زندگینامه دکتر محمود حسابی

حالت شب

امروزه کسی نیست که اسم دکتر محمود حسابی تا حالا به گوشش نخورده باشد. از این رو امروز تیم فارسی خوان قصد دارد که زندگینامه دکتر محمود حسابی را برایتان بگوید. خیلی از ماها ممکن است  اسم دکتر حسابی را بعنوان یکی از دانشمندان ایرانی از همان دوران ابتدایی شنیده باشیم و کنجکاو می شویم که راجب زندگی او بدانیم به همین خاطر در این صفحه به بیوگرافی زندگی او می پردازیم.

زندگی شخصی دکتر محمود حسابی

در این مطلب زندگینامه دکتر محمود حسابی را به چند قسمت تقسیم کردیم و از آنجایی که ممکن است با شنیدن نام هر دانشمند سوال هایی راجب زندگی او در ذهن ما شکل بگیرد ما در این بخش میخواهیم یکم راجب زندگی شخصی دکتر حرف بزنیم.

کودکی

نام اصلی او محمود میرزا خان حسابی که به پدر علم فیزیک یا همان دکتر حسابی معروف است. دکتر در سال ۱۲۸۱ (ه.ش) در تهران  متولد شد.

دکتر حسابی یک برادر داشت و به همراه برادر و والدینش وقتی چهار ساله بود به بیروت (پایتخت و بزرگترین شهر لبنان) مهاجرت کردند. پدر ایشان به دلیل همسر دومش و اینکه آدم مقام طلبی بود میخواست خانواده اش را از بین ببرد و هرچه تلاش میکرد نمیتوانست ، در آخر تلاش های او بیهوده بود بخاطر همین همسر و دو فرزند خود را در بیروت رها کرد. وی در هفت سالگی  وقتی تنگ دست بودند تحصیلات خود را در مدرسه کشیش های فرانسوی بیروت آغاز کرد.

جوانی

وقتی که دکتر نوجوان بود و میخواست به دبیرستان برود جنگ جهانی اول و تعطیل شدن مدارس فرانسوی شروع شد. دکتر حسابی در دوران زندگی خود با بیماری ها زیادی مبارزه میکند که بار ها تا دم مرگ در سرزمین غریب پیش میرود و شرایط سختی را حتی در دوران جوانی خود طی می کند.

جوانی دکتر حسابی

بخاطر همین هاست که دکتر حسابی با آدم های عادی فرق میکند به احتمال زیاد اگر فرد دیگری مانند بقیه در آن زمان به جای دکتر حسابی بود به تحصیلات خود ادامه نمیداد ولی محمود حسابی دو سال در خانه ادامه تحصیل داد. دکتر حسابی وقتی ۲۰ ساله بود در رشته مهندسی راه و ساختمان سازی در دانشکده فرانسوی بیروت فارغ التحصیل شد .

در آن دوره که شرایط خوبی نداشتتند با نقشه کشی و راه سازی خرج زندگیشان را تامین میکرد.

کاش بعضی از جوانان بجای اینکه وقت خود را با گوشی از بین ببرند یکم هم از آدم های موفق الگو بگیرند و زندگینامه آنها را مطالعه کنند بلکه فرجی شد و آن ماسماک را کنار گذاشتند. نه تنها در تحصیل بلکه در ورزش در هنر و موسیقی باید الگو بگیرند. دکتر حسابی در زمینه ورزشی و هنر هم مهارت داشت.

بلی آدم های موفق این گونه اند در هر زمینه ایی که وارد میشوند با وجود شرایط سخت ولی باز هم به راه خود ادامه میدهند.

ازدواج

وقتی دکتر حسابی به ایران برگشت با صدیقه حائری ازدواج کرد و حاصل ازدواجشان یک پسر بنام ایرج و یک دختر بنام انوشه میباشد. مهندس ایرج حسابی نیز مانند پدرش در عرصه علم و دانش فعالیت هایی می کند.

 الحق که فردوسی راست میگوید :

پسر کو ندارد نشان پدر …

همانطور که در تصویر پایین مشاهده می کنید این همان کتابیست که پسر پروفسور به چاپ رسانده اند. این کتاب برای اولین بار در سال ۱۳۸۰ چاپ شد و به دلیل استقبال مردم هم اکنون به چاپ هشتاد و یکم رسیده است.

کتاب استاد عشق

در این کتاب زندگینامه دکتر محمود حسابی از زبان پسرش گفته شده است و سختی هایی که دکتر از زمان کودکی تا پایان عمر خود کشیده کاملا قابل درک است.

دانلود کتاب استاد عشق

برای دانلود پی دی اف این کتاب اینجا را کلیک کنید.

نویسنده: ایرج حسابی

تعداد صفحات: ۲۳۱

این کتاب از نکته های ریز مهم برای موفقیت است. با خواندن این کتاب متوجه میوشیم انسان بزرگ بودن، فقط مرتبه علمی نیست بلکه خاکی بودن و مهربانی جز جدایی ناپذیر این افراد است. خاکی و فروتن بودن نیز همانطور که از جمله معروف ایشان پیداست، در همه انسانهای قوی و بزرگ وجود دارد.

زندگی حرفه ایی دکتر حسابی

تا اینجای مطلب راجب زندگی شخصی دکتر یکم حرف زدیم ولی از اینجا به بعد میخواهیم یکسری مطالب را راجب زندگی حرفه ایی دکتر حسابی بگوییم که بیخودی نیست اسم دکتر حسابی در آن سر دنیا هم زبانزد است و افرادی که در خارج از کشور زندگی می کنند هم این دانشمند ایرانی را میشناسند.

تحصیلات دکتر محمود حسابی

در بالا گفتیم که دکتر در سن ۲۰ سالگی مدرک مهندسی راه و ساختمان سازی را گرفت اما این گوشه کوچیکی از علم و دانش پروفسور است ، بیخود نیست که به دکتر حسابی پدر علم فیزیک میگویند چون در سن کم با ارائه مقاله حساسیت فوتوالکتریک دکترای فیزیک را در دانشکده سوربن فرانسه گرفت.

تحصیلات دکتر

علاوه بر اینکه او را پدر علم فیزیک می خوانند هم چنین به او پدر علوم نوین ایران، پدر مهندسی نوین ،پدر فرهنگستان ایران نیز می گویند. پروفسور در زمینه های مختلف هم تحصیل کرده است ، او هشت مدرک کارشناسی و دکتری در فاصله هفت سال گرفت.در تصویر بالا مدرک دکترای فیزیک استاد را می بینید.

در این قسمت یک لیست از رشته های تحصیلی دکتر را برایتان میگویم:

  •  رشته پزشکی
  • ستاره شناسی
  • ریاضیات
  • رشته برق
  • مهندسی معدن
  • در زبان های عربی ، فرانسوی ، آلمانی ، انگلیسی تسلط داشت.
  • در تحقیقاتش هم از زبان های سانسکریت، لاتین، یونانی، پهلوی، اوستایی ، ترکی، ایتالیایی، روسی هم استفاده میکرد.

خدمت گذاری های دکتر

از آنجایی که دکتر عمر خود را به خوبی سپری کرد و از لحظه به لحظه آن استفاده کرد. در طول عمرش خدمت زیادی را برای ایران کرده است.

برخی از فعالیت هایی که دکتر انجام داده :

برخی از فعالیت هایی که دکتر انجام داده :

تأسیس مدرسه مهندسی وزارت راه و تدریس در آنجا (۱۳۰۶ هـ. ش)

نقشه برداری و رسم اولین نقشه مدرن راه ساحلی سراسری میان بنادر خلیج فارس

تأسیس دارالمعلمین عالی و تدریس در آنجا (۱۳۰۷ هـ. ش)

ساخت اولین رادیو در کشور (۱۳۰۷ هـ . ش)

تأسیس دانشسرای عالی و تدریس در آنجا (۱۳۰۸ هـ. ش)

ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی در ایران (۱۳۱۰ هـ. ش)

نصب و راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران (۱۳۱۰ هـ. ش)

تعیین ساعت ایران (۱۳۱۱ هـ. ش)

تدوین قانون و پیشنهاد تأسیس دانشگاه تهران و تأسیس دانشکده فنی (۱۳۱۳ هـ.ش)

تأسیس مرکز عدسی سازى- دیدگانى- اپتیک کاربردی دردانشکده علوم دانشگاه تهران

تاسیس انجمن موسیقی ایران، مؤسس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان ایران(۱۳۴۹هجری شمسی) تا آخرین روزهای فعالیت

علاوه بر فعالیت های که نام بردیم پروفسور حسابی کارهای خیلی زیادی برای ایران انجام داده است.

 آثار

عکس پایین مربوط به خانه دکتر است که بعنوان یکی از آثار او یکسال بعد از درگذشت وی به موزه تبدیل شد. در این موزه وسایل خانه ، کتاب ها  ،مقاله ها ، عکس ها و نوشته هایی که ازدکتر به جا مانده است وجود دارد.

موزه دکتر حسابی

یکی دیگر از آثار او کتابخانه ی شخصی پروفسور حسابی شامل ۲۷۴۰۰ جلد کتاب در زمینه های گوناگون ادبی، پزشکی، ریاضی، زیست شناسی، ستاره شناسی، فلسفی، فیزیکی، مذهبی و مهندسی  است. همچنین چندین دایره المعارف مانند لاروس، بریتانیکا، بورداس، امریکانا… و کتبی در مورد مجسمه ها، نقاشی ها و موزههای معروف جهان نیز در آن یافت می شود.

فهرستی از کتاب ها و مقاله ها را که در زمینه های فیزیک و زبان فارسی وپژوهش های فرهنگی پروفسور است را برایتان میگویم:

  • کتاب فیزیک دوره اول متوسطه ۱۳۱۸
  • کتاب دیدگانى فیزیک دانشگاه تهران ۱۳۴۰
  • نگره کاهنربایی ۱۳۴۵
  • فیزیک حالت جامد ۱۳۴۸
  • دیدگانی کوانتیک ۱۳۵۸
  • الکترودینامیک (۱۹۴۵)
  • تفسیر امواج دو بر در شش رساله با عنوان A Strain Theory of Matter  ،دانشگاه تهران ۹۴۶.
  • مقاله‌ای درباره‌ی پیشنهاد تفسیر قانون جاذبه‌ی عمومی نیوتون و قانون میدان الکتریکی ماکسول چاپ شده در گزارش ذرات اصلی در دانشگاه کمبریج انگلیس ۱۹۴۶.
  • مقاله‌ای درباره‌ی ذرات پیوسته Continuous چاپ شده به وسیله‌‌ی آکادمی علوم امریکا ۱۹۴۷.
  • درباره‌ی ماهیت ماده.
  • رساله‌ای درباره‌ی نظریه ذره‌های بی‌نهایت گسترده دانشگاه تهران ۱۹۷۷.
  • مقاله‌ای درباره‌ی مدل بی‌نهایت گسترده در نشریه‌ی فیزیک فرانسه.

امروزه از کتاب ها و مقاله های دکتر در مدارس و دانشگاه استفاده می شود چه خوب است که دکتر قلم علم خود را روی کاغذ برای نسل بعد خود به جا گذاشت تا  بتوانیم از دانسته های او استفاده کنیم.

باور غلط راجع به انیشتین و دکتر

در اینکه دکتر حسابی شاگرد انیشتین بود و با او ملاقات هایی داشت که شکی نیست اما برخی از سایت ها چند تا از عکس های انیشتین را با افراد مختلف منتشر کردند و گفتند که این افراد کنار انیشتین استاد حسابی هستند.

دکتر حسابی

در بین عکس های منتشر شده این عکس مورد توجه مردم قرار گرفته که گفته شده حسابی و انیشتین است و برخی از افراد این را باور کردند ، در صورتی که عکس انیشتین با کورت گودل  است ، که بجای حسابی و انیشتین شناخته شده است، در صورتی که اشتباه است.

درگذشت محمود حسابی

دکتر در دوران زندگیش سختی های زیادی کشیده، بیماری هایی که داشت او را روز به روز ضعیف تر میکرد تا اینکه به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان دانشگاه ژنو ۱۲ شهریور ۱۳۷۱ درگذشت. سرانجام پدرعلم نوین ایران در زادگاه پدری خود ، که شهر تفرش است به خاک سپرده شد. کاش در این دوره دانشمندان زیادی باشند که با علم و عمل خود باعث افتخار ایرانیان شوند و نامشان برای همیشه بدرخشد.

محمود حسابی

آن چه از دکتر به جا مانده است کتاب های ارزشمند و گفته های او برای نسل های بعد از خود است ، هرچند برخی از ما حتی نمی دانیم که دکتر چه گفته است اما بهتر است زندگی او را از دید پسرش مطالعه کنیم شاید فرجی شد و مسیر درست زندگی خودمان را پیدا کردیم.

گفته ایی از مرحوم دکتر حسابی :

گفته ایی از مرحوم دکتر حسابی :

لذت بردن را یادمان ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ ! از گرما می نالیم. از سرما فرار می کنیم.

در جمع، از شلوغی کلافه می شویم و در خلوت، از تنهایی بغض می کنیم.

تمام هفته منتظر رسیدن روز تعطیل هستیم و آخر هفته هم بی حوصلگی تقصیر غروب جمعه است و بس!

ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺩﺭﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺭﻭﺯﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪﮔﯿﻤﺎﻥ ﺭﺍﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ: ﻣﺪﺭﺳﻪ ، ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ، ﮐﺎﺭ…

ﺣﺘﯽ ﺩﺭﺳﻔﺮﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﻣﯽ ﺍﻧﺪﯾﺸﯿﻢ ﺑﺪﻭﻥ ﻟﺬﺕ ﺍﺯ ﻣﺴﯿﺮ! ﻏﺎﻓﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﺤﻈﺎﺗﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﺳﺘﯿﻢ ﺑﮕﺬﺭﻧﺪ…

در این صفحه ما کم و بیش با زندگینامه دکتر محمود حسابی آشنا شدیم و راجب زندگی شخصی و حرفه ایی او چیز هایی یاد گرفتیم که با وجود سختی ها و مشقتی که در طول زندگی خود کشید ولی نامش برای همیشه در ذهن ها می ماند. زندگینامه دکتر محمود حسابی را با گفته ایی از این دانشمند ایرانی به پایان رساندیم. تیم فارسی خوان امیدوار است که این مطلب مورد استفاده شما قرارگرفته باشد. با خواندن کتاب استاد عشق می توانید به طور کامل با زندگینامه حسابی آشنا شوید. با نظر دادن خود در قسمت دیدگاه نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام