انواع قرص های چربی خون

حالت شب

با توجه به اهمیت سلامت فردی در زندگی انسان خصوصا در بخش درمان، و بروز بیماری های گوناگون تیم سلامت فارسی خوان قصد دارد انواع قرص های چربی خون را برای شما عزیزان معرفی کند و توضیح اجمالی در این خصوص بدهد. امروزه با توجه به افزایش بیماری های ناشی از زندگی مدرن نیاز به آگاهی حداقلی از برخی داروها در شیوه درمان این بیماری ها احساس میشود برای همین موضوع ما قصد داریم تا با برخی از انواع قرص های چربی خون شما را آشنا کنیم.

بیماری چربی خون

در ابتدا لازم است توضیح اجمالی در مورد بیماری چربی خون داد.

چربی بالای خون یا به عبارتی افزایش کلسترول بد خون عامل بیماری چربی خون است که بالا بودن آن به این معنی است که سطح کلسترول کم چرب و یا چربی های تری گلیسیرید و یا هردو آن ها در سطح بالایی هستند، این باعث تجمع آن ها در جداره های عروق و بیماری میشود که از جمله دلایل آن باز شدن پای غذاهای فست فود به سفره ما این بیماری رشد چشم گیری در میان مردم پیدا کرده است. و در صورتی که چربی خون بالا باشد فرد در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار دارد.

همه علائم زیر درهمه افراد به صورت یکسان نیست و ممکن است در هر فردی برخی از آنها رخ دهد

حال بعضی از علایم بیماری چربی خون را بیان میکنیم:

  1. گزگز کردن و یا خواب رفتن مداوم پاهای فرد
  2. احساس سرگیجگی و تعریق زیاد در فرد
  3. داغ شدن زیاد کف پا در هنگام خواب به شکلی که فرد بیدار شود
  4. احساس تلخی در دهان و همچنین خشک شدن آن
  5. سر درد هایی که به طور معمول به شکل سنگینی سر نمایان میشود
  6. پف کردن و داشتن ورم در ناحیه صورت

راه های درمان چربی خون

در ابتدا باید گفت از جمله راه های درمان چربی خون جلو گیری از ابتلا به بیماری است که با افزایش تحرک در فرد و سپس عدم مصرف زیاد چربی ها و کلسترول ها حاصل میشود.

راه های درمان چربی خون

حال اگر کار درمان بیماری چربی خون به دارو رسید باید بدانید که در خطر ابتلا به بیماری هلی قلبی عروقی قرار دارید که دکتر شما برایتان دارو تجویز کرده است تا سطح کلسترول خون شما را کاهش دهد. که این شیوه ترکیبی از رژیم غذایی و دارو های درمانی است.

همچنین بخوانید : فشار خون سالم

و باید به این نکته توجه داشته باشید که صرف مصرف دارو برای روند بهبودی چربی خون و کاهش سطح آن کافی نمیباشد و شما حتما باید رژیم غذایی که به کاهش چربی خون کمک کند نیز در مصرف غذای خود رعایت نماید.

انواع قرصها درمان چربی خون

انواع قرصها برای درمان چربی خون دو گونه هستند: اول قرص های گیاهی و دوم قرص های شیمیایی

قرص های گیاهی آن هایی هستند که از مواد طبیعی به دست آمده اند که از جمله آنها میتوان به قرص شوید و دیگر مواد طبیعی همچون پیاز و سیر اشاره کرد که در دیگر مقالات به آنها به صورت کامل اشاره خواهد شد.

انواع قرص ها برای درمان چربی خون

قرص های شیمیای که قرصهایی هستند که با فرمول خاص خود در کارخانه های داروسازی ساخته میشوند و از سوی پزشک تجویز میشوند تا با استفاده مداوم از آن ها چربی خون بیمار کاهش یابد.

از جمله این دارو ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قرص سیمواستاتین
  2. قرص ازتیمایب
  3. قرص فنوفیبرات
  4. قرص رزوواستاتین
  5. قرص کلوفیبرات

حال در بخش بعدی به توضیح در مورد انواع قرص های ذکر شده میپردازیم.

معرفی قرص های چربی خون

در این قسمت از این مقاله میخواهیم در مورد بخشی از قرص های درمان بیماری چربی خون صحبت کنیم.

معرفی قرص های چربی خون

قرص سیمواستاتین:

این قرص از جمله دارو هایی است که در مورد کاهش چربی خون و کلسترول توسط پزشک تجویز میشود. و علاوه بر چربی خون باعث کاهش تری گلیسرید میشود که باعث جلوگیری از بیماری های عروق قلبی است.

این قرص بر آنزیم های کبد اثر میگذارد و باعث میشود تا چربی خون کاهش یابد. و از جمله عوارض مصرف این دارو میتوان به مواردی همچون: ضعف عضلانی، سردرد، ضایعات پوستی، دل درد، تهوع و اسهال اشاره کرد.

قرص ازتیمایب:

این دارو زمانی استفاده میشود که دیگر کاهنده های کلسترول خون تحمل نشوند و این دارو در موارد خاص بیماری های ژنتیکی هم اثر بخش میباشد که همراه با یک رژیم غذایی مناسب و ورزش به صورت مرتب میتواند چربی خون و کلسترول بد خون را به صورت چشم گیر کاهش دهد. و از جمله عوارض این دارو میتوان به دو مورد اسهال و دردهای شکمی اشاره کرد.

قرص فنوفیبرات:

این دارو که به شکل کپسول است جز داروهای شیمیایی و از دسته فیبرات ها میباشد و برای کاهش سطح کلسترول در بیماری های قلبی و عروقی تجویز میشود و البته یکی از دارو های پر مصرف در بیماری های قلبی و عروقی است. و البته این دارو نیز مانند دیگر دارو های شیمیایی عوارض جانبی دارد که برخی از آنها سردرد، تهوع، درد پشت، درد ماهیچه، التهاب بینی و گلو و… است.

قرص رزوواستاتین:

این قرص نیز همان گونه که از نامش پیداس جز دسته استاتین ها محسوب میشود. این دارو چربی و کلسترول خون را تنظیم میکند و باعث پیش گیری از بیماری های قلبی و عروقی مربوط به چربی خون و کلسترول میشود.

از طرفی دیگر این دارو جز دارو هاس کم عارضه برای پایین آوردن کلسترول خون و جلوگیری از سکته محسوب میگردد. و مکانیسم عملش در کبد است که مانع ساخت کلسترول میشود و کلسترول خون موجود را از طریق کبد برمیدارد اما با این حال این دارو نیز بی عوارض نبوده و عوارضی به دنبال دارد همچون: سردرد، درد عضلانی، احساس بیماری، یبوست و…

قرص کلوفیبرات:

این دارو نیز برای کاهش چربی خون از نوع تری گلیسریدها استفاده میشود و مکانیزم آن به این شکل است که از ساخته شدن تری گلیسریدها در بدن جلوگیری میکند تا جلوی افزایش چربی خون در بدن را بگیرد. این دارو نیز مانند هر داروی شیمیایی دیگری دارای عوارض جانبی است که از جمله آنها: افزایش آنزیم های کبدی، تهوع، سوهاضمه، کهیر، خشکی پوست، خواب آلودگی و… میباشد.

نکات مشترک برای قرص های چربی خون

در این بخش میخواهیم در مورد نکات مشترک قرص های چربی خون که برای درمان تجویز میشوند صحبت کنیم.

ابتدا باید به این نکات توجه کرد:

  1. بدون تجویز پزشک از این دارو ها  به صورت خودسر استفاده نکنیم
  2. این دارو ها بدون گرفتن رژیم غذایی مناسب به بهبود کامل نمیرسند
  3. تمامی دارو ها دارای عوارض جانبی هستند در طول درمان دقت کنیم
  4. برای تسریع در روند درمان با مشورت پزشک خود ورزش مناسبی  به طور مداوم انجام دهید
  5. همه عوارض در تمامی افراد یکسان نیس پس خود را با دیگری مقایسه نکنید
  6. دارو های خود را سر وقت مصرف کنید
  7. در صورت بروز عوارض دارویی به پزشک مراجعه کنید

نکات مشترک قرص های چربی خون

نکات بالا در مورد خود مصرف کننده بود و در ادامه به برخی مسائل جانبی دیگر میپردازیم.

همچنین بخوانید : علایم فشار خون بالا

این نکات عبارتند از:

  1. قرص ها را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید
  2. داروهای خود را به دور از رطوبت و تابش مستقیم آفتاب نگهداری کنید
  3. حتما تاریخ انقضای دارو را بررسی کنید
  4. از مصرف دارو در موارد به ظاهر مشابه پرهیزید
  5. رژیم غذایی مناسب در روند درمان بسیار موثر است

امیدواریم این مقاله توانسته باشد مورد رضایت شما مخاطبان گرامی قرار گرفته باشد. و همچنین به آگاهی های شما در این زمینه افزوده باشد و با استفاده از نکات بیان شده در ارتقای سلامت شما گامی برداشته باشیم. همراهی شما عزیزان باعث دلگرمی و افزایش مقالات برای آگاهی هرچه بیشتر شما همران گرامی میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام