طراحی آشپزخانه سال ۲۰۱۹

حالت شب

طراحی آشپزخانه سال ۲۰۱۹

طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک همواره یکی از دغدغه های افرادیست که در منزل خود آشپزخانه ی کوچکی دارند. همانطور که میدانید داشتن یک آشپزخانه شاد و زیبا در هر خانه ای بسیار مهم و حیاتیست.ما، تیم فارسی خوان در این مطلب قصد داریم شما را یا چند نکته کلیدی برای بزرگتر به نظر رسیدن آشپزخانه تان آشنا سازیم در ادامه همراه ما باشید.

راز بزرگ جلوه دادن آشپزخانه

برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک باید بدانیم مهمترین هدف ما گرفتن فضاهای غیر ضروری و تبدیل آن به فضاهایی کاربردیست. باید همواره به این نکته توجه نمایید که آشپزخانه کوچک شما یک محدودیت نیست بلکه یه ویژگی از منزل دوست داشتنی شماست که قصد دارید به بهترین نحوه ممکن آن را طراحی نمایید. اما از آنجا که بانوان خانه علاقه مند به بزرگ بودن آشپزخانه خود هستن

طراحی محل اجاق گاز

طراحی محل اجاق گاز

اکثرا موارد استفاده آشپزخانه در ایران فقط به امر پخت و پز منتهی می شود در صورتی که در کشورهای دنیا به غیر از پخت و پز، صرف غذا در این فضا صورت می گیرد. متناسب با اندازه ی آشپزخانه، اغلب خانواده ها صبحانه، نهار و حتی شام خود را نیز در آشپزخانه صرف می کنند و میز ناهارخوری اصولا برای پذیرایی از میهمانان می باشد.

درک غیر صحیح از طراحی اصولی آشپزخانه باعث اشتباهات فراوان گردیده است. به عنوان مثال صرف غذا در آشپزخانه نیازمند میز و صندلی می باشد که این امر باعث گردید تا در فضاهای کوچک، دیوار بین آشپزخانه و پذیرایی برداشته شود و یک میز و چند صندلی جای آن قرار بگیرد که این به اصطلاح در ایران به عنوان اپن شناخته شده است.

طراحی جزیره ای آشپزخانه

برای طراحی آشپزخانه با کابینت جزیره ای یک میز در وسط آشپزخانه قرار می گیرد که می توان از آن برای قرار دادن سینک ظرفشویی، گاز، میز نهار خوری و کابینت استفاده کرد. استاندارد ارتفاع کابینت جزیره بین ۹۰ سانتی متر تا ۱ متر می باشد. در واقع کابینت های جزیره یکی از تاثیر گذارترین عناصر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه می باشند، پس در انتخاب طراحی آن دقت کنید. در ادامه تصاویر طراحی های متنوع کابینت جزیره را مشاهده خواهید کرد.

طراحی با قسمتهای مجزا در آشپزخانه

طراحی با قسمتهای مجزا در آشپزخانه

اگر می خواهید که فضای داخلی آشپزخانه را قسمت بندی کنید، از کابینت جدید جزیره ای ال شکل استفاده کنید. بدین ترتیب هر قسمت آشپزخانه از قسمت دیگر مستقل می شود. قرار دادن سینک ظرفشویی بر روی کابینت جزیره، طراحی داخلی آشپزخانه را مدرن تر می کند همچنین می توان فضای پشت سینک را هم به عنوان میز نهار خوری در نظر گرفت.

طراحی دیوارهای آشپزخانه

از دیوارهای خالی آشپزخانه میتوان برای آویختن لوازم دکوری چون ظروف قدیمی و هرچه تنوعی با مابقی طرحمان داشته باشد استفاده نمود، یا با رنگ کردن آن با یک رنگ متنوع یا تزئین آن با یک جنس از نوعی که در آشپزخانه استفاده نشده است مقداری افکار بیننده را تحریک کرد. در واقع دیوار بهترین سطح برای ایجاد تنوع در طرح به حساب می آید و معمولا ایجاد تنوع یکی از شیوه های مهم طراحی می باشد.

نقش کابینت در طراحی آشپزخانه

نقش کابینت در طراحی آشپزخانه

فارغ از انتخاب صحیح جنس، رنگ و اندازه ی کابینت، انتخاب صفحه رویه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب صفحات رویه کابینت ها یکی از مهمترین گزینش ها بوده و نیازمند شناخت کافی از جنس، کیفیت و قیمت این عناصر است. توجه داشته باشید که بیشترین فعالیت های روزمره در آشپزخانه بر روی کانترتاپ صورت می گیرد.

تاثیر رنگ در طراحی آشپزخانه

پارامترهای انتخاب رنگ در آشپزخانه به سه موضوع اصلی باز میگردد:

  • الف) هملاهنگی رنگ با لوازم آشپزخانه و دیگر سایه های استفاده شده در مابقی فضای منزل.
  • ب) هر سبک طراحی دارای یک سری رنگهای مختص به خود می باشد که به غیر از آنها رنگهای دیگر هماهنگی لازم را نخواهند داشت.
  • ج) رنگهای مورد علاقه صاحب خانه یا طراح که تصمیم گیرنده اصلی در ترکیب نهایی طرح هستند.

نور در طراحی آشپزخانه

نور در طراحی آشپزخانه

از آنجایی که بیشترین اقامت در منزل برای خانواده های ایرانی در آشپزخانه صرف می شود بنابراین هرچه محیط پر نور تر و روشن تر باشد هم جذاب تر است و هم روحیه افراد تاثیر بهتری دارد. البته نور طبیعی به مراتب زیباتر از نور مصنوعی است و با وجود قوانین فعلی شهرسازی که آشپزخانه باید حتما از نور مستقیم برخوردار باشد، پس بهتر است بیشترین استفاده ممکن را از آن برد.

کرکره های جدید هم در طرح های مختلف هم در رنگ های مختلف و هم از جنس های متنوع می باشند، مانند فلز، چوب و حتی پارچه. استفاده از این نوع کرکره ها موجب می گردد تا از تمام محیط شیشه خور پنجره نور بتابد. در صورتی که اگر پوشش پنجره از طریق پرده باشد نه تنها بیش از ۳۵% پنجره را کاملا می پوشاند بلکه همخوانی پارچه با فلز، شیشه و حتی چوب مقداری مشکل است، ضمن آنکه با استفاده از کرکره های جدید می توان مقدار نور طبیعی را به داخل و دید داخل به بیرون را به اندازه متناسب کنترل نمود.

استانداردهای طراحی آشپزخانه

استانداردهای طراحی آشپزخانه

ارگونومی به معنای تناسب اندازه ها با اندام انسان است. به طور گویا حد دسترسی انسان به بالاترین طبقه ی کابینت دیواری یا ارتفاع سینک ظرفشویی، با توجه به ارتفاع دستان صاحب خانه هنگام شستن ظروف می تواند هنگام ساخت آشپزخانه متناسب با قد و اندازه مصرف کننده ساخته شود. زیرا استانداردها همیشه کارائی دقیق را برای افراد مختلف ندارند.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید. همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام