بهترین ماشین حساب های مهندسی

حالت شب

بهترین ماشین حساب های مهندسی ؛ اگر سعی دارید در امتحان بعدی جبر نمره خوبی بگیرید، یا اگر می خواهید به دانش آموزان در درک بهتر مسائل ریاضی در کلاس درس کمک کنید، یا اگر می خواهید طرح اولیه یک وسیلۀ مکانیکی را بزنید، پیدا کردن یک ماشین حساب مهندسی خوب می تواند به شما کمک کند.

به طور کلی در این زمینه سه برند وجود دارد که با هم در رقابتند: تگزاس اینسترومنت(Texas Instrument) ، اچ پی (hp) و کاسیو(Casio). در نگاه اول هر یک از این ماشین حساب ها ساده به نظر می‌رسند. اما با نگاهی عمیق تر در می یابید که هر یک ویژگی های منحصر به فردی دارد که آنرا از دو برند دیگر متمایز می کند. فارسی خوان امروز بهترین ماشین حساب های مهندسی را به شما معرفی میکند.

کاربرد های معمول ماشین حساب

مهمترین و اساسی ترین سوالی که خریدار باید به اون جواب بده اینه که این ماشین حسابی که ‏میخواد بخره چه کاربری ای داره؟ برای مدت ها از چرتکه برای انجام محاسبات استفاده میشده. پس از ‏اختراع میکرو چیپ ها (‏microchip‏) و تکنولوژی کامپیوترهای اولیه، تجهیزاتی مثل ماشین حساب کم کم ‏جای چرتکه ها رو گرفتن. از اون موقع بود که محاسبات پیچیده ریاضی و جمع و ضرب های طولانی دیگه ‏نیازی به کاغذ و قلم نداشت و میشد با یک ماشین حساب و فشار چنتا دکمه اونها رو انجام داد.

با ‏پیشرفت صنعت کامپیوتر، توابع پیچیده تری برای ماشین حسابها تعریف شد که توی سریعتر کردن انجام ‏محاسبات تاثیر زیادی داشت. دیگه ماشین حسابها میتونستن محاسبات پیچیده ریاضی مثل حساب ‏دیفرانسیل و انتگرال، محاسبات مثلثاتی، لگاریتمی، و توابع نمایی رو به انجام برسونن. دیگه ماشین حساب های مهندسی میتونستن محاسبات خودشون رو بر مبناهای مختلفی مثل دو ‏دویی (‏binary‏)، ده دهی (‏hexadecimal‏) و حتی هشت هشتی (‏octal‏) انجام بدن. اونا حتی اعداد ‏ثابت پر کاربرد رو هم (مثل عدد پی و نپر و …) توی خودشون ذخیره کردن تا کار با اونا روز به روز راحت تر ‏بشه.‏

ماشین حساب1

ماشین حساب های علمی مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان

امروزه دیگه ماشین حساب هم مثل کاغذ و قلم برای دانش آموزان دبیرستانی و مقاطع بالاتر، لازم و ‏ضروریه. اگه ماشین برای دانش آموزا ضروری باشه دیگه برای دانشجوها به خصوص دانشجوهای ‏رشته مهندسی حیاتی به شمار میاد و میشه گفت بدون اونا نمیشه کار کرد. البته خریدار باید ‏همیشه نیازهای خودش رو بسنجه و بر اساس اون دنبال بهترین گزینه باشه. البته تجربه نشون داده ‏که بهتره فقط نیازهای حال حاضر خودمون رو در نظر نگیریم.

مثلا اگه دانشجوی ترم دوم هستیم یه ‏سوالی از دانشجوهای ترم هشتم بپرسیم که در آینده با چه مسائلی رو به رو میشیم و آیا با ماشین ‏حسابی که فلان امکانات رو داره میتونیم اون مسائل رو حل کنیم؟ مثلا من خودم تا دانشگاه از همین ‏ماشین حسابای معمولی استفاده میکردم. وقتی رفتم دانشگاه دیگه وقتش بود یه ماشین حساب ‏مهندسی بگیرم که حداقل کلاس مهندس داشته باشه!!! یکی دو تا سوال از دوستام کردم که چی ‏خوبه هر کی یه چیزی میگفت. تا اینکه رفتم بازار و بالاخره با نظر خریدار یه ماشین حساب کاسیو ‏‏۴۸۰۰ خریدم.

ماشین حساب خوش دست و سبک و راحت و سریعی بود. تا ترم ۴ یا پنج خیلیم ازش ‏راضی بودم تا اینکه به مسائلی برخوردم که نیاز به محاسبات ماتریسی داشت. متاسفانه این ماشین ‏حساب نمیتونست این محاسبات رو انجام بده و من مجبور شدم برم یه ماشین حساب پیشرفته تر ‏بگیرم و در واقع دو بار هزینه کردم! البته اون موقع دیگه مجبور شدم از افراد بیشتری سوال کنم و نهایتا ‏رفتم ماشین حساب کلاسپد گرفتم.

کاربرد تجاری ماشین حساب های مهندسی

ماشین حساب های علمی در محیط های آکادمیک، علوم مهندسی و ریاضی، علوم فیزیک و نجوم، ‏طراحی های مهندسی، معماری، برنامه ریزی پروژه های عملی کاربرد زیادی دارن. در واقع افراد شاغل ‏در زمینه های مختلف کاری، دنبال ماشین حسابی هستن که بتونه نیازهای محاسباتیشون رو به ‏سرعت و به راحتی انجام بده.

به عنوان مثال، کسایی که باید محاسبات مربوط به کارهای حساب داری ‏مثل دریافت ها و پرداخت ها، محاسبه سود سالانه شرکت و سایر امور تجاری شرکت رو انجام بدن به ‏دنبال ماشین حسابی هستن که نه تنها اعداد رو بزرگتر نشون بده، بلکه کلیدهای بزرگتری هم داشته ‏باشه که سرعت وارد کردن اعداد رو بالاتر ببره، از طرفی کیفیت کیبرد ماشین حساب هم خوب باشه ‏که توی سرعت کار تاثیر زیادی داره.

پس اینجور افراد به دنبال ماشین حساب هایی هستن که به طور ‏خاص برای امور حسابداری طراحی شده باشن. این نکته رو هم باید گفت که، کسانی که ماشین ‏حساب رو برای امور تجاری استفاده میکنن باید چندین برند مختلف رو به صورت آزمایشی امتحان کنن و ‏در نهایت بهترین ماشین حساب رو برای کارشون در نظر بگیرن.‏

ماشین حساب2

در نظر گرفتن قیمت ماشین حساب های مهندسی

همیشه فاکتور قیمت یکی از مهمترین عوامل انتخاب ماشین حساب به حساب میاد. یک ضرب المثل ‏هست که میگه هیچ گرونی ای بی حکمت نیست و هیچ ارزونی ای بی دلیل نیست. اما آیا این ضرب المثل ‏به ما میگه که بریم گرونترین ماشین حساب موجود در بازار رو انتخاب کنیم؟! حتما اینجور نیست. اگه ‏بهترین ماشین حساب رو خریداری کرده باشی ولی از یکچهارم امکاناتاش استفاده بکنی همونقدر ‏نتیجه میگیری که یک نفر دیگه یک ماشین حساب ارزونتر (شاید خیلی کمتر از یکچهارم قیمت ماشین ‏حساب تو) خریده باشه و از همه امکاناتش استفاده میکنه.

بنا بر این شناخت نیاز یکی از مهمترین ‏فاکتورهای انتخاب ماشین حساب به شمار میاد که تاثیر مستقیمی روی قیمت ماشین حساب انتخابیت ‏میتونه داشته باشه. اما میتونی مطمئن باشی که توی ماشین حساب گرونتر سعی شده روند تعریف ‏مسئله در ماشین حساب ساده تر باشه تا کاربر راحت تر بتونه جواب رو از ماشین حساب بگیره. بنا بر ‏این اگه قیمت برات زیاد مهم نیست و بین دو تا گزینه گیر کردی، میتونی با اطمینان بیشتر اونی رو که ‏گرونتره انتخاب کنی.‏

یادگیری نحوه کار با ماشین حساب

مهمترین چیز بعد از خرید ماشین حساب، یادگیری کامل نحوه استفاده از ماشین حساب علمی هست. ‏شما اگه بهترین ماشین حساب رو هم خریداری کرده باشی ولی نتونی باهاش کار کنی و از امکاناتی ‏که اون برای شما فراهم کرده استفاده کنی درست مثل اینه که پولت رو دور انداخته باشی. پس اولین ‏کاری که بعد از خرید ماشین حساب انجام میدی اینه که راهنمای ماشین حسابت رو یه دور کامل ‏بخونی و یاد بگیری که چجوری میتونی نیازت رو با این ماشین حساب برآورده کنی.‏

ماشین حساب مهندسی3

در این راهنمای خرید ما ویژگی های تعدادی از ماشین حساب های مهندسی رایج را بررسی می کنیم و در پاسخ دادن به برخی از سوالات پایه به شما کمک می کنیم. چه نوع ماشین حساب هایی موجود هستند؟ کدام یک در ACT و SAT مجاز هستند؟ کاربرد کدام یک آسان است؟ استفاده از ماشین حساب مناسب به این معنا نیست که مجهزترین آنها را انتخاب کرده باشید. بعضی از این ویژگی ها را اصلاً نیاز ندارید. در اینجا رایج ترین مدل ها ارائه می شود تا بتوانید مناسب ترین ماشین حساب برای نیازتان را انتخاب کنید.

انواع ماشین حساب هاب مهندسی

پیدا کردن ماشین حساب مناسبی که به شما در حل معادلات علمی و ریاضیات در کلاس درس و در محل کار کمک کند، به ویژگی های مورد نیاز شما بستگی دارد. اول از همه باید بدانید که این ماشین حساب ها با ماشین حساب های علمی فرق دارند. ماشین حساب های ساده صرفا راهی برای پیدا کردن جواب معادلات پایه ارائه می دهند و معمولا صفحه شان کوچکتر از ماشین حساب های مهندسی است. این ماشین حساب ها نشان گذاری های علمی، توابع مثلثاتی، نمایی و الگوریتمی را اجرا می کنند.

درحالیکه بزرگترین تفاوت بین ماشین حساب های علمی و مهندسی اندازۀ صفحۀ شان است، ویژگی هایی مثل قابلیت های گرافیکی، نمایش رنگ، و توانایی نوشتن و ذخیرۀ الگوریتم ها و برنامه ها، ویژگی های ماشین حساب های مهندسی یا گرافیکی را از ماشین حساب های علمی متمایز می کند. ماشین حساب های گرافیکی برای کشیدن نمودارهای پراکندگی، محاسبۀ احتمالات و ایجاد جدول نیز می توانند استفاده شوند.

ماشین حساب های گرافیکی

دو نوع مدل ماشین حساب گرافیکی وجود دارد: سیستم های جبر کامپیوتری (CAS) و غیر CAS هر دو نوع ماشین حساب شامل ویژگی های پیشرفته ای می شوند که به شما امکان تغییر متغیرها و حل معادلات را می دهند. با این حال برخی از ورژن های غیر CAS فقط برای مسائل سادۀ ریاضی مناسب هستند.

یکی از بزرگترین تفاوت ها در استفاده از این دو نوع ماشین حساب طرز نمایش معادلات در آنهاست. ماشین حساب های CAS به شما این امکان را می دهند تا متغیرها را خودتان وارد کنید و سپس آنها را به شکل فرمت هایی که با عنوان پرتی پرینت (pretty print) یا نمایش ساده (natural display) آنها را ساده سازی کنید. نتیجه یک معادلۀ ریاضیات مشابه به چیزی است که شما در کتاب ها می بینید. پریتی پرینت اغلب درک معادله را برای دانش آموز و معلم آسان تر می کند. ماشین حساب هایی از این نوع نیز می توانند عبارت های نمادین را ارزیابی کنند و آنها را برای دانشمندان و متخصصان مفید می سازد. افزودن این قابلیت قیمت ماشین حساب را هم بالا می برد. ماشین حساب های مهندسی غیر CAS عبارت ها را با فرمت ترکیبی نمایش می دهند اما معمولا قیمتشان پایین تر است.

ماشین حساب4

حالت های RPN و جبری برای ماشین حساب های مهندسی

اگر از ماشین حساب مهندسی یا علمی تان برای محاسبات پیشرفته استفاده می کنید، وقتی به حالتی می رسید که می خواهید از توابع و معادلات داده برای مهندسی برق، شیمی، فیزیک و حتی ستاره شناسی استفاده کنید، ممکن است گزینه ای را بخواهید. دو حالت اصلی وجود دارد: جبری و نشان گذاری معکوس لهستانی (RPN). بیشتر ماشین حساب ها روش دادۀ جبری استفاده می کنند، که از ترتیب عملیات به طریقی استفاده می کند که به طور طبیعی توسط اساتید به دانشجویان تدریس می شود.

برخی از ماشین حساب ها گزینۀ استفاده از RPN را به شما می دهند. RPN محاسبات پیچیده را با حذف پرانتزها و کروشه ها آسانتر می کند. سپس معادله را در ترتیب صحیح عملیات قرار می دهد. مراحل را ذخیره می کند و مقدار فضای ذخیره که هر معادله استفاده می کند را کاهش می دهد.

ماشین حساب های مهندسی آنلاین چگونه هستند؟

یک گزینۀ به صرفه تر نسبت به ماشین حساب های دستی، استفاده از اپلیکیشن های آنلاین ماشین حساب برای اندروید و آیفون است. برخی مانند برنامۀ Calculator+ رایگان هستند اما به پرداخت اندکی برای باز شدن قفل تمامی حالت ها نیاز دارند. این در حالیست که برنامه هایی مثل Tydlig کاملا پولی است. اگر میخواهید مبلغ زیادی را برای استفاده از ماشین حساب های مهندسی پرداخت کنید، این گزینه میتواند به شدت با هزینه کمتری برای شما تمام شود.

یکی از رایج ترین گزینه های آنلاین رایگان، ماشین حساب گرافیکی Desmos است. دانشجویان، متخصصان و معلمان می توانند با استفاده از کامپیوتر و همچنین ابزار های دارای سیستم عامل های اندروید و Bios مانند تبلت ها و تلفن های هوشمند، از آن استفاده کنند. این برنامه امکان کشیدن تبلت، نمایش توابع و پیدا کردن جواب سریع برای معادلات را به شما می دهد. همچنین می توانید حساب کاربری برای خودتان ایجاد کنید و معادلات قبلی تان را ذخیره کنید.

همچنین بخوانید : تکنولوژی نرم افزار

اشکالی که به ماشین حساب های مهندسی آنلاین وارد است این است که دسترسی به اینترنت برای استفاده از آنها الزامی است و همچنین برخی از آنها قادر به بررسی معادلات پیچیده نیستند. ایراد دیگر این است که برای استفاده از آنها شما به کامپیوتر، تبلت یا گوشی موبایل هوشمند نیاز دارید و معمولا استفاده از اینها در برخی از کلاس ها و حوزه های امتحانی قدغن است.

برنامه های رایج ماشین حساب گرافیکی

هم ماشین حساب های CAS و هم ماشین حساب های غیر CAS، شامل برنامه هایی هستند که آموزش، یادگیری و کار کردن را آسانتر می کنند. برخی از ابزار ها مانند NoteFolio این امکان را به شما می دهند تا از کیبورد ماشین حساب برای نت برداری در کلاس استفاده کنید و سپس آن را به فایل وورد (word) تبدیل کنید. StudyCards برنامۀ دیگری است که امکان ایجاد فلش کارت های دیجیتالی را برای هر کلاسی فراهم می کند، حتی آنهایی که به ریاضیات و علوم ارتباطی ندارند.

بسیاری از ماشین حساب ها مانند LearningCheck این امکان را به دانش آموزان و معلمان می دهند تا سوالات و تمرینات امتحانی خودشان را ایجاد کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذرانند. برنامه ای هم به نام Spreedsheet وجود دارد که امکان تحلیل آماری را با استفاده از ستون ها و ردیف ها فراهم می کند. برنامۀ eActivity به معلمان کمک می کند تا درس های اکتشافی را برای دانش آموزانشان ایجاد کنند. درحالیکه بسیاری از برنامه های ماشین حساب مهندسی بارگیری اولیه دارند، بیشتر ماشین حساب ها با برنامه های اضافی سازگار هستند.

توصیه هایی برای دانشجویان برای استفاده از ماشین حساب های مهندسی

عملکرد بسیاری از ماشین حساب ها شبیه به هم است اما همۀ آنها نیازهای همۀ درس هایی که طی ترم های مختلف می گیرید را برآورده نمی کنند. بعضی از ماشین حساب ها، برای درس های جبر، مثلثات، کسب و کار و اقتصاد، و حساب دیفرانسیل مناسب هستند. در حالیکه دیگر ماشین حساب های گرافیکی، نیازهای این درس ها را برآورده می کنند و برای محاسبات هندسی، مانند پیدا کردن مساحت مثلث با استفاده از فرمول هرون هم مناسب هستند.

بعضی از ماشین حساب ها برای مقطع دبیرستان به خوبی کار می کنند، اما ممکن است همین ماشین حساب ها به خوبی در دانشگاه جوابگو نباشند. وقتی به دنبال مناسب ترین ماشین حساب بر اساس نیازتان هستید دقت کنید که ماشین حساب مورد نظرتان چه کارهایی انجام می دهد. گزینه های پایه برای دروس دبیرستان مثل جبر و آمار ممکن است کارکرد لازم برای کشیدن نمودارهای پراکندگی، به دست آوردن قدر مطلق یا گراف پایه را ارائه ندهند.

علاوه بر این قابلیت ها، ماشین حساب های مهندسی پیشرفته، عملیات علمی و ریاضیات مانند مشتقات گرافیکی، به دست آوردن min و max، و مقایسۀ پراکندگی نمایی و نیرو را ارائه می دهند. این قابلیت ها برای سطوح پیشرفتۀ دبیرستان و دروس دانشگاه ضروری هستند.

ماشین حساب5

توصیه هایی برای معلمان برای استفاده از ماشین حساب مهندسی

هنگام استفاده از ماشین حساب های گرافیکی خاص در کلاس درس، معلمان باید چگونگی کار با ماشین حساب را درک کنند. بسیاری از برند ها منابع فوق العاده را ارائه می دهند که به معلم در یادگیری عملکرد این ابزار ها کمک می کنند. همچنین ایده هایی را برای استفاده از ماشین حساب در کلاس درس ارائه می دهند. این منابع عبارتند از:

  1. درس ها و فعالیت های از پیش تعیین شده
  2. دوره ها و وبینارهای (سمینارهای آنلاین) تربیت مدرس
  3. مواردی که یادگیری را آسان می کنند
  4. برخی از ماشین حساب های حرفه ای یک محصول پنل ViewScreen را ارائه داده است که به پروژکتوری برای نمایش صفحۀ ماشین حساب در اندازۀ بزرگتر در حین تدریس، مجهز است. درنتیجه می توانید محاسباتی که در حین تدریس وارد می کنید را در حین تدریس مفاهیم نشان دهید.

برخی از برندها نیز نرم افزار های رایگانی را ارائه می دهند که این امکان را به معلمان می دهند تا قبل از خرید برنامه برای کلاس با طرز کار آن آشنا شوند. این نرم افزار با ماشین حساب دستی برابری می کند و اجازۀ اجرای تمامی عملکردهای ماشین حساب اصلی را می دهند.

برای معلمانی که ماشین حساب های گرافیکی دو بعدی و سه بعدی را برای کلاسشان خریداری می کنند گزینه های به صرفه تری وجود دارد. همچنین خریداری ماشین حساب ها با تعداد بیشتر از عمده فروشی به جای خرید جزئی می تواند به صرفه تر باشد. بعضی از ماشین حساب های مورد نظر برای مدارس دارای قاب رنگی هستند. این باعث می شود تشخیص ماشین حساب هایی که متعلق به مدرسۀ خاص یا دانش آموز خاصی است آسان شود.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام