ بهداشت دهان تنها راهی است.که منجر به بهبود سلامت دهان و دندان در جامعه می‌شود. در گذشته، الگوهای این طرح شامل بازدید سالانهٔ دندانپزشکان به مدارس و آموزش طرز صحیح مسواک زدن به آن‌ها بود. در دههٔ ۱۹۷۰، این طرح نیاز به الگوهایی پیچیده‌تر و پیشرفته تر داشت.

همچنین بخوانید : آفت دهان

در این مرحله، دندانپزشک هفته‌ای یک جلسهٔ یک ساعته به مدرسه‌ها می‌رفتند و توضیحات و راهکارهایی را ارائه می‌ دهند، همچنین به سؤالات دانش آموزان در این خصوص پاسخ می‌داد. این طرح با همکاری دندانپزشک، بهداشت کار دهان و دندان و با کمک معلم‌هایی که از قبل تحت آموزش قرار گرفته بودند، اجرا می‌شد. همچنین برنامه‌های تصویری ویژه‌ای به والدین بچه‌ها داده می‌شد تا آن‌ها نیز تشویق به یادگیری در این زمینه شوند.

بهداشت دهان و دندان ۳) میکروبهای مضر برای بهداشت دهان ودندان

میکروبها به علت زمینه مساعد ممکن است به شدت در دهان تکثیر پیدا کنند و باعث پوسیدگی دندانها شوند. لازم به یادآوری است برخی میکروبها جزو ساکنین طبیعی دهان محسوب می شوند و در صورت افزایش بیش از حد و جایگزین شدن با میکروبهای بیماری زا منجر به تخریب دندانها خواهند شد.میکروبها به علت زمینه مساعد ممکن است به شدت در دهان تکثیر پیدا کنند و باعث پوسیدگی دندانها شوند. لازم به یادآوری است برخی میکروبها جزو ساکنین طبیعی دهان محسوب می شوند و در صورت افزایش بیش از حد و جایگزین شدن با میکروبهای بیماری زا منجر به تخریب دندانها خواهند شد.

بهداشت دهان ودندان ۴)توصیه هایی برای بهداشت دهان ودندان

بهداشت دهان ودندان-توصیه هایی برای بهداشت دهان ودندان

اقدام اساسی برای حفظ سلامت دندانها و بهداشت دندان ، مسواک کردن به روش صحیح و در زمان لازم است . مسواک باید موی کوتاه داشته باشد و از نظر زبری یا نرمی برای مصرف کننده مسواک قابل قبول و مناسب است .در هنگام مسواک کردن باید با دقت و بدون عجله دندان ها را در جهت طول دندان و شیارهای آن ، بطور کامل مسواک کرد و با یک چرخش تقریبا ۴۵ درجه ای ذرات غذا را از لای دندانها خارج کرد .

اگر عمل مسواک دندان به طور کامل انجام شود برای رعایت بهداشت دندان حداقل مدت سه دقیقه باید طول بکشد .به گزارش اسان طب برای تکمیل کار مسواک کردن امروزه استفاده از نخ دندان به منظور پاک کردن لای دندانها توصیه می شود ، خلال دندان هم اگر از نوع و اندازه مناسب تهیه شده باشد به خصوص قبل از مسواک کردن ، می تواند در پاکیزه ساختن فضای میان دندان ها نقش موثری داشته باشد .

 بهداشت دهان ودندان ۵)نکات مهم برای رعایت بهداشت دهان ودندان

۱- حداقل ۳ بار در شبانه روز یعنی بعد از صرف صبحانه ، ناهار و شام باید مسواک کرد البته مسواک کردن بعد از شام و قبل از خواب اهمیت بیشتری دارد .
۲- مناسب ترین زمان برای مسواک کردن حداکثر ۲۰ دقیقه بعد از صرف ماده غذایی است .
۳- در مواقع مصرف شیرینی ها و موادغذایی چسبنده ، مسواک کردن قوری بعد از مصرف مواد مورد اشاره توصیه می شود .
۴- مصرف خمیر دندان های مختلف بهتر از مصرف فقط یک نوع خمیر دندان است زیرا فرصت سازگاری میکروبهای دهان را با ترکیبات موجود در خمیر دندان محدود می شود
۵- حتی اگر خمیر دندان در دسترس نباشد مسواک کردن با آب ویا آب و نمک برای بهداشت دهان  لازم است . در حقیقت آنچه که مهتر است همان مسواک کردن است که موجب بر طرف کردن مواد باقی مانده در رو و لابلای دندان ها می شود .
۶- خمیردندانهای حاوی فلوراید بهتر از سایر خمیر دندان ها است .
۷- از شکستن اجسام سخت با دندان جدا باید خودداری کرد .
۸- خوردن آب یا غذای داغ و خیلی سرد همزمان یا به فاصله کم ، صلاح نیست .
۹- استفاده از مسواک اختصاصی ضروری است
۱۰- قرار دادن مسواک خشک نشده در قوطی مخصوص کاردستی نیست بلکه بهتر است برای خشک شدن کامل مسواک ، آن را در لیوان طوری قرار دهند که قسمت مودار مسواک بیرون از لیوان بماند و کاملا خشک شود .

در زمانهای قبل و امروزه، کم و بیش پوسیدگی دندان را به معنی کرم خوردگی دندان می دانستند. این موضوع یعنی کرم خوردگی دندان اصطلاح غلطی است که در جامعه مرسوم شده است. پوسیدگی دندان به تخریب نسوج سفت و سخت دندان گفته می شود که در نتیجه ایجاد محیط اسیدی توسط میکروبها در حفره دهان اتفاق می افتد و اگر پوسیدگی دندان پیشرفته باشد،میکروبها به علت زمینه مساعد ممکن است به شدت در دهان تکثیر پیدا کنند و باعث پوسیدگی دندانها شوند. لازم به یادآوری است برخی میکروبها جزو ساکنین طبیعی دهان محسوب می شوند و در صورت افزایش بیش از حد و جایگزین شدن با میکروبهای بیماری زا منجر به تخریب دندانها خواهند شد.

برای تقویت دندانها و افزایش مقاومت آنها در برابر محیط نامناسب و مخرب و اسیدی دهان از درمان با فلوراید به طور مستقیم استفاده شود. البته توصیه می شود که در حد استاندارد مقداری از ملح فلوراید به آب آشامیدنی اضافه شود، تا به طور وسیعی در سطح جامعه از این روش برای افزایش مقاومت دندانها استفاده نماییم.این فرصت را مغتنم شمرده و مطالبی را در خصوص اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان یادآور می شویم. امید است قدر این نعمت را بدانیم و با مراقبت و رعایت بهداشت و مسواک زدن منظم، خدای را سپاسگزار باشیم .

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام