دلایل جوش های صورت نوزاد

حالت شب

دلایل جوش های صورت نوزاد

یکی از دلایل جوش های صورت نوزاد میتواند اگزما باشد. بعضی از نوزادان وقتی به دنیا می آیند بعد از گذشت هفته اول یا دوم  از زندگی شان شاهد جوش های ریزی رو صورت خود میشوند که موقتی هستند. که معمولا بعد از گذشت ۶ ماه به خوبی جوش های صورت نوزاد از بین می روند.

در این مطلب از بخش سلامت فارسی خوان قصد داریم دلایل جوش های صورت نوزاد را شرح دهیم. جوش های صورت نوزاد معمولا به شکل های مختلف ظاهر میشوند بعضی ها قرمز هستد و بعضی در رنگهای سفید و صورتی ظاهر میشوند.بعضی هم به صورت چرکی یا عفونت هستند. که به مدت یک هفته از بین میروند.

علتهای اصلی جوش های صورت نوزاد

۱- عفونت‌های قارچی در نوزاد

ممکن است علت بروز این جوش‌ها در نوزاد، قارچ‌ها باشند نه تجمع چربی. جوش‌های سر سفید روی بینی و گونه نوزادان معمولاَ در عرض چند هفته به صورت خود به خودی ازبین رفته و نیازی به درمان یا استفاده از لوسیون ندارند. عفونت‌های قارچی اغلب بعد از مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک به وجود می‌آیند و بسته به اینکه در کدام قسمت از پوست نوزاد ایجاد شده‌اند، متفاوت هستند.

۲- هورمونهای مادر

یکی دیگر از علت های جوش های صورت نوزاد ، تأثیر هورمونهای بارداری مادر است که بر جریان خون نوزاد تاثیر می گذارد. این هورمون های مادر غدد چربی نوزاد را تحریک می کند و باعث تشکیل جوش بر روی پیشانی، چانه، گونه و پلک (و گاهی اوقات سر، گردن، پشت و قسمت بالای قفسه سینه) می شود.

ماندن در معرض گرما یا سرما وآفتاب سوختگی

۳- ماندن در معرض گرما یا سرما و آفتاب سوختگی

همانطور که قرار گرفتن نوزاد در معرض هوای گرم یا سرد میتواند باعث ایجاد جوش شود، آفتاب سوختگی هم باعث ایجاد جوش های ریزی روی صورت نوزادمی شود. شما میتوانید از کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان در هر سنی استفاده کنید. بهترین راه مراقبت از نوزاد در برابر آفتاب سوختگی این است که او را تا شش ماه از قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید حفظ کنید، برای آفتاب سوختگی‌های ملایم، هر روز پارچه خنکی را برای ۱۰-۱۵ دقیقه روی پوست نوزاد قرار دهید و برای سوختگی‌های شدید‌تر به پزشک مراجعه کنید.

۴- حساسیت به غذا و دارو

اگر نوزاد شما جوش های چرک دار با مرکز کمرنگ دارد ممکن است به دلیل حساسیت به دارو و غذا (ناشی از شیر مادر) یا حتی نیش حشرات و یا با عامل ویروسی ایجاد شده باشد. این جوش های پوستی معمولا خارش دارند و کمی اذیت کننده هستند و در تمام نقاط بدن امکان بروز دارند. این موارد خیلی جدی نیستند اما مراقب نشانه هایی از جمله مشکلات تنفسی و بلع در نوزاد خود باشید. اگر این جوش ها از بین نرفتند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۵- اگزما

اگزما جوش قرمز رنگی میباشد که ممکن است در واکنش به چیزی به وجود آمده باشد و باخارش همراه است. این مشکل معمولاَ در نوزادانی که سابقه خانوادگی آسم، آلرژی و درماتیت دارند، متداول است. اگزما ممکن است روی صورت نوزاد به صورت جوش یا تاول بروز کند که به مرور زمان کلفت، خشک و فلس مانند میشود (کبره می بندد). ممکن است شما اگزما را روی آرنج، بازو، یا پشت زانوی نوزاد مشاهده کنید. برای درمان چیزهایی که باعث تحریک شدن آنها میشود از نوزاد دور کرده.

هنگام مواجعه با جوش های صورت نوزاد چه نکاتی را رعایت کنیم

۱. هرگز جوش صورت نوزاد را فشار ندهید.

۲. از به کار بردن محلول موضعی قوی و کرم‌های حاوی بنزوئیل پراکساید و اسید سالیسیلیک پرهیز کنید.

۳. از به کار بردن صابون یا لوسیونی که منافذ پوست را مسدود می‌کند، پرهیز کنید. شما باید بعد از شستن کودک مرطوب‌ کننده‌ی بدون روغن رو بدن او استعمال کنید تا جوش ها از بین بروند.

همچنین بخوانید : درمان دل درد کودک

۴. از محصولات مراقبت از پوست و برطرف کننده جوش که مخصوص بزرگسالان می باشند، استفاده نکنید.

۵. ممکن است جوش صورت نوزاد با سایر بیماری های پوستی مانند میلیا اشتباه گرفته شود. جوش صورت نوزاد جوش های قرمزی می باشد در حالی که در میلیا، جوش ها سرسفید و بسیار کوچک هستند. اما درمان هر دو جوش یکسان می باشد؛ ابتدا صورت را بشویید، با گذشت زمان جوش ها برطرف می شوند.

جوش صورت نوزادان

جوش صورت نوزادان

ممکن است جوش صورت نوزاد با سایر بیماری های پوستی مانند میلیا اشتباه گرفته شود. جوش صورت نوزاد جوش های قرمزی می باشد در حالی که در میلیا، جوش ها سرسفید و بسیار کوچک هستند. اما درمان هر دو جوش یکسان می باشد؛ ابتدا صورت را بشویید، با گذشت زمان جوش ها برطرف می شوند.جوش های دیگری نیز بر روی صورت نوزاد تشکیل می شود.

رایج ترین جوش های صورت نوزادان

۱. جوش گرمایی

این جوش ها قرمز، مرطوب و کوچک هستند و معمولا هنگامی که هوا گرم است بر روی بازو، پاها، بالای قفسه سینه و نزدیک پوشک و صورت تشکیل می شود. این جوش ها باعث خارش می شود.

۲. کلاه گهواره

این برجستگی های قرمز از جوش های صورت نوزاد کوچکتر است و ممکن است به رنگ های زرد و به صورت پوسته پوسته شدن پوست معمولا بر روی سر نوزاد تشکیل می شوند (هرچند ممکن است این برجستگی ها به ابرو و قسمت های بالای بدن نوزاد نیز برسد).

۳. اگزمای نوزاد

در این حالت پوست به صورت تکه تکه خشک، پوسته پوسته و قرمز به نظر می رسد (اغلب در اطراف گونه ها و در پوست سر). این جوش ها سپس گسترده می شوند و اغلب به آرنج و پشت زانوها می رسند. سپس این جوش ها تبدیل به جوش های پر از مایع تبدیل می شوند و پس از مدتی می ترکند.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام