درمان سریع زانو درد

حالت شب

درمان سریع زانو درد راه های مختلفی دارد. که میتوان به مراقبتهای خانگی استفاده از میوه ها و ادویه جات و مراجعه به پزشک که میتوانند راه حلهایی برای پیشگیری و درمان علل و نشانه های مختف زانو درد باشند . اما این تحقیق صورت گرفته توسط تیم فارسی خوان سعی داشته با شناسایی علل درد زانو به روشهایی برای درمان آن به مخاطبین ارائه دهد. که در این راستا تلاش شده است با معرفی راهکارهای گیاهی به سراغ روشهای موثر بر درمان برود که امیدواریم این امر تحقق یافته باشد.

علل زانودرد چیست

علل و نشانه های مختلفی برای بروز درد زانو در افراد وجود دارد که باید مورد شناسایی قرار گیرند و بر اساس آن درمان شوند

 اما چیزی که دارای اهمیت است این است که دردی مانند زانودرد به صورت ناگهانی یا تدریجی رخ می دهد و خیلی سریع هم وخیم می شود. هم چنین نمی توان سن مشخصی برای بروز این درد بیان کرد، چرا که این روز ها جوانان هم از درد زانوهایشان می نالند. از رایج ترین علل این نوع درد مفاصل می توان به کمبود ویتامین، عمل جراحی ، آسیب دیدگی، آرتریت، تغذیه ناسالم  و بیماری و… اشاره کرد. ما در این جا به برخی از موثر ترین راه ها جهت تسکین درد زانو پرداخته ایم که به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید.

انواع زانو درد

به طور کلی زانودردها به دو دسته تقسیم می شوند که شامل : زانو درد اولیه و زانو درد ثانویه می شود. آنهایی که زانو درد ثانویه دارند، مثلا فردی که دچار شکستگی زانو شده است.

علل زانو درد

همگی میدانیم که حس درد به وسیله اعصاب منتقل می شود.

اعصابی که حس درد زانو را منتقل می کنند به اعصابی که حس درد ناحیه لگن و مچ پا را منتقل می کنند، نزدیک است، پس نشانه های  درد مفصل زانو ممکن است در لگن یا در مچ پا حس شود یا برعکس ممکن است منشا درد در ناحیه لگن یا مچ پا باشد ولی به صورت درد زانو حس شود. دردهای مفصل زانو را می توان به دو دسته دردهای حاد و دردهای مزمن تقسیم بندی کرد.

در یکسری افراد هم زانودرد علت اولیه دارد، مانند افرادی که التهاب مفصل (آرتریت) زانو شده اند و غضروف مفصل زانوی آنها تخریب شده است

چه افرادی دچار دردزانو می شوند

اصولا بر اساس سن  علل بیمار افراد به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. یکی افراد جوانی که معمولا از لحاظ ورزشی و تحرک بدنی فعال هستند و از درد جلوی زانو شکایت می کنند و نشانه درد آنها بیشتر موقع نشست و برخاست ایجاد می شود، به خصوص هنگامی که به کوه می روند و از کوه پائین می آیند، و یا از پله بالا و پائین می روند، و یا هنگام نماز خواندن در نشست و برخاست از درد زانو شکایت می کنند
  2. دسته دوم هم افرادی هستند که در سنین کهنسالی هستند و بیشتر تخریب غضروف مفصل زانو در این افراد است که موجب درد می شود که منجر به آرتروز می گردد.خودتان را با فعالیت زیاد خسته نکنید، بلکه در اولین فرصت به استراحت بپردازید.

گوش به زنگ باشید، زیرا بیشتر صدمات به زانو درد ثانویه علل ثانویه دارند.

علل و نشانه های زانودرد در زنان و مردان

زانو درد در افراد و سنین مختلف میتواند نشانه ها و علل گوناگونی داشته باشد که مواردی از آنها در زیر میباشند :

  1. زانودرد با نشانه  آرتروز یا استئوآرتریت
  2. زانودرد ایجاد شده به علت ازگود اشلاتر
  3. زانودرد و کندرومالاسی کشکک
  4. زانودرد به علل روماتیسم
  5. زانودرد به علل بورسیت زانو
  6. عفونت و زانودرد
  7. زانوی جهندگان و علل  زانودرد

زانودرد با نشانه آرتروز یا استئوآرتریت

به این بیماری ساییدگی زانو هم می گویند. آرتروز زانو به علت از بین رفتن غضروف مفصل ایجاد شده و در حالات شدید مینیسک هم از بین می رود.

همچنین بخوانید : ماساژ درمانی

نشانه های آن به صورت درد زانو و محدودیت حرکت و تورم زانو است. تشخیص ساییدگی زانو با معاینه و رادیوگرافی ساده امکان پذیر است و درمان آن درمان های عمومی دردهای زانو است. در حالات شدید، مفصل زانو با مفصل مصنوعی تعویض می شود.

زانودرد ایجاد شده به علت ازگود اشلاتر

ازگود اشلاتر در نوجوانان ورزشکار و به نشانه راست نگه داشتن زانو ایجاد می شود. در این بیماری برجستگی زیر کشکک دردناک و متورم می شود. درمان آن همان درمان های عمومی زانو درد و مدتی استفاده از بریس و کاهش فعالیت های ورزشی است.

زانودرد و کندرومالاسی کشکک

به طور کلی کندرومالاسی کشکک در کسانی که زیاد می دوند ایجاد میشود که در خانمها بیشتر دیده می شود، در این بیماری استخوان کشکک به درستی در جای خود قرار نگرفته و در اثر حرکات مکرر در جلوی زانو غضروف آن آسیب می بیند.

زانو درد

کندرومالاسی

کندرومالاسی

علائم کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک درد زانو به خصوص بعد از نشستن به مدت طولانی است. حرکات زانو ممکن است با صدا همراه باشد. درمان این بیماری همان درمان های عمومی درد زانو و تقویت عضلات چهارسر ران است.

زانودرد به علل روماتیسم

روماتیسم معمولا تمام بدن را درگیر می کند.

البته مفاصل از محلهای عمده درگیری در روماتیسم است. مفصل زانو هم ممکن است درگیر شود. نشانه عمده درگیری روماتیسمی زانو، درد و تورم آن است. در مراحل پیشرفته، مفصل زانو تغییر شکل می دهد. درمان روماتیسم زانو به صورت مصرف دارو و انجام نرمش هایی جهت افزایش دامنه حرکات زانو و تقویت عضلات اطراف مفصل است.

در موارد شدید بیماری از تعویض مفصل برای درمان کمک گرفته می شود.

زانودرد به علل بورسیت زانو

در اطراف مفصل زانو کیسه هایی وجود دارد که به آنها بورس می گویند. این کیسه ها به علل متفاوتی مانند عفونت یا وارد شدن ضربه می توانند ملتهب و دردناک شوند. به این عارضه بورسیت می گویند. علائم بورسیت های زانو معمولا بصورت درد زانو و تورم موضعشی در قسمتی از زانو است. درمان بورسیت های زانو همان درمان های کلی درد زانو

برحسب مورد و در موارد مقاوم به درمان، ممکن است بتوان از درمان های جراحی هم استفاده کرد

عفونت و زانودرد

از علل دیگر زانو درد عفونت مفصل زانو است.

علائم عفونت زانو بصورت درد و تورم زانو و تب است. درمان آن در اکثر اوقات عمل جراحی و استفاده از آنتی بیوتیک است. گاهی عفونت زانو مزمن می شود. در این صورت ممکن است موجب آسیب استخوان های اطراف مفصل هم بشود. در موارد مزمن هم درمان استفاده همزمان از عمل جراحی و مصرف آنتی بیوتیک است.

زانوی جهندگان و  زانودرد

منظور از جهندگان یا Jumpers ورزشکارانی هستند که حرکات جهشی را زیاد انجام می دهند.

ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال جزو این ورزش ها هستند. در این ورزشکاران تاندون کشکک که در زیر کشکک قرار دارد ملتهب و دردناک می شود. علامت این بیماری ها درد زانو در محل تاندون است که در حین ورزش بیشتر می شود.

درمان بیماری همان درمانهای عمومی زانودرد و تقویت عضلات اطراف زانو با انجام نرمشهای خاص است.

نوع زانودرد در ورزشکاران

از دیگر علل زانو درد میتوان به زانودردهای ورزشکارن اشاره کرد

به علت حرکات سریع و جهندگی بالای که طی تمرینات و مسابقات دارند دچار زانو درد میشوند که ممکن است طی این صدمات حتی زندگی ورزشی یا زندگی شخصیشان مورد خطر قرار گیرد از این رو است که توصیه میشود حتما قبل از حرکات ورزشی بدن خود را گرم کنین تا صدمات وارده به کمترین حد خود رسد

سندرم ایلیوتیبیال باند و  زانودرد

ایلیوتیبیال باند iliotibia- band یک نوار محکم بافتی است که از لگن تا زیر زانو کشیده شده است.

علل زانو درد

این باند در قسمت خارجی زانو قرار دارد.

با حرکت زانو، این باند به طور مکرر به برجستگی که در سطح خارجی مفصل زانو قرار دارد ساییده شده و موجب درد زانو و تورم می شود. این بیماری بیشتر در کسانی دیده می شود که ایلیوتیبیال باند سفت و کوتاهی دارند. نشانه این بیماری درد در سطح خارجی مفصل ران است که بیشتر در دوندگان دوهای طولانی دیده می شود.

درد معمولا بعد از ۱۵-۱۰ دقیقه از آغاز به دویدن شروع شده و بعد از استراحت بهبود می یابد.

درمان این بیماری انجام دادن نرمش هایی برای کشش ایلیوتیبیال باند است تا این نوار، شل شود.

درمان سریع زانو درد

تا حالا از خیلی ها ممکن است شنیده باشید برای درمان درد زانو خود به فلان دکتر یا فلان شخص مراجعه کنید یا خیلی افراد غیر متخصص برایمان نسخه های مختلف بپیچند که هیچ مشکلی ازمان درمان نکنند که است. و مجبور باشیم هزینه های گزاف کنیم بدون هیچگونه درمانی . ولی هیچ وقت به این نکته فکر نکردیم که درمان از انچه به دنبال انها میگردیم به ما نزدیک تر است

شاید باورمان نشد که همان میوه ها و ادویه جاتی که استفاده میکنیم درمان ما هستند .

 روش درمان خانگی دردزانو بدون دارو

  1. درمان سریع زانودرد با کمپرس سرد
  2. سرکه سیب از بهترین درمان کننده سریع خانگی برای درد زانو
  3. فلفل هندی از بهترین درمان کننده سریع خانگی زانو درد
  4. درمان سریع  درد زانو با زنجبیل
  5. زردچوبه از بهترین درمان کننده سریع خانگی برای درد زانو
  6. تسکین سریع درد زانو با لیمو در درمان خانگی درد زانو
  7. روغن خردل بهترین درمان کننده  سریع خانگی درد زانو
  8. بهترین درمان خانگی زانو درد با دانه های زغال اخته
  9. نمک اپسوم یا سولفات یکی از درمان های خانگی درد زانو

درمان سریع زانودرد با کمپرس سرد

به تعداد خیلی کم، شاید تعداد انگشت شماری از تکه های یخ را درون یک حوله نازک بریزید. سپس کمپرس را به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه بر روی قسمت آسیب دیده زانو قرار دهید . این کار را دو تا سه بار در طول روز، تا زمانی که درد آرام شود، تکرار کنید.

همچنین می توانید از یک بسته نخود لوبیای فریزی به عنوان کمپرس سرد استفاده کنید.

سرکه سیب از بهترین درمان های سریع خانگی برای دردزانو

۲ قاشق چایخوری سرکه سیب را با دو فنجان آب تصفیه شده، مخلوط کنید.

این مخلوط را یکبار در طول روز بنوشید، تا زمانی که به طور کامل بهبود پیدا کنید.همچنین می توانید دو فنجان سرکه سیب را در وان حمام با آب داغ مخلوط نمایید و به مدت ۳۰ دقیقه زانوهایتان را در آن غوطه ور کنید. این کار را یک بار در روز تا مدت ها تکرار کنید. همچنین می توانید یک قاشق سرکه سیب و روغن زیتون را با هم ترکیب کنید و از آن برای ماساژ زانو هایتان استفاده کنید.

این کار را تا زمان برطرف شدن درد، یک یا دو بار در طول روز تکرار کنید.

فلفل هندی بهترین درمان خانگی زانودرد

۲ قاشق غذا خوری پودر فلفل هندی را در نصف فنجان روغن زیتون گرم بریزید.

از این خمیر ،۲ بار در روز به مدت حداقل یک هفته روی زانوهای تان بمالید.همچنین می توانید یک چهارم یا یک قاشق و نصفی از پودر فلفل هندی را با یک فنجان سرکه سیب مخلوط کنید و یک پارچه تمیز را داخل آن فرو ببرید و بعد حدود ۲۰ دقیقه یک یا دو بار در طول روز ،بر روی قسمت آسیب دیده زانو بگذارید. می توانید از ژل آن که حاوی ۰.۰۱۲۵ درصد کپسایسین است استفاده کنید و به طور موضعی روی محل آسیب دیده، استعمال کنید.

درمان سریع خانگی زانودرد با زنجبیل

یک تکه کوچک از زنجبیل تازه را له کنید و به یک فنجان آب بیافزایید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد.همچنین می توانید مقداری عسل و آبلیمو را به آن بیافزایید. این نوشیدنی را ۲ تا ۳ بار در طول روز استفاده کنید.

همچنین می توانید روغن زنجبیل را دو تا سه بار در طول روز روی محل آسیب دیده ماساژ دهید.

زردچوبه از بهترین درمان های سریع خانگی برای زانودرد

برای درمان دردزانو میتوان از زردچوبه کمک گرفت.

زردچوبه

دستور مصرف به صورت زیر است:

نصف قاشق چای خوری از زنجبیل و زردچوبه را در یک فنجان آب مخلوط کنید و سپس اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد و بعد برای طعم دهی ،عسل به آن اضافه کنید و این نوشیدنی را دوبار در طول روز بنوشید. و همچنین می توانید یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر ترکیب کنید و برای طعم دهی و شیرین شدن مقداری عسل نیز بیافزایید و این نوشیدنی را یکبار در طول روز استفاده کنید.

هشدار
زردچوبه میتواند خون را رقیق کند، این داروها برای افرادی که از داروهای کاهش دهنده خون استفاده می کنند، هرگز مناسب نمی باشند.
  • یکی دیگر از گزینه ها این است که از کپسولهای ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیگرمی زردچوبه ، سه بار در روز مصرف کنید .
  • این دارو را روزانه تا زمانی که درد به طور کامل رفع شده باشد ،دنبال کنید.

درمان سریع نشانه های زانو درد با لیمو

برای درمان دردزانو میتوان از لیمو کمک گرفت.

یک یا دو عدد لیمو را به قطعات کوچک برش دهید. سپس قطعات بریده شده را در یک پارچه پنبه ای قرار دهید و با روغن کنجد گرم کنید و بعد پارچه را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بر روی قسمت آسیب دیده، بگذارید. این کار را دو بار در طول روز انجام دهید ،همچنین می توانید آب یک عدد لیمو را با آب گرم مخلوط کنید و هر روز صبح ناشتا با شکم خالی بنوشید.

روغن خردل بهترین درمان کننده سریع  زانودرد

برای درمان دردزانو میتوان از خردل کمک گرفت.

۲ قاشق غذاخوری روغن خردل را حرارت دهید. سپس یک عدد سیر را در آن خرد کنید و تا زمانی که رنگ قهوه ای به دست آید ، روی حرارت بماند و بعد اجازه دهید تا خنک شود و بعد با این مخلوط، با حرکات دایره ای،زانو را ماساژ دهید. سپس آن را با یک پوشش پلاستیکی ،بپوشانید تا بعد از چند دقیقه گرم شود و زانو بهبود یابد.

این کار را دوبار در روز انجام دهید.

نمک اپسوم یا سولفات یکی از درمان های سریع دردزانو

۱ نصف فنجان از نمک اپسوم را به آب داغ حمام خود اضافه کنید. قسمت آسیب دیده را به مدت ۱۵ دقیقه در این محلول خیس کنید .چندین بار در هفته کار را تکرار کنید.

این درمان برای افرادی که دچار مشکلات قلبی، فشار خون بالا یا دیابت هستند ،به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

بهترین درمان سریع زانودرد با دانه های زغال اخته

برای درمان دردزانو میتوان از زغال اخته کمک گرفت.

زغال اخته

یک قاشق چای خوری از دانه های زغال اخته را درون آب فیلتر شده ،بریزید و اجازه دهید تا یک شبانه روز خیس بخورد و صبح آب آن را خارج کنید واز دانه ها استفاده کنید.این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید و یا می توانید ۲ قاشق چای خوری پودر دانه های زغال اخته را با مقداری آب ترکیب کنید و یک خمیر غلیظ به دست آورید و سپس آن را بر روی محل آسیب دیده قرار دهید و بعد از ۳۰ دقیقه با آب گرم بشویید.

این درمان را دوبار در طول هفته نیز تکرار کنید.

با روغن اکالیپتوس  علل زانو درد خود را سریع درمان کنید
  1. هر ۵ تا ۷ قطره از روغن اکالیپتوس را با یک قطره روغن نعنا مخلوط کنید.
  2. سپس دو قاشق غذاخوری روغن زیتون نیز به آن اضافه کنید.
  3. مخلوط را در یک بطری شیشه ای و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.
  4. هر زمان که درد دارید، این مخلوط را بر روی زانوی خود بمالید.
  5. اطمینان حاصل کنید که به آرامی ماساژ می دهید و حتما روغن به داخل پوست نفوذ کند.

دارد درد من درمان دریغا

بماندم بی سر و سامان دریغا

تمام این روش ها و توصیه  هایی که در این تحقیق انجام شده است.

ممکن است کامل یا صد در صدی نباشند ولی تیم فارسی خوان تمام تلاش خود را انجام داده تا در آگاهی مردم ایران زمین سهم کوچکی داشته باشد و فارسی خوان سپاس گزار میشود  تا اگر توصیه یا نکته ای دارید که بتواند در تکمیل و ویرایش این تحقیق به ما کمک کند به ما ارائه دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام