آداب غذا خوردن

آداب غذا خوردن

حالت شب

آداب غذا خوردن

هر کاری در زندگی اتیکت خاص خود را دارد. غذاخوردن نیز از این امر مستثنی نیست. اتیکت یا همان آداب غذا خوردن در واقع مجموعه‌ای از ضوابط رفتاری است که در یک جامعه، طبقه یا گروه انتظار انجام آن‌ ها وجود دارد. اتیکت ارتباط مستقیم با فرهنگ دارد به طوری که شاید آداب یک فرهنگ برای فرهنگ دیگر بسیار عجیب جلوه کند.

آداب غذاخوردن اما در بیشتر کشورها تشابهات بسیاری با هم دارد.

به طور مثال، در آمریکا از مهمان انتظار می‌ رود به نشانه تشکر، تمام غذایی که به او داده می ‌شود را تمام کند. این رسم را در بسیاری از فرهنگ های داخلی کشور خودمان نیز می بینیم. برای آشنایی با آداب غذا خوردن با فارسی خوان همراه باشید.

زمان شروع غذا خوردن

اگر تعداد افراد حاضر بر سر میز کم است، صبر کنید تا غذای همه سرو شود، سپس شروع به خوردن کنید.

اصول سفره

اما در مورد مراسم‌‌‎ های پرجمعیت یا ملاقات ‌های کاری، حق انتخاب با شماست. می‌ توانید تا زمان سرو غذا برای همه صبر کنید، و یا قبل از آن و به دعوت میزبان، شروع به میل کردن غذای خود کنید.

غذا خوردن باید چقدر طول بکشد

درباره این عادت غذایی باید بگوییم که اگر غذایی تا دو ساعت هم سر میز بماند، اشکالی ندارد اما بعد از دو ساعت، در دمای معمولی بار میکروبی غذا به خصوص در منابع پروتئینی مثل گوشت و تخم‌ مرغ بالا می‌ رود. به همین دلیل بهتر است زمانی که صرف غذا خوردن می ‌شود، خیلی طولانی نباشد.

البته آهسته غذا خوردن، همان‌طور که بارها در مورد آن صحبت کرده‌ایم.

تربیت غذا خوردن

آثار خوبی دارد اما خیلی آهسته غذا خوردن و طولانی شدن مدت صرف غذا هم خوشایند نیست.

وقتی غذا می‌ خوریم، مراحل گوارش از مرحله دهانی، مری و معده شروع و مراحل هضم یکی پس از دیگری طی میشود بنابراین نباید آنقدر غذا خوردنمان را طولانی کنیم که بخشی از غذا در حال هضم باشد و بخشی دیگر تازه در حال وارد شدن به معده.

آداب غذا خوردن پشت میز

برای چیدن میز برای هر وعده، باید چیدمان را از خارج به داخل انجام دهید. به طور مثال:
• اگر قرار است سر میز سالاد سرو کنید، چنگال ها را در سمت چپ بشقاب بچینید.
• لیوان آب را در بالای چاقو در کنار وسایل تزئینی میز قرار دهید.
• هرگز با دهان باز غذای خود را نجوید.

آداب چیدن میز

قانون (از خارج به داخل) چیدن میز کمک می کند تا به درستی بتوانید جای درست قاشق، چنگال، چاقو و … را انتخاب کنید. باید توجه داشته باشید چه غذایی سرو می کنید و چه نوع سرویسی مورد نیاز است. برای وعده های مختلف باید سرویس روی میز را تغییر داد. به طور مثال، سرویسی که برای شام می چینید همانی نیست که برای دسر باید روی میز باشند. به این نکات توجه داشته باشید.

آداب کارد و چنگال

در هنگام سرو غذا، به احتمال زیاد با بشقاب غذایی مواجه خواهید شد که برخلاف وعده‌های روزمره با قاشق و چنگال خورده نمی ‌شود، بلکه نیاز است از کارد و چنگال استفاده کنید. یادتان نرود، چنگال همیشه در دست چپ شما و کارد در دست راست شما قرار می ‌گیرد (مگر اینکه چپ دست باشید).

آداب غذا خوردن در دنیا

اگر غذای شما تمام نشده است و می‌ خواهید برای مدتی میز را ترک کنید، یا از نوشیدنی خود میل کنید، کارد و چنگال خود را مشابه یک عدد ۸ فارسی داخل بشقاب قرار دهید.

در پایان پذیرایی هم کارد و چنگال را موازی هم و در وسط بشقاب مشابه عدد ۱۱ مورب فارسی قرار دهید.

نحوه استفاده از قاشق سوپ‌ خوری
در زمان خوردن سوپ، بشقاب باید روی میز بماند.

قاشق را از مرکز ظرف به کناره‌ها بکشید تا از سوپ پر شود.

قاشق را لبالب پر نکنید. کافی است نیمی از آن پر شود.

قاشق را به طرف دهان خود ببرید و هرگز برای خوردن سوپ، سر خود را به سمت ظرف و قاشق نبرید.

از لبه قاشق سوپ را بنوشید و قاشق را کامل در دهان خود قرار ندهید.

راستی حواستان باشد که قاشق سوپ‌ خوری گود است و با قاشق غذاخوری تفاوت دارد.

موقع غذا خوردن قوز نکنید

یکی از عادات غذایی مردم نپال آن است که روی زمین و به دور سفره غذا می ‌خورند

آداب غذا

البته تا چند سال پیش اکثر خانواده‌های ایرانی نیز برای خوردن غذا چنین عادتی داشتند و البته برخی نیز هنوز هم همین روش را می‌ پسندند. در مورد اینکه آیا نشستن و غذا خوردن روی زمین خوب است یا خیر نمی ‌توان اظهارنظر کرد اما در مورد نحوه نشستن و تأثیر وضعیت بدن بر مشکلات گوارشی می‌ توان گفت برخی بیماران هنگام مراجعه به پزشک از علائم درد، احساس گزگز و مورمور در ناحیه زیر دنده‌ ها و بالای شکم شاکی ‌اند و حتی اظهار می ‌کنند همین ناحیه دچار تورم می ‌شود.

توصیه می‌شود هنگام غذا خوردن چه پشت میز چه روی زمین صاف بنشینید، قوز نکنید، آرام غذا بخورید و هر بار حجم کمی از غذا را مصرف کنید تا مشکلات یاد شده موجب آزارتان نشود. البته به دلیل آنکه امکان پا خوردن سفره و بشقاب ‌های چیده شده در آن وجود دارد احتمال انتقال آلودگی نیز بالا می‌رود. بنابراین توصیه می‌ شود که عادت سفره انداختن را به روی میز غذاخوری تغییر دهید تا بهداشت بیش از پیش رعایت شود.

نحوه خوردن نان

نان درواقع مثل غذاهای انگشتی یا همان فینگرفود می‌ ماند، بنابراین نباید آن را با کارد و چنگال میل کنید. آداب صرف نان به صورت جدا کردن تکه‌ های کوچک به وسیله دست است به طوری هر تکه با یک یا دو بار گاز زدن تمام شود.

آداب غذا خوردن در رستوران

اگر تا به حال به رستوران های لوکس رفته باشید حتما می دانید که غذا خوردن در این رستوران ها آداب و رسوم خاص خود را دارند. رستوران های لاکچری چه در ایران و چه در کشورهای مختلف دنیا از اصولی بین المللی پیروی می کنند که اطلاع از آن ها ضروری است. ممکن است برخی از آداب غذا خوردن در رستوران از جمله نحوه قرار دادن قاشق و چنگال، دستمال سفره و … را بدانید

اما از برخی دیگر بی اطلاع باشید.

آداب قرار دادن دستمال سفره

بعد از این که پشت میز نشستید یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید قرار دادن دستمال سفره روی پاهایتان است، به هیچ وجه دستمال را دور یقه تان یا هر جای دیگر قرار ندهید و آن را به آرامی روی پاهایتان بگذارید. اگر در حین غذا خوردن می خواهید میز را ترک کنید و مثلا به سرویس بهداشتی بروید دستمال را روی صندلی تان قرار دهید.

بعد از اتمام غذا هم دستمالتان را به آرامی تا کنید و آن را در سمت چپ بشقابتان قرار بدهید.

خیلی بلند صحبت نکنید

از جمله آداب غذا خوردن در رستوران همین رعایت حال بقیه افراد است.

حتی اگر تعدادتان زیاد است و دور میزی بزرگ نشسته اید سعی کنید با صدایی آرام و ملایم صحبت کنید. اگر شخصی آشنا را در میز آن طرف رستوران دیده اید بلند بلند با او صحبت نکنید؛ بهتر است بلند شوید و برای سلام کردن و احوالپرسی پیش او بروید.

با دهان بسته غذا بخورید

این را مطمئنا همه مان می دانیم و تا حد زیادی هم رعایت می کنیم

یکی از آداب غذا خوردن این است که موقع غذا خوردن دهانتان را بسته نگه دارید. وقتی دهانتان پر است صحبت نکنید و صبر کنید تا غذایتان را قورت بدهید. مطمئنا هیچ کس دلش نمی خواهد محتویات غذای داخل دهانتان را ببیند.

اگر غذا دور دهانتان وجود دارد به هیچوجه با زبان دور دهانتان را تمیز نکنید، از دستمال استفاده کنید.

استفاده از دستمال

از دستمال برای خشک کردن لکه ها یا آب اطراف دهان استفاده کنید، نه برای پاک کردن دهان و لب های خود. اگر خانم هستید و رژلب زده اید، حتما پیش از صرف نوشیدنی آن را با دستمال کاغذی پاک کنید تا لکه رژ روی لیوان باقی نماند.

نوشیدنی ‌ها

اگر تشنه شدید یا می ‌خواستید برای دقایقی غذای خود را کنار گذاشته و از نوشیدنی خود لذت ببرید، قبل از هرچیز قاشق و چنگال (یا کارد و چنگال) خود را داخل بشقاب قرار داده و سپس برای برداشتن لیوان اقدام کنید.

چرا بعضی‌ ها با دست غذا می ‌خورند

این عادت کهن است و باید به عادت و رسوم مردم در هر منطقه‌ای احترام گذاشت.

جالب است بدانید که عادات خیلی دیر تغییر می ‌کنند و دیرترین عادتی که قابلیت تغییر دارد، عادت در زمینه غذا خوردن است. این موضوع در مورد مهاجران دیده شده که وقتی به کشورهای جدید می‌روند، نوع پوشش و حتی صحبت و رفتارشان تغییر می ‌کند ولی عادت ‌های غذایی ‌شان عموماً تغییر نمی‌ کند.

همچنین بخوانید : نکاتی برای روابط عمومی

استدلال‌ هایی که برای مثبت بودن با دست غذا خوردن می‌ آورند شامل این موضوع است که انسان می ‌تواند بفهمد دمای غذایی که می‌ خورد چقدر است، پس دهانش نمی‌ سوزد. همچنین دست هم مانند قاشق و چنگال قابل شستن است.

آداب غذا خوردن در جمع

یکی از سرگرمی های ما جمع شدن با گروهی از دوستان یا افراد خانواده و صرف یک وعده غذایی در رستوران است.

این کار علاوه بر صرف وقت با دوستان باعث تغییر در ذائقه ما برای غذا خوردن و تجربه رستوران‌ های جدید شهرمان می‌ شود؛ و البته فرصتی است برای تمرین اعتماد به نفس ما. مثل هر کار دیگری، غذا خوردن هم آداب خاص خود را دارد و دانستن این آداب باعث اعتماد به نفس ما و تشخص ما خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام