کروماکی چیست و کاربردهای آن

حالت شب

انسانهای دو دسته اند. دسته اول اهل هنر و عکاسی هستند که همگی میدانند که کروماکی چیست و کاربردهای آن را میدانند .دسته دوم بقیه هستند که شاید دقیقا اصطلاح کروماکی را نشناسند و نداند که کاربردهای کروماکی چیست اما در میان برنامه ها و یا مستندهای ضبط فیلم و یا جاهای دیگر لحظه هایی از پشت صحنه های فیلمبرداری دیده اند.  حتی اگر چند ثانیه باشد پرده سبز رنگی که بیشتر فضای دیوارهای استودیو را گرفته است دیده اید. بله این همان کروماکی است. اما واقعا کاربردهای کروماکی چیست ؟ بخش فرهنگی فارسی خوان امروز انواع کروماکی را برای شما معرفی و ویژگیهای یک پرده عالی را بیان میکند.

ایده کروماکی از حدود سالهای ۱۹۵۰ میلادی آغاز شد و در آن زمان به صورت یک پرده واقعی پشت سر بازیگر بود. بعد ها با پیشرفت تکنولوژی و کامپیوتری شدن فیلمها این پرده نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

هم اکنون از این پرده برای فیلمبرداری یا عکسبرداری های حرفه ای استفاده میکنند

کروماکی چیست و کاربردهای آن

کروماکی به مرحله از تولید فیلم میگویند که در واحدهای تدوین تصاویر ناخواسته را حذف میکنند و به جای آن تصاویر دلخواه را جایگزین میکنند. این تصاویر ناخواسته را توسط پرده هایی عمدتا با رنگ های سبز و آبی مشخص و جدا میکنند. و تصویر فرد یا گل یا هر عنصر دیگری که قصد دارند پس زمینه اش را تغییر دهند، از روی کروماکی سوراخ میکنند.

کروماکی چیست

استفاده های کروماکی چیست

  1. برای اخبار و هواشناسی عمدتا از پرده آبی استفاده میشود
  2. برای فیلم و تلویزیون از رنگ سبز استفاده میشود
  3. برای عکسای نیز از رنگ سبز استفاده میشود.

مزیت های کروماکی و کاربردهای آن

سه ویژگی اصلی و بارز کروماکی باعث شده که در سالهای اخیر بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

صرفه جویی اقتصادی

برای یک فیلمساز کروماکی صرفه اقتصادی بالایی دارد.

خلاقیت فیلمسازی نامحدود است و برای برداشت سکانسهایی مثلا در فضا یا کاخ یا اقیانوس که امکان فیلمبرداری برای این مکانها بسیار هزینه بر است، مناسب است.

کاربردهای کروماکی

صرفه جویی در زمان

برای سکانسهایی که دسترسی به مکان فیلمبرداری واقعی سخت است. مثلا فیلمبرداری در کوهستان که راه دسترسی به آنها مشکل است. برخی راهها ممکن اسن از جاده مناسبی برخوردار نباشد و یا به قدری صعب العبور باشد که امکان جابجایی با وسیله نقلیه وجود ندارد. در این مواقع نیز کروماکی به راحتی به کمک این فیلمسازان می آید

فراهم کردن زمینه خلاقیت برای فیلمساز

اگر نیاز به فضای پرگل یا بارانی یا آتشسوزی و یا خیابان بسیار شلوغ و یا صحنه های بدیع دارید کروماکی این امکان را فراهم می آورد که هر آنچه در ذهن دارید بتوانید پیاده کنید.

همچنین بخوانید : تابلو نقاشی

دلیل دوم اینکه امکان ویرایش یا اصلاح را به تدوینگر میدهد.

مثلا اگر کارگردان پس از برداشت و انجام ویرایش های لازم از نور یا رنگ یک شی یا دیوار راضی نباشد تکنیک کروماکی باعث محدودیت اون نمیشود.

رنگهای مورد استفاده برای کروماکی چیست

از همه رنگها بسته به نیاز فیلمساز و زمینه موجود میتوان استفاده کرد اما امروزه رنگ سبز و آبی متداولترند.

استفاده از این دو رنگ به دو دلیل زیر است:

این رنگها بیشترین تضاد را با رنگ پوست انسان دارند

بسته به فرمت فیلمبرداری و تدوین آنها، این دو رنگ آسیب کمتری میبینند

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام