خواص روغن گلیسیرین

حالت شب

خواص روغن گلیسیرین

گلیسیرین یا گلیسرول مایع بی بو و شفافی است که در بیشتر چربی های طبیعی گیاهی و حیوانی، از جمله چربی هایی که در پوست شما هستند وجود دارد. گلیسیرین تجاری از محصولات طبیعی مانند روغن های گیاهی یا از طریق الکل پروپیلن ساخته شده است که در بسیاری از صابون ها و محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. فقط مطمئن شوید که یک گلیسیرین گیاهی را به جای یک ماده مشتق شده از مواد شیمیایی انتخاب کنید تا بیشتر از مزایای آن بهره مند گردید.

از گلیسیرین خالص در داروسازی استفاده می شود.گلیسیرین برای تهیه لوسیون کرمهای صورت به کار می رود. گلیسیرین رطوبت را در سطح پوست نگه می دارد.از این ماده برای تهیه لوازم آرایشی نیز استفاده می شود، چون حلال خوبی است و باعث جذب رطوبت در سطح پوست می شود و پوست را نرم و چرب می کند.گلیسیرین به صورت شیاف به عنوان ملین هیپراسموتیک و نرم کننده برای پیش گیری از یبوست استفاده می گردد.

گلیسیرین یک ماده ی شیمیایی است که به طور طبیعی در طبیعت پدید می آید. مردم از این ماده به عنوان دارو استفاده می کنند. بعضی از فرم های مصرفی و تجویزی این ماده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است.گلیسرین خوراکی برای کاهش وزن، بهبود عملکرد ورزشی، کمک به بازیابی آب از دست رفته بعد از اسهال و استفراغ، کم کردن فشار داخل چشم در کسانی که گلوکوم دارند، استفاده می شود. ورزشکاران از گلیسیرین استفاده می کنند تا در برابر دهیدارتاسیون مقاوم باشند.؛در ادامه ی مطلب برای شناخت علت ها و راهکارها با فارسی خوان همراه باشید.

خواص روغن گلیسیرین- خواص گلیسیرین برای پوست و مو3

مشاوران و بهیاران پزشکی گاهی گلیسیرین را برای کاهش فشار داخل مغز در بیمارانی مثل سکته مغزی، مننژیت، انسفالیت (ورم مغز)، سندرم ری، سدوتومور مغزی، ترومای سیستم عصبی مرکزی (CNS)، تومور سیستم عصبی مرکزی، برای کاهش حجم مغز در جراحی های مغز و اعصاب، برای درمان غش فرد ایستاده که در اثر کاهش شدید جریان خون به مغز به وجود می آید (سنکوپ پاسچر)، به داخل وریدها تزریق می کنند.بعضی از مردم از گلیسرین به عنوان مرطوب کننده استفاده می کنند.چشم پزشکان محلولی که حاوی گلیسیرین می باشد را قبل از تست بینایی روی قرنیه ی چشم می گذارند.

همچنین بخوانید : خواص زنجبیل

خواص روغن گلیسیرین ۱) خواص گلیسیرین برای پوست و مو

خواص گلیسیرین برای پوست و مو، بر هیچ کسی پوشیده نیست. افراد زیادی راز زیبایی و سلامتی خود را استفاده از گلیسیرین می دانند. افرادی که بیماری خشکی پوست یا پسوریازیس دارند، با استفاده از گلیسیرین می‌توانند معجزه های بزرگی ببینند. گلیسیرین همچنین تاثیر بسزایی بر درمان آکنه دارد. اگر پوست شما مستعد آکنه است، احتمالا از محصولات مراقبت از پوستی استفاده می‌کنید که منافذ پوست شما را مسدود می‌کند. چربی پوست یک عامل اصلی برای ایجاد آکنه است، زیرا بسته شدن منافذ پوست و رشد باکتری‌ها در آن علت اصلی جوش است؛ بنابراین محصولات مراقبت از پوست دارای چربی زیاد، برای افراد مبتلا به آکنه مناسب نیستند. گلیسیرین در چنین حالتی به خوبی برای شما کار خواهد کرد؛ زیرا منافذ پوست را مسدود نمی‌کند، چربی پوست را کاهش می‌دهد و جای آکنه را درمان می‌کند.

خواص گلیسیرین برای پوست و مو- برای پیشگیری از چین و چروک پوست2

 خواص گلیسیرین برای پوست و مو – برای پیشگیری از چین و چروک پوست

گلیسرین به دلیل خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی اش به خوبی می تواند از چین و چروک پوست پیشگیری کرده و پوست را نرم و جوان و شاداب نگه دارد.یک قاشق چایخوری گلیسرین را با یک قاشق چایخوری روغن ویتامین E ترکیب کنید و صورت و گردن خود را با این ترکیب به آرامی ماساژ دهید. بعد از ۱۵ دقیقه آبکشی کنید. هر شب قبل از خواب این کار را انجام دهید.

 خواص گلیسیرین برای پوست و مو – برای حفظ رطوبت پوست

گلیسرین توانایی حفظ آب و رطوبت پوست شما را دارد . می توانید از ترکیب گلیسرین و آببرای شستشو و پاکسازی پوست صورت خود استفاده کنید. این دستورالعمل پوست شما را به طور طبیعی مرطوب و درخشان نگه می دارد.

خواص گلیسیرین برای پوست و مو – حفظ طراوت پوست با گلیسیرین

گلیسیرین یک تونر بسیار خوب برای پوست است چون همانطور که گفته شد رطوبت زیادی به پوست می رساند و کمک می کند سطح pH پوست به طور معتدل حفظ شده و لک و آسیب را کاهش می دهد، بنابراین پوست تان را نرم و درخشان و شاداب می کند.یک قاشق چایخوری گلیسیرین را با ۲ قاشق غذاخوری گلاب به خوبی ترکیب کرده و در یک بطری اسپری بریزید. قبل از استفاده از مرطوب کننده، این تونر را روی پوست تمیزتان اسپری کنید. هر روز این کار را انجام دهید. می توانید این تونر خانگی را یک هفته در یخچال نگه دارید.

خواص گلیسیرین برای پوست و مو – فواید گلیسیرین برای مو

طی چند سال گذشته، گلیسیرین به عنوان یک ماده ضروری برای مراقبت از مو مطرح شده است. هم اکنون خانم‌ها برای بهره‌گیری از فواید گلیسیرین برای مو بیشتر از گذشته از ترکیب گلیسیرین در برنامه روزانه مراقبت از موی خود استفاده می‌کنند. این ماده سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که به عنوان یک جاذب رطوبت طبیعی عمل نموده و تمام مشکلات مربوط به مو را درمان می‌کند. گلیسیرین به نرم کردن عمیق پوست سر، جلوگیری از شکنندگی مو و توقف فری ناخواسته مو کمک می‌کند. امروزه از گلیسیرین در برندهای مختلف محصولات مراقبت از مو نیز استفاده می‌شود. ولی خودتان هم می‌توانید با استفاده از گلیسیرین در خانه محلول‌های مراقبت از مو درست کنید. از این رو در این مطلب، چند روش‌ مختلف ساخت محلول مراقبت از مو با استفاده از گلیسیرین برای درمان مشکلات مو آماده کرده‌ایم تا بتوانید از فواید گلیسیرین برای مو بهره ببرید.

همچنین بخوانید : خواص زنجبیل

خواص گلیسیرین برای پوست و مو – کاربردها و اثربخشی گلیسیرین

یبوست: زمانی که گلیسرین به عنوان شیاف استفاده می شود برای درمان یبوست موثر می باشد.گلیسرین زمانی که به صورت خوراکی مصرف می شود به کاهش وزن افراد کمک می کند.مصرف گلیسرین در موارد زیر به احتمال زیاد موثر نمی باشدبهبود عملکرد ورزشی زمانی که به صورت خوراکی مصرف می شود.درمان سکته های مغزی حاد زمانی که به صورت داخل وریدی تزریق می شود.شواهد کافی برای اثربخشی گلیسیرین در موارد زیر دیده نشده است:کمک به حفظ آب بدن در ورزشکاران و افرادی که مشکلات روده ای دارند.کمک به پیری و از بین بردن چروک پوست.برای اثبات اثر گلیسرین در موارد بالا شواهد بیشتری مورد نیاز می باشد.

خواص روغن گلیسیرین ۲) گلیسرین چگونه در بدن عمل می کند

گلیسیرین با جذب آب به داخل روده باعث نرم شدن مدفوع و بهبود یبوست می شود.

 

 خواص روغن گلیسیرین-به چه شیوه‌هایی می‌توانید از گلیسیرین استفاده کنید3

خواص روغن گلیسیرین ۳) به چه شیوه‌هایی می‌توانید از گلیسیرین استفاده کنید

۱- درمان ترک پاشنه
برای اینکه پاشنه‌های‌تان به لطافت پاشنه‌های یک نوزاد باشد و از خشکی و ترک خوردگی آن جلوگیری کنید، از گلیسرین استفاده کنید. این نرم کننده‌ی طبیعی تا مدتها پاشنه‌ی پاهای‌تان را مرطوب نگه می‌دارد.پاهای‌تان را به مدت ۵ دقیقه در مخلوط آب ولرم و صابون نگه دارید. با اسفنج یا سنگ پا کف پاها را بسابید تا پوست مرده از آن جدا شود و سپس پاها را خشک کنید. به پاشنه‌ها گلیسرین بزنید و چند دقیقه ماساژ بدهید. یک جفت جوراب تمیز بپوشید و بخوابید. صبح روز بعد پاها را با آب بشویید. هر شب این کار را تکرار کنید.

۲ – نرم و صاف کردن لب‌ها
گلیسرین می‌تواند خشکی و ترک و پوسته شدن لب‌های‌تان را برطرف کند و با زدودن سلول‌های مرده از روی لب، به شما کمک کند تا لب‌هایی سالم و صورتی رنگ داشته باشید.مقدار مساوی از گلیسرین و گلاب را با هم ترکیب کرده و به لب‌های‌تان بزنید. چند بار در روز این کار را انجام دهید تا لب‌های‌تان مرطوب بمانند. می توانید آبلیمو، عسل و گلیسرین را به مقدار مساوی با هم مخلوط کرده و هر شب قبل از خواب به لب‌های‌تان بمالید تا نرم و صورتی شوند.

۳ – درمان زخم دهان
گلیسرین می‌تواند به التیام زخم‌های دهانی یا آفت‌های دردناک کمک کند. خاصیت ضدعفونی کنندگی و التیام بخش گلیسرین باعث می‌شود با میکروب‌هایی که که علت بروز مشکل در دهان‌تان هستند مبارزه کرده و راحت‌تر بتوانید بخورید و بیاشامید. ضمنا گلیسرین می‌تواند ناحیه‌ی دردناک دهان‌تان را مرطوب نگه داشته و در نتیجه احساس ناراحتی‌تان کمتر شود.کمی از گلیسرین را به ناحیه‌ی مورد نظر بمالید و اجازه دهید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بماند و سپس دهان‌تان را با آب سرد آبکشی کنید. این کار را روزی ۳ تا ۴ بار انجام دهید تا زخم دهان‌تان کاملا برطرف شود.

۴ – بهبود پسوریازیس و اگزما
آنهایی که از پسوریازیس و اگزما رنج می‌برند می‌توانند از گلیسرین برای خلاص شدن از التهاب و خارش و احساس ناراحتی ناشی از این مشکلات پوستی استفاده کنند. گلیسرین به تقویت عملکرد پوست کمک می‌کند و در نتیجه پوست بهتر می‌تواند رطوبتش را حفظ کند. همچنین گلیسرین باعث می‌شود سموم و محرک‌ها نتوانند وارد پوست شوند و مشکلات التهابی پوست، کاهش پیدا کند.آب و گلیسرین را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و آن را با استفاده از یک توپ پنبه‌ای به ناحیه‌ی مورد نظر بزنید. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آبکشی کنید. این کار را روزی ۲ بار انجام دهید تا پوست کاملا التیام پیدا کند. برای پسوریازیس ناحیه‌ی پوست سر، مقادیر مساوی گلیسرین و ژل آلو‌ئه‌ورا را ترکیب کرده و قبل از حمام کردن، ۳۰ دقیقه روی پوست سر بگذارید. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید.

خواص روغن گلیسیرین ۴) عوارض جانبی مصرف گلیسیرین

به نظر می رسد که مصرف گلیسرین برای بیشتر بزرگسالان بی خطر می باشد. زمانی که گلیسرین به صورت خوراکی مصرف می شود ممکن است باعث ایجاد عوارضی مثل سردرد، سرگیجه، نفخ، تهوع، استفراغ، تشنگی و اسهال شود.تزریق داخل وریدی گلیسرین ممکن است خطرناک باشد و باعث تخریب جدی گلبول های قرمز خون شود.

اگر پوست حساسی دارید، قبل از اینکه آن را به صورت بزنید، با کمی گلاب ترکیبیش کنید.به یکباره گلیسرین زیادی به پوست‌تان نزنید چون چسبناک می‌شود.از گلیسرین همراه با لوسیون‌های جامد و چسبناک استفاده نکنید چون گلیسرین خودش به تنهایی چسبناک است.قبل از بیرون رفتن، گلیسرین اضافی را از روی پوست بشویید تا پوست‌تان، گرد و غبار و آلودگی به خود جذب نکند.
این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام