حصبه چگونه درمان می شود

حالت شب

حصبه چگونه درمان می شود

حصبه یک بیماری عفونیست که باعث تب شده و در مرحله دوم بیماری باعث بروز علائم شدیدی در سیستم گوارش می شود.در زبان فرانسه به این بیماری “جوشیدن روده” گفته می شود که این جوشیدن می تواند پشت سر هم بوده و در نهایت منجر به مرگ بیمار شود.تب حصبه یک بیماری جدیست که می تواند زندگی فرد بیمار را تهدید کند. البته آنتی بیوتیک ها درمانی موثر برای درمان این بیماری هستند.این بیماری چند هفته طول می کشد و دوره نقاهت نیز بعد از بهبود طول خواهد کشید.

این بیماری از انسان به انسان و از طریق غذا و آشامیدنی منتقل می شود. به همین دلیل به طور کلی می تواند عدم رعایت بهداشت عمومی و سایر نکات بهداشتی را عامل اصلی در گسترش این بیماری دانست.تب حصبه به ندرت در اروپا دیده می شود و ۹۴ درصد از موارد ابتلا نیز به صورت وارداتی از شبیه قاره هند وارد اروپا می شود.در کشور انگلستان، منابع اصلی ورود عفونت، کشور های هند، اسپانیا، مصر، ترکیه، تونس، پرتقال و مراکش هستند..برای اشنایی بیشتر با فارسی خوان همراه باشید.

حصبه چگونه درمان می شود ۱) تشخیص حصبه چگونه است

در موارد شدید و متوسط، علائم بالینی و توضیحات بیمار در مورد مکان هایی که قبلا در آنجا بوده است (مانند مسافرت ها) می تواند تشخیص را برای پزشک ساده کند. برای تشخیص نهایی، نمونه خون و مدفوع فرد مورد آزمایش قرار می گیرد و باید حاوی باکتری حصبه باشد.در مواردی که فرد بعد از مسافرت به بیماری دچار شده است، به علت شباهت علائم، باید احتمال ابتلا به وبا نیز مورد آزمایش قرار گیرد.

ممکن است لازم باشد که فرد بیمار در بیمارستان بستری شده و برای جبران آب و نمک های از دست رفته، برای بهبود بیمار از مایع درمانی استفاده شود.درمان این بیماری به کمک آنتی بیوتیک ها انجام می شود. در مواردی نادر ممکن است دارو های استروئیدی نیز در درمان فرد مورد استفاده قرار گیرد.در بیمارستان، افراد بیمار باید به صورت ایزوله نگهداری شوند. شستن دستها مهم ترین راه برای جلوگیری از گسترش این بیماری می باشد.آزمایش نمونه مدفوع از تمام اعضای خانواده نیز الزامی می باشد.

حصبه چگونه درمان می شود-تشخیص حصبه چگونه است3

تب حصبه به علت آلودگی به عفونت باکتریایی ایجاد می شود.این باکتری در مکان های مختلف به اسم های مختلفی شناخته می شود. در انگلستان به این باکتری تیفی سرووار و در آمریکا به آن سالمونلا تیفی گفته می شود. این باکتری ها فقط در انسان ها یافته می شوند و می توانند منجر به بیماری های جدی شوند.زمانی که باکتری خود را به روده می رساند، از طریق مخاط روده به داخل بافت زمینه ای روده نفوذ می کند.اگر سیستم ایمنی در این مرحله قادر به مقابله با این باکتری نباشد، این باکتری خود را تکثیر کرده و سپس وارد جریان خون می شود. بعد از این مرحله علائم اولیه بیماری به صورت تب خود را نمایان می کند.

سپس باکتری بیشتر نفوذ کرده و خود را به مغز استخوان، کبد و مجاری صفرا می رساند. باکتریی ها از طریق مجاری صفرا به داخل محتویات روده دفع می شوند.در مرحله دوم بیماری، باکتری به داخل بافت ایمنی روده کوچک نفوذ می کند و از این به بعد علائم شدید روده کوچک آغاز می شود.تب شبه حصبه توسط نوعی باکتری دیگر ایجاد میشود. این بیماری شبیه به حصبه بوده اما به طور کلی علائم خفیفتری را ایجاد می کند.برخی دیگر از انواع باکتری سالمونلا نیز وجود دارند که در انگلستان شایع بوده و باعث مسمومیت های غذایی و اسهال می شوند.

تشخیص حصبه چگونه است – حصبه چگونه گسترش پیدا می کند

سالمونلای تیفی تنها می تواند به انسان حمله کند. بنابراین عفونت همیشه توسط یک فرد بیمار و یا یک فرد ناقل باکتری به فردی دیگر منتقل می شود.این باکتری به همراه آب و مواد غذایی وارد بدن می شوند و می توانند در برابر خشک شدن و یخ زدگی مقاومت کنند.
روش ذخیره سازی مواد غذایی بسیار مهم است. آنها باید بر طبق اصول اولیه بهداشت تهیه شده و در یخچال نگهداری شوند، به طوری که باکتری ها قادر به تکثیر قابل توجهی نباشند.

تشخیص حصبه چگونه است – تب حصبه در چه مناطقی رخ می دهد

تب حصبه یک بیماری مناطق گرمسیری بوده و با بهداشت عمومی و شرایط بهداشتی آب و محیط رابطه مستقیم دارد.تب حصبه بیشتر در آسیا، آسیای مرکزی و جنوب آمریکا شایع است و گاهی مواقع به صورت همه گیر و در سطح گستره شیوع پیدا می کند.سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که سالانه ۱۷ میلیون نفر به این بیماری دچار شده و ۶۰۰ هزار نفر نیز در نتیجه این بیماری جان خود را از دست می دهند. بسیاری از این بیماران در کشور های آسیایی زندگی می کنند.

تشخیص حصبه چگونه است – چشم انداز تب حصبه چگونه است

چشم انداز بیماری حصبه بسیار امیدوار کننده است. درمان به کمک آنتی بیوتیک انجام می شود و معمولا می توان پس از پایدار شدن حال بیمار وی را از بیمارستان مرخص کرد.

حصبه چگونه درمان می شود -عوارض تب حصبه چه چیزهایی هستند

 

حصبه چگونه درمان می شود ۲) عوارض تب حصبه چه چیزهایی هستند

اگر تب حصبه درمان نشود ممکن است فرد بیمار با سوراخ شدن روده و یا خونریزی شدید از مخاط روده مواجه شود.البته حفظ بهداشت عمومی و فردی باید در خانه به خوبی رعایت شود زیرا که ممکن است خروج باکتری ها از بدن برای چند هفته ادامه داشته باشد.اگر فرد بیمار به نحوی در تهیه غذا دخیل است باید تا زمانی که دو بار نمونه مدفوع وی عدم وجود باکتری را تائید می کند از دخالت در تهیه غذا خودداری کند.

حصبه چگونه درمان می شود ۳) راه‌های تشخیص بیماری حصبه

بهترین راه تشخیص، کشت خون است. البته کشت مغز استخوان دقیق ‌ترمی‌ باشد، ولی هم مشکل و هم دردناک است.هم‌چنین از کشت مدفوع و ادرار هم برای تشخیص استفاده می‌شود.برای تشخیص می‌توان از گاواژ ترشحات دئودنوم (دوازدهه) نیز استفاده کرد، ولی متداول ‌ترین روش کشت خون است.تست ویدال در تشخیص بیماری حصبه در شرایط کنونی ارزش کم ‌تری دارد و جایگاه خوبی برای تشخیص ندارد.

حصبه چگونه درمان می شود ۴) علایم بیماری حصبه کدام می‌ باشند

مبتلایان به این بیماری معمولاً تب دارند. تب می ‌تواند به صورت مداوم باشد.شایع ‌ترین علامت بیماری حصبه، تب مداوم است وبهترین راه تشخیص آن، کشت خون می باشد.فرد ممکن است هیچ علامت دیگری نداشته باشد. هم‌چنین ممکن است علایمی مانند پایین بودن سطح هوشیاری، حالت بهت ‌زدگی هم وجود داشته باشد. در مواردی به ‌طور هم زمان اسهال یا یبوست هم دیده می ‌شود.
هم چنین ممکن است درد شکمی منتشر در شکم وجود داشته باشد که خیلی وقت‌ها با آپاندیسیت(التهاب آپاندیس) حاد اشتباه گرفته می ‌شود.ممکن است مریض سرفه‌های خشکی داشته باشد. خستگی و کوفتگی هم از دیگر علایم است. ولی در حصبه در تمام موارد حتما تب وجود دارد.

حصبه چگونه درمان می شود -نکات مهم  برای درمان تب حصبه

 

حصبه چگونه درمان می شود ۵) نکات مهم  برای درمان تب حصبه

به منظور حفظ هوشیاری و هیدراتاسیون بدن، آب پرتغال تازه مصرف کنید. از محصولات شیرین و گوشت اجتناب کنید.غذاهای ساده تر ،مانند ؛حبوبات و برنج، فرنی، سبزیجات خام یا پخته شده و ماهی کبابی مصرف کنید. سوپ و سبزیجات سبز در رژیم غذایی روزانه مصرف کنید. از غذاهای خیابانی که غیر بهداشتی هستند، دوری کنید و به جای آن غذاهای خانگی را انتخاب کنید.پوست میوه را قبل از مصرف بگیرید. قبل از غذا خوردن یا آماده کردن غذا، دستان خود را درست بشویید. به یاد داشته باشید همیشه از بطری آب یا آب جوش استفاده کنید.

بیماری حصبه در بین حیوان ها وجود ندارد و فقط بین انسان ها شایع است. به گزارش نبض ما در صورت عدم درمان حصبه، از هر ۴ مورد ابتلا به بیماری حصبه ۱ مورد به مرگ می انجامد. اما اگر بیماری حصبه درمان شود فقط ۴ مورد از ۱۰۰ مورد به مرگ منجر می شود.باکتری سالمونلاتیفی از طریق دهان وارد می شود و ۳-۱ هفته در روده باقی می ماند. پس از این مدت، راه خود را از طریق دیواره روده پیدا می کند و به جریان خون می رسد.

پس از رسیدن به جریان خون سیستم ایمنی سلول های میزبان شروع به مبارزه با این باکتری می کنند اما این باکتری در سلول های میزبان بدن نیز قادر به رشد است. بیماری حصبه با شناسایی باکتری سالمونلاتیفی در خون، ادرار، مدفوع، و یا نمونه مغز استخوان قابل تشخیص است.با توجه به اینکه این بیماری از راه دهانی مدفوعی منتشر می ‌شود و فرد را مبتلا می‌ کند، توصیه می‌ شود دست‌ها را قبل از صرف هر غذایی حتما با آب و صابون بشویید و تمام مسایل بهداشتی را رعایت کنید و از مصرف غذاهایی که امکان آلودگی دارند،بپرهیزید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام