علت سکسکه نوزاد

حالت شب

بدون شک سکسکه نوزاد یکی از دلچسبترین و سرگرم کننده ترین لحظات برای خواهر یا برادر بزرگتر نوزاد است. علت سکسکه نوزاد میتواند بسیار متنوع باشد اما چیزی که برای همه مان واضح است اینکه خواهر یا برادر نونهال او به سمتش میدود و سکسکه خواهر یا برادر نوزادش را تماشا میکند.
برای مطالعه درباره سکسکه جذاب نوزادان و عوامل بروز آن با فارسی خوان همراه باشید

در مورد سکسکه بیشتر بدانید

سکسکه در نوزادان با انقباض دیافراگم همراه است. انقباض دیافراگم باعث بسته شدن ناگهانی تارهای صوتی کودکان شده و صدای آشنای سکسکه را ایجاد می‌کند. تعداد سکسکه در هر یک از دفعات متفاوت است و معمولا ۴ تا ۶۰ بار تکرار می‌شود.

سکسکه 1
علت وقوع سکسکه در نوزادان

سکسکه زمانی رخ می‌دهد که دو امر مجزا مانند خوردن و نوشیدن به صورت همزمان انجام شوند. نوزادان به طور معمول در حین شیر خوردن دچار سکسکه می‌شوند؛ اما این عارضه در اغلب موارد دلیل مشخصی ندارد. بر اساس یک فرضیه، زمانی که نوزادان استرس دارند، بیشتر دچار سکسکه می‌شوند.

راهبردهای تغذیه

با توجه به دستورالعمل‌های انجمن پزشکان اطفال آمریکا، اگر نوزاد تازه متولد شده در حین شیر خوردن به سکسکه افتاد، بهتر است کمی او را در آغوش خود جابجا کرده و بگذارید آروغ بزند. پس از آنکه سکسکه متوقف شد می‌توانید شیر دادن را از سر بگیرید. اگر سکسکه بیش از ۵ تا ۱۰ دقیقه به طول انجامید، به شیر دادن خود ادامه دهید. انجمن پزشکان اطفال آمریکا معتقد است که این روش بهترین راهبرد ممکن برای جلوگیری از ادامه سکسکه در نوزادان است.

روش ماساژ درمانی برای رفع سکسکه

ماساژ عبارتست از نرمش های ساده و ملایم به منظور بهبود گردش خون در بدن. هنگام سکسکه با ماساژ ماهیچه ها به فعالیت مجدد می افتند و با تحریک و تغییر در جریان خون میتواند عامل موثری در رفع سکسکه باش.
در تصویر زیر برخی نقاط مفید برای ماساژ و رفع خستگی نوزاد نشان داده شده است.

سکسکه و ماساژ

راه‌های کاهش سکسکه نوزاد و بند آوردن سکسکه نوزاد:

ببینید آیا نوزاد بعد از شیر خوردن، آروغ زده است یا نه؟

ورود بیش از حد هوا هنگام شیر خوردن یا مکیدن پستانک می‌توانند سبب ایجاد سکسکه در نوزاد شود.

موقعیت سر نوزاد را تغییر دهید. گاهی اوقات با تغییر وضعیت سر نوزاد، سکسکه او قطع می‌شود.

اگر سکسکه نوزاد طولانی شده و او را بی تاب کرده است، می‌توانید کمی آب گرم به او بدهید.

سعی کنید در طول سکسکه نوزاد به او شیر ندهید، زیرا هوای بیشتری وارد معده او می‌شود و بیشتر نفخ می‌کند.

اگر نوزادی دارید که خیلی سکسکه می‌کند، حجم وعده‌های شیردهی را کاهش و تعداد آنها را افزایش دهید.

حجم زیاد شیر در هر وعده شیردهی می‌تواند سبب ایجاد سکسکه در نوزاد شود.

ماساژ

اگر از شیشه شیر برای شیردهی به نوزاد استفاده می‌کنید، حتما سایز سر شیشه را متناسب با دهان نوزاد انتخاب کنید.

اگر اندازه سرشیشه با دهان نوزاد متناسب نباشد، هوا وارد دهان نوزاد می‌شود و او بیشتر دچار سکسکه می‌شود.

همچنین طی شیردهی از سینه مادر نیز باید سعی شود هوای کمتری وارد دهان نوزاد شود نا نفخ کمتری صورت بگیرد و احتمال وقوع سکسکه کمتر شود.

حتما بعد از هر بار شیر دادن به نوزاد آهسته پشت او را بمالید تا هر گونه هوای بلعیده شده در طول شیردهی از دهان او خارج شود.

اگر هنگام شیر خوردن نوزاد از سینه مادر به مکیدن او توجه کنید خواهید دید که سرعت مکیدن، او تقریبا آرام و با آهنگ خاصی است.

اگر از شیشه شیری که برای تغذیه نوزاد انتخاب می‌کنید، شیر با سرعت بالایی عبور کند و نوزاد با سرعتی بیش از توان خود شیر بنوشد، احتمال سکسکه او بالا می‌رود.

بنابراین آرام شیر خوردن نوزاد به کاهش سکسکه او کمک می‌کند.

هنگامی که نوزاد دچار سکسکه می‌شود می‌توانید او را بغل کنید و راه بروید و مناظر مختلف را به او نشان دهید. این کار می‌تواند سبب کاهش سکسکه او شود.

سکسکه 2

اگر نوزادتان پستانک را قبول کرده است، می‌توانید هنگام سکسکه، پستانک را امتحان کنید.

نوزاد را روی سطح صافی بخوابانید و دست‌های او را بالا ببرید و پشت او را بمالید تا معده او انقباض خود را کاهش دهد.

گاهی اوقات مشاهده می‌شود که نوزاد به علت سرمای هوا دچار سکسکه می‌شود. اگر احساس می‌کنید نوزادتان سردش شده است، او را گرم کنید.

در صورتی که در محیط شلوغی هستید و نوزاد شما دچار سکسکه شده است، او را به مکان آرامی ببرید تا احتمال سکسکه در او کاهش پیدا کند

در صورت تمایل می‌توانید مقداری آب قند به نوزاد در حال سکسکه بنوشانید تا سکسکه او کاهش پیدا کند. این روش یک روش متداول برای کاهش سکسکه در نوزاد است.

سکسکه3

سعی کنید در طول سکسکه، حواس نوزاد خود را پرت کنید و با او بازی‌های مختلفی انجام دهید

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام