تفاوت پروانه بهداشت و سیب سلامت مواد غذایی

تفاوت پروانه بهداشت و سیب سلامت مواد غذایی

حالت شب

شاید تا بحال از خود پرسیده باشید که تفاوت پروانه بهداشت و سیب سلامت مواد غذایی در چیست. همه ما می دانیم که نشان  سیب سلامت و ایمنی مواد غذایی  بر روی محصولات نشان دهنده سلامت کالاست. مجله فارسی خوان در این مطلب می خواهد در مورد فرق پروانه بهداشت و سیب سلامت سازمان غذا و دارو صحبت کند امیدواریم بتوانیم مطالب مفیدی در این زمینه در اختیار شما علاقه مندان به مجله فارسی خوان قرار دهیم.

تفاوت پروانه بهداشت و سیب سلامت

همه محصولات برای ورود به بازار نیازمند پروانه بهداشت می باشند. پروانه بهداشت به این معناست که محصول تولید شده پروانه تولید را دریافت کرده است .

همه مردم می دانند که علامت سیب سلامت بر روی محصولات نشان سالم بودن آنهاست. تفاوت پروانه بهداشت و سیب سلامت مواد غذایی در این است که علامت سیب سلامت از طرف سازمان  وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تایید می شود و به این معناست که محصول تولید شده علاوه بر پروانه بهداشت، موفق به گرفتن گواهینامه سلامت و ایمنی نیز شده است و اجازه ورود به بازار به این محصولات داده شده است.

به طور کلی تفاوت پروانه بهداشت با سیب سلامت و ایمنی مواد غذایی را میتوان مکمل بودن آنها در نظر گرفت.

پروانه بهداشت

 تفاوت پروانه بهداشت و سیب سلامت را می توان به کیفیت محصولات نیز نسبت داد. فرق پروانه بهداشت با دیگر پروانه ها در این است که توسط وزارت بهداشت تایید می شود. پروانه بهداشت به معنی اجازه واردات است. به بیان دیگر نامه ای است که وزارت بهداشت به شرکت وارد کننده می دهد و به آن شرکت، اجازه ورود محصولات به بازار را می دهد.نشان سلامت و ایمنی مواد غذایی

به طور کلی گرفتن پروانه بهداشت برای سه گروه از محصولات لازم است.

  • مواد غذایی
  • محصولات آرایشی و بهداشتی
  • دارو ها

پروانه بهداشت برای محصولات غذایی و آشامیدنی و محصولات آرایشی وبهداشتی توسط مقامات بهداشتی تایید میشود و یکی از مدارک مهم برای ترخیص کالا می باشد. و این گواهی بهداشت سالانه توسط اتاق بازرگانی کشور سازنده آن کالا صادر میگردد.

نشان سیب سلامت و ایمنی مواد غذایی

سیب سلامت همان نشان سازمان غذا و دارو است.

سازمان غذا و دارو این نشان را بر روی مواد غذایی قرار میدهد که ویژگی های سلامتی که این سازمان تایید کرده است را دارا باشند. نشان سیب سلامت به محصولاتی داده می شود که سلامت و ایمنی آن ها از طرف سازمان غذا و دارو تایید شده باشد و اجازه ورود و فروش به بازار به آنها داده شده باشد که این محصولات باید دارای ویژگی های زیر باشند:

  • دارای پروانه ساخت باشند.
  • موارد اعلام شده از سوی سازمان غذا و دارو را رعایت کرده باشند.
  • نبود مواد افزودنی شیمیایی مصنوعی در آن ها
  •  رساندن میزان کالری فرآورده به حداقل مقدار ممکن
  • تا جایی که می شود عوامل خطرناک مثل اسیدهای چرب ترانس و… در آن نباشد.
  • کم کردن نمک تا جای ممکن
  • تا جای ممکن استفاده از مواد اولیه طبیعی
  • محصولات باید عاری از سموم دفع آفات نباتی و داروهای دامپزشکی و… باشند.

تاریخچه پروانه بهداشت و سیب سلامت مواد غذایی

یک تفاوت پروانه بهداشت با سیب سلامت را میتوان در تاریخچه پیدایش آنها بررسی کرد .

یکی از وظایف وزارت بهداشت نظارت بر کیفیت محصولات غذایی و دارویی می باشد.در تیر ماه ۱۳۴۷ توسط سازمان غذا و دارو پروانه بهداشت ثبت شد و مطابق با این پروانه تولیدات می بایست حداقل کیفیت و سلامت را داشته باشند. اما امروزه حفظ سلامت مصرف کنندگان و افزایش کیفیت مواد غذایی و همچنین بالا بردن سطح بهداشت محصولات، به صورت چشمگیری بالا رفته است.

بهتر بگویم که پروانه بهداشت خیلی کلی تر و قدیمی تر است که در تیرماه سال ۱۳۴۷ ثبت شد.

 به همین دلیل آیین نامه سلامت و ایمنی تصویب شد و وظیفه آن هم نظارت بر کیفیت مواد غذایی و محصولات دارویی است. اما با گذشت زمان و فراگیر شدن بیماری های قلبی عروقی و سرطانها که منشا آنها عمدتا وجود نمک و اسیدهای چرب بود، آیین نامه جدیدی برای کیفیت هرچه بیشتر محصولات نوشته شد که حاصل آن سیب سلامت بود. محصولاتی که سیب سلامت میگیرند وظیفه دارند که حداقل های استانداردهای جهانی را رعایت کنند و همین باعث رشد کیفیت و سطح سلامت و بهداشت محصولات شد. این را میتوان بارزترین تفاوت پروانه بهداشت و سیب سلامت دانست.

از این رو در سال ۱۳۸۶ آیین نامه سلامت و ایمنی محصولات تصویب و در سال ۱۳۹۲ باز بینی شد.

در این آیین نامه ویژگیهای خاص بیان شده است که بر آن اساس، به محصولات غذایی، نشان ایمنی و سلامت (سیب سلامت)داده می شود. مصرف کنندگانی که به دنبال حفظ سلامت و ایمنی  مواد غذایی در سطح بالاتری هستند، باید روی بسته محصولات به دنبال این نشان باشند. واضح است تولیدکنندگان نیز با توجه به بالارفتن سطح معلومات و انتظارات مصرف کنندگان باید در پی ارتقا کیفیت محصولات و کسب نشان سیب سبز باشند.

مفهوم نشان سیب سلامت و ایمنی مواد غذایی

به دلیل این که سیب نشانه سلامتی است، سازمان غذا و دارو این نشان را انتخاب کرده است.

این نماد از دو رنگ آبی و سبز تشکیل شده است.برگ سبزکه به شکل چشم در میان لوگوی سیب سلامت و به رنگ سبز است نشان دهنده  نظارت سازمان غذا و دارو در جهت سلامت مصرف کننده ها است. این سیب به شکل حروف F , D  طراحی شده است که در سمت چپ F  حرف اول  FOOD   به معنای غذا  است. و در سمت راست D حرف اول کلمه ی DRUG به معنی دارو می باشد.

محصولاتی که نشان سیب سبز میگیرند

به طور کلی محصولاتی که سالم تر باشند راحت تر نشان ایمنی و سلامت می گیرند.

سیب سبزرنگی که یک تیک سلامت در وسط آن نقش بسته به ما می فهماند محصولی که این نشان را دارند یک سر و گردن از سایر مواد غذایی از نظر کیفیت بالاتر است.

فرق پروانه بهداشت و سیب سلامت با استاندارد

 تا اینجا از تفاوت پروانه بهداشت و سیب سلامت صحبت کردیم اما یک نشان دیگر که میشناسیم نشان استاندارد است.نشانی که سازمان استاندارد به صنایع می دهد به این معناست که صنعتی شدن آن را تایید میکند ولی در مورد کیفیت آن صحبت نمیکند. اما نشان سازمان غذا و دارو می گوید که محصول سالم و با کیفیت است در واقع نشان سلامت به محصولاتی داده می شود که تمام ویژگی های سلامت داشته باشند.

همچنین بخوانید : نکات ایمنی برای نصب بخاری

مثلا به دوغی که نمک زیادی دارد این نشان داده نمیشود.

متاسفانه مردم درباره این نشان اطلاعات کافی ندارند و حتی آرم سازمان غذا و دارو را هم نمی‌ شناسند در حالی که آرم استاندارد معروف است و مردم با آن آشنایی دارند. امیدواریم بتوانیم در مراحل بعدی نشان سلامت و ایمنی مواد غذایی را هرچه بیشتر به مردم معرفی کنیم و  این نشان را در مصارف زندگی روزمره خود به خوبی بشناسیم و برای داشتن زندگی سالم از این نشان پیروی کنیم. و با مصرف نکردن کالاهای آسیب رسان به سلامت خود اهمیت دهیم.

این است تفاوت پروانه بهداشت و سیب سلامت باشد که آگاه شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام