چگونه بدون اتلاف وقت کتاب بخوانیم

حالت شب

چگونه بدون اتلاف وقت کتاب بخوانیم

با مطالعه ی این مطلب شما را با ترفند هایی کاملا موثر برای کتاب خواندن آشنا می کنیم که بدون اینکه وقتتان تلف شود، زمان مفید تر و بیشتری را به مطالعه کتاب بپردازید. مطالعه ی این مطلب برای کسانی که اهل مطالعه هستند بسیار توصیه می شود. گاهی وقت‌ها ممکن است به هر دلیلی دوست داشته باشید یا حتی مجبور شوید.

کتابی را در یک هفته بخوانید. این مسئله به خصوص برای دانشجوها زیاد اتفاق می‌افتد؛ با نزدیک شدن به فرجه امتحانات، تب زودتر خواندن کتاب‌ها هم شروع می‌شود و زمان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. دلیلتان برای خواندن کتاب در یک هفته، هر چه که باشد خوب است بدانید انجام این کار کاملا ممکن است؛ البته اگر قواعدش را بلد باشید. این شما و این ۱۰ قاعده مهم خواندن کتاب در یک هفته، آن هم بدون تلف کردن وقت. برای دانستن مطالب بیشتر با فارسی خوان همراه باشید.

چگونه بدون اتلاف وقت کتاب بخوانیم۱) وقت تلف کردن و راه های مقابله با آن

 درباره راه های مقابله با وقت تلف کردن براتون آوردم که بنظرم واقعا جالب و مفید اومد. باشد که بخوانیم و رستگار شویم.آیا خیلی اوقات بااینکه می‌دانید کلی کار سرتان ریخته است، باز هم ساعت‌ها پای تماشای برنامه‌های تلویزیونی وقت می‌گذرانید آیا بااینکه می‌دانید کارهای مهم‌تری انتظارتان را می‌کشند.

چگونه بدون اتلاف وقت کتاب بخوانیم-وقت تلف کردن و راه های مقابله با آن

باز هم وقت‌تان را به وب‌گردی و بازی‌های کامپیوتری می‌گذرانید اگر واقعا چنین عادتی دارید، پس دیگر وقتش است که به خودتان بیایید و از وقت تلف کردن و به‌تعویق‌انداختن کارها دست بکشید. برای اینکه بهتر بتوانید وقت‌تان را مدیریت کنید و به همه‌ی کارهای‌تان برسید باید قبل از هرچیزی، عوامل مزاحمی را که حواس‌تان را از پرداختن به کار اصلی پرت می‌کنند، از میان بردارید و سپس راه‌حلی پیدا کنید تا کارآمدی‌تان افزایش پیدا کند.

وقت تلف کردن و راه های مقابله با آن – محاسبه کنید

یکی از بهترین کارهایی که باید برای خواندن یک هفته‌ای کتابتان انجام دهید، محاسبه تعداد صفحات آن و تقسیم این تعداد بر عدد هفت است که نماینده هفت روز هفته است. برای مثال ممکن است یک کتاب ۳۵۰ صفحه‌ای داشته باشید و قرار باشد آن را در یک هفته تمام کنید. در این صورت به طور متوسط در هر روز باید حداقل ۵۰ صفحه مطالعه کنید.

وقت تلف کردن و راه های مقابله با آن – اگر کتابتان صوتی است

گاهی وقت‌ها هم کتابی که با آن سر و کار دارید، از جنس صداست. اینجور مواقع به جای صفحه‌ها با دقیقه‌ها سر و کار دارید. برای شنیدن یا خواندن انواع داستان، رمان و کتاب صوتی گویا در یک هفته، مجموع زمان را تقسیم بر هفت روز کنید و هر روز زمان معینی را به گوش دادن اختصاص دهید. خوبی کتاب صوتی این است که می‌تواند سرعت تمام کردن کتابتان را چند برابر کند. با گوش دادن به کتاب صوتی می‌توانید از تمام لحظه‌هایی که در حال راه رفتن، رانندگی یا حتی استراحت کردن هستید، استفاده کنید و کتابتان را پیش ببرید.

همچنین بخوانید : خرید کتاب از خوب به عالی

وقت تلف کردن و راه های مقابله با آن – خودتان را گول نزنید

گاهی وقت‌ها قطع کتاب خیلی کوچک است و ممکن است بتوانید به سرعت ۱۰۰ صفحه بخوانید؛ چون سایز صفحه‌ها و تعداد کلمه‌های به کار رفته در آن‌ها کم است. گاهی وقت‌ها هم کتاب، تصویر محور است و قاعدتا خواندش با سرعت بی‌نظیری پیش می‌رود. در این شرایط نباید از خواندن تعداد زیاد صفحات در یک روز خوشحال شوید؛ چون احتمال اینکه در حقیقت از برنامه منطقی عقب باشید وجود دارد. مراقب این خطای شناختی باشید چون در چنین شرایطی احتمال خود گول زنی بالایی وجود دارد. بهتر است واقع بین باشید؛ مثلا می‌توانید با خودتان بگویید حالا که ۱۰۰ صفحه را با این سرعت خوانده‌ام،احتمالا می‌توانم بیشتر از این را هم مطالعه کنم. سپس به برنامه جدیدتان مقید بمانید.

وقت تلف کردن و راه های مقابله با آن – چقدر وقت می‌گذارید

از خودتان بپرسید هر روز چقدر از زمانتان را می‌توانید به کتاب خواندن اختصاص دهید. نیم ساعت یک ساعت یا بیشتراین زمان را واقع بینانه تعیین کنید؛ یعنی نه زیاد دست بالایش بگیرید و نه به خودتان ارفاق کنید.سپس سرعت لازم برای خواندن هر ۱۰ صفحه را حساب کنید و ببینید آیا می‌توانید بین زمان روزانه، حجمی که باید در نهایت مطالعه کنید و سرعت خواندنتان ارتباط منطقی و نتیجه بخش برقرار کنید یا نه. اگر از زمان‌بندی‌تان جلو می‌زنید که چه بهتر؛ اما اگر سرعتتان پایین است، حتما زمان مطالعه‌تان را بیشتر کنید تا از برنامه عقب نمانید.

وقت تلف کردن و راه های مقابله با آن - چقدر وقت می‌گذارید2

وقت تلف کردن و راه های مقابله با آن – به موقع تهیه کنید

خیلی مهم است که حتما چند وقت قبل از شروع کتابخوانی یک هفته‌ای، کتاب مورد نظرتان را تهیه کرده باشید. در غیر این صورت ممکن است نتوانید به موقع کتاب را تهیه کنید و از برنامه عقب بمانید؛ به خصوص نزدیک امتحانات احتمال تمام شدن کتاب‌ها وجود دارد. تنها در یک صورت می‌توانید عجله نکنید و بی استرس کتابتان را بخرید؛ آن هم مراجعه به بزرگترین سایت خرید و دانلود کتاب الکترونیکیاست. کتاب‌های الکترونیکی در هر ساعتی از شبانه روز در دسترستان هستند و بدون وصل شدن به اینترنت و در حالت آفلاین هم می‌توانید مطالعه‌شان کنید.

وقت تلف کردن و راه های مقابله با آن – خواب‌آلود هستید

دو نوع احساس خواب آلودگی داریم؛ خوابی که به دلیل خستگی واقعی ایجاد می‌شود و خواب‌آلودگی که بعد از در دست گرفتن کتاب و جزوه برای فرد پیش می‌آید! اگر خواب آلودگی‌تان به دلیل اول است، سراغ کتاب خواندن نروید و اگر به دلیل دوم است، دست از تنبلی بردارید. سعی کنید زمان خواندن بخش معین شده از کتابتان را به قسمتی از روز که ذهنتان هشیارتر و آمادگی یادگیری‌تان بیشتر است، اختصاص دهید. در غیر این صورت نه می‌توانید بخوابید و نه می‌توانید چیزی یاد بگیرید.

چگونه بدون اتلاف وقت کتاب بخوانیم ۲) وقت تلف کردن را با تفریح اشتباه نگیریم

وقت برخی افراد واقعا برایشان به اندازه طلا ارزش دارد. مردم ژاپن این شعار را در عمل نیز ثابت کردند. به گونه ای که حتی در مسیر رفت وآمدشان هم وقتشان را تلف نمی کنند و مشغول مطالعه اند اما اگر نگاهی به دوروبرمان بیندازیم این رفتار در مورد مردم کشورمان خیلی مصداق ندارد که البته ریشه تاریخی و سنتی دارد. ما در طول تاریخ جامعه سنتی داشتیم و همواره دسترسی به کتاب و مطالعه برای همگان فراهم نبود. در واقع نظام های مستبد به مردم اجازه نمی دادند که به سمت دانش پیش بروند.

حتی تا سال ۱۳۰۰ در ایران مدرسه وجود نداشت بنابراین فرهنگ مردم با کتابخوانی و مطالعه آشنا نبود. به بیان دیگر مسایل سیاسی فرهنگی اقتصادی، سنتی و نبود امکانات جامعه را با مطالعه بیگانه کرد. در حال حاضر هم تعداد کتابخوان ها محدود است که البته نمی توان عامل گران بودن کتاب را نادیده گرفت. در هر صورت مردم بیشتر وقتشان را به بطالت می گذرانند و این مساله با عدم مطالعه ارتباط دارد.این موضوع دلایل مختلفی دارد. رسانه های گروهی به ویژه تلویزیون، برای تشویق مردم به مطالعه و افزایش آگاهیشان تلاش لازم را انجام نمی دهند. از سوی دیگر مدارس نیز دانش آموزان را معطوف به کتاب های درسی می کنند و از آن ها نمی خواهند که مطالعه غیردرسی نیز داشته باشند.

همچنین بخوانید : خرید کتاب از خوب به عالی

چگونه بدون اتلاف وقت کتاب بخوانیم ۳) چگونه از عادات وقت تلف کردن بپرهیزیم

 که گاهی افراد در ارزیابی ساعات روزشان مرتکب قضاوت‌های اشتباه می‌شوند، چراکه صرفا فایده‌ی کلی هر ساعت را در نظر می‌گیرند. شاید حضور در کلاسی که هیچ مطلب جدیدی در آن کلاس یاد نگرفتید یا شرکت در جلسات کاریِ بی‌نتیجه را فعالیت‌هایی وقت‌‌تلف‌کن ببینید و بابت‌ انجام‌شان احساس ناخوشایندی در خود حس کنید، اما به‌خاطر داشته باشید که اینها بعضی اوقات، جزئی اجتناب‌ناپذیر از برنامه‌ی روزانه‌تان هستند. پس بپذیرید که همیشه نمی‌توانید روی تمام ساعات روزتان کنترل داشته باشید و درعوض، باید یاد بگیرید که در جنبه‌های مختلف زندگی از خود انعطاف‌پذیری نشان دهید.

چگونه بدون اتلاف وقت کتاب بخوانیم -چگونه از عادات وقت تلف کردن3

 

چگونه از عادات وقت تلف کردن بپرهیزیم – از اینترنت فاصله بکیرید

 با خودتان بجنگیدتا مغلوب وسوسه‌ی پرسه‌زنی در وب‌سایت‌هایموردعلاقه‌تان نشوید. وقتی خودتان می‌دانید زمانی برای تلف کردن ندارید و باید حواس‌تان را به کارتان بدهید، بهتر است برای اینکه انجام کارتان به‌تعویق نیفتد، از پرسه‌زنی در اینترنت خودداری کنیداگر اراده‌تان آن‌قدر قوی نیست که بتوانید ازاینترنت دوری کنید یا مثلا اگر کاری که باید انجام بدهید، نیازمند استفاده از اینترنت است، توصیه می‌کنیم مرورگرهایتان را به اپلیکیشن‌های بلاک‌کننده‌ی وب‌سایت مجهز کنید تا هروقت به تمرکز بالا نیاز دارید، به‌راحتی بتوانید با فعال‌سازی این قبیل اپلیکشن‌ها دسترسی خود را به وب‌سایت‌های متفرقه قطع کنید.

چگونه از عادات وقت تلف کردن بپرهیزیم – از سرویس‌های ایمیل و پیام‌رسان‌های موبایل خارج شوید

نتایج نظرسنجی از کارمندان مایکروسافت نشان داد هر کارمند برای پاسخ به فقط یک ایمیل، به‌طور میانگین حدود ده دقیقه وقت صرف می‌کند و سپس پانزده دقیقه زمان می‌برد تا بتواند روی کارِ دردست‌اقدامش مجددا تمرکز کند. پس اگر در انجام کاری واقعا به تمرکز و دقت بالا نیاز دارید، قابلیت پاسخ‌دهی خودکار به ایمیل‌های دریافتی را در تنظیمات ایمیل خود فعال کنید و تا زمانی که کارتان به‌پایان نرسیده است، از وارسی صندوق ورودی ایمیل‌تان خودداری کنید.

این توصیه درمورد اپلیکیشن‌های پیام‌رسان موبایل نیز صدق می‌کند. بنابراین از وارسی مداوم آنها در حین انجام کار بپرهیزید،خصوصا تلگرام. شاید وقت‌گذرانی در این قبیل اپلیکیشن‌ها را وقت تلف کردن ندانید، اما واقعیت این است که مردم معمولا از تلگرام و امثال آن جهت امور غیرضروی و بعضا بی‌فایده استفاده می‌کنند. پس در صورت امکان موبایل‌تان را حین انجام کار خاموش کنید، البته اگر دچار اضطراب جدایی از موبایل نمی‌شوید، چراکه همین اضطراب خودش می‌تواند عامل برهم‌خوردن تمرکزتان شود.

چگونه از عادات وقت تلف کردن بپرهیزیم – همه کارهایتان را بایک وسیله انجام بدهید

همه‌ی کارهایتان را با یک وسیله انجام بدهید مدام بین لپ‌تاپ، موبایل و تبلت‌تان در حرکت نباشید. فرض کنید درحال کار با فتوشاپ روی لپ‌تاپ‌تان هستید و در همین حین به‌‌سراغ موبایل‌تان می‌روید تا صندوق ورودی ایمیل‌تان را چک کنید. بعدش هم تبلت‌تان را درمی‌آورید تا نگاهی به متن سخنرانی جلسه‌ی فردا بیندازید. همه‌ی اینها یعنی فرمول مناسبی برای اینکه وقت‌تان را هدر بدهید. اگر برای انجام کارهایی که می‌توانید همه‌شان را با یک وسیله انجام بدهید، از وسایل مختلف استفاده کنید، تمرکزتان به‌هم خواهد ریخت. به‌این‌ترتیب مجددا باید وقت صرف کنید تا تمرکزتان را به‌دست بیاورید. پس چه بهتر که همه‌ی کارهایتان را در صورت امکان روی فقط یک وسیله انجام بدهید و تمام فایل‌ها و اطلاعات لازم را، یک‌ جا گردآوری کنید.

همچنین بخوانید : خرید کتاب از خوب به عالی

چگونه از عادات وقت تلف کردن بپرهیزیم – کارهایتان را زمان‌بندی کنید

خیلی از مردم هیچ علاقه‌ای به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کارهای‌شان ندارند، درحالی‌که انجام این توصیه آن‌قدرها هم سخت نیست. پنج دقیقه قبل از اینکه شروع به کار کنید، از خلاصه‌ی مواردی که باید انجام بدهید، جدول زمانی تهیه کنید. به‌این‌ترتیب راحت‌تر می‌توانید وقت‌تان را مدیریت کنید و کارتان را بدون دیرکرد به‌انجام برسانید.استفاده از روش چهارچوب‌بندی زمان در انجام کارها موجب می‌شود بتوانید کارِ دردست‌اقدام را به قسمت‌های مدیریت‌پذیرتری تقسیم کنید.

تا روز کاری برای‌تان خسته‌کننده وطاقت‌فرسا نشود. این توصیه در طیف گسترده‌ای از کارها، مثلا تکالیف درسی یا وظایف شغلی، کاربرد دارد.همچنین می‌توانید برای اینکه وقت‌تان بیهوده تلف نشود، کارهایی را که باید در طول روز انجام بدهید، دسته‌بندی کنید. مثلا اگر امروز باید هم به فروشگاه مواد غذایی بروید و هم به ماشین‌تان بنزین بزنید، بهتر است هردو کار را در یک وعده انجام بدهید، نه اینکه یک‌ بار برای خرید بیرون بروید و یک‌ بار دیگر به‌بهانه‌ی بنزین.

چگونه از عادات وقت تلف کردن بپرهیزیم - از شتاب‌زدگی و انجام چند کار هم‌زمان خودداری کنید5

 

چگونه از عادات وقت تلف کردن بپرهیزیم – از شتاب‌زدگی و انجام چند کار هم‌زمان خودداری کنید

شاید این توصیه را در مغایرت با تلاش برای مدیریت زمان ببینید، اما اگر خیلی شتاب‌زده کار کنید یا هم‌زمان به انجام چند کار مختلف مشغول شوید، احتمال خیلی زیادی وجود دارد که وقت‌تان هدر برود. مطالعات نشان داده است که فقط ۲درصد مردم می‌توانند چند کارِ هم‌زمان را با کارآمدی واقعا بالا و بدون اتلاف وقت انجام بدهند.

اگر از سرعت‌تان در انجام کارها بکاهید، بهتر می‌توانید روی کارِ دردست‌اقدام تمرکز کنید و کمتر هم دچار استرس خواهید شد. همچنین اگر شتاب‌زده عمل نکنید، می‌توانید کار باکیفیت‌تری ارائه بدهید و دیگر مجبور نخواهید بود که جهت برطرف‌کردن نواقص و اشتباهات‌تان دوباره‌کاری کنید.

برای بیشتر آدم‌ها اینطور است که اگر به کاری علاقه داشته باشند، راحتتر انجامش می‌دهند. بخشی از پروسه ایجاد علاقه، ایجاد کنجکاوی است. معمولا وقتی به چیزی علاقه داشته باشیم، نسبت به آن سوال‌های بیشتری پیدا می‌کنیم. سعی کنید قبل از شروع مطالعه کتاب، درباره آن از خودتان سوال بپرسید، حتما مقدمه کتاب و مقدمه فصل‌ها را بخوانید تا بدانید قرار است در مورد چه چیزی مطالعه کنید. از چند روز قبل از مطالعه به این سوژه‌ها فکر کنید و سعی کنید ذهنتان را آماده مطالعه کنید. اگر بتوانید خودتان را در مورد موضوع کتاب کنجکاو کنید و نسبت به آن علاقه‌مند شوید، حتی ممکن است بتوانید در کمتر از یک هفته، خواندن کتاب مورد نظرتان را تمام کنید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام