عوامل مؤثر در کپک زدن نان

حالت شب

عوامل مؤثر در کپک زدن نان

کپک زدن نان معمولا نوعی قارچ میباشد که بر روی سطح نان قرار میگیرد. کپک زدن نان بخاطر رطوبتی است که بین نان ها به وجود می آید.کپک تمام عنصر عادی مواد غذایی نان را میگیرد و مصرف میکند و به سطح بالایی نان آسیب میرساند که باعث میشود طعم آن عوض شود.

در این مطلب از بخش سلامت فارسی خوان قصد داریم علتهای کپک نان را برای شما شرح دهیم. کپکها انواع مختلفی دارند و وقتی شروع به رشد می کنند رنگهای مختلفی روی نان تولید می‌کنند. ( رنگ سبز، رنگ خاکستری) اگر علاقه مند به دیدن کپک نان هستید کافی است یک قطعه نان را داخل پلاستیک جلوی نور آفتاب قرار دهید، بعد از ۳ روز کپک می زند.

کپک زدن نان

کپکهای نان ریشه دار هستند و در مغز نان شروع به رشد می کنند و بسیار خطرناک هستند. لذا اگر نانها روی هم دسته شده باشند و یکی از آنها کپک بزند باید تمام آنها دور ریخته شوند. چرا که آلودگی به تمام قسمتهای دیگر هم نفوذ کرده است. لذا دسته کردن نان داغ روی هم سرعت کپک زدگی را بیشتر می نماید.نان کپک زده قاتل خاموش است.

مصرف نانهای کپک زده باعث تولید مواد سرطان زا در بدن می شوند. حتی مصرف آنها برای دام نیز اشتباه است. مواد بجا مانده از آن در بدن دام، سموم خطرناکی را تولید می کنند که شیر گاو را آلوده می سازد.لذا توصیه می شود نان کپک زده را در هر شرایطی دور ریخته و از مصرف آن برای دام و انسان جداً خود داری نمایید. کپکها سیستم ایمنی بدن را تضعیف و تخریب می نمایند. و مقاومت ما را در برابر بیماریها کم می نماید.

;\; cnk khk

 علتهای کپک نان

۱) نگهداری نان بسته بندی درمحیط گرم مانند خود نانوایی، حتی اگرنانها سرد باشد، موجب کپک زدن میشود.

۲) نگهداری نامناسب نان در محیط گرم و مرطوب یا شرجی مانند شهر های ساحلی باعث کپک زدن نان میشود.

۳) بسته بندی های نامناسب نان پشت شیشه سوپر مارکتها و همچنین در معرض تابش نور موجب کپک زدن میشود.

۴) گذاشتن بسته های نان روی همدیگر هنگام حمل ونقل از نانوایی به خوابگاها، آسایشگاه، باعث کپک زدن میشود.

 ۵) نان پخته شده با آرد کامل به دلیل املاح و ویتامین بیشتر، زودتر از نان تهیه شده با آرد سفید کپک می زند.

 ۶) نانهای کلفت تر مثل بربری زودتر از نانهای نازک مثل تافتون کپک می زنند.

 ۷) آاودگی محیط (اسپورهای محیطی) سرعت کپک زدگی را بیشتر میکند(هر گرم آرد بطور متوسط حاوی ۸۰۰۰ اسپور کپک می باشدکه هنگام پخت کلیه  اسپورها از بین می روندولی بعد هنگام سردکردن نان دوباره درتماس با اسپورهای محیطی قرار می گیرند).

به چند دلیل نان های داخل نانوا کپک میزنند؟

به چند دلیل نان های داخل نانوا کپک میزنند؟

۱.ممکن است دستگاه بسته بندی نان آلوده باشد. ۲.ممکن است دستگاه برش نان آلوده باشد.

چهار عامل مهم کپک زدن

چهار عامل مهم کپک زدن

  1. گرمای به جا مانده در نان
  2. رطوبت به جا مانده در نان
  3. قند و چربی
  4. اکسیژن کافی

در آخر به شما توصیه می کنیم برای جلوگیری از کپک زدن نان باید آنرا در پلاستیک های دربسته و در فریزر نگهداری کنید. حتی نگهداری طولانی مدت نان در یخچال می تواند موجب بیات شدن و کپک زدن می شود. پیچیدن نان در پارچه های سفید و بی رنگ بهتر از سفره های پلاستیکی است زیرا رطوبت در پارچه وجود ندارد و ماندگاری نان بیشتر می شود.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام