علایم فشار خون بالا

حالت شب

علایم فشار خون بالا

فشار خون بالا مقدار فشاری میباشد که توسط خون در جریان، به دیواره رگ ها وارد میشود. یکی ار علایم فشار خون بالا سر درد و سرگیجه است. فشار یک مفهوم فیزیکی دارد و منظور از فشار اشاره به <قدرت> یک مایع متحرک است. این بیماری در نواحی نزدیک قلب بیشتر و نسبت فاصله گرفتن از قلب کمتر است. که با جریان یافتن به شاهرگ ها زیاد و به رگ ها کم میشود. در ادامه این مطلب از بخش سلامت فارسی خوان قصد داریم شما را با فشار خون بالا آشنا کنیم.

معمول ترین وسیله برای اندازه گیری فشار خون، فشار سنج است، که با استفاده از جیوه برای اندازه گیری این بیماری در حال چرخش در رگ ها استفاده میشود. فشار بالای کنترل نشده خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش میدهد. و همچنین با میزان خونی که توسط قلب پمپ می شود و مقدار مقاومت ایجاد شده در برابر جریان خون توسط شریان ها تعریف می شود. هرچه میزان خون بیشتری توسط قلب پمپ شود و هرچه شریان ها باریک تر و تنگ تر باشند فشار خون بالاتر خواهد بود.

فشار خون

این بیماری گاهی‌ «کشنده‌ بی‌سر و صدا» نامیده‌ می‌شود زیرا تا مراحل‌ انتهایی‌ اکثراً هیچ‌ علامتی‌ ندارد. توجه‌ داشته‌ باشید که‌ فشار بطور طبیعی‌ در اثر استرس و فعالیت بدنی افزایش میابد، اما فردی‌ که‌ دچار این بیماری‌ باشد، بی تحرکی و زندگی ماشینی از جمله عوامل مستعد کننده برای ابتلا به این بیماری است.

بسیاری از افراد که دچار فشار بالا هستند، احساس بیماری ندارند و حال عمومی آنان خوب است. ۱۵% افراد سن بالا دارای این بیماری هستند و خودشان خبر ندارند. در مواردی که فشار خون خیلی افزایش پیدا میکند، سردرد و گاهی اوقات نیز تنگی نفس و خونریزی از بینی رخ می دهد. با این وجود تنها راه تشخیص آن، اندازه گیری میزان آن است.

علایم شایع فشار خون

علایم‌ شایع  فشار خون

۱. سردرد و سرگیجه

۲. خواب‌ آلودگی 

۳. گیجی‌ 

۴. کرختی‌

۵. مور مور شدن‌ دستها و پاها

۶. سرفه‌ خونی‌؛ خونریزی‌ از بینی‌ و تنگی‌ نفس‌ شدید مربوط‌ به‌ بالا رفتن‌ فشار خون‌ هستند.

انواع  فشار خون بالا

۱. اولیه

در ۹۰ تا ۹۵ درصد از بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا، علت مشخصی وجود ندارد. فشار اولیه به صورت تدریجی بعد از چندین سال به وجود می آید.

۲. ثانویه

۵ تا ۱۰ درصد بقیه ی موارد فشار بالا تحت شرایط این نوع بیماری میباشند. فشار ثانویه ناگهانی ایجاد می شود و نسبت به نوع اولیه، فشار شدیدتری را سبب می شود. از آنجایی که فشار خون ثانویه قابل درمان است، تشخیص و درمان به موقع می‌تواند از بروز عوارض ناشی از آن جلوگیری کند؛ موضوعی که افراد مبتلا به این بیماری نباید به سادگی از آن بگذرند.

مشکلاتی که منجر به فشار خون بالا میشوند؟
۱.مشکلات کلیوی ۲.تومور غده فوق کلیه  ۳.نقص مادرزادی قلب

دربیشتر موارد فشار ثانویه با اختلال کلیوی یا ریوی مرتبط است. شایع ترین، نارسایی کلیوی است که در اکثر موارد با فشار بالای ثانویه ارتباط دارد. در صورت تشخیص به موقع و درمان مناسب عامل فشار ثانویه می‌توان از اثرات جبران ناپذیر این عارضه بر روی ارگانهای حیاتی از جمله قلب و عروق، مغز و کلیه جلوگیری کرد.

علایم خطرناک فشار خون

عوامل خطرناک فشار خون بالا

  •  سن: خطر فشار خون بالا با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد. در اوایل سن میانسالی فشار خون بالا در مردان معمول است. و در زنان نیز این بیماری بعد از یائسگی معمول می شود.
  •  نژاد: این بیماری در سیاه پوستان رایج تر است و در آن ها در سنین پایین تری از سفید پوستان گسترش می یابد. عوارض جدی این بیماری نیز مانند سکته و حمله قلبی در سیاه پوستان معمول تر است.
  •  سابقه خانوادگی: فشار خون بالا بیشتر در اعضاء یک خانواده و به صورت خانوادگی نمایان می شود.

عوامل دیگر فشار خون که قابل کنترل میباشند

 چاقی یا اضافه وزن

هرچه شما بیشتر دچار اضافه وزن باشید، به خون بیشتری برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافت های بدن تان نیاز دارید و هنگامی که حجم خون گردشی در رگ های شما افزایش می یابد فشار وارده بر دیواره های عروقی نیز افزایش می یابد. و فشار بالا اتفاق می افتد.

 عدم تحرک 

افرادی که تحرک ندارند ضربان قلب بیشتری دارند. هرچه ضربان قلب بیشتر باشد یعنی در هر انقباض، قلب سخت تر کار می کند و فشار قوی تر بر شریان ها اعمال می شود. کمبود فعالیت بدنی خطر چاقی و اضافه وزن را نیز افزایش می دهد.

 استعمال دخانیات

نه تنها استعمال دخانیات بلافاصله پس از مصرف به صورت موقتی فشار را بالا می برد بلکه مواد شیمیایی موجود در دخانیات به سطوح دیواره شریانی آسیب وارد می کنند و منجر به باریک شدن شریان ها و افزایش این بیماری می شوند.

نمک زیاد در غذا

مصرف زیاد سدیم باعث نگه داری مایعات در بدن می شود بنابراین آب اضافه شده به بدن باعث افزایش فشار بر قلب و رگ های خونی می شود. که منجر به افزایش فشار خون بالا می گردد.

اگر می خواهید به سلامت قلبی خود کمک کنید،
توصیه ما این است که از سیگار پرهیز کنید، یک رژیم غذایی متوازن با نمک و چربی های اشباع شده کم داشته باشید و به طور مرتب ورزش کنید.

وقتی که مقدار زیادی از غذاهای شور و پر نمک خورده شود، مقدار زیادی سدیم وارد بدن می شود. که این امر هم باعث افزایش فشار خون میشود.

پتاسیم کم در غذاها

پتاسیم به حفظ تعادل سدیم در سلول های بدن کمک می کند. چنان چه پتاسیم کافی دریافت نکنید، سدیم بالایی در خون انباشته می شود. و باعث  افزایش این بیماری میشود. کاهش پتاسیم در بیماران قلبی و عروقی خطرناک است. افت بیش از حد پتاسیم در بدن می‌تواند منجر به مشکلات قلبی و عروقی در فرد شود.

کمبود ویتامین D

مصرف کم ویتامین D در رژیم غذایی می تواند منتهی به فشار خون شود. ویتامین D در تولید آنزیمی توسط کلیه که این بیماری را تحت تاثیر قرار می دهد نقش دارد. کمبود ویتامین D با سکته قلبی ناگهانی در افراد با سابقه ناراحتی قلبی در ارتباط است. استفاده از منابع اسید چرب امگا۳ از جمله انواع ماهی ها به مقدار چندین بار در هفته موجب پیشگیری از بروز افزایش این بیماری می شود.

مصرف الکل بر فشار خون

 مصرف الکل 

نوشیدن الکل به صورت مداوم به قلب آسیب می رساند. مصرف گاه به گاه الکل نیز به صورت موقتی فشار خون را افزایش می دهد چرا که منجر به ترشح هورمن هایی می شود که جریان خون و ضربان قلب را افزایش می دهد.

 استرس

سطح بالای استرس می تواند به صورت ناگهانی و موقتی فشار را افزایش دهد. چنان چه سعی دارید با پُرخوری، مصرف الکل و یا استعمال دخانیات بر استرس خود غلبه کنید، تنها مشکلات خود را افزایش خواهید داد.

 بیماری ها و شرایط خاص

برخی شرایط مزمن مانند کلسترول بالا، دیابت، بیماری کلیه و تنگی نفس هنگام خواب، باعث افزایش این بیماری میشوند.

فرد مبتلا به فشار در معرض خطر بیماری های مختلفی از جمله بیماری های قلبی است. اگر فشار شما بالا باشد، به طور ناگهانی افزایش می یابد، این حالت نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد. برخی داروها و تغییرات هورمونی نیز می تواند موجب افزایش این بیماری شود.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید. همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام