نکاتی برای نویسندگی

نکاتی برای نویسندگی

حالت شب

آموزش نوشتن بسیار وسیع است ازین رو تصمیم داریم تا با بیان نکاتی برای نویسندگی برخی اصول مفید را مختصرا برای علاقه مندان توضیح دهیم. برخی نویسندگی را استعداد محض میدانند ؛ یعنی بر این باورند که فقط فردی میتواند بنویسد که ذاتا مستعد نوشتن باشد.کافیست این افراد نکات نویسندگی را رعایت کنند.

بعضی دیگر نیز معتقدند که نویسندگی مهارت قابل یادگیری است.

اینها با جدیت تمام همه کلاسهای مربوط به نویسندگی را شرکت میکنند ، حتی شاید دوره آکادمی آن را طی کنند و با رعایت نکاتی از نویسندگی شروع به نوشتن میکنند. اما تیم فارسی خوان معتقد است که استعداد و مهارت مکمل یکدیگرند. اگر به هر دلیل دوست دارید بنویسید اما تابحال دست به قلم نشده اید مطلب امروز همراه خوبی برای شماست.

نکاتی برای قبل از نویسندگی

قبل از هر چیز سوژه ذهنیتان اهمیت دارد.

اینکه واقعا میخواهید چه داستانی بنویسید. ایده پشت داستانتان چیست و چه هدفی از نوشتن این موضوع دارید. همه اینها شاید روزها هفته ها وبلکه در موارد خیلی عمیقو حرفه ای ماه ها قبل از نوشتن آغاز میشود. در این مرحله نیازی نیست حساسیت های نگارشی داشته باشید؛

همینکه تنه اصلی نوشته در ذهنتان جرقه بزند کافیست.

نکاتی برای قبل از نوشتن

نویسندگی سرگرم کننده یا پندآموز

تا بحال برایتان پیش آمده:

با اشتیاق یک مقاله یا کتاب را شروع کنید اما وقتی تا وسط آن برسید احساس میکنید وقتتان تلف شده و دلسرد شوید. این لحظه است که از خواندن دست میکشید. نگران نشوید، این از تنبلی شما نیست که نتوانسته اید کتاب را تمام کنید بلکه متوجه موظع گیری نویسنده شده اید که هدفش از نوشتن ،سرگرمی نبوده است و با عقاید شما سازگار نیست. برخی نیز طالب دیدگاهها و عقاید تازه هستند و جدای از افزایش اطلاعات عمومی، کتاب را فرصتی برای تامل و تفکر میدانند

این دسته علاقه به حلاجی فلسفه بافی های نوسندگان دارند.

اینجاست که بهترین تصمیم ایجاد تعادل منطقی میان موظع گیری های نویسنده است. یعنی نویسنده باید سعی کند که نوشته اش هم دیدگاه خودش را داشته باشد و هم سرگرم کننده باشد.

داستان پردازی

قدرت داستان پردازی و شخصیت پیدازی خود را بالا ببرید.

یادتان نرود که مخاطبان شما فقط مردم جامعه نیستند. بلکه نویسندگان بزرگتر از شما، رقیبان شما و حتی ناشرین آثار شما نیز داستانهایتان را میخوانند. شرط موفقیت در نویسندگی قدرت داستان پردازیست.

باید به گونه ای باشد که همه رقیبان شما را راضی نگه دارد.

نکاتی از نویسندگی

اکنون که داستان و هدفتان را مشخص کردید بهتر است هرچع سریع تر دست به قلم شوید و با رعایت نکاتی از نویسندگی مثل یادگیری فنون نوشتن طرحتان را پیاده کنید. برای شروع این را نظر بگیرید که نباید به مخاطبانتان لو بدهید ایده درباره ی چیست؛ به آنها نشان دهید که چه شد که باعث به وجود آمدن داستان شما شده است.

اگر بگوید ایده ی شما چیست مخاطب دلسرد میشود.

مخاطب نمیخواهد بداند چه ایده ای دارید ، بلکه میخواهد ببیند چیزی که موجب بوجود آمدن ایده ی شما بوده و داستان شما را خلق کرده. جامعه همیشه به دنبال کشفیات تازه ها بوده، قشر کنجکاو را فراموش نکنید

اینطور فکر کنید که همه مردم از پیر و جوان و زن و مرد ذاتا کنجکاو هستند.

نکاتی از نویسندگی

نکاتی برای حین نوشتن

رعایت درست اصول نگارش را تا آخرین مرحله ی بازنویسی و ویرایش به تعویق اندازید.

استفاده صحیح از پاراگراف، جمله ها، خط ها ، کلمات، عنوان لازمه کار شماست. اما اگر در ابتدای کار خود را درگیر قواعد و اصول ساختاری و نگارشی کنید هیچ وقت نمیتوانید داستان خود را به پایان برسانید.

نوشتن یک داستان بی انتهاست

این فکر را از سرتان بیرون کنید که این این دیگه آخرین ویرایش این نسخه ست. بدانید و آگاه باشید که واقعا هیچوقت آخرین ویرایش وجود خارجی ندارد. بارها و بارها ویرایش کنید تا جایی که دوست دارید کیفیت داستانتان چگونه باشد. مسئله زمان یا مسائل مادی یا قدرت نوشته یا هر چیز جانبی دیگر هیچگاه نمیتواند جلو ویرایش مجدد شما را بگیرد.

تنها عامل توقف شما حد انتظارات شما از نوشته است

استفاده از تکنیک صدادار کردن نوشته

شاید شنیده اید که ارتباط تصویری تاثیرگذارتر است.

این موضوع کاملا درست است. اما فراموش نکنید شما در حال نوشتن داستان هستید نه فیلمنامه یا سناریوی یک تبلیغ تلویزیونی. در دنیای داستان صدا مهمتر از تصویر است.مخاطب هرجور که بخواهد میتواند در ذهن خود تصویر سازی کند اما صدای داستان شما از ابتدا تا انتها راهنمای او خواهد بود تا اتفاقات رو بهتر درک کند، برای هر اتفاقی تصویرسازی کند و از این چالش لذت ببرد.

راست میگن ها
تنها صداست که میماند

صدای منحصر به فرد خود را پیدا کنید.

من نیلوفر.ا نویسنده این مطلب از تجربیات خودم در نویسندگی برایتان گفتم. نکاتی که برای نویسندگی چه قبل از شروع و چه حین آن رعایت میکنید همگی از سلیقه های فردی نشات میگیرد و این نکات به مرور زمان بالغتر و پخته تر میشوند. خود من گاهی حین ظرف شستن یا آهنگ گوش دادن یا بوییدن یک گل زیبا شاید حتی یک جمله به ذهنم میرسه که با کنار هم گذاشتن این جمله ها مثل پازل یه متن کوتاه برای تبریک تولد برادرم آماده میکنم.

شما هم تجربیات خودتون رو از قسمت نظرات برایم ارسال کنید

بیاید با رعایت نکاتی برای نویسندگی بتوانیم نقش کوچکی در فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی داشته باشیم.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است، امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

  1. ممنون بسیار مفید بود

  2. نویسندگی یعنی زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام