طرز تهیه آش رشته

طرز تهیه آش رشته

حالت شب

طرز تهیه آش رشته

در خانه اغلب ایرانی‌ها، همیشه بساط تهیه آش رشته به راه است. اما طرز تهیه آش رشته مجلسی که قرار است برای سفره افطار آماده شود، فوت و فن خاصی دارد. تیم فارسی خوان در این مطلب، طرز تهیه آش رشته سنتی و ریزه‌کاری‌های پخت آن را با شما در میان خواهیم گذاشت.

مواد لازم برای تهیه آش رشته

  1. نخود
  2. لوبیا قرمزو لوبیا چیتی ۴۰ گرم یا معادل ۱/۴ لیوان
  3. عدس ریز ۵۰ گرم پیاز متوسط ۳ عدد
  4. روغن به مقدار لازم
  5. زرد چوبه ۱ قاشق غذا خوری
  6. اسفناج ۲۰ گرم معادل ۱۰ عدد برگ متوسط
  7. جعفری ۲۰ گرم معادل ۱۰ عدد
  8. تره ۳۰ گرم معادل ۱۵ شاخه
  9. تره شوید ۱۰ گرم معادل ۱۰ شاخه
  10. گشنیز ۲۰ گرم معادل ۳۰ شاخه
  11. نعناع خشک ۲ قاشق غذا خوری
  12. رشته آش ۷۰ گرم
  13. سیر ۲ حبه
  14. کشک ۲ قاشق غذا خوری
  15. آرد ۲ قاشق غذاخوری
  16. نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه کامل آش رشته

از شب قبل نخود و لوبیا ها را باهم در ظرفی خیس میکنیم و فارسی خوان امروز  عدس را جداگانه در ظرف دیگری خیس میدهیم .پیاز ها را هم خلالی میکنیم و برای اینکه موقع سرخ کردن لح نشود و حالت چیپسی پیدا کند از شب قبل آن را روی پارچه ای تمیز پهن میکنیم و با یک پارچه نازک روی آن را می پوشانیم. نخود و لوبیاهایی که از شب قبل خیس کردیم درون قابلمه ای با ۵ لیوان آب می پزیم و وقتی جوش آمد کف روی حبوبات را با قاشق میگیریم وحرارت شعله را کمتر میکنیم و در قابلمه را به طور کمی نیمه باز روی آن قرار میدهیم و یک ساعت به آن زمان میدهیم تا حبوبات پخته شوند.

پختت حبوبات

سبزی آش، اسفناج و عدس رو هم به مواد اضافه میکنیم و در قابلمه رو میبندیم تا سبزی و عدس هم بپزن.
تا رشته ها بپزن کشک رو با کمتر از ۱ لیوان آب برای مدت ۲۰ دقیقه میجوشونیم.

طرز تهیه آش رشته مجلسی

در مرحله اول باید نخود و لوبیا چیتی را از شب قبل در آب بخیسانیم و در صورت امکان چند بار آبشان را عوض کنیم تا در زمان مصرف ایجاد نفخ نکنند. یک قابلمه بزرگ برای تهیه آش انتخاب می کنیم و نخود و لوبیا خیس خورده را به همراه ۵ لیوان آب داخلش می ریزیم.

حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب داخلش به جوش بیاید سپس حرارت را ملایم می کنیم تا نخود و لوبیا نیم پز شوند. پس از اینکه نخود و لوبیا کمی نرم شدند عدس را به قابلمه اضافه می کنیم و همچنان اجازه می دهیم حبوبات به خوبی بپزند.

تزیین آش رشته

سی و پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و با مقداری روغن در یک تابه تفت می دهیم تا رنگشان تغییر کند و طلایی شود. ۱ ساعت که از ریختن عدس در قابلمه گذشت نیمی از سیر و پیاز سرخ شده را داخل قابلمه می ریزیم.

نصف سیر و پیاز سرخ را شده را برای تزیین آش رشته کنار می گذاریم. بلافاصله بعد از اضافه کردن سیر و پیاز سرخ شده سبزی آش را خرد می کنیم و داخل قابلمه می ریزیم. نیاز به گذاشتن درب قابلمه نیست چون باعث بد رنگ شدن سبزی آش می شود.حرارت زیر قابلمه باید ملایم باشد تا مواد آش به خوبی بپزند. زمانی که مطمئن شدید مواد آش کاملا پخته شده اند رشته آشی را به قابلمه اضافه می کنیم. پس از بیست دقیقه کشک را به آش اضافه می کنیم و در آخر نمک و فلفل را اضافه می کنیم.

همچنین بخوانید : طرز تهیه رشته پلو با مرغ

دقت داشته باشید کشک و رشته آش ممکن است شور باشند و نیاز به اضافه کردن نمک زیادی نباشد پس در این مرحله مراقب باشید آش رشته را شور نکنید. کمی مواد آش را زیر و رو می کنیم و آش را از روی حرارت بر می داریم. در یک کاسه کوچک کمی روغن می ریزیم و نعناع خشک شده را به آن اضافه می کنیم. کاسه را روی حرارت قرار می دهیم و نعناع خشک را کمی تفت می دهیم سپس از روی حرارت بر می داریم. در زمان کشیدن آش در کاسه با نعناع داغ ، پیاز داغ و سیر داغ روی آش را تزیین می کنیم.

نکاتی برای تهیه آش رشته

زمانی که رشته رو به آش اضافه می کنید، آش یه کمی سفت می شه. به این منظور بهتره مقداری آب جوش دم دست داشته باشید تا اگه آش خیلی سفت شد، آب جوش بهش اضافه کنید . برای تهیه نعناع داغ ابتدا روغن را داغ کنید سپس چند قاشق نعناع خشک داخل روغن بریزید و کمی تفت دهید و سریع بردارید تانعنا سیاه نشه.

ریزه کاری های آش رشته

  1. برای پخت آش قابلمه بزرگی را انتخاب کنید تا مواد به سادگی قل بزنند و رشته‌ها فشرده نشوند
  2. آش رشته را رقیق‌تر از آنچه که میل دارید تهیه کنید
  3. چراکه بعد از یک ساعت، رشته‌های آش حجم می‌گیرند و غلظت آن بیشتر می‌شود
  4. برای قوام گرفتن و روغنی شدن آش می‌توانید یک لیوان آب قلم را در زمان پخت به آن اضافه کنید
  5. آش رشته مجلسی را با کشک ترکیب شده با زعفران تزیین کنید
  6. نکته مهم در به کار بستن طرز تهیه آش رشته مجلسی، درشت خرد کردن سبزی آشی نسبت به سبزی خورشی است
  7. به آش رشته کمتر از میزان دلخواهتان نمک اضافه کنید تا پس از اضافه کردن کشک، آش شور نشود
  8. برای تزیین آش، پیاز را با روغن نسبتا زیاد سرخ کنید
  9. کشک را حتما ۲۰ دقیقه در آش بجوشانید. اما بیشتر از این اندازه جوشیدن کشک، باعث بریدن آن می‌شود.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام