ادویه های مفید برای فصل زمستان

حالت شب

ادویه های مفید برای فصل زمستان

ادویه‌‌ها اشکال مختلف فیتوکمیکال‌‌ها هستند که روی هم رفته دارای اثرات آنتی اکسیدانی، تعدیل عملکرد آنزیم‌‌ها، تحریک سیستم ایمنی، کاهش التهاب و اثرات آنتی باکتریال می‌‌باشند. این ترکیبات همه روزه در مقادیر کمی استفاده می‌‌شوند اما ترکیب آن‌‌ها با درشت مغذی‌‌هایی چون کربوهیدرات‌‌ها، چربی‌‌ها و پروتئین‌‌ها اجازه آشکار شدن محسوس آن‌‌ها را نمی‌دهد. تحقیقات اخیر نشان دهنده تاثیرات ادویه جات در سلامتی و بیماری می‌‌باشد. برای مثال مکمل فلفل قرمز می‌‌تواند سرطان کولون را تشدید.

نماید در حالی که زیره سبز یا فلفل سیاه سرطانزاهای کولون را سرکوب می‌‌کنند.ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، آنتی موتاژنیک، ضدالتهابی و تقویت کننده‌‌های سیستم ایمنی موجود در ادویه‌‌ها از طریق تاثیر بر عملکرد ارگان‌‌های موجود در بدن مثل سیستم گوارش، قلبی عروقی، تنفسی، تولید مثل، اعصاب و سایر اندام‌‌های بدن باعث تاثیر مثبت ادویه جات بر سلامتی می‌‌گردند. همچنین ترکیبات طبیعی و سنتتیک موجود در این مواد توانایی بلوکه کردن ترکیبات سرطان‌زا را داشته و از رشد سرطان می‌‌توانند پیشگیری کنند.و اما فصل زمستان بهانه‌‌ای برای انتخاب این موضوع جهت آشنایی خوانندگان عزیز با فواید بعضی از ادویه جات گردید. فصل سرما ادویه‌‌های مخصوص به خود را دارد که بسیار پر منفعت هستند و به گرم کردن بدن در فصل زمستان کمک می‌‌کنند. برخی از ادویه‌‌ها از بیماری‌‌ها پیشگیری کرده و منفعت فوق‌العاده‌‌ای دارند..برای اشنایی بیشتر با فارسی خوان همراه باشید.

ادویه های مفید برای فصل زمستانبهترین ۱) ادویه برای فصل زمستان

 

ادویه های مفید برای فصل زمستان- بهترین ادویه در فصل زمستان

مصرف برخی ادویه جات درفصل سرما باعث درمان و کاهش تعدادی از بیماری ها می شود،استفاده از هل در زمستان سبب کاهش بیماری هایی از جمله رفلاکس معده، کبد، برونشیت، تب و عفونت بدن می شودو با روغن گشنیز باعث سلامت معده می شود، استفاده از گشنیز در زمستان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر میکروب ها می شود. که این گیاه را می توان به همراه خورش و سالاد مصرف کرد.چوب میخک خاصیت ضدویروسی دارد،مصرف چ

وب میخک باعث درمان عفونت های دندان، دهان، گوش، حلق و بینی می شود.و  مصرف زنجبیل در هوای سرد باعث کاهش چربی، استرس، دردهای عضلانی و افزایش سوخت و ساز بدن می شود.ماده جینجرول موجود در زنجبیل باعث پیشگیری از بروز سرطان در افراد می شود.ودانه های زیره سیاه گرم، تند و شیرین است، زیره سیاه حاوی موادی مانند آهن، پتاسیم، منگنز، مس، کلسیم، منیزیم و ویتامین است.

بهترین ادویه برای فصل زمستان – خاصیت هل

هل برای برای تسکین سرفه، برونشیت، کاهش تب و کاهش التهاب دهان مفید استجویدن دانه‌‌های تازه هل می‌‌تواند در هضم بهتر موثر باشد. پودر آن مزه و طعمش را سریع از دست می‌‌دهد در حالی که دانه‌‌های هل با پوست می‌‌تواند طعم‌دار و موثرتر باشد. مصرف هل می‌‌تواند در کارایی کبد، معده و روده و اشتها مفید باشد. در آلمان از این ادویه برای تسکین سرفه، برونشیت، کاهش تب، کاهش التهاب دهان و حلق، رفع مشکلات کبد و کیسه صفرا، تقویت سیستم ایمنی و در جهت کاهش عفونت استفاده می‌‌شود. در طب سنتی، از هل مانند دارچین در درمان مشکلات گوارشی استفاده می‌‌شود. برخلاف دارچین مصرف هل در دوران بارداری خطری ندارد و حتی می‌‌تواند باعث تسکین بیماری صبحگاهی شود.

 بهترین ادویه برای فصل زمستان – خاصیت دارچین

دارچین برای پیشگیری از سرما و گرم نگه داشتن دست‌‌ها و پاها‌ مفید استاز لحاظ پزشکی، دارچین یک گرم کننده می‌‌باشد. برای پیشگیری از سرما و گرم نگه داشتن دست‌‌ها و پاها‌یی که هر لحظه احساس سرما می‌‌کنند انتخاب خوبی است. یک فنجان چای دارچین تشکیل شده از چوب دارچین و یا ریختن یک قاشق چای خوری پودر دارچین در یک لیوان آب جوش راه خوبی برای پیشگیری از آنفلوانزا در زمستان است. یک فنجان چای دارچین می‌‌تواند درد‌‌های قاعدگی را آرام کند.

درد مفاصل را تسکین دهد و همچنین احساس پری بعد از یک وعده غذایی را کمتر کند، کمک به هضم بهتر غذا نماید و از ریفلاکس جلوگیری کند. مصرف منظم چای دارچین می‌‌تواند باعث قوی‌تر شدن لثه‌‌ها شود و خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد. ناگفته نماند در هند از چای دارچین برای درمان تهوع و استفراغ استفاده می‌‌شود. در دوران بارداری و افرادی که دچار زخم معده یا روده هستند باید از مصرف دارچین دوری شود. زیرا می‌‌تواند باعث ایجاد علائمی گردد بدین صورت که سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد خواب آلودگی و یا افسردگی و در موارد حادتر باعث تاکیکاردی می‌‌شود.

بهترین ادویه برای فصل زمستان – خاصیت زیره سیاه

از دانه‌‌های زیره  سیاه جهت درمان سرماخوردگی، برونشیت و سندروم روده استفاده می‌‌شوددانه‌‌های زیره گرم، شیرین و تند می‌‌باشد و خواص زیادی دارد.
۱. علاوه بر خواص دارویی، دانه‌‌های زیره ارزش غذایی دارند و حاوی نوترینت‌‌ها، مینرال‌‌هایی چون آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، منگنز، سلنیم، روی، منیزیم ، ویتامین‌‌های A، E، C و گروه B و آنتی اکسیدان می‌‌باشند.
۲. دانه‌‌های زیره منابع غنی فیبر رژیمی می‌‌باشند. ۱۰۰ گرم آن ۳۸ گرم (میزان توصیه شده دریافتی روزانه) فیبر بدن را تامین می‌‌کند.
۳. دانه‌‌های زیره حاوی آنتی‌اکسیدان‌‌های قوی از جمله کاروتن، گزانتین، زآگزانتین می‌‌باشد. این ترکیبات از بدن در مقابل رادیکال‌‌های آزاد حفاظت می‌‌کنند بنابراین بدن را در مقابل سرطان، عفونت و سایر بیماری‌‌ها محفوظ می‌‌دارند.
۴. از دانه‌‌های زیره جهت درمان سرماخوردگی، برونشیت و سندروم روده تحریک پذیر استفاده می‌‌شود.

بهترین ادویه برای فصل زمستان – خاصیت جوز هندی

جهت کاهش درد‌‌های روماتیسمی جوز هندی مصرف کنیددر طب سنتی از جوز در درمان اسهال، التهاب غشای موکوسی، نفخ و استفراغ استفاده می‌‌شود. در چین از این ادویه برای تسکین سردرد، کاهش تب، از بین بردن ضعف و ناتوانی استفاده می‌‌شود. ناگفته نماند روغن این ادویه جهت کاهش درد‌‌های روماتیسمی توصیه می‌‌شود.

بهترین ادویه برای فصل زمستان – خاصیت زنجبیل

بهترین ادویه برای فصل زمستان - خاصیت زنجبیل

برای رفع درد و کاهش تب از جوشانده زنجبیل استفاده کنیدزنجبیل یک ادویه است که می‌تواند برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده شود و برای فصل زمستان می‌تواند بسیار مفید باشد چون بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی، عفونت های سینوسی و آنفلوانزا هستیم.میکروب‌ها و ویروس‌ها مسری هستند و بیماری را به دیگران منتقل می‌کنند و در مکانی که افرادی دچار سرماخوردگی باشند، ویروس‌ها می‌توانند بیماری را به افراد دیگر منتقل کنند.

پیشگیری بهترین کار است و در این صورت ۵۰ درصد از بروز بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ اگر افراد قبل از اینکه دچار سرماخوردگی شوند، بدن خود را ایمن کنند، از بروز سرماخوردگی پیشگیری کرده‌اند. مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود همچنین استراحت یکی از عوامل مهمی است که ایمنی بدن را افزایش می‌دهد؛ کم‌خوابی نیز‌ بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد.اگر افراد دچار سرماخوردگی شدند، برای رفع درد و کاهش تب می‌توانند از جوشانده زنجبیل استفاده کنند.زنجبیل داروی گیاهی ضد سرماخوردگی است و طبیعتی گرم دارد و برای برطرف کردن عوارض سرماخوردگی بسیار مفید است. از زنجبیل قطره‌ای صنعتی ساخته شده که اثر آن بسیار بهتر است و سریع جذب می‌شود.

ادویه های مفید برای فصل زمستان ۲) خواص ادویه مفید در فصل زمستان

ادویه ها علاوه برطعم دادن به غذاها دارای خواص متعددی هم برای سلامت هستند.برخی ادویه ها دارای فواید و خواصی هستند که ما را در مقابل بیماری های فصل زمستان محافظت می کنند. در ادامه به برخی از این ادویه ها و خواص شان اشاره می شود.

خواص ادویه مفید در فصل زمستان – بادیان ختایی یا انیسون ستاره ای

این ادویه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین های A و C است و در تسکین گلودرد و سرماخوردگی بسیار موثر است. خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی این گیاه ستاره ای شکل شما را از ابتلا به سرماخوردگی و سایر عفونت های ویروسی این فصل دور نگه می دارد.در صورت ابتلا به گلودرد و سرفه، چای آماده شده با این گیاه را بنوشید. دو قاشق از این ادویه را به مدت ۱۵ دقیقه در آب در حال جوش بریزید. بعد از صاف کردن این چای، چند قطره عسل به آن اضافه نمایید. سه بار در روز این نوشیدنی را نوشیده تا از فواید تقویت کننده سیستم ایمنی آن بهره مند شوید.

خواص ادویه مفید در فصل زمستان – زردچوبه

نوشیدن یک لیوان شیر و زردچوبه هر روز صبح در زمستان موجب تقویت سیستم ایمنی تان شده و شما را از بسیاری از عفونت ها دور نگه می دارد. زردچوبه دارای خواص متعدد آنتی اکسیدانی، ضدباکتریایی و ضدالتهاب است که به پیشگیری از بسیاری از بیماری ها کمک می کند.

خواص ادویه مفید در فصل زمستان – دانه شنبلیله

دانه شنبلیله سرشار از خواص ضدویروسی است که می تواند ویروس های عامل زکام و گلودرد را نابود کند.

خواص ادویه مفید در فصل زمستان – فلفل سیاه

این ادویه خوش طعم حاوی آنتی اکسیدان های گوناگونی است که متابولیسم بدن را تسریع می کند. با افزودن آن به غذایتان از خواص متعددش بهره مند شوید.

خواص ادویه مفید در فصل زمستان – سیرآنتی بیوتیک

سیر که میلیون ها سال است در هند و چین کشت شده است منبع خواص است. این ماده غذایی خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی داشته و خون را رقیق می کند. برای کنترل کلسترول خون و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی نیز می توانید به این ماده غذایی اعتماد کنید. سیر همچنین خواص آنتی بیوتیکی و ضدعفونی کنندگی قوی دارد و در تمیزی دستگاه ادراری و تنفسی مؤثر است. این خواص مربوط به ترکیبی به نام آلیسین است. توصیه می کنیم سیر را له کرده و بعد از بیست دقیقه مصرف کنید. مصرف روزانه یک حبه سیر برای بدن مفید است. برای نرم شدن سیر می توانید آن را پوست گرفته و به چهار قسمت تقسیم کنید و سپس در مقداری روغن زیتون با حرارت ملایم تفت دهید.

ادویه های مفید برای فصل زمستان-از نگاه طب سنتی

 

ادویه های مفید برای فصل زمستان ۳) از نگاه طب سنتی

 طب سنتی در فصل زمستان به هنگام ابتلا به سرماخوردگی می توان به جای مصرف آنتی بیوتیک‌های شیمیایی از گیاهان دارویی استفاده کرد.
برای این موضوع توصیه شده که روغن مرزنگوش استفاده شود، این روغن تا حد زیادی باکتری ها را از بین می برد و از ابتلا به مننژیت، عفونت روده‌ای، مسمومیت های غذایی، گلودرد، مخملک، تب روماتیسمی و عفونت ادراری جلوگیری می‌کند.طب سنتی عصاره برگ زیتون نیز علاوه بر آنتی بیوتیک، ضدویروس خوبی است و عصاره این برگ، مانع از پیری می شود.خوراکی دیگر سیر است که آنتی بیوتیک طبیعی و عامل ضدقارچی و ضدویروسی محسوب می‌شود این گیاه حاوی ۲ ماده معدنی لازم به نام پتاسیم و ژرمانیوم است .

که سیستم ایمنی را تقویت می کند.چای سبز نیز حاوی ماده ای است که مانع از رشد میکروب ها در دهان می‌شود و مصرف آن بسیار توصیه می‌شود چراکه چربی اضافه در بدن را کاهش می دهد.طب سنتی در فصل زمستان،افراد دارای مزاج سرد باید در زمستان و شب‌ها در مصرف غذاهای سردی‌بخش احتیاط کنند و از غذاهای گرمی‌بخش مانند کره، عسل، بادام و فندق به همراه غذاهای اصلی استفاده کنند. اینکه میزان مصرف این غذاها متناسب با مزاج هر فرد باید باشد، گفت: در فصل زمستان بدن نیاز به غذای بیشتر و انرژی بیشتری مانند مصرف گوشت دارد.طب سنتی در زمستان، نوشیدنی‌ها و غذاها را باید گرم مصرف کرد و بهتر است که مصرف میوه‌های سرد و مرطوب مانند هندوانه، خیار، نارنگی و غیره کم شود و بیشتر از میوه‌های گرم و میوه‌های خشک و خشکبار استفاده شود.

در روزهای برفی و آب و هوای سرد، سالم و قوی نگه داشتن بدن خودتان می تواند دشوار باشد. علاوه بر این، زمستان به خصوص می تواند پوست را خشک کند، و ممکن است در نهایت مجبور شوید برای مبارزه با خشکی پوست از مقدار زیادی مرطوب کننده استفاده کنید اما افاقه نکند.از خوردن عسل و دارچین غافل نشویدبا کمی برنامه ریزی، می توانید غذاهای سالمی بخورید تا هم مقدار زیادی از مواد مغذی به بدن تان برسانید و هم بشقاب خود را در طول زمستان پر از طعم و مزه کنید. همچنین، خوردن غذاهای سالم می تواند از پوست شما با وجود کم شدن تدریجی دما محافظت کند.

شما را گرم و پر انرژی نگه دارند.بررسی ها نشان می دهنداگر فردی سرمایی هستید بیشتر سراغ غذاهایی مانند “عسل” و چای “دارچین” و ارده بروید و این غذاها را حتما در این فصول در “رژیم غذایی” خود جای دهید زیرا مصرف این خوراکی ها مانع از بروز بیماری هایی مانند “استرس” و “اضطراب” در شما می شود و احساس سرما را در بدن شما از بین می برد.همچنین مطالعات نشان می دهند خوردن یک لیوان آب جوش همراه با عسل در صبح ها باعث می شود همواره دست و پاهایتان گرم باشد و احساس سرما و بی حالی در ساعات سرد روز در بدن خود نداشته باشید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام