چند روش برای تایپ سریع

حالت شب

چند روش برای تایپ سریع

تایپ ده انگشتی یا تایپ سریع (Touch Typing) مهارتی است که به شما امکان تایپ متون را بدون نگاه کردن به صفحه‌ کلید می‌ دهد، شاید بارها در زندگی روزمره یا محل کار خود افرادی را دیده باشید که با سرعت باور نکردنی و مهم ‌تر از آن بدون نگاه کردن به کیبورد در حال تایپ کردن یک متن هستند، اگر شما نیز دوست دارید روش صحیح تایپ ده انگشتی را بیاموزید تا انتهای این آموزش با فارسی خوان همراه باشید.

چرا باید تایپ سریع را بیاموزیم

مطمئنا در هر سن و سال و حرفه‌ای مشغول به فعالیت باشید، تایپ سریع یکی از مواردی است که به صورت روزمره به آن احتیاج پیدا خواهید کرد، نامه‌نگاری‌ ها، چت‌های روزمره‌، مکاتبات اداری و… همه و همه از جمله مواردی هستند که لزوم آشنایی با تایپ نسبتا سریع در آن‌ها حس می ‌شود.

چرا باید تایپ سریع را بیاموزیم

همچنین ممکن است شما با سرعت مناسبی توانایی تایپ کردن داشته باشید اما اصول صحیح تایپ یا دقت مورد نیاز برای این ‌کار را نداشته باشید، از جمله موارد مهمی که در تایپ کمک زیادی به شما می ‌کند نحوه‌ی قرار گرفتن دست و انگشتان روی صفحه کلید است، این مورد به ظاهر کوچک علاوه بر اینکه دقت و سرعت تایپ شما را بهبود می ‌بخشد، از نظر ارگونومیک نیز اثر بخش بوده و کیفیت تایپ شما را افزایش دهد.

مکان صحیح دست ها برای تایپ کردن

مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام تایپ در نظر داشته باشید، نحوه‌ی صحیح قرارگیری دست‌ های شما روی کیبورد است، برای این منظور سعی کنید مچ دستان شما روی میز قرار گرفته و انگشتانتان را به نرمی روی صفحه کلید قرار دهید. نباید فشاری روی مچ دستان شما وجود داشته باشد، انگشتان شما باید به راحتی حرکت کنند، ضمن اینکه دستتان نباید تحت فشار باشد، سعی کنید دستان خود را به نرمی روی دکمه‌ های کیبورد حرکت داده و مطمئن شوید تحت فشار نیستند.

حالت صحیح انگشتان در تایپ کردن

اگر به دقت کیبورد خود را نگاه کنید، دو برآمدگی کوچک روی کلیدهای F و J مشاهده خواهید کرد، این دو برآمدگی به شما کمک می ‌کنند بدون نگاه کردن به صفحه‌ کلید محل قرارگیری دکمه‌ ها را تشخیص دهید، برای شروع تایپ سریع باید انگشت اشاره‌ ی دست راست خود را روی دکمه‌ی J و انگشت اشاره‌ی دست چپ خود را روی دکمه‌ی F قرار دهید.

حالت صحیح انگشتان در تایپ کردن

همانطور که در تصویر مشاهده می ‌کنید، با قرار دادن انگشت ‌های اشاره روی دکمه‌ های مشخص، سایر انگشتان شما نیز به ترتیب روی دکمه‌ های کناری قرار خواهند گرفت، اولین مرحله برای شروع تایپ دو انگشتی جایگذاری صحیح این انگشتان روی دکمه‌ های مشخص شده است، برای تمرین انگشتانتان را روی این دکمه‌ ها گذاشته و سعی کنید با توجه به برآمدگی دکمه‌ه ای F و J بدون نگاه کردن به صفحه‌کلید، محل صحیح قرارگیری سایر انگشتانتان را نیز پیدا کنید.

چگونه صحیح تایپ کنیم

در حالت معمولی که انگشتان خود را بر روی کیبورد قرار می دهید، مشاهده می کنید که تقریبا انگشتان چپ شما بر روی کلید های A, S, D, و همچنین F و انگشتان دست راست شما بر روی J, K, L و کلید : قرار می گیرند. این حالت پایه و اولیه برای تایپ سریع است. با این کار شما میدانید که بدون نگاه کردن چه کلید های در زیر انگشتان هر دست شما قرار دارد. همچنین شما با این حالت قرار دادن انگشتان به تمامی کلید های کیبورد دسترسی خواهید داشت.

از عادات بد خلاص شوید

خلاص شدن از عادت های بد تایپ کردن، احتمالا سخت ترین کاری است که باید انجام دهید. شما احتمالا از اول از همین روش تایپ استفاده کرده اید، زمانیکه شروع به استفاده از یک صفحه کلید کرده اید. اگر شما یک بازیگر FPS (یک بازی کامپیوتری) هستید، احتمالا از دست چپ خود برای استفاده از کلیدهای WASD استفاده کرده اید و ممکن است انگشتان دست چپ شما نسبت به انگشتان دست راستتان قویتر باشد.

همچنین بخوانید : تکنولوژی نرم افزار

دیگران ممکن است فقط با دو انگشت تایپ کنند. هر بار که چشم خود را برای پیدا کردن کلیدهای مناسب بر روی صفحه کلید می اندازید، زمان را از دست می دهید. اگر چه ممکن است شما فقط با نیمی از انگشتان خود بتوانید سریع تایپ کنید، باید از همه انگشتان خود استفاده کنید و بلافاصله این عادت را بشکنید.

از هر ۱۰ انگشت خود استفاده کنید

گام بعدی قرار دادن صحیح انگشتان روی صفحه کلید است. اگر نگاهی دقیق تر به صفحه کلید خود بیاندازید، متوجه برآمدگی هایی بر روی کلیدهای F وJ خواهید شد. این برآمدگی ها برای این است تا به شما کمک بکند بدون نیاز به نگاه کردن به صفحه کلید محل قرارگیری صحیح انگشتان خود را پیدا کنید. در حالت مطلوب، انگشتان سبابه شما باید بر روی کلیدهای F و J قرار بگیرند و انگشتان دیگر به طور طبیعی در کنارش قرار می گیرند.

تلگرام ویندوز جایگزین تلگرام تلفن

اگر شما جز افرادی هستید که روزانه یک تایم مشخص به تفریح در تلگرام و صحبت با دیگران می ‌پردازید، قطعاً طی گذر زمان، سطح و سرعت تایپتان بسیار بالا خواهد رفت. حال بیاییم تمامی فعالیت‌ هایمان را از صفحه ‌نمایش چند اینچی به یک مانیتور بزرگ و یک کیبورد حرفه‌ای انتقال دهیم. تلگرام را بر ویندوز نصب کنیم و از این پس، برای ارتباط برقرار کردن ما فقط یک راه داریم و آن تایپ با کیبورد رایانه است. این‌ گونه هم سرعت تایپ بالا می‌رود و هم کارهای تلگرام را انجام خواهیم داد و مشکلی هم پیش نمی‌آید.

تلگرام ویندوز جایگزین تلگرام تلفن

مقاله بنویس

چه‌ بسا تقویت از راه نوشتن و مطالعه قوانین نویسندگی باشد. کتاب ‌های در این زمینه کم است یا به‌ صورت محدود توضیح داده‌اند و شاید شما را گیج کنند. اما وقتی خودتان روی شخصیت درونی خودتان کار کنید و سبک نوشتن خود را بهتر بشناسید، قطعا چند مرحله به جلو افتاده‌اید. یکی از آن مراحل همین تایپ ‌کردن است که در طی ارائه مقالات مختلف، مطمئنم تایپ ۱۰ انگشتی یکی از امور عادی زندگی شما خواهد شد.

تمرین با نرم افزار

تمرین تایپ کردن روی یک صفحه کلید باعث می شود تا استرس نداشته باشید. (اگرچه ممکن است در برخی موارد این احساس را داشته باشید). شما می توانید با بسیاری از بازی های تایپ کردن تمرین کنید. چند وب سایت وجود دارد که در آن شما می توانید یاد بگیرید که چگونه صفحه کلید را تسخیر کرده و در هر زمان از آن لذت ببرید.

تایپ کردن دیوانه وار

تایپ کردن دیوانه وار یک بازی فیس بوک است که شما را معتاد خودش می کند زیرا شما می توانید با دوستان خود رقابت کنید تا بتوانید بیشترین امتیاز را کسب می کند. همانطور که کلمات بر روی صفحه نمایش شما ظاهر می شود، باید آنها را تایپ کنید قبل از اینکه آنها به زمین برسند که باعث پایان بازی می شود. اگر خوب تایپ کنید و غلط املایی نداشته باشید با گذراندن مراحل بازی می توانید سکه و امتیازات بیشتری بگیرید.

سرعت تایپ

به کیبورد حمله‌ور نشوید. شما اول راه هستید و هیچ ‌کس روز اول قادر به تایپ سریع نبوده. شما اول باید دستان خود را با کیبورد عادت دهید و پس از رعایت نکاتی که گفتیم، می‌ توانید افزایش سرعت تایپ را در خود تقویت کنید. برای تایپ ‌کردن وقت بگذارید و برای هیچ‌ کاری عجله نکنید. این‌ گونه از اشتباهات املایی جلوگیری می‌شود. همه‌چیز به‌کندی پیش می‌ رود اما همیشگی نیست. هر متنی که می ‌نویسید، نیاز به دوبار بازبینی دارد. این کار، شما را از اشکالات و اشتباهاتتان آگاه می ‌کند.

سرعت تایپ

ویرایش

اگر زمان خود را صرف نگاه کردن به صفحه کلید کنید، ایرادهای گرامری یا املایی خود را متوجه نخواهید شد تا وقتی که خودتان دوباره متن را بررسی کنید. تایپ ده انگشتی این امکان را هنگام انجام کار به شما می دهد. چرا که هنگام تایپ ایراد خود را روی صفحه کلید خواهید دید و از دکمه Backspace برای اصلاح آن استفاده خواهید نمود. این روش تایپ برای ایرادهای گرامری نیز مفید است. چرا که هر چیزی که در سرتان می گذرد ممکن است به همان خوبی روی کاغذ نرود.

تایپ ده انگشتی بهره وری را افزایش می دهد

با یادگیری مفاهیم پایه تایپ ده انگشتی، کار و زندگی خود را موثرتر و پربارتر خواهید یافت. ایمیل ها و گزارشات و مکالمات خود در چت ها را با سرعت حرف زدنتان یکی کنید و نتایج این امر را هنگامی که کارهای بیشتری را انجام می دهید ببینید. اگر آموزشگر، مستخدم یا دانشجو و یا دانش آموز هستید، تایپ ده انگشتی باعث کاهش اسراف زمان و بهره وری بیشتر شده و تایپ کردن را برای شما لذت بخش می کند.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام