رژیم غذایی برای چاقی

حالت شب

رژیم غذایی برای چاقی

این نوع رژیم غذایی پر کالری به شما کمک خواهد کرد تا خیلی سریع چاق شوید. شما برای چاق شدن باید یک رژیم غذایی پر کالری استفاده کنید. این تصور درست است که غذاهای روغنی و شیرین، کالری بیشتری دارند، اما اگر هم وزن کمی داشته باشید سبب سلامتی‌تان را تأمین نمیکنند.

وقتی رژیم غذاییتان را با یک برنامه‌ی ورزشی برای افزایش عضله همراه کردید، غذاهای مناسبی را در برنامه‌ی غذایی افزایش وزنتان انتخاب کنید تا بجای ساخت چربی، عضله‌ی سالم برایتان ساخته شود.برای چاق شدن باید بدانید بدن‌تان به چند کالری نیاز داردکالری موردِنیاز بدن در افراد مختلف، متفاوت  است..برای اشنایی بیشتر با فارسی خوان همراه باشید.

با رژیم غذایی برای لاغری آشنا شوید.باید بتوانید نیاز بدن‌تان به کالری و نیز میزان کالری دریافتی‌تان را ارزیابی کنید. زمانی که این مقادیر را یافتید، کالری دریافتی‌تان را ۵۰۰ واحد در روز افزایش بدهید. برای افزایش کالری دریافتی بهتر است از غذاهای پرکالری استفاده کنید. همچنین برای خوردن وعده‌های غذایی زمان‌بندی مناسبی داشته باشید تا بتوانید کالری دریافتی روزانه‌تان را افزایش بدهید.

 رژیم غذایی برای چاقی۱)  نوشیدنی‌های مغذی برای رژیم‌ غذایی‌ چاقی

مصرف نوشیدنی‌های مفید در کنار افزایش غذای مصرفی می‌تواند به چاق شدن در یک هفته کمک کند. البته باید از نوشیدنی‌های سالم استفاده کنید. به‌جای مصرف نوشابه و آبمیوه‌های سرشار از شکر، خودتان در خانه آبمیوه‌ی طبیعی درست کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. با اینکه آبمیوه‌ها و نوشابه‌های موجود در بازار کالری بالایی دارند، ولی به‌خاطر دارا بودن مقدار زیادی شکر و نگهدارنده‌‌، برای سلامتی‌تان مضر هستند.

رژیم غذایی برای چاقی

 رژیم غذایی برای چاقی ۲) راه‌ های چاق شدن با تغییر رژیم غذایی

در رژیم غذایی برای چاق شدن‌ از غذاهای کم‌ حجم و پُرکالری مانند کره، عسل، خرما و مغز دانه‌ ها استفاده کنید.برخی لاغر‌ها برای چاق شدن سراغ مواد غذایی پُرخطر می‌ روند مثلا میزان روغن غذای شان را زیاد می‌ کنند یا شکر و شیرینی را در رژیم غذایی‌ شان افزایش می‌ دهند؛ در حالی که این چنین روشی به شدت غلط است این نوع روش‌ ها به سلامت لاغر‌ها آسیب می‌ رساند و حتی احتمال دارد باعث بیماری‌ های قلبی و عروقی شود.محیطی که لاغر‌ها در آن غذا می‌ خورند باید دلچسب و مطلوب باشد.

فرد لاغری که می ‌خواهد با غذا‌خوردن چاق شود، باید غذایش را در محیطی به دور از استرس بخورد. اگر لاغر هستید سفره ‌تان را رنگین کنید حتی اگر شده با شاخه گلی. غذای تان باید خوش طعم و خوشبو باشد و به هیچ وجه با اصرار دیگران، زیادتر از حد توان‌ تان غذا نخورید چون در این صورت از غذا دلزده می ‌شوید و در دفعات بعدی حوصله خوردن نخواهید داشت.زیاد کردن وعده‌ های غذایی یکی از راه‌ های چاق شدن است، حتی اگر در هر وعده میزان غذای مصرفی ‌تان کم باشد.خوردن آب با فاصله کمی از آغاز یا پایان وعده ‌های غذایی، برای لاغر‌ها ضرر دارد، چون شیره‌ های گوارشی را رقیق می ‌کند و غذا به درستی هضم نمی ‌شود.

شما هم شنیده اید برخی لاغر‌ها می ‌گویند اگر ورزش کنند آب می ‌شوند و به همین دلیل در طول رژیم غذایی‌ شان برای چاق شدن، از جای شان تکان نمی‌ خورند، می ‌دانید نتیجه‌ اش چه می ‌شود؟ چاقی شکمی.ورزش نکردن در لاغر‌ها باعث چاقی موضعی می ‌شود و برای جلوگیری از چنین اتفاقی، آن ها باید ورزش و پیاده‌ روی را در برنامه‌ های روزانه خود بگنجانند.بی‌ تحرکی، عضلات لاغر‌ها را ضعیف می ‌کند در حالی که ورزش، عضلات آن ها را قوی و بزرگ می‌ کند و حتی بر اشتهای ‌شان اثر می ‌گذارد. پیاده‌ روی نباید با فاصله‌ ای نزدیک از آغاز غذا خوردن انجام شود چون احتمال دارد، اشتها را کور کند و به همین دلیل باید میان ورزش و غذا خوردن فاصله بیندازید.

در موقع صرف غذا فقط روی غذا خوردن خود تمرکز کنید و از توجه کردن به تلویزیون و روزنامه خوداری کنید.از مصرف غذاهایی که جلوی اشتهای شما را می گیرند تا حد امکان پرهیز کنید. مثل شیرینیجات و شکلاتسعی کنید وعده های غذایی خود را در اوقات معینی مصرف کنید؛ یعنی برنامه غذایی مشخص و سر ساعت داشته باشید.به غذا به عنوان بخشی از درمان بیماری خود نگاه کنید؛ یعنی نگوئید میل ندارم. فکر کنید دارو مصرف می کنید.حتماً صبحانه بخورید. صبحانه شما می تواند شامل کره و خامه باشد.غذاهای خوشمزه و شیرین را با فاصله زمانی کم و هر بار به مقدار کم مصرف کنید.

غذاهای پر کالری مصرف کنید که به راحتی خورده می شوند؛ مثل انواع دسر، ماست و شیر پرچرب، شیرموز و مغزهارژیم غذایی چاق کننده فوری، خانم‌ها بخوانندغذا را سرد یا با دمای معمولی بخورید تا طعم و بوی آن را کاهش دهد.کاری کنید اوقات صرف غذا دلپذیر و خوشایند باشد.در منزل همراه با اعضای خانواده و در خارج از منزل با دوستان خود غذا بخورید.بعد از تمام شدن غذا، آب و سایر نوشیدنی ها را بنوشید، زیرا نوشیدن مایعات در موقع صرف غذا باعث می شود خیلی زود احساس سیری کنید.قبل از صرف غذا، مدتی یک ورزش سبک را انجام دهید.خودتان را مجبور به خوردن نکنید.

به غذاهای خود مقداری روغن زیتون اضافه کنید.میان وعده های شما می تواند مغزها و لبنیات پر چرب باشد.بهترین راهکار برای افزایش وزن، عضله سازی و تقویت عضلات به کمک کار با وزنه، بدنسازی و ورزش های قدرتی است. البته برای جلوگیری از ایجاد بافت چربی و ثبات وزن ورزش های هوازی هم در کنار ورزش های قدرتی توصیه می شود. ورزش های هوازی مانند دویدن، شنا، دوچرخه سواری، قایقرانی و پیاده‌روی. در مورد نوع و مدت زمان ورزش با یک کارشناس تربیت بدنی یا مربی ورزشی هم مشورت کنید.قد ‌بلندی و قد کوتاهی بیشتر یک پدیده ژنتیکی و ارثی است تا اکتسابی، اما این دلیل نمی ‌شود که هر کسی که والدین قد کوتاهی داشته باشد محکوم استبهکوتاه ماندن. قد متوسط یک فرد به ‌صورت ژنتیکی به قد متوسط پدر و مادر خودش می ‌رود.

رژیم غذایی برای چاقی

رژیم غذایی برای چاقی ۳ ) ویژگی‌های رژیم های چاقی و افزایش وزن

توصیه دکتر ملینا جامپلی، متخصص تغذیه‌ی CNN، برای افزایش وزن این است که، باید روزانه ۲۵۰ تا ۵۰۰ کالری بیشتر از کالری که می‌سوزانید مصرف کنید. استفاده از حداکثر این محدوده‌ی کالری، برای افزایش سریع وزن تأثیرگذار بوده و باعث افزایش وزن نیم کیلوگرم در هفته می شود. در یک برنامه‌ غذایی جهت افزایش وزن سریع، شما باید به دفعات عمده یعنی هر ۲ تا ۴ ساعت یک‌بار، غذا بخورید تا منبع ثابتی از مواد مغذی و کالری در سیستم بدنتان وجود داشته باشد.

– تغذیه‌ی متعادل برای افزایش وزن:در برنامه‌ی «از متخصصین تغذیه بپرسید»، جوآن لارسون، متخصص تغذیه تذکر می دهد که برنامه‌ی غذایی افزایش وزن نیز ویژگی‌های تغذیه‌ی متعادل را داراست، یعنی باید از ۲۵ تا ۳۰ درصد چربی، ۱۰ تا ۱۵ درصد پروتئین و ۵۵ تا ۶۰ درصد کربوهیدرات تشکیل شده باشد. برای تأمین کالری اضافی‌تان را از نشاسته‌های سالم مانند غلات سبوس‌دار و سیب زمینی شیرین، و از پروتئین‌های بدون چربی مانند سینه‌ی مرغ، ماهی، حبوبات و گوشت گاو کم چرب، استفاده نمایید. به استفاده از منابع چربی غیر اشباع مانند آجیل، روغن‌های گیاهی، دانه‌ها و ماهی‌های چرب نیز توجه داشته باشید.
-برنامه غذایی افزایش وزن سریع:در یک برنامه‌ی غذایی افزایش سریع وزن، باید از غذا های سالمی که در حال حاضر هم مصرف می‌کنید، بیشتر میل کنید. به شامتان ۵۰ تا ۸۰ گرم پروتئین بیشتر، اضافه کنید تا کالری مصرفی‌تان ۱۰۰ تا ۲۰۰ واحد افزایش یابد. یک بشقاب اضافی ماکارونی برای ناهار حدود ۱۵۰ کالری به بدنتان خواهد افزود. در صبحانه یک تخم مرغ اضافه و سه تکه نان تست بخورید تا ۱۵۰ تا ۲۰۰ کالری به میزان مصرفتان اضافه شود. میان وعده‌های دلچسبی هم مانند نان تست با کره‌های آجیلی «مانند کره‌ی بادام زمینی یا کره‌ی فندق»، ساندویچ، اسموتی‌های میوه‌ای و پودر پروتئین را انتخاب کنید.

– نوشیدنی‌هایی که موجب افزایش وزن میشوند:چند بار در روز از شیر کم چرب یا انواع آبمیوه، استفاده کنید. کالری مایعات در برنامه‌ی غذایی افزایش سریع وزن، بسیار مفید و ضروری است. با مواد غذایی سالم پر کالری مانند کره‌ی بادام زمینی، پنیر و ماست محلی، اسموتی تهیه کنید. از مایعات سرشار از قند، مانند نوشابه اجتناب کنید، زیرا هیچگونه مواد مغذی برای افزایش وزن سالم ندارند. همراه با غذا آب ننوشید، زیرا باعث کاهش اشتهای شما خواهد شد.

شاید تمام کسانی که می‌خواهند وزنشان را بیشتر کنند، نتوانند خوردن غذای بیشتر را تحمل کنند. اگر اشتهایتان کم است، از برنامه غذایی استفاده کنید که تراکم کالری بالایی داشته باشد. صبحانه بجای کورن فلکس با شیر، می توانید نصف فنجان گرنولا با تکه‌های گردو و شیر کم چرب میل کنید. برای ناهار بجای سالاد و سوپ‌های آبکی و سبک، مقدار زیادی کالباس سرد، نان کامل با یک برش آووکادو و یک فنجان فلفل قرمز را مصرف کنید. در شام برنج قهوه‌ای با روغن زیتون، تکه‌های بادام و کشمش به همراه مرغ سرخ شده و یک سالاد کوچک بخورید. وجود سبزیجات در هر برنامه‌ی غذایی و برای همه افراد ضروری است، اما آنها را در پایان غذا بخورید تا شما را عمده سیر نکند. بعنوان میان وعده هم، میوه‌های خشک، آجیل، ساندویچ کره‌ی بادام زمینی یا مخلوطی از آنها را انتخاب نمایید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام