قفل و کلید چه جوری کار میکند

حالت شب

قفل یک زبانه ی ساده است که یک مانع بر سر راهش قرار می گیرد تا تکان نخورد و از جای خودش در نرود. برای اینکه بفهمیم قفل و کلید چه جوری کار میکند نیاز است ساختار قفل را بشناسیم. کلید نیز وسیله ای است که آن را برای برداشتن همان مانع اختراع کرده اند.

در داخل قفل، یک میله ی کوچک وجود دارد که روی «شیطانک» سوار شده است و زبانه را در جای خودش نگه می دارد. وقتی که کلید را در درون قفل می چرخانیم، شیطانک را بلند می کند و در نتیجه زبانه ی قفل به عقب رفته و قفل باز می شود و امروزه، بعضی از قفل‌ها الکترونیکی اند.حال برای اطلاعات بیشتر با فارسی خوان همراه باشید.

قفل‌ و کلید سازان

قفل و کلید سازان قرون وسطی، بخصوص در کشور آلمان، در ساختن قفل های ظریف تبحر خاصی داشتند. کلیدها و قسمت های متحرک قفل را بسیار پرکار و ضامن ها را بسیار درهم و پیچیده می‌ساختند؛ و ظاهر قفل ها را به طور بسیار زیبایی تزئین می‌کردند. با این همه، توجه و نیاز فراوانی که در آن روزگاران پر آشوب به قفل های مطمئن بود، در سازوکار قفل ها چندان پیشرفتی حاصل نشد. درهم پیچیدگی ضامن ها و پنهان کردن سوراخ کلید، تنها وسیله ایمنی به شمار می‌رفت.

انواع قفل ها

علت اینکه هر قفلی باید یک کلید مخصوص داشته باشد، این است که در داخل هر قفل چند تکه فلز به نام «ضامن» قرار گرفته است و ضامن های هر قفل با ضامن های قفل های دیگر فرق می کنند. حالا اگر سر کلید را طوری بتراشند که مناسب با این ضامن ها نباشد، کلید مزبور نمی تواند در درون قفل بچرخد و مسلما تا زمانی که کلید نچرخد، قفل هم باز نخواهد شد.

قفل استوانه ای

در سال ۱۸۴۸ میلادی، مردی به نام «لینوس ییل» قفل استوانه ای را اختراع کرد که الان در سراسر دنیا استفاده می شود. در این نوع قفل، کلید باید یک استوانه را بچرخاند تا قفل باز شود. در قفل ییل، پنج میله ی عمودی قرار دارد. این میله ها بوسیله ی فنرهایی در درون استوانه، محکم جای گرفته اند و اجازه نمی دهند که استوانه حرکت کند. اما بوسیله ی کلید مخصوص قفل، می توانیم هر یک از این میله ها را با ارتفاع معینی بالا ببریم تا استوانه حرکت کند و قفل باز شود.

قفل ستوانه ای

قفل رمزی

نحوه ی کار قفل رمزی نیز بر اساس قفل های استوانه ای تنظیم گردیده است؛ با این تفاوت که برای رها کردن میله ها بوسیله ی کلید، از یک «صفحه ی چرخنده» استفاده می کنیم. برای باز کردن این گونه قفل ها، صفحه ی چرخنده را مطابق با اعداد معینی چندین بار به این طرف و آن طرف می چرخانیم تا قفل باز شود. افرادی که با طرز قرار گرفتن زبانه یا میله های قفل آشنایی داشته باشند، به آسانی می توانند بوسیله ی یک تکه سیم و بدون کلید، قفل را باز کنند.

قفل ساعتی

امروزه در اکثر بانک ها از قفل ساعتی استفاده می شود. در چنین قفل هایی سه حرکت ساعت را طوری تنظیم می کنند که فقط در ساعت مشخصی و با رمز مخصوصی که دارد، بتوانیم قفل را باز کنیم. بنابراین قبل از فرا رسیدن لحظه ی تعیین شده به هیچ وجه نمی توان آن قفل را باز کرد حتی اگر رمزش را هم بدانیم.

  قفل رومی

این قفل عبارت است از کلون چوبی محکمی که داخل بدنه قفل واقعی می‌شود و بدنه قفل با گل میخ های بزرگ آهنی دست ساز به یک لنگه در وصل شده‌است. انتهای قفل رومی داخل ماده‌ای می‌شود که در روی لنگه در دیگر است. برای باز و بسته کردن این کلون و ماده یک طرف کشویی آن دارای دندانه هایی است که کلید به داخل  قفل رومی می افتد. با هر دور چرخاندن آن کشویی اش به آخر می رسد و بدین ترتیب در باز و بسته می‌شود.

 قفل کلون دار

این نوع قفل در تمام ایران یافت می‌شود و کهن ترین نوع قفل ازلحاظ ساخت است؛ که قدیمی ترین نوع آن مربوط به خرابه های خرساباد نزدیک شهرباستانی نینوا یافت شده‌است. کلون دارای چندین دندانه است که شیطانک وقتی در قفل بسته مشود بر روی آن می افتد و بدین ترتیب ضامن آن می‌شود.

همچنین بخوانید : جدیدترین مدل فرش

برای باز کردن در، کلید را از شکافی که در داخل بدنه قفل است و کلید خور نامیده می‌شود وارد میکنند. پره ها با برجستگی های روی کلید نظیر بریدگی های روی کلون است. کلید در آن موقع بلند میشود. بدین ترتیب شیطانک را بالا برده و وقتی که کلید کشیده می‌شود و قفل عقب می‌رود. اصول قفل های امروزی ما به اسم یال براساس همین کلونها ساخته شده‌است. در مناطق یزد و اصفهان شیطانک های کلون با تنوع زیاد بکار برده می‌شود. درقفل چوبی، شیطانک یک کشوی عمودی آهنین را ضامن می‌شود که دریک چفت آهنی جذب و محکم شده است.

قفل فنر پیچ

در آذربایجان قفل دیگری به کاربرده می‌شود که اصول آن درطرح وساخت متفاوت است. این قفل شامل جعبه ی آهنی با دو فنر قوی است که سرشان ازجعبه بیرون آمده است. این فنرها دو طرف قلاب مادگی را میگیرد.

کلید داری دو زبانه و با چنان اندازه‌ای است که وقتی که در داخل قفل میچرخد فنرها را از هم باز کرده و از مادگی جدا می‌کند و در باز میشود. اگر یک یا دو طرف این زبانه ها کوچک باشد، فنر به اندازه کافی از هم باز نمیشود و اگر زیاد بزرگ باشد داخل سوراخ کلید نمیشود. صفحه مدینگ نیز باید در شکاف‌های زبانه های کلید بخورد به طوری که روی هم بروند. این سه نوع قفلهای ثابت روی در، درهای اصلی، دروازه های باغ و غیره بکار برده می‌شود.

قفل فنر پیچ

قفل آهنی

قفل آهنی با کلید پیچی با تغییر دادن قطر کلید، گام پیچ، تعداد پیچ ماده، طول و قطر مفتول داخل قفل عوض می‌شود. همین نوع قفل در قرون وسطی در انگلستان و فرانسه و آلمان دیده میشد و تا سال۱۸۷۵م در این کشور ها رواج داشت.

 قفل فنری

سابقه تاریخی قفل فنری آن از زمان روم قدیم آغاز میشود و تا قبل ازانقلاب صنعتی در اروپا به کاربرده می‌شد. احتمال دارد اختراع این نوع قفل ها از چین و هند باشد و یا شاید از خاورمیانه آغاز شده از یک طرف به روم و از سوی دیگر به هند و یا چین رفته باشد.

 قفل لوله 

مشخصه اصلی این قفل، استوانه ی کوچک آن است که داخل لوله قرار گرفته‌ است. تکه درونی درقسمت جلو دنده‌ای دارد که به حلقه ی قفل میخورد و وقتی که خوب پیچ می‌شود آن را قفل می‌کند. کلید آن در انتها دارای دنده است که باید به جلوی لوله بخورد. پس از اینکه این سوی آن را پیچ کردند کلید را به جلوی آن فشار میدهند.

شیاری که روی کلید است به راه کلید بدنه قفل می‌خورد. وقتی که کلید چرخیده می‌شود قسمت قفل کنننده، برای اینکه بتواندحلقه را آزاد کند، باز میشود. باتغییر دنده های کلید از لحاظ گام، قطر و جهت حرکت  نیز با تغییر اندازه راه کلید و شیاری که روی کلید است و بدنه قفل، می‌توان انواع واقسام این نوع قفل را بدست آورد. تکه  قفل کننده همیشه در داخل لوله باقی می‌ماند. قفل های لوله‌ای در هند و اروپای مرکزی پیدا شده‌ است.

قفل حروفی یا رمزی

تاسال ۱۷۵۰م قفل های حروفی شبیه قفل های ایرانی در فرانسه به کاربرده می‌شود و اخیرا برای محافظت دوچرخه و اتومبیل زیاد به کاربرده می‌شود.

قفل ورود

دو دستگیره در که از داخل و بیرون قفل می شوند. یک نوع قفل که از درون با فشار دادن یا چرخاندن یک کلید کوچک در را قفل می کند اما از بیرون باید با کلید در را قفل کرد. برخی از مدل ها باید از درون و بیرون با کلید قفل شوند. در مدل های دیگر تنها دستگیره داخلی در را قفل می کند و یا قفل هر دو سمت را باز می کند.این قفل، قفل در ورودی را ایمن می کند.یکی از مدل های با کیفیت قفل، قفل کلون دار است.

قفل معمولی

حداکثر امنیت درب را فراهم می کند.این قفل تنها با کلید یا چرخیدن زبانه داخلی باز می شود.با این قفل چارچوب کاملا قفل می شود و با کمک اهرم نمی توان آن را باز کرد. با چرخاندن کلید استوانه نیز به چرخش در آمده و بادامک زبانه را به عقب می کشد و بدین ترتیب درب باز می شود. قفل ها طوری طراحی شده اند که با اندازه خاص حفره قفل و فاصله بین لبه در و مرکز دستگیره متناسب باشند.

قفل معمولی

قفل سیلندری

قفل تک سیلندری با یک کلید از بیرون با چرخاندن کلیدی از داخل درب را باز می کند. این قفل مخصوص درهای فلزی یا چوبی است.قفل دوسیلندری هم از بیرون قفل می شود و هم از داخل این قفل برای درهای که از شیشه ساخته شده و یا اطراف آن شیشه قرار دارد متناسب است تا کسی نتواند شیشه را شکسته و بتواند در را باز کند.

قفل های دو سیلندری می توانند در مواقع اضطراری خطرناک باشند. اگر کلید گم شود یا در آن شرایط در دسترس نباشد ممکن است در خانه گیر بیفتید. به همین دلیل ممکن است برای برخی مکان ها مناسب نباشد.

قفل چهارگوش سطحی

این قفل ها چهارگوش بوده و در قسمت درونی در نصب می شوند. قفل توسط کلید یا دستگیره چرخان باز می شوند.این قفل به جای قرار گرفتن در چارچوب در یک قالب چهارگوش جداگانه نصب می شود.

نکاتی برای نصب دوربین مدار بسته

نمی دانید دوربین مدار بسته را کجا نصب کنید و در مورد محل تعبیه آن سردرگم هستید؟ در این مطلب، نقاطی که در آن بهتر است که دوربین را نصب کرد به شما معرفی می کنیم. همچنین در کنار آن برای اینکه از دوربین مدار بسته بیشترین استفاده را داشته و بهترین خروجی را بگیرید، توصیه های حرفه ای داریم.

قفل زبانه ای

این قفل از یک جعبه صاف مستطیلی ساخته شده که در شکاف ایجاد شده در درب قرار می گیرد. همچنین دو صفحه دستگیره و جای کلید هم دارد.این نوع قفل در انواع دستگیره چپ و راست موجود است. مکانیزم قفل زبانه ای آن در داخل یک سیلندر قرار دارد. این قفل از هر دو طرف کار می کند مگر اینکه دستگیره خارجی قفل شده باشد. با چرخاندن دستگیره داخلی قفل عمل می کند.

کلید خروجی آن می تواند در قفل کلون دار و قفل معمولی عمل کند. این قفل برای انواع درها از درهای سنگین ورودی گرفته تا آپارتمان و درهای مسکونی مناسب است.

قفل شب بند

در شکاف داخلی در نصب می شود. قفل اتوماتیک دارد. قفل بزرگ آویز به محض بسته شدن در به طور اتوماتیک قفل می شود. برای امنیت بیشتر معمولا آن را در کنار قفل دیگر استفاده می کنند.

قفل دستگیره ای

این نوع قفل برای درهای درون خانه یا کمدهای اتاق خواب ها که قفل بودن آن چندان مهم نیست استفاده می شود. این قفل دو دستگیره دارد که هر کدام در یک طرف در قرار دارند. در برخی مدل ها به جای دستگیره از اهرم استفاده می شود. این قفل در سبک و مدل های مختلف موجود است.

قفل دستگیره ای

 قفل خانه

امنیت خانه از درب ورودی خانه شما شروع می شود. اما اینکه چه قفلی را انتخاب می کنید که مناسب نیاز های شما باشد و، ما در مورد مقایسه قفل ها، اینکه چه باید بپرسیم و چگونگی انتخاب آنها را مورد بحث قرار خواهیم داد.

 قفل داخلی

هدف از طراحی آن ایجاد فضای شخصی بوده نه امنیت. در دستگیره داخلی کلید قفل دارد اما در دستگیره خارجی امکان قفل و کلید وجود ندارد. یا دستگیره دارد یا اهرم در مواقع اضطراری با وارد کردن یک شی باریک به حفره درون کلید در دستگیره خارجی یا فشاردادن و چرخاندن مکانیزم قفل داخلی، می توان آن را باز کرد که البته به نوع قفل بستگی دارد. این قفل در سبک و مدل های مختلف موجود است.

قفل ترکیبی

نوعی قفل ورودی که قفل را در کنار قفل کلون دار به کار می برد به طوریکه کلون درست بالای دستگیره یا دسته قرار می گیرد. این قفل ممکن است یک یا دو قسمتی باشد. این قفل در انواع یک یا دو سیلندره موجود است. انواع قفل ها نیز ممکن است متفاوت باشد. این قفل در سبک و مدل های مختلف موجود است.

سیستم ورودی بدون کلید

برای افزایش امکانات و کارایی سیستم امنیتی خانه شاخص های صوتی و تصویری فعال سازی قفل را تایید می کند.در برخی از مدل ها پس از سه بار ورود رمز اشتباه به صورت پیاپی زنگ هشدار به صدا در می آید. ویژگی رمز ضد سرقت به شما کمک می کند تا هرگز از یک رمز دو بار استفاده نکنید. برخی از سیستم ها با برخی از درهای گاراژ نیز مطابقت دارند درنتیجه می توان یک ریموت کنترل را برای هر دو به کار برد.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام