چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم

حالت شب

سال‌هاست که بخشی از درآمدهای ماهانه خود را پس‌انداز کرده و شنیده‌اید باید مقداری از آن را در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنید، اما چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم. اگر اطلاعات چندانی درباره بورس ندارید سوال‌هایی نظیر اینکه چطور باید سرمایه‌گذاری در بازار بورس را شروع کنید، آیا برای این کار لازم است به کلاس آموزشی خاصی بروید نیز ذهن‌تان را مشغول می‌کند.

حقیقت ماجرا این است که سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار بورس حتی با وجود یک مشاور خبره، نیازمند صرف زمان و تخصص است؛ اما اگر بخواهید به‌طور غیرمستقیم به این حوزه وارد شوید، می‌توان گفت کار چندان سختی در پیش ندارید. تیم فارسی خوان امروز برای شما یک راهنمای جامع از صفر تاصد سرمایه گذاری در بورس را برایتان شرح میدهد.

در ابتدا انواع سرمایه گذاری را برایتان شرح میدهیم. سرمایه گذاری در حالت کلی و طبعا سرمایه گذاری در بورس به دو دسته کلی مستقیم و غیر مستقیم تقسیم میشود.

سرمایه گذاری در بورس بطور مستقیم

در سرمایه‌گذاری مستقیم شما با مراجعه حضور به صورت تلفنی و یا از طریق اینترنت می‌توانید ضمن رصد بازار اقدام به خرید و فروش سهام شرکت‌های حاضر در بورس کنید. برای این روش حرفه‌ای بودن در بازار سرمایه و شناخت کافی از سازوکار بورس و ابزارهای معامله‌گری ضروری است. فراموش نکنید حضور افراد غیرحرفه‌ای در سرمایه‌گذاری مستقیم، ریسک و چالش‌های حضور در بورس را افزایش می‌دهد.

اگر تخصص و دانش سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس را دارید و فکر می‌‌کنید این روش برای شما مناسب‌تر است؛ می‌توانید به یکی از شعب کارگزاری‌های معتبر مراجعه کرده تا در زمان بسیاری کوتاهی شما هم عضو خانواده بورس شوید.

بورس1

سرمایه گذاری در بورس به روش غیرمستقیم

در این روش شما به عنوان یک سرمایه‌گذار با بررسی وضعیت بازدهی و ریسک صندوق‌ها و سبدهای مختلف و همچنین سابقه مدیران این صندوق ها و سبدها، پولتان را در یکی از این صندوق‌ها و سبدها سرمایه‌گذاری کرده و عملا کاری به وضعیت بازار و چالش‌های آن ندارید. دیگر ضرورتی ندارد زمان زیادی صرف رصد بازار کرده یا نگران شرایط مختلف سیاسی یا اقتصادی باشید.

در این سبک سرمایه‌گذاری، شما نهادهای متخصص بازار سرمایه را برای به حداکثر رساندن سرمایه‌تان به‌کار می‌گیرید و در قبال مدیریت دارائی شما که این نهادهای متخصص انجام می‌دهند، هزینه کمی از سرمایه‌گذاری انجام شده را به آن‌ها پرداخت می‌کنید. این روش حتی برای افراد حرفه‌ای بازار سرمایه نیز مفید است.

بورس چیست

پیش از آنکه به توضیح بورس بپردازیم، بهتر است ابتدا یادآوری کنیم که بازار چیست. در یک تعریف ساده، بازار مکانی هست که در آن خرید و فروش صورت می‌گیرد. هرگاه شرایطی برقرار شود که بین خریدار و فروشنده رابطه برقرار شود و معامله‌ای صورت بگیرد بازار تشکیل شده است.

آیا میدانستید
بورس کلمه‌ای فرانسوی است که معنای آن در زبان فرانسه کیف پول است

انواع سرمایه گذاری در بورس

۱- بورس کالا:

بورس کالا، بازار متشکل و منسجمی است که تعداد زیادی از فروشندگان، کالای خود را عرضه و کالای مربوطه پس از بررسی‌های کارشناسی و قیمت‌گذاری توسط کارشناسان آن بازار، به خریداران ارائه می‌شود. در این بورس معمولا مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می‌گیرد.

۲- بورس ارز:

خرید و فروش پول‌های خارجی در این بورس انجام می‌شود. البته این نوع بورس در ایران فعال نیست. بورس علاوه بر افزایش سرمایه سهامدارانی که در خرید سهام دقت لازم را دارند و از سرمایه گذاری خویش بهره مند می‌گردند مزایا و کارکرد‌های وسیع و اثر گذار زیادی دارد که در ذیل اشاره می‌گردد:

  • کنترل نقدینگی درجامعه، بازار بورس یک فرصت سرمایه گذاری مطلوب برای سرمایه گذاران با سرمایه‌های اندک ایجاد می‌کند و زمینه توزیع عادلانه ثروت را مهیا می‌کند.
  • رشد تولید نا خالص ملی و مهار تورم – استفاده از پس انداز‌های خرد وکوچک مردم – هدایت سرمایه‌های سرگردان – کمک به رشد صنعتی شدن کشور.

بورس2

حداقل سرمایه برای سرمایه گذاری در بورس

حداقل سرمایه برای ورود به بورس محدودیت خاصی ندارد. با هر مقدار پول می‌توانید وارد بازار بورس شوید شما با ۱۰۰ هزار تومان، یک میلیون تومان، ۵۰۰ هزار تومان و ۱۰۰ میلیون تومان با هرچیزی می‌توانید وارد بازار بورس شوید. البته برای خرید آنلاین سهام حداقل ۱۰۰ هزار تومان الزامی است. یعنی حتی با ۱۵۰ هزار تومان می‌توانید سهام یک شرکت را بخرید.

آیا میدانستید
هر بورس کالایی را با نام کالایی که درآن معامله می‌شود می‌شناسند. مثلا بورس نفت

در بازارهای خوب و در بازار‌های بد همیشه می‌شود از بازار بورس سود گرفت اما ما باید دانش و تجربه‌ی خود را زیاد کنیم تا سودمان زیاد بشود و ضررمان کم و برآیند معاملاتمان در یک سال مثبت باشد من الان ۱۴ سال است که در بورس فعالیت می‌کنم ولی آن موقع هم سود و ضرر می‌کردم و الان هم سود و زیان می‌برم اما همیشه طوری بوده که سود من نسبت به زیان من بیشتر بوده

هدف از سرمایه گذاری در بورس

هدف افرادی که در بورس سرمایه گذاری می کنند بدست آوردن سود و کسب منافع بیشتر است. با خرید یک ورقه بهادار سرمایه گذاری در بورس صورت می گیرد و فرد از ارزش های کنونی خود به امید بدست آوردن ارزشی در زمان آینده صرف نظر می کند.

بیشتر افراد مصرف کنونی را به مصرف آینده ترجیح می دهند و اگر امید بدست آوردن بازده مثبت نداشته باشند از سرمایه گذاری صرف نظر می کنند. بنابراین بهره مندی از ثروت و فرصت های مصرف در آینده ترغیب کننده او باشد و فرد سرمایه گذار باید از سرمایه گذاری کنونی خود انتظار بدست آوردن بازده مثبت داشته باشد.

بورس3

فرآیند سرمایه گذاری در بورس

فرآیند سرمایه گذاری بیش از همه باید در تجزیه و تحلیل مورد توجه قرار گیرد. خلاصه مراحل کلی سرمایه گذاری در بورس به صورت زیر است:

  1. شناسایی و محاسبه ریسک و بازده اوراق بهادار
  2. مشخص نمودن سبد بهینه از اوراق بهادار یا دارایی
  3. اندازه گیری عملکرد حاصل از سرمایه گذاری
  4. شناخت ساختار بازار سرمایه
  5. یادگیری و شناخت قوانین دادوستد در بازار اوراق بهادار
  6. مشخص نمودن اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت
  7. تعیین نمودن میزان ریسک و بازده

مفهوم ریسک سرمایه گذاری در بورس

فرد سرمایه گذار برای پذیرش نامطلوب ترین شرایط این باور را دارد که افت و خیزهای کوتاه مدت تاثیری بر سرمایه گذاری او نخواهد داشت . ریسک سرمایه گذاری باید متناسب با بازدهی باشد. موجودی نقد در بانک شدیدا در معرض ریسک ناشی از تورم می باشد . در صورت مهم بودن ریسک تورم سرمایه ها از حساب های پس انداز و اوراق قرضه به سمت اوراق بهادار می روند.

ریسک هر سهم به واسطه تغییرات قیمت و سود تقسیمی آن سهم معلوم می شود و عوامل تاثیر گذار بر ریسک مانند ریسک بازار، ریسک تجاری، ریسک نرخ بهره، ریسک تورم و ریسک قدرت خرید پول باعث تغییر قیمت سهم در بازار می شوند. تمام تصمیمات سرمایه گذاری افراد بر مبنای میزان ریسک و بازده انجام می پذیرد. کسب بازدهی بالا در سرمایه گذاری هدف اصلی سرمایه گذاری می باشد .

وضعیت نامطمئن آینده بازار سهام دلیل بر آن می شود که برای یک دوره زمانی کوتاه مدت دست از سرمایه گذاری برداریم و بدین طریق مجبور به فروش سهام در مواقع کاهش شدید قیمت نشویم.

بورس4

فواید بورس برای سرمایه گذاران

ایجاد درآمد:سرمایه گذران در بورس به ۲ روش می توانند درآمد کسب کنند.

  1. اول پرداخت سود نقدی ناشی از فعالیت شرکت ها؛ شرکت هایی که سهامشان در بورس عرضه شده است، بخشی از سود ناشی از فروش محصولات خود را بین سهامداران تقسیم می کنند. در نتیجه سرمایه گذارانی که سهام این شرکت ها را دارند، از این طریق کسب درآمد می کنند. این سود به صورت سالیانه به سهام داران پرداخت می شود.
  2. دوم کسب درآمد ناشی از افزایش قیمت سهام؛ قیمت سهام شرکت ها به دلیل فعالیت های مفید و اثربخش مدیرانشان، می تواند افزایش یابد. افزایش قیمت سهام این شرکت ها موجب ایجاد درآمد برای سهامداران آن خواهد شد.

نحوه سرمایه گذاری در بورس

برای آشنایی با نحوه سرمایه گذاری سهام در بورس می توان با مراجعه به تالارهای معاملات بورس به طور عملی آشنا شد و سپس با مراجعه به کارگزاری های مختلف بورس که درمکانهای مختلف شهرها پراکنده هستند فرم درخواست خرید سهم شرکت مورد نظررا تکمیل و در پایان سال مالی و پس ازبرگزاری مجمع عمومی عادی متناسب با حجم سهامی که خریداری شده از سود مناسب و قطعی که معمولا دو برابر سود بانک هاست برخوردار شد.(حدود ۴۰ درصد در سال)

آیا میدانید
درشهرستانهای دورافتاده کشورنیزعلاقمندان می توانند ازطریق شعب مرکزی بانک ملی جهت خرید سهام شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهاداراقدام نمایند.

البته برای خرید سهام از روش خرید و فروش الکترونیکی هم میتوان استفاده نمود. برای این منظورباید اول به یکی ازشعب بانک توسعه صادرات درسراسر کشورمراجعه نموده و حساب بانکی افتتاح کنید و فرم درخواست خدمات خرید و فروش الکترونیکی سهام را تکمیل نموده و کلمه عبور password دریافت کنید. بعد ازطریق اینترنت به سایت بانک توسعه صادرات ایران وارد شوید

سپس فرم مخصوص خرید و فروش سهام و همچنین فرم وکالتنامه برداشت از حساب را تکمیل نمایید. البته برای استفاده ازاین خدمات باید پست الکترونیکی (Email) داشته باشیم. فرم تکمیل شده در ساعات اداری فورا دردستورکار قرارمی گیرد و درساعات غیر اداری درابتدای صبح روزبعد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

خریدار سهام برای خرید باید به یکی از کارگزاری های بورس مراجعه و از کارگزار تقاضای فرم درخواست خرید کند. کارگزار فرمی را در اختیار او قرار می دهد و او علاوه بر تکمیل فرم باید مبلغی را که می خواهد سرمایه گذاری کند به حساب کارگزار واریز و فیش آن را به همراه فرم تکمیل شده تحویل کارگزار داده و رسید بگیرد. طی زمان معینی، پس از آماده شدن اوراق سهام، مشتری با تحویل رسید قبلی به کارگزار اوراق سهام خود را دریافت می دارد.

بورس5

علاوه بر خرید حضوری، اشخاص می توانند از طریق اینترنت نیز اقدام به خرید و پس از انجام هر عملیات پرینت آن را به عنوان رسید دریافت کنند. برای این کار، خریدار چند راه پیش رو دارد:

  1. راه اول این که خریدار، چون اطلاع چندانی از سهام و اوراق موجود در بورس ندارد، مبلغی را که می خواهد در بورس سرمایه گذاری کند در اختیار کارگزار می گذارد و از او می خواهد که به انتخاب خودش بهترین سهام را برای او خریداری کند، ضمن آن که می تواند اولویت های مورد نظر خود را به کارگزار اطلاع دهد.
  2. راه دوم این است که خریدار، اگر خرید سهام خاصی را در نظر دارد آن را به کارگزار می گوید، مثلا می گوید «اگر سهام فلان کارخانه عرضه شد برای من خریداری کنید.» در این حالت، چون قیمت سهم توسط خریدار اعلام نشده است کارگزار اختیار دارد که به هر قیمتی که سهم مورد نظر مشتری عرضه شد آن را خریداری کند. و بالاخره راه سوم خرید سهام این است که خریدار از کارگزار تقاضای خرید سهم معینی را با قیمت معین می کند و کارگزار نیز مطابق درخواست مشتری اقدام به خرید می کند.

برای فروش سهام نیز، همچون خرید، فروشنده باید به کارگزار مراجعه و فرم درخواست فروش را تکمیل کند. برای این کار فروشنده دو راه در پیش رو دارد: راه اول این که به کارگزار اختیار می دهد تا سهامش را به قیمت بازار بفروشد؛ در این حالت کارگزار موظف است تا سهام مشتری را به بالاترین قیمت پیشنهادی روز بفروشد. راه دوم این که فروشنده در فرم فروش قید می کند چنانچه قیمت سهام او در بورس تا حد معینی افزایش یافت اقدام به فروش کند.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام