نکات جالب در مورد بوسنی

حالت شب

در اواخر قرن نوزدهم، امپراطوری اتریش مجارستان کنترل کشور بوسنی را به دست داشت. نکات جالب در مورد بوسنی که عثمانی ها حاکمان پیشین این کشور به عیش روزانه و نوشیدن قهوه های گوناگون شهرت داشتند و به همین دلیل اجرای دستورات حکومتی در بلاد تحت امر آنها معمولا به درازا می کشید. این قاعده اما در زمان امپراطوری اتریش مجارستان عوض شد و شهرهای سارایو و بانیا لوکا در مدتی کوتاه، دستخوش نوسازی و تغییر و تحولات بسیاری شدند.

یکی از این تحولات، افتتاح تراموا در سال ۱۸۸۵ بود. در آن زمان، تعداد کمی از کشورهای اروپایی مجهز به سیستم تراموا بودند و سارایوو از این حیث در صنعت حمل و نقل شهری پیشگام بود. زمانی که با تراموا در اطراف شهر گردش می کنید، حتما به این نکته ی تاریخی توجه کنید.

بوسنی و هرزگوین (به بوسنیایی (خط لاتین) به صربی (خط سیریلیک) کشوری است در جنوب شرقی اروپا که پایتخت آن سارایوو است. این کشور در غرب و شمال غرب با کرواسی، در شرق با صربستان و در جنوب شرقی با مونته نگرو همسایه است.

.بوسنی و هرزگوین کاندیدای بالقوه پیوستن به اتحادیه اروپا و همچنین از آوریل ۲۰۱۰ کاندیدای عضویت در ناتو است. علاوه بر این بوسنی و هرزگوین از آوریل ۲۰۰۲ عضو شورای اروپا، عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا و نیز عضو ناظر در سازمان همکاری اسلامی است. برای آشنایی بیشتر با فارسی خوان باشید.

قدیمی ترین و بزرگ ترین اهرام دنیا در بوسنی است

یک کشور اما چند رییس جمهور در بوسنی

بوسنی و هرزگوین تاریخ پیچیده ای دارد. یک شهروند این کشور ممکن است بوسنیایی، کروات، صرب یا بر اساس اعتقادات مذهبی اش مسلمان، کاتولیک یا ارتدکس باشد. هر گروه زبان مخصوص به خود را دارد که البته ریشه ی همه ی این زبان ها از خانواده ی زبان های اسلاو است. بعد از منازعات دهه ی ۱۹۹۰، بوسنی بر اساس نقشه ی قومیتی تجزیه شده. امروزه هر گروه رئیس جمهور خود را دارند. کشورهای کمی در دنیا وجود دارند که سه زبان و سه رئیس جمهور همزمان داشته باشند.و نکات جالب در مورد بوسنی شامل موارد زیر می باشند.

خرید مقرون به صرفه در بوسنی 

سارایوو به طرز باورنکردنی ای ارزان است و برای تعطیلات بسیار مقرون به صرفه میباشد. یک فرصت فوق العاده برای لذت بردن از تعطیلات و خرید کردن با قیمت های استثنایی است. میتوانید کالاهای تولید شده ی محلی بخرید مانند تورهای ظریف، زیورآلات، فرش های سنتی و کالاهای مسی که با دست چکش کاری شده اند نیز یک خرید مقرون و به صرفه داشت.

ماجراجویی های هیجان انگیز بوسنی 

گردشگران ماجراجو، بوسنی و هرزگوین را دوست دارند، زیرا در اینجا فرصت های فراوانی و ماجراجویی برای قایق سواری، پاراگلایدر، کوه نوردی و دوچرخه سواری در کوهستان وجود دارد. در این سرزمین هیجان انگیز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

اورشلیم اروپا

کسی فکرش را نمی کرد که سارایوو پس از منازعات دهه ی نود به تنها شهر اروپا بدل شود هر گردشگری می تواند همه ی این بناها را در عرض ۱۰ دقیقه پیاده روی ببینید. آزادی مذهبی سارایوو در دنیای مدرن الهام بخش و آرامش بخش است.و اورشلیم  اروپا نیز جزء شهر اروپا می باشد.

اولین مسجد جهان که به برق مجهز شد

مسجد غازی خسرو بیگ (Gazi Husrev-bey) متعلق به قرن شانزدهم در سارایوو به دلایل زیادی مشهور است؛ برای مثال، این مسجد، بزرگ ترین، مهم ترین و یکی از قدیمی ترین مساجد بوسنی است. اما نکته ی جالب توجه دیگری نیز در مورد این مسجد وجود دارد؛ در سال ۱۸۹۸، مسجد غازی خسرو بیگ، به اولین مسجد جهان بدل گشت که به برق مجهز شد.

قدیمی ترین و بزرگ ترین اهرام دنیا در بوسنی است

در شهر کوچکی در شمال غربی سارایوو سلسله تپه هایی قرار دارند که می توانند نوع نگاه ما را به تمدن بشری تغییر دهند. طبق نظر یک باستان شناس بوسنیایی به نام دکتر سمیر عثماناچیک، پنج تپه ی شهر ویسوکو در واقع اهرامی سی هزار ساله هستند. در این زمینه تنها تعداد اندکی از پژوهشگران تاریخی ادعای سمیر را، با وجود در دسترس بودن مستندات و شواهد قانع کننده قبول کرده اند.

قدیمی ترین و بزرگ ترین اهرام دنیا در بوسنی است1

بازگشت به تاریخ بوسنی

خیابان های سنگ فرش شده و پرجنب و جوش بوسنی و هرزگوین، احساس تاریخ گذشتگان و عثمانی سارایوو را به شما انتقال میدهد. بازدیدکنندگان احساس میکنند هم در شرق هستند هم در غرب. یک لحظه احساس میکنید در استانبول هستید و یک لحظه بعد حس میکنید در وین هستید.و این موضوع به بازگشت تاریخ بوسنی برمی گردد.

طبیعت دست نخورده بوسنی

سفر به بوسنی و هرزگوین به خاطر طبیعت زیبا و سرسبزش در دنیا مشهور است. مناظر باورنکردنی، امتداد خط ساحلی و جنگل های فریبنده از مناظر دیدنی این سرزمین هستند. شما مناظر زیبایی آنجا خواهید دید که در هیچ کجای دیگر نمیبینید.

غذای بوسنی و هرزگوین

کباب کوبیده‌ی گوشت گوساله که با پیاز خام سرو می‌شود. امروزه سالاد سبزیجات یا سیب‌زمینی سرخ شده در کنار این کباب سرو می‌شود.ساندویچ‌های پیتای محلی می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند، اما با این وجود انتخاب‌های ارزان دیگری مانند پیتزا هم وجود دارند.نیز غذاهای بوسنی و یا هرزگوین می باشد.غذاهای این کشور بسیار خوش طعم و رضایت بخش هستند. از گوشت کبابی لذت ببرید و بورک پر شده با پنیر سفید را امتحان کنید. غذاها با مواد اولیه تازه و محلی درست میشوند که باعث میشود یک غذای سالم و خوشمزه را تجربه کنید.

غذای بوسنی و هرزگوین2

مناطق تاریخی و بوسنی

سارایوو و مستار، باقیمانده ی شهرهایی فوق العاده هستند. مستار، معماری زیبای دوران عثمانی را به رخ میکشد. در آنجا پل مشهور استاری مست را میبینید که در جنگ کرواسی بوسنی بمباران شد. یکی از مکان هایی که حتما باید ببینیدمناطق جاجس با قلعه قرون وسطایی و آبشار جذاب آنجاست.که جزء مناطق تاریخی می باشند.

مردم خون گرم و دوست داشتنی بوسنی

مردم بوسنی خون گرم و مهمان نواز هستند و علیرغم وحشت از جنگ و درگیری، به غریبه ها خوشامد میگویند و از آن ها استقبال میکنند. شما میتوانید درخانه یک بوسنیایی اقامت کنید و با مردم دوست داشتنی بوسنی و با فرهنگ و سبک زندگی آن ها آشنا شوید. تعطیلات آخر هفته برای آزادی بیشتر ماشین کرایه کنید و به گردش بپردازید.

قهوه عالی بوسنیایی

قهوه برای زندگی اجتماعی بسیار مهم است و ممکن است به قهوه ترک شباهت داشته باشد یا مانند قهوه های سنتی عثمانی باشد. زمین های قهوه در دزوا هستند. آنجا قهوه جوش فلزی و خامه هم زده وجود دارد تا بافت خامه مانند به آن بدهد. برای متعادل کردن تلخی قهوه از مکعب های شکر استفاده میشود. بوسنیایی ها دوست دارند قهوه قوی با کیک بخورند که این عادت مانند سنت مردم اروپای غربی است.

رقص سنتی  بوسنی

رقصهای سنتی مسلمانان بوسنی بطور طبیعی و در مراسم سنتی مردمی بدون همراهی ساز و آلات موسیقی اجرا میشده که به اصطلاح کولوی کر یا لال نامیده میشده است. رقصهایی که در انجمنهای فرهنگی و هنری و در کانونها و مراسم مربوطه اجرا میشدند اغلب با نوای ساز همراه می باشند.

در برخی از انجمنهای فولکلور و رقصهای محلی از آکاردئون و ساز دهنی به عنوان تنها آلت موسیقی که گروه رقص سنتی راهمراهی می کند استفاده میشود. این سازها که جزء سازهای سنتی نیستند در موسیقی فولکور کلیه اقوام بوسنی و هرزگوین کاربرد زیادی دارند.آلات موسیقی سنتی بوسنی شامل تار، سه تار، فلوت و آلت موسیقی شبیه به فلوت که اصطلاحا دووینیتسه نام دارد، می باشد.

ماجراجویی های هیجان انگیز بوسنی 

فستیوال های رنگارنگ بوسنی

این کشور به خاطر فستیوال های موسیقی و خنده مشهور است. این کشور کوچک هر روزش لذتبخش است و مردمش عاشق برگزاری فستیوال هستند. اگر میخواهید از جشن ها و فستیوال ها لذت ببرید، باید تابستان به آنجا سفر کنید.

همچنین بخوانید : تمام سبک های موسیقی

دموفست، فستیوال موسیقی و فستیوال هرزگوین غربی، نمونه هایی از جشن هایی هستند که در این کشور برگزار میشود. WHF، فستیوال جاز سارایوو و فستیوال رنگ، بسیار محبوب هستند.

بوسنی دارای جنگل بارانی است

حتما نمی دانستید که بوسنی یک جنگل بارانی دارد. پارک ملی سوتیسکا واقع در شهر پروسیکا در شرق بوسنی و نزدیک به مرز بوسنی و مونته نگرو، جنگلی بارانی به وسعت ۱۴۰۰ هکتار است. این جنگل زیستگاه ۱۷۰ گونه درخت و هزاران گونه ی گیاهی و گونه های جانوری متنوع است. تخمین زده می شود این جنگل که در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده، بیش از بیست هزار سال عمر داشته باشد. آبشار ساکاواک که با ارتفاع ۷۵ متر یکی از مرتفع ترین آبشارهای بوسنی است، در نزدیکی این جنگل قرار دارد.

زنبق طلایی

نماد ملی بوسنی یک نوع زنبق طلایی بومی (Lilium bosniacum) است. از لحاظ تاریخی، این نماد در قرن چهاردهم از زمان پادشاهی دوران پیش از اسلام در بوسنی، استفاده می شد و از آن دوران به نماد هر دو گروه مسیحیان و مسلمانان بوسنی تبدیل شده است. پرچم قدیمی بوسنی نقش ۶ زنبق بر یک پس زمینه ی آبی بود. گل زنبق به نوعی نماد مذهب مسیحیت به حساب می آید اما از آنجایی که هیچ چیز به همان سادگی که به چشم ما می آید نیست، نهایتا به نماد ملی کشور بوسنی تبدیل می شود که اکثریت مردم آنرا مسلمانان تشکیل داده اند.

لباس مردان و زنان بوسنی و هرزگوین

لباس مردان بوسنی شامل بلوز سفید، شلوار مشکی، کمربند بافته قرمز یا سبز و کلاه است. تفاوت اندکی در رنگ لباس و همچنین رنگ کمربند می‌تواند نشان دهنده هویت دینی و ملی شخص باشد. به عنوان مثال استفاده از کمربند پشمی قرمز توسط مردان مسیحی و کمربند سبز توسط مردان مسلمان رواج دارد.

پوشش زنان بوسنی معمولا پیراهن کتانی با گلدوزی تیره‌ در اطراف آستین به همراه جلیقه گل‌دوزی‌ شده، ساخته شده از پارچه‌های سنگین با راه راه باریک قرمز تیره و یک کلاه بر روی سر است. ویژگی‌های اصلی پوشش زنان این منطقه، لباس کتانی بلند با گلدوزی پشمی در چهار رنگ مختلف است.

یکی از عناصری که باعث تمایز لباس‌ گروه‌های مختلف مذهبی می‌شود، نوارهای قرمز، تزئینات متصل به آستین و گل‌دوزی قفسه سینه است. لباس های مردم مسلمان معمولا گلدوزی دارد. همچنین لباس زنان بوسنی با توجه به متاهل یا مجرد بودن آنها تفاوت‌هایی در رنگ پارچه، نوع و رنگ گلدوزی روی لباس دارد.

لباس مردان و زنان بوسنی

خیرالدین خاجیچ

خیرالدین خاجیچ حاجیا در تاریخ ۲۷ فوریه ۱۹۲۷ در شهر بوسانسکی برود متولد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خویش به اتمام رسانید. در جریان جنگ جهانی دوم در جنبش دفاع ملی مردم بوسنی و هرزگوین بر علیه اشغالگران فعالانه شرکت نمود. وی از اوایل نوجوانی به انجمن فرهنگی و هنری موسیقی و فلکلور پیوست. پس از خاتمه جنگ فعالیتهای خود در رادیو و انجمنهای فرهنگی و هنری جوانان را آغاز نمود.

وی در سال ۱۹۴۶ انجمن اپرا و باله سارایوو را بنیان نهاد و سالهای سال بعنوان نوازنده ویلن و بالرین حضور خود را در آن حفظ نمود. از سال ۱۹۵۱ فعالیت حرفه ای خود در تئاتر ملی سارایوو را در زمینه باله و طراحی رقصهای فلکلور آغاز نمود، این امر تحقیقات و مطالعات زیاد وی در زمینه موسیقی محلی و فلکلور را در پی داشت که به گردآوری مجموعه کاملی از  ترانه های سنتی و محلی مردم بوسنی و هرزگوین منجر گردید.

از جمله فعالیتهای مهم و قابل ذکر خیرالدین خاجیچ حاجیا طراحی فیلمهای سینمایی از جمله هانکا، نبرد نرتوا، عشق و خشم، درویش و مرگ و همچنین فعالیت در امر افتتاح چهاردهمین دوره بازیهای المپیک زمستانه که در سال ۱۹۸۴ در سارایوو برگزاز گردید، می باشد.

تفکیک قومیتی

علیرغم آزادی مذهبی، تنش های قومیتی هنوز در جامعه ی بوسنی وجود دارد. موافقت نامه ی صلح دایتون در سال ۱۹۹۵ به جنگ بوسنی پایان داد اما تنش های اجتماعی را حل نکرد. بوسنی کشوری است که به قومیت های مختلفی از جمله مسلمانان، بوسنیایی ها، کروات ها و صرب ها تقسیم شده است که هر یک در منطقه ای از کشور دارای اکثریت عددی هستند. موستار که همیشه بیشترین گردشگران را جذب می کند، بین مسلمانان و کروات ها تقسیم شده که در دو سمت رودخانه ی نرتوا زندگی می کنند.

جنگ جهانی اول

بوسنی که نژاد اسلاو دارند، باقی‌مانده قلمروی اروپایی امپراتوری عثمانی مسلمان بود؛ مورد منازعه صربها و امپراتوری اتریش قرار داشت.جنگ جهانی اول از پایتخت بوسنی و هرزگوینو با ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند ولیعهد امپراتوری اتریش توسط یک صرب ملی گرا آغاز شد؛ باعث شد صربستان و امپراتوری اتریش و بالطبع در ادامه پدرخوانده‌های آنان امپراتوری روسیه و امپراتوری آلمان با هم درگیر جنگ گسترده شوند. انگلیس به دلیل رقابت اروپایی، در عملیات ترور و ایجاد این تخاصم اروپایی نقش داشت.

جنگ جهانی دوم

پس از پایان جنگ اول جهانی، کشور پادشاهی یوگسلاوی بوجود آمد که بوسنی به همراه صربستان و کرواسی و اسلوونی و مونته نگرو و بقیه در قالب این کشور قرار داشتند. با ظهور آلمان نازیسم و تمایل هیتلر برای احیای امپراتوری آلمان و ژرمن، کشورهای تکه تکه جدا شده امپراتوری اتریش نیز ضمیمه الحاق یا متحد آلمان گردیدند، پادشاهی یوگسلاوی تحت فشار موج تمایلات اعتقادی نازیسم پس پیمان اتحاد با آلمان نازی بست.

بهار ۱۹۴۱ اماانگلیس که متحدش یونان را در خطر می‌دید پس با تحریک و دسیسه، کودتای افسران صربهای ملی گرا در یوگسلاوی علیه پادشاه و پیمانش با آلمان را سبب شد، که این اقدام باعث حمله آلمان نازی گردید. بلافاصله قومیتهای موزاییکی پادشاهی یوگسلاوی از هم جدا شدند و اسلوونی و کروواسی و بوسنی بااشتیاق به آلمان و متحدش ایتالیا الحاق شدند و صربستان بلگراد در طی جنگ یکماهه بشدت سرکوب و اشغال شد. بوسنی مسلمان در قالب حکومت کروات و در جنگ بالکان متحد آلمان نازی بود.

شیخ امین الحسینی مفتی فلسطین در پی توافق با هیتلر در مورد منع مهاجرت یهودیان به فلسطین، در عوض با تشکیل ارتش سیزدهم اس اس خنجر کوهستانی در اتحاد با آلمان‌ها علیه یهودیان صرب و کولی فعالیت می‌کرد.

گروههای مسلح تشنیک قوم صرب و اوستاش قوم کروات و پارتیزانهای ملی گرای مارشال تیتو هم بودند که جنگ‌ها و کشتارهای خونین قومی علیه یکدیگر را باعث شدند. در ۱۹۴۴ با شکست‌های آلمان نازی و خروجش از یوگسلاوی به همراه متحدانش، پارتیزانهای ملی گرای مارشال تیتو حاکم شدند و دیگر اقوام پاکسازی خونین گردیدند. پس از پایان جنگ جهانی دوم و ایجاد کشور سوسیالیستی یوگسلاوی، بوسنی هرزگوین یکی از جمهوری‌های کشور یوگسلاوی سوسیالیستی بود.

جنگ جهانی دوم

فروپاشی شوروی

پس از فروپاشی شوروی، کشور یوگسلاوی سوسیالیستی که از اقمار بلوک شرق بود نیز تجزیه شد. با فروپاشی یوگسلاوی، جمهوری بوسنی و هرزگوین نیز با انجام همه‌پرسی برای کسب استقلال بمانند دیگر جمهوری‌های یوگسلاوی، در ابتدای سال ۱۹۹۲ اعلام موجودیت کرد. این اتفاق، آغازگر جنگ‌های بوسنی بود. در بوسنی سه قومیت بوسنیایی مسلمان و صرب ارتدوکس و کروات کاتولیک سکونت داشتند. همه‌پرسی استقلال، توسط صرب‌های بوسنی تحریم شده بود و با مشارکت ۶۷٪ مردم، ۹۸٪ رای‌دهندگان به استقلال بوسنی و هرزگوین رای دادند.

صربهای بوسنی، که از جانب صربستان و مونته‌نگروی همسایه حمایت می‌شدند، جمهوری صرب بوسنی را تشکیل داده و به قصد تجزیه کشور بوسنی در طول خطوط قومیتی و پیوند دادن نواحی صرب‌نشین برای تشکیل «صربستان بزرگ»، به مقاومت مسلحانه پرداختند. همچنین کرواتهای بوسنی نیز با حمایت کرواسی، جمهوری کروات بوسنی و هرزگوین را تشکیل دادند. قدرتهای نژادی اروپایی هم از حضور یک کشور مسلمان ناهمگون در اروپای مسیحی ناخشنود بودند و حاضر به کمک نبودند.

همچنین بخوانید : معنی نام کشورهای جهان

بوسنیایی‌ها که ضعف شدید تسلیحاتی و تحریم محاصره بودند بشدت تحت فشار جنگ چهار ساله قرار گرفتند، در این میان فقط بعضی کشورهای مسلمان مانند ایران پاکستان عربستان کمک‌هایی نمودند. با اعمال نظر (نژاد انگلوساکسون) انگلیس و آمریکا در ابتدای سال ۱۹۹۴، در پی موافقت‌نامه واشینگتن، جمهوری کروات بوسنی و هرزگوین و جمهوری بوسنی و هرزگوین با هم ادغام شده و فدراسیون بوسنی و هرزگوین را ایجاد کردند. با این موافقت‌نامه بوسنیایی‌ها و کروات‌ها، تعداد طرفین جنگ را در کشور بوسنی و هرزگوین بعد از دو سال، از سه به دو تقلیل داد.

عاقبت در اواخر سال ۱۹۹۵ گروه‌های درگیر جنگ، موافقت‌نامه صلح دیتون آمریکا را امضا کردند که جنگ چهار ساله داخلی بین قومیتی را متوقف کرد (توافقنامه نهایی در ۱۴ دسامبر ۱۹۹۵ در پاریس امضا شد).

توافق صلح دیتون مرزهای بین‌المللی بوسنی و هرزگوین را ابقا کرد و یک دولت مشترک چند قومیتی دموکراتیک ایجاد کرد که با در دست داشتن هدایت سیاست خارجی، روابط دیپلماتیک و امور مالی تقویت می‌شد. ترتیبات سیاسی بجا مانده از توافق صلح دیتون در سال ۱۹۹۵ به درگیری‌ها خاتمه داد. اما این توافقات اختلافات ناشی از ایدئولوژی‌های ملی‌گرایانه‌ای را که جنگ به‌خاطر آن‌ها آغاز شد را التیام نبخشیده است.

فروپاشی شوروی

همچنین این توافق، کنترل قدری کمتر از نیمی از کشور و امکان وتوی سیاست‌های ملی در بوسنی هرزگوین را در اختیارشان گذاشت که این امر جلوی توسعه اقتصاد بوسنی و هرزگوین را گرفته و زمینه را برای رواج فساد مالی و اداری فراهم کرده‌است.همچنین لایه دومی از حکومت، تشکیل شد. از بخش های تقریباً مساوی از لحاظ اندازه، درنظر گرفته شد و شامل موارد زیر می باشد.

۱- فدراسیون بوسنیایی
۲- کروات بوسنی و هرزگوین و جمهوری صربی بوسنی تحت رهبری صرب‌ها (RS)
۳- دولت‌های فدراسیون و RS با امکان نظارت بر اکثر فعالیت‌های دولت تقویت شدند
۴- دفتر نمایندگان بلندپایه (OHR) برای نظارت بر اجرای جنبه‌های مدنی موافقتنامه تأسیس شد.

در سال ۱۹۹۵–۱۹۹۶، یک نیروی ۶۰٫۰۰۰ نفری حافظ صلح به رهبری ناتو (IFOR) برای اعمال نظارت بر اجرای جنبه‌های نظامی موافقتنامه در بوسنی و هرزگوین خدمت می‌کردند. سپس نیروی حافظ صلح ناتو با یک نیروی کوچکتر ایجاد پایداری به رهبری ناتو (SFOR) جایگزین شد که ماموریت آن ممانعت از تجدید دشمنی‌ها بود. در دسامبر ۲۰۰۴ نیروهای حافظ صلح اتحادیه اروپا (EUFOR) جایگزین نیروی ایجاد پایداری ناتو شد؛ ماموریت آن‌ها حفظ صلح و پایداری در سرتاسر کشور بود.

بوسنی و هرزگوین به لحاظ اداره کشور دارای سیستم منحصر بفردی در جهان است. گرچه به دلیل ساختار تقسیمات کشوری در بوسنی و هرزگوین این کشور را نمی‌توان یک جمهوری نامید اما اداره آن بر اساس شاخصه‌های یک جمهوری انجام می‌شود. بوسنی و هرزگوین به دنبال اعلام استقلال برخی از جمهوری‌های یوگسلاوی سابق از جمله اسلوونی، کرواسی و مقدونیه، در تاریخ ۲۹ فوریه و اول مارس ۱۹۹۲ اقدام به برگزاری رفراندوم دربارهٔ استقلال کرد. این رفراندوم که ۲٫۰۷۳٫۵۶۸ نفر معادل ۶۳٫۶ درصد در آن شرکت کردند با اکثریت قاطع ۹۹٫۷ درصد به تصویب رسید.

حزب دمکراتیک صربسکا (SDS) رفراندوم را بایکوت و از برگزاری آن در برخی مناطق جلوگیری به عمل آورد. اعلام استقلال بوسنی جنگ داخلی در این کشور را به همراه داشت. با امضای موافقت نامه صلح دیتون، بوسنی و هرزگوین به دو بخش فدراسیون بوسنی و هرزگوین و جمهوری صرب بوسنی (جمهوری صربسکا) تقسیم شد.

«علی عزت بگوویچ»، رئیس «حزب اقدام دمکراتیک»، که طی سال‌های جنگ در این کشور رهبری مسلمانان بوسنی و هرزگوین را به عهده داشت، به عنوان نخستین رئیس‌جمهور این کشور تا سال ۲۰۰۰ میلادی بر این کشور حکومت کرد. در حال حاضر ریاست جمهوری هر ۸ ماه یک بار بین یک بوشنیاک (مسلمان)، یک صرب و یک کروات در گردش است. احزاب عمده این کشور عبارتند از «حزب اقدام دمکراتیک»، «حزب دمکراتیک صربسکا»، «جامعه دمکراتیک کروات‌ها».

تقسیمات کشوری

تقسیمات کشوری

پایتخت این کشور سارایوو است. کشور شامل ۱۳ استان می‌باشد.بگوویچ اما در یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز پایتخت ویران شده‌اش موضعی اتخاذ کرد که بار دیگر ایران را در جایگاه برتر نشاند.

او با دست خود به نماینده جمهوری اسلامی که در کنارش ایستاده بود، اشاره کرد ، به علی اکبر ولایتی که روزی وزیر امور خارجه ایران بود و سی‌ام نوامبر ۱۹۹۵ خود را به سارایوو رسانده بود. او به ولایتی اشاره کرد تا بگوید ” اگر این مرد {منظور جمهوری اسلامی است} نبود امروز کشور من روی نقشه وجود نداشت”. سخنان بگوویچ بیانگر نظر افکار عمومی نیز بود همچنان که یک نظرسنجی که در پایان جنگ انجام شد مشخص کرد که ۸۶ درصد از بوسنیایی‌ها، نگرش مثبتی به جمهوری اسلامی ایران دارند.

جغرافیا
کشور بوسنی و هرزگوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرق اروپا و در شبه جزیره بالکان قرار گرفته‌است با آب و هوایی معتدل و کوهستانی و سرسبز زیبا ؛ که با کشورهای کرواسی، صربستان و مونته نگرو مرز مشترک دارد. این کشور از دو ناحیه بوسنی (در شمال) و هرزگوین (در جنوب) تشکیل شده‌است. مرز آبی این کشور به طول ۲۲ کیلومتر در جنوب تنها راه دسترسی این کشور به آب‌های آزاد دریای مدیترانه است، بندر نئوم در این منطقه واقع شده‌است.

اقتصاد
تولید ناخالص داخلی این کشور ۲۹٫۸۹ میلیارد دلار است که در سال گذشته میلادی رشدی ۵٫۵ درصدی داشته‌است.یک میلیون و ۲۶ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن ۴۵٫۵ درصد است. (آمارهای سال ۲۰۰۴ میلادی) یک چهارم جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ تورم در آن در سال ۲۰۰۱ میلادی ۲۶٫۲ درصد بود.

همچنین بخوانید : معنی نام کشورهای جهان

صادرات این کشور شامل فلزات، البسه و چوب است که به کشورهای کرواسی (۱۹٫۶ درصد)، اسلوونی (۱۶٫۷ درصد)، ایتالیا (۱۵٫۴ درصد)، آلمان (۱۲٫۳ درصد)، اتریش (۸٫۷ درصد) و مجارستان (۵٫۳ درصد) صادر می‌شود.واردات این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، سوخت و مواد غذایی است که از کشورهای کرواسی (۲۴ درصد)، آلمان (۱۴٫۵ درصد)، اسلوونی (۱۳٫۲ درصد)، ایتالیا (۱۰ درصد)، اتریش (۵٫۹ درصد) و مجارستان (۵٫۲ درصد) وارد می‌شود.

مردم
جمعیت این کشور ۳٬۹۸۱٬۲۳۹ نفر است.میانگین سنی آن‌ها ۳۹ سال است. امید به زندگی در بدو تولد برای زنان ۸۲ سال و برای مردان ۷۴ سال است. کمتر از ۰/۱ درصد از مردم آن به بیماری ایدز مبتلا هستند.تبار مردم این کشور اسلاو است.۴۸٪ از مردم این کشور بوسنیایی، ۳۷٪ صرب و ۱۴٪ کروات هستند.

مذهب مردم بوسنی هرزگووین اسلام (سنی) و مسیحیت (ارتدوکس و کاتولیک) است. که از این میان ۴۰ درصد از آن‌ها مسلمان، ۳۱ درصد ارتودوکس و ۱۵ درصد کاتولیک هستند.زبان‌های محلی رایج در این کشور بوسنیایی، کروواتی و صربی است.

بوسنی و هرزگوین کشوری است در جنوب شرقی اروپا. پایتخت آن سارایوو است. جنگ جهانی اول در پایتخت بوسنی و هرزگوین با ترور آرشی‌دوک فرانتس فردیناند ولیعهد اتریش آغاز شده بود.با نام جمهوری سوسیالیستی بوسنی و هرزگوین یکی از جمهوری‌های یوگسلاوی سوسیالیستی بود. پس از فروپاشی یوگسلاوی، جمهوری بوسنی و هرزگوین، در پی همه‌پرسی استقلال انجام‌گرفته در سال ۱۹۹۲، اعلام موجودیت کرد.

این اتفاق، آغازگر جنگ‌های بوسنی بود. همه‌پرسی استقلال، توسط صرب‌های بوسنی تحریم شده بود و با مشارکت ۶۷٪ مردم، ۹۸٪ رأی‌دهندگان به استقلال بوسنی و هرزگوین رأی دادند.سیستم پولی بوسنی و هرزگوین مبتنی بر ده دهی است، و واحد پول اصلی این کشور مارک تبدیل‌پذیر و واحد جزء آن فنینگ نامیده می شود.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام