لکه سفید روی ناخن

حالت شب

لکه سفید روی ناخن

لوکونیشیا یا سفید شدن ناخن به حالتی گفته می‌شود که خطوط یا لکه های سفید روی ناخن انگشتان دست یا پا ظاهر می‌شوند. این حالت بسیار رایج و البته بدون ضرر و خطر برای سلامتی بدن است. حتی گاهی‌اوقات بسیاری از افراد سالم نیز در بزرگسالی این مورد را تجربه می‌کنند. لکه های سفید روی ناخن در اندازه های کوچک و بزرگ هستند و در ناخن های پا بیشتر دیده می شود.

نقاط سفید روی ناخن ها وجود برخی بیماریها را نشان می دهد، اما در هر صورت باید دلیل بوجود آمدن این سفیدی روی ناخن ها را دنبال کنید تا متوجه شوید که علت آنها چیست. در این مقاله فارسی خوان با علت لکه سفید روی ناخن و درمان آن آشنا می‌شوید.

انواع سفیدی ناخن

انواع سفیدی ناخن

سفیدی تمام ناخن

در این حالت کل ناخن شما سفید می شود. این حالت می تواند ناشی از هایپوالبومینمیا (آلبومین پایین) که در نوعی نارسایی کلیه دیده می شود، یا نارسایی کبدی و یا عدم جذب پروتئین و از دست دادن پروتئین باشد. همچنین می تواند مشکل ژنتیکی و یا عارضه جانبی سولفونامیدز (نوعی آنتی بیوتیک) باشد.

سفیدی ناخن استریاتا

در این نوع بر روی ناخن نواری به شکل تکی و یا نوارهای سفید و بی رنگ موازی ایجاد می شود. این عارضه عموما ناشی از آسیب فیزیکی و یا اختلال در ساختار ناخن می باشد. ایجاد این مورد از سفیدی ناخن معمولا ناشی از ضربه زدن به ناخن، بستن در ماشین و یا خانه برروی ناخن و استفاده زیاد از مانیکور می باشد و یا ممکن است ناشی از آسیب کفش برروی شصت پا نیز رخ دهد. همچنین این نوع آسیب دیدگی می تواند ناشی از مصمومیت با آهن، قلع و یا آرسنیک رخ داده و یا ناشی از سیروز کبدی و یا شیمی درمانی باشد.

سفیدی ناخن واقعی

این نوع سفیدی ناخن، معمول ترین نوع آن بوده که در آن تکه ها و لکه های سفید برروی ناخن ظاهر می شود. چیدن و جویدن ناخن یکی از متداول ترین علل ابتلا به این نوع سفیدی ناخن در بزرگسالان و کودکان می باشد. بجز این موارد، آسیب دیدگی هوای حبس شده در بین ناخن ها نیز می تواند باعث بروز این مشکل شود.

علت ایجاد لکه های سفید روی ناخن

آیا تا کنون روی ناخن های خود لکه هایی سفید را ملاحظه کرده اید. اگر پاسخ شما به این سئوال مثبت است بسیاری از افراد در طول زندگی شان چنین وضعیتی را تجربه کرده اند. داستانی از قدیم الیام در میان زنان وجود داشت که می گفتند این لکه ها می تواند به کمبود میزان کلسیم وابسته باشد. این بدان معناست که آن فرد باید شیر بیشتری مصرف کند. حتی برخی از افراد از این لکه ها به «لکه شیر» یاد می کنند.

همچنین بخوانید : کاشت ناخن

اما بهتر است که با نام علمی این لکه های سفید یعنی punctate leukonychia نیز آشنا شوید. به طور معمول علت ظهور چنین لکه هایی می تواند ضربه به ناخن باشد. این عارضه نمی تواند چیز چندان پیچیده ای باشد. مثلا اگر دست تان را به در کوبیده باشید، مسلما ناخن های تان آسیب می بیند. گاهی حتی یک برخورد ساده و بدون شدت به میز هم می تواند چنین لکه هایی را به وجود آورد. در ادامه به برخی عوامل برروز این لکه های سفید اشاره می کنیم.

آسیب ناخن

آسیب قسمتی از ناخن می تواند موجب ایجاد لکه سفید روی ناخن شود. این لکه ها بلافاصله بعد از آسیب دیده نمی شوند، بنابراین ممکن است که شما فراموش کرده باشید که ناخن هایتان آسیب دیده اند و ناگهان متوجه این سفید شدگی شوید. این وضعیت تهدید کننده نیست و خود به خود حل خواهد شد.

واکنش آلرژیک

ممکن است به لاک یا دیگر محصولات آرایشی مرتبط با ناخن حساسیت داشته باشید و باعث ایجاد نقاط سفید روی ناخن های خود شوید.

عفونت قارچی ناخن

قارچ اونیکومیکوز بر روی ناخن های انگشت پا قرار دارند که لکه های سفید بر روی سطح ناخن ظاهر می شود و به بستر ناخن گسترش می یابد. در ابتدا ناخن پوسته پوسته و سپس ضخیم می شود و در نهایت ترک می خورد، این موضوع مشکلاتی را به خصوص هنگام پوشیدن کفش به وجود می آورد. برای تشخیص مناسب حتما به پزشک مراجعه کنید تا قسمتی از آن را مورد آزمایش قرار دهد.

عفونت قارچی ناخن

کمبود روی

“روی” یک فلز است که در بسیاری از غذاها مانند صدف، مرغ و قارچ وجود دارد. بدن برای عملکرد بهتر به “روی” نیاز فراوانی دارد. با مراجعه به یک آزمایشگاه خون می توانید از کمبود روی در بدن خود آگاه شوید و با توجه به نوع رژیم غذایی خود ممکن است به مکمل ها نیاز داشته باشید.

کمبود پروتئین

یکی از علتهای لکه سفید رنگ بر روی ناخن کمبود پروتئین است. این خطوط سفید، بر خلاف لکه های سفید روی ناخن گسترش پیدا نمی کنند، زیرا آنها در بستر ناخن به وجود می آیند نه در روی آن. برای حل این مشکل میزان پروتئین مصرفی خود را افزایش دهید. برای اینکه که مشخص کنید سفیدی روی ناخن بدلیل کمبود پروتئین است، روی ناخن را فشار دهید. اگر خطوط ناپدید شوند، شما کمبود پروتئین دارید.

کمبود کلسیم

همانند کمبود روی، کمبود کلسیم نیز یکی از علتهای وجود نقاط سفید بر روی ناخن است. به جای خرید محصولاتی که توسط آنها کلسیم را به ناخن های خود تزریق کنید، آن را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید.

بیماریهای حاد

برخی از بیماریهای وخیم می تواند یکی از علل ایجاد لکه سفید روی ناخن باشد. این بیماریها شامل بیماری کبد، کلیوی، کم خونی و کویلونیشیا (ناخن قاشقی) می باشد. می توانید برای درمان و علت لکه های سفید با یک پزشک مشورت کنید تا چنانچه علائم و نشانه هایی حاد تر و جدی تر رویت شد از آنها جلوگیری به عمل آید.

تشخیص لکه سفید روی ناخن

اگر گاهی لکه های سفید روی ناخنتان همیشگی و متداول نیستند و فکر می‌کنید که علت ظهورشان، زخم ناخن بوده است، نیازی به مراجعه به پزشک نخواهید داشت. فقط باید حواستان باشد که از آسیب دیدن و زخم شدن ناخن‌ ها جلوگیری کنید یا رفتاری را که باعث ایجاد زخم و آسیب می‌شود کنترل کنید. اما اگر احساس می‌کنید که لکه‌ها به‌شکل متداوم روی ناخنتان حضور دارند و در حال بدتر شدن هستند، شاید لازم است به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص لکه سفید روی ناخن

بیشتر مواردی که موجب تشکیل لکه ها می‌شوند، بعد از تشخیص به‌سادگی درمان می‌شوند. در ملاقاتی که با پزشک دارید، احتمالا ناخن ها، دست‌ها یا پاهای شما را معاینه خواهد کرد. پزشک نیز بر اساس مشاهدات خود دست به تشخیص و تجویز خواهد زد. برای کنار گذاشتن دلایل مختلف و رسیدن به تشخیص درست آزمایش‌های متعددی نیز انجام می‌شود. در صورتی‌ که پزشک احساس کند علت لکه سفید ناشی از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی است، این آزمایش‌ها بیشتر اهمیت پیدا می‌کنند.

چیزی جدی تر
در حالاتی بدتر از آن چیزهایی که به آنها اشاره شد، می تواند نشانه مالاریا، بیماری Hodgkin و یا آنمی باشد. اما چنین مواردی به ندرت اتفاق می افتند و نباید اولین گزینه هایی باشند که با دیدن این لکه ها به سراغ تان می آید. البته در کنار این نشانه، علائم دیگری نیز وجود دارند که می توانند در تشخیص این روند به شما کمک کنند. اگر تمام سطح ناخن شما سفید شده باشد، می تواند نشانه اتبلا به بیماری leukonychia totalis باشد و باید حتما به پزشک مراجعه شود که می تواند چیزی مشابه دیابت یا بیماری قلبی باشد. اگر خط هایی هم روی ناخن (Mees lines) به صورت سفیدی شکل گرفته باشند زمانی است که آن لکه های سفید رنگ پراکنده و پیشرفته شده اند و به صورت یک طناب روی ناخن در آمده است.

راههای پیشگیری و درمان لکه سفید روی ناخن

درمان لکه سفید ناخن ها ممکن است بسته به علت آنها متفاوت باشد. پزشک برای تشخیص ممکن است تکه برداری ناخن یا مایکولوژی بافت ناخن را مورد مطالعه قرار دهند. او همچنین ممکن است یک آزمایش خون برای احتمال ابتلا به بیماری زمینه ای پیشنهاد کند. برخی از درمان ها، اگر علت یک عفونت قارچی باشد، پزشک داروهای ضد قارچی خوراکی و کرم ضد قارچی موضعی را تجویز کند.

همچنین بخوانید : راه درمان خروپف

در صورتی که مورد آلرژی باشد، پزشک شما دستور قطع تمام محصولات ناخن را و استفاده ار برخی داروهای ضد آلرژی را پیشنهاد می کند. بیشتر آسیب ناخن ها معمولا با گذشت زمان بهبود می یابند و با رشد ناخن، زخم به سمت بالا حرکت می کند. شما می توانید بخش آسیب دیده را ببرید.در صورت تغییر رنگ ناخن ها، درمان های زیبایی در دسترس هستند. در ادمه به برخی از روش های پیشگشری و درمان این لکه های سفید را بیان میکنیم.

دقت در نگهداری ناخن ها

حدود شش هفته بعد از آسیب دیدن ناخن، ممکن است، لکه ی سفید برروی ناخن ظاهر شود. پس یعنی حدود ۱ ماه و نیم پس از اینکه در یک نوشابه را با فشار برروی ناخن باز کرده و یا بر ناخنتان فشار آورده اید، لکه ظاهر می شود. برای پیشگیری از سفید شدن ناخن، از جویدن ناخن ها، استفاده از آنها برای بریدن چیزهای سخت و در کل فشار آوردن برروی آنها اجتناب نمایید. ناخن ها قادر به تحمل فشار زیاد نیستند.

مصرف یک رژیم غذایی سالم

اگر می خواهید مطمئن شوید ناخن های شما مرتب و منظم و سالم می باشند (همچنین پوست و دندان و هرچیز دیگری مرتبط با شما)، پس رژیم غذایی سالم داشته باشید. خوردن سالم ضرری نداشته و می تواند باعث محکم شدن ناخن های شما شود، هرچند لزوما لکه های سفید را برطرف نمی کند. خیلی از افراد معتقدند، این لکه ها ناشی از کمبود روی، پروتئین و کلسیم نیست، اما مطمئنا رژیم غذایی سالم و سرشار از مکمل های غذایی طبیعی، فواید زیادی برای شما و پوست، مو و ناخن های شما دارد.

روغن درخت چای برای درمان لکه سفید

ابتدا روغن زیتون را به روغن چای اضافه کنید و مخلوط کنید و سپس آن را روی ناخن آسیب دیده اعمال کنید. استفاده مداوم از این مخلوط ممکن است نتایج مثبتی را ایجاد کند.

روغن درخت چای برای درمان لکه سفید

درمان لکه سفید ناخن با سرکه سفید

خصوصیات مفید و جدا کننده موجود در سرکه سفید به از بین بردن سفیدی ها و لکه‌های روی ناخن کمک میکند. نصف فنجان سرکه رو در در ¼ فنجان آب ولرم رقیق کنید. انگشت هایتان رو در این محلول برای حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه فرو ببرید. این درمان را حداقل سه بار در هفته برای گرفتن نتایج بهتر و سریعتر تکرار کنید.

ترکیب لیمو و روغن زیتون

ویتامین C موجود در آب لیمو میتواند به حل مشکل تغییر رنگ و لکه های سفید به طور موثر کمک کند. روغن زیتون هم ناخن ها رو تغذیه میکند. درون یه کاسه، ۲ تا ۳ قاشق چای خوری آب لیموی ترش بریزید. چند قطره روغن زیتون به آب لیمو اضافه کرده و سپس مواد تشکیل دهنده را به خوبی با هم مخلوط کنید. این ترکیب را روی ناخن خود بمالید و به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد در آب معمولی بشورید.

استفاده از روغن نارگیل

خواص ضد التهابی و ضد قارچی موجود در روغن نارگیل به درمان عفونت های قارچی به میزان زیادی کمک میکند. چند قطره روغن نارگیل ارگانیک تهیه کنید و آن را روی ناخنهای خود بمالید. با یه حرکت دایره ای به آرامی ماساژ دهید و اجازه دهیدکه حداقل یه شب روی ناخنتان باقی بماند. صبح روز بعد با آب معمولی دستتان رو شستشو دهید.

همچنین بخوانید : کاشت مژه

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین حاوی خصوصیات قلیایی هست که به پاک کردن لکه ها کمک میکنه و سفیدی های ناخن ها را کاهش میدهد. نصف فنجان جوش شیرین را در یک کاسه بریزید و ¼ فنجون سرکه را به آن اضافه کنید حال آنها را با ¼ فنجان آب مخلوط کنید. انگشتان خود را در این محلول بگذارید و اجاره دهید برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باقی بماند. این کار را یک بار در روز به مدت یه هفته تکرار کنید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام