قلب در کدام طرف بدن است

حالت شب

شاید برایتان جالب باشد که قلب در کدام طرف بدن است . شاید هم نمیدانید اما بسیاری از مردم محل دقیق قلب را نمیدانند. کودکان با آموزشهای جدید در مدارس و رسانه ها اندازه قلب در بدن را میشناسند اما شاید دچار به درد قلب باشند. و یا بین اعضای خانواده خودتان افرادی باشند که مشخصات قلب سالم در بدن را ندانند. تیم فارسی خوان در این مقاله سعی دارد ضمن معرفی قلب، نکته های مهمی برای این عضو پرکار بدن به شما همراهان همیشگی معرفی کند.

محل دقیق قلب در بدن

از محل دقیق قلب که برایتان بگویم در تمام اشعار و آثار هنری قلب را در وسط بدن نشان میدهند .

اما محل دقیقتر قلب از لحاظ پزشکی بین دو ریه و کمی متمایل به طرف چپ بدن است، تا حدی که فضای بسیار کمی از ریه چپ را اشغال میکند و نهایتا ریه چپ از ریه راست کوچکتر است. از جلوی آن محدود به جناغ سینه و از پشت محدود به ستون فقرات است. از پایین به معده میرسد و از رگهای اصلی قلب بالای آن را احاطه کرده اند.

قلب در کدام طرف بدن است

اما شاید برایتان جالب باشد که بعضی افراد قلبشان در طرف راست بدنشان است.

تا اینجا که متوجه شدید قلب در کدام طرف بدن است ، پیشنهاد میدهیم اگر کودک خردسالی دارید برای آموزش اندامهای داخلی بدن با یک گوشی پزشکی اسباب بازی محل قلب را روی بدن اون در حین بازی آموزش دهید.

درد طرف قلب در بدن

یکی از دردهای بسیار مهم است که شاید توجه زیادی به آن نشود.

نگران نباشید. همه دردهای طرف چپ بدن خطرناک نیستند. اگر دلایل واضحی مانند ضربه یا ورزشهای سنگین یا کار سنگین یا غیره وجود نداشته باشد میتوان به درد قلب شک کرد، زیرا برخی از حملات قلبی ناگهانی نیستند و با علایم هشدار دهنده دیگری همراه هستند. از جمله:

درد در بازوی چپ ایجاد میشود

همچنین بخوانید : فشار خون سالم

در نواحی بالایی بدن مثل شانه و کتف و فک و گردن درد خفیف احساس میشود

درد قلب در بدن

تنگی نفس و سرگیجه و حالت تهوع همراه با عرق کردن رخ میدهد

ممکن است حین موسیقی گوش دادن باشد ولی عمدتا در شب و در خواب بدون هشدار خاصی بروز میدهد.

عوامل ژنتیکی را فراموش نکنید

افزایش سن میتواند احتمال بروز این حملات را افزایش دهد.

حمله قلبی در نوزادان
جدیدا پزشکان کشف کرده اند که خطرات حملات قلبی در نوزادان بین ۴ الی ۶ ماه بیشتر رخ میدهد. و هنوز علت آن نامشخص است

اندازه قلب در بدن

اندازه حدودی و غیر دقیق آن که بین فرهنگ عامه نیز رایج است این است اندازه قلب به اندازه مشت دست چپ هر انسانی ست. ولی اندازه دقیق آن حدودا ۳۰۰گرم میباشد.

جالب است بدانید که قلب زنان کوچکتر از قلب مردان است.

همچنین بخوانید : علایم فشار خون بالا

گاهی امکان دارد اندازه قلب تغییر کند و بزرگتر شود. ورزشهای هوازی موجب بزرگتر شدن قلب میشود که نه تنها ضرری ندارد بلکه مفید نیز هست اما همیشه بزرگتر شدن قلب مفید نیست. برای مثال بیمارانی که به فشار مبتلا هستند امکان بزرگتر شدن قلب آنها وجود دارد که موجب عدم پمپاژ خون به درستی میشود.

اندازه قلب در بدن

گاهی درمان میشود و گاهی نیز بیمار ناچار است به مصرف داروهای مرتبط روی بیاورد.

علائم بزرگ شدن قلب

  • ساق پاها دچار تورم میشود
  • وزن بالا میرود
  • بیمار احساس خستگی میکند
  • مکررا دچار تنگی نفس میشود
  • تپش قلب نامنظم میشود و گاهی موقتا قطع میشود

قلب سالم در بدن سالم

من به عنوان نویسنده تمام عواقب تغییر این ضرب المثل را به عهده میگیرم و با تمام وجود پرچم خودم را با همین شعار بالا میگیرم که قلب مرکز تمام سلامت بدن است. اگر فقط قلب ما ایرادی داشته باشد تمام بدن را درگیر میکند. همانطور که میدانید هیچ سلولی در بدن فاصله آن از هیچ رگی بیشتر از چند میلیمتر نیست، لذا اگر کوچکترین اختلالی در قلب بوجود آید تک تک سلولها تحت تاثیر قرار میگیرند.

به بدن خود و قلب خود برسید تا سلامت خود را تضمین کنید.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که شکستن قلب واقعا اتفاق می افتد. دانشمندان با انجام آزمایشی دریافتند که هنگام شنیدن خبر ناگوار یا شکست عشقی یا …. قلب دچار خونریزی خیلی خفیف خواهد شد که اگر شدید باشد یا ادامه پیدا کند ممکن است خطرساز شود. نه فقط مراقب قلب خود بلکه مراقب قلب های اطرافیان خود نیز باشید و از تهدیدهای اجتماعی دوری کنید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام