پوکی استخوان چیست

حالت شب

پوکی استخوان چیست

استخوان یک بافت زنده می باشد که از دو لایه تشکیل شده است ؛ لایه داخلی و لایه خا رجی. لایه داخلی ضخیم بوده و از شبکه های ی محکم تشکیل شده که به آن نمای لانه زنبوری داده است. لایه خارجی به صورت لایه پوشاننده ای روی استخوان قرار گرفته و خونرسانی و عصب رسانی از طریق این لایه مسیر است.زمانی که فضای مابین شبکه ها (لایه داخلی) به علت افزایش تخریب بافت استخوانی و عدم جایگزینی آن به طور کامل بزرگ شوند به آن پوکی استخوان می گویند . در اثر چنین تغییری ، استخوان ضعیف شده و با کوچکترین ضربه دچار شکستگی می شود.ازدست دادن استخوان ها به طور خاموش و بی سرو صدا اتفاق می افتد و اغلب اوقات هیچ علامتی تا زمان رخ دادن شکستگی وجود ندارد.

پوکی استخوان چیست ۱) آشنایی با پوکی استخوان

پوکی استخوان-آشنایی با پوکی استخوان

استحکام استخوان ها تا حد زیادی به وراثت بستگی دارد. اما شیوه زندگی هم می تواند اثر زیادی در سلامت استخوان ها داشته باشد.رشد طولی استخوان ها تا قبل از ۲۰ سالگی کامل و متوقف می گردد ، اما افزایش استحکام استخوان ها بعد ار سن ۲۰ سالگی همچنان ادامه خواهد داشت . بین سن ۲۰-۳۰ سالگی استخوان ها ضخیم و عریض می شوند و در دهه سوم زندگی به حداکثر حجم و تراکم استخوانی خود میرسند بنابراین هر چه در سن پایین ذخیره توده استخوانی شما بیشتر باشد در سنین بالا از استخوان های قوی تر برخوردار خواهید بود.پوکی استخوان را بیماری خاموش می گویند زیرا ضعیف شدن استخوان ها علامت واضحی ندارد.اولین علامت واضح ان یک شکستگی دردناک است ک با کوچک ترین ضربه در مچ دست،استخوان را ن یا ستون فقرات اتفاق میافتد.دلیل هر شکستگی پوکی استخوان نیست ولی اگر یکی از علایم زیر را در خودتان مشاهده کرده اید باید به فکر پوکی استخوان باشید.

پوکی استخوان چیست ۲) علائم پوکی استخوان

-سن: خطر پوکی استخوان بعد از ۳۵ سالگی افزایش می‌یابد، به ویژه پس از یائسگی
-کاهش هورمون‌های جنسی: به نظر می‌رسد که کاهش سطوح هورمون استروژن، تکثیر استخوان را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند. در طول زندگی، تعادل هورمونی موضوع مهمی در ارتباط با ساخت استخوان‌ها در سنین رشد و خفظ استحکام استخوان‌ها در هنگام بزرگسالی است. برای مثال دوره‌های عادت ماهیانه منظم برای دختران و زنان جوان برای رسیدن به پتانیسل ژنتیکی رسیدن به حداکثر توده‌ی استخوانی مورد نیاز است. زنان دارای دوره‌های نامنظم (به استثنای زمان بارداری یا شیردهی ) باید با پزشک مشورت کنند. هر چه اقدامات سریع‌تری انجام شود، تاثیر آن روی کاهش خطر پوکی استخوان بیشتر است.
-قومیت: سفیدپوستان و آسیایی‌ها بیش از دیگر افراد، به پوکی استخوان حساس هستند.
-ساختار استخوان: میزان خطر در استخوان‌های بلند و یا باریک بیشتر است.
-سابقه‌ی شکستگی: فردی که قبلا یک شکستگی را تجربه کرده‌است، احتمال بیشتری دارد که به‌ویژه پس از ۵۰ سالگی دچار مشکل پوکی استخوان شود.
-مصرف بیش از حد الکل
-عوامل ژنتیکی: داشتن عضوی از خانواده که دچار شکستگی و پوکی استخوان است به معنای احتمال بیشتر ابتلا به پوکی استخوان در فرد است. اگر والدین فرد بیش از دو و نیم سانتی‌متر از قد خود را از دست بدهد یا حالت خمیده پیدا کنند، این می‌تواند نشانه‌ای از وجود استعداد ژنتیکی پوکی استخوان در آن خانواده باشد. داشتن سابقه‌ی خانوادگی شکستگی استخوان در لگن یا ستون فقرات نیز عامل دیگری است. برخی از افراد دارای گرایش ژنتیکی بالایی برای ابتلا به پوکی استخوان هستند.

احتمالا چندین ژن وجود دارند که احتمال بروز این بیماری را افزایش می‌دهند. گرایش ژنتیکی برای ابتلا به پوکی استخوان از والدین به فرزندان انتقال پیدا می‌کند. بالاترین میزان تراکم استخوان توسط ژنتیک فرد تعیین می‌شود. اگر فرد دارای گرایش ژنتیکی بالایی برای ابتلا به پوکی استخوان باشد، این اوج تراکم استخوان در آن فرد ممکن است از حد میانگین پایین‌تر باشد. از طرف دیگر اگر فرد دارای والدینی با استخوان‌های محکم باشد، این عامل مهمی است که تعیین کننده‌ی شانس فرد برای داشتن استخوان‌های محکم است. البته اگر فردی دارای زمینه‌ی ژنتیکی پوکی استخوان باشد، امکان کاهش دادن خطر ابتلا یا کاهش شدت بیماری از طریق راهکارهایی وجود دارد.

پوکی استخوان چیست ۳) درمان پوکی استخوان

پوکی استخوان-درمان پوکی استخوان

 پوکی استخواناستحکام استخوان ها تا حد زیادی به وراثت بستگی دارد. اما شیوه زندگی هم می تواند اثر زیادی در سلامت استخوان ها داشته باشد.رشد طولی استخوان ها تا قبل از ۲۰ سالگی کامل و متوقف می گردد ، اما افزایش استحکام استخوان ها بعد ار سن ۲۰ سالگی همچنان ادامه خواهد داشت . بین سن ۲۰-۳۰ سالگی استخوان ها ضخیم و عریض می شوند و در دهه سوم زندگی به حداکثر حجم و تراکم استخوانی خود میرسند بنابراین هر چه در سن پایین ذخیره توده استخوانی شما بیشتر باشد در سنین بالا از استخوان های قوی تر برخوردار خواهید بود.پوکی استخوان را بیماری خاموش می گویند زیرا ضعیف شدن استخوان ها علامت واضحی ندارد.

اولین علامت واضح ان یک شکستگی دردناک است ک با کوچک ترین ضربه در مچ دست،استخوان را ن یا ستون فقرات اتفاق میافتد.دلیل هر شکستگی پوکی استخوان نیست ولی اگر یکی از علایم زیر را در خودتان مشاهده کرده اید باید به فکر پوکی استخوان باشید.اکثر درمان هایی که برای پوکی استخوان انجام می شوند در جلوگیری از کاهش تراکم استخوان و پیشگیری از شکستگی استخوان مفید می باشند. بعضی از انواع پوکی استخوان با رژیم غذایی و تغییرات سبک زندگی قابل مدیریت می باشند.

سایر روش های درمانی استفاده از دارو بوده که باید توسط پزشک تجویز شود. این درمان ها می توانند شامل:
◊ ورزش هایی که باعث تقویت ماهیچه ها می شوند
◊ ترک سیگار
◊ داروهای درمان پوکی استخوان همچون و همچنین بعضی از انواع هورمون ها
◊ تزریق داروهایی برای خانم ها که خطر شکستگی را کاهش می دهند
◊ اجتناب از مصرف الکل
◊ مکمل های حاوی کلسیم و ویتامین

پوکی استخوان چیست ۴) نشانه های خاموش پوکی استخوان

پوکی استخوان به عنوان یک بیماری خاموش شناخته می شود، زیرا فرد تا زمانی که به واسطه یک اتفاق ساده با شکستگی استخوان مواجه می شود از آن مطلع نمی شود.پوکی استخوان بیماری است که در آن بدن بیش از حد توده استخوانی خود را از دست می دهد و آنچه از دست رفته است اغلب جایگزین نمی شود. این بیماری زنان را بیشتر از مردان درگیر می کند.

نشانه های خاموش پوکی استخوان ۱) قد شما کوتاه‌تر شده است

آیا لباس های شما به ناگاه بلندتر از گذشته به نظر می رسند؟ زمانی که فردی مبتلا به پوکی استخوان باشد، استخوان های ستون فقرات می توانند به راحتی روی یکدیگر فرو افتند که در نتیجه آن امکان کوتاه شدن بیش از یک اینچی (۲.۵ سانتیمتر) قد وجود دارد. میزان کاهش قد خود را می توانید بر اساس اندازه قد خود در سن ۲۰ سالگی اندازه گیری کنید. برای زنان، کوتاه شدن یک و نیم اینچ (۳.۸ سانتیمتر) از قد می تواند نشانه ای از ابتلا به پوکی استخوان باشد. مردانی که دو اینچ (۵ سانتیمتر) کاهش نسبت به قد ۲۰ سالگی خود را تجربه می کنند نیز باید نگران پوکی استخوان باشند.

نشانه های خاموش پوکی استخوان ۲) افتادن دندان را تجربه می کنید

زمانی که آرواره شما ضعیف باشد، دندان ها نیز به راحتی می افتند. در شرایطی که از دست دادن دندان می تواند نشانه ای از پوکی استخوان باشد، اما همواره نشانه ای قطعی نیست. اگر با افتادن دندان های خود مواجه هستید به پزشک مراجعه کرده و آزمایش تراکم استخوان را برای تعیین این که پوکی استخوان عامل آن بوده است یا خیر انجام دهید.

نشانه های خاموش پوکی استخوان ۳) وضع اندامی مناسبی ندارید

زمانی که استخوان های ستون فقرات نمی توانند از وزن بدن پشتیبانی کنند، دچار انحنا شده و موجب شکل گیری قوز پشت می شوند. این نشانه ای فراتر از وضع اندامی ضعیف است و می تواند به ضعیف بودن استخوان های ستون فقرات اشاره داشته باشد.

پوکی استخوان در واقع خالی شدن استخوان از مواد سازنده آن است. در این بیماری گاهی فرد در تمام استخوان های خود احساس درد و سوزش می کند و گاهی حتی فرد متوجه شکستن استخوان هم نمی شود، چنان که گاهی فشارهای کوچک مثل خم شدن یا بلند کردن یک وسیله سنگین یا حتی سرفه می تواند موجب شکستگی استخوان شود.ایـن بیمـاری استحکـام استخـوان ها را بـه تدریج از بین می برد. استخوان دارای بافت زنده ای است که مرتب بازسازی می شود.

بافت های استخوانی قدیمی از بین می روند و بافت های جدید استخوانی جایگزین آنها می شوند. استخوان انسان در کودکی خاصیت ارتجاعی و تحمل فشار زیادتری دارد و به‌تدریج سفت و محکم می‌شود. این مساله در ۲۰ سالگی، به اوج خود می‌رسد و بین ۲۰ تا ۳۵ سالگی، استحکام استخوان به همان قوت باقی می‌ماند. روند استخوان سازی در بدن از هنگام تولد آغاز می شود و به طور متوسط تا حدود ۳۵- ۳۰ سالگی ادامه دارد و از آن پس، رو به کاهش می گذارد و در نتیجه بافت استخوانی نازک تر و ضعیف‌تر می‌شود.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام