اندازه قدرت ماهیچه های انسان

حالت شب

بدن انسان دارای قدرت های زیادی است. و امروز قصد داریم به اندازه قدرت ماهیچه های انسان که یکی از این قدرت ها میباشد بپردازیم. با توجه به همین موضوع بخش تناسب اندام مجله فارسی خوان قصد دارد در این مورد مطالبی بیان کند تا بتواند اطلاعات مفیدی را برای شما همراهان گرامی فراهم کند. امیدواریم بعد از خواندن این مطلب به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید تا بتوانید بهتر قدرت ماهیچه های انسان را بشناسید و از این اطلاعات جهت بهبود سلامت خود استفاده کنید.

ماهیچه های انسان

در ابتدا میخواهیم توضیح مختصری در مورد ماهیچه های انسان بدهیم:

بدن انسان از دستگاه عضلانی تشکیل شده که خود از ماهیچه ها تشکیل میشود. و ماهیچه ها به ۳ قسمت تقسیم میشوند که عبارتند از:

ماهیچه های اسکلتی (مخطط):

که در افراد معمولی حدود ۴۰درصد وزن آنها را تشکیل میدهد

ماهیچه های صاف:

این ماهیچه ها که حدود ۱۰درصد وزن را تشکیل میدهد شامل ماهیچه های خودکار دیواره رگها، روده و معده میشود.

ماهیچه های قلب:

این ماهیچه هم مخطط اما بشکل غیر ارادی. و این تنها ماهیچه مخطط غیرارادی بدن انسان است.

همچنین بخوانید : دلایل عرق کردن کف دست

در بدن انسان بیشتر از ۶۳۰ ماهیچه اسکلتی وجود دارد که در مهره داران این ماهیچه ها توسط دستگاه عصبی کنترل میشود به استثنا ماهیچه های قلبی که به صورت مستقل عمل میکنند. و سوخت آنها به طور عمده از کربوهیدراتها است و اسید لاکتیک تولید میکنند که این عمر از انقباض عضلانی جلوگیری میکند.

قدرت ماهیچه های انسان

ماهیچه های انسان هر کدام برای انجام وظیفه خاصی به وجود آمده اند، بعضی از آن ها به شکل گروهی و بعضی دیگر به صورت منفرد انجام وظیفه میکنند اما به سختی در مورد اندازه قدرت ماهیچه های انسان میتوان گفت کدام ماهیچه از دیگر ماهیچه های انسان قوی تر است زیرا پارامترهای گوناگونی برای این اندازه گیری وجود دارد همچون:

حداکثر نیرو، حرکت مکرر، توانایی تحمل خستگی، اعمال سریع نیرو و…

قدرت ماهیچه های انسان

بنابراین نمیتوان یک جواب واحد به این پرسش که کدام ماهیچه انسان قوی تر است داد. ولی ما اینجا با توجه به برخی پارامترها قدرت برخی از ماهیچه ها را برای شما شرح میدهیم:

از نظر سایز میتوان گفت بزرگترین ماهیچه ها را باسن انسان دارا است چرا که این ماهیچه ها از قدرت بالایی برخوردار هستند تا بتوانند قسمت فوقانی بدن را عمودی نگه دارند، و از جمله رقبای آن از نظر سایز زبان است. این ماهیچه همیشه در حال پیچ و تاب خوردن است تا ما بتوانیم صحبت کنیم و بی وقفه همچون قلب کار میکند حتی زمانی که در خواب هستیم زبان در حال هول دادن بزاق دهان به حلق است.

از نظر توان میتوان گفت قلب قوی ترین ماهیچه بدن انسان است چرا که این عضو بدن در طول زندگی به طور مداوم در حال فعالیت است. و شاید به نظر بیاید توان قلب نسبت به بقیه ماهیچه ها کمتر است اما وقتی دقت کنیم میبینیم قلب در تمام عمر فعالیت مداوم دارد که توانش با این حساب بیشتر است.

از نظر نیرو نیز باید گفت ماهیچه پشت ساق پا قویترین است چرا که این عضله کل بدن را برخلاف جهت جاذبه ایستاده و عمودی زمین نگه داشته است و از سقوط انسان به پشت نیز جلوگیری میکند.

قدرت عجیب ماهیچه های بدن

در ابتدای این بخش باید گفت بسیاری از قدرت های بدن انسان و به ویژه ماهیچه ها هنوز ناشناخته است اما گاهی در مواقع خاص این قدرتها بروز پیدا میکند. حال به بخشی از این قدرت های جالب و عجیب میپردازیم:

قدرت عجیب ماهیچه های بدن

ماهیچه های چشم از جمله ماهیچه ها با قدرت عجیب است مثلا عضلات و ماهیچه های مسئول تمرکز چشم انسان در طول روز حدود صد هزار بار حرکت میکند و در اطراف چشم میچرخد. و جالتر این است که اگر بخواهید به ماهیچه های پای خود همچنین تمرینی بدهید روزانه باید بیشتر از ۸۰کیلومتر راه بروید!

شاید برایتان جالب باشد که تنها ۱۷عضله لازم است تا شما بخندید اما برای اخم به ۴۳عضله نیاز دارید!

سریعترین ماهیچه بدن ماهیچه ایی است که با آن پلک میزنیم، ینی ۵بار در ثانیه!

جالب ترین مسئله که در بخش بعدی به آن اشاره میکنیم این است که قدرت ماهیچه های انسان خیلی بیشتر و فراتر از این موارد است اما مغز انسان اجازه استفاده تمام و کمال از آن را نمیدهد ولی در موارد خاصی این اجازه به بدن داده میشود تا قدرت واقعی خود را نشان دهد.

رابطه آدرنالین و قدرت انسان

در این بخش میخواهیم در مورد قدرت زیاد انسان در ماهیچه ها صحبت کنیم.

قدرت ماهیچه های بدن انسان فراتر از این چیزی است که به طور روزانه به چشم می آید ولی ما از آن استفاده نمیکنیم یا حتی مغزمان اجازه استفاده از آن را نمیدهد. چرا که در آن حالت زندگی از حالت نرمال خود خارج میشد، اما گاهی این محدودیت برای انسان برای انسان برداشته میشود و آن زمانی است که انسان احساس خطر کند و آدرنالین شروع به ترشح کند.

به طور کلى، این سیستم عصبی که با آدرنالین در ارتباط است انسان را آماده به واکنش میکند.

رابطه آدرنالین و قدرت انسان

پاسخ این سیستم یک پاسخ آدرنالینى به صورت یک واکنش عمومى سریع و تحریکى است. همچون موارد زیر:

  1. هیجانات شدید
  2. عوامل ترس آور
  3. قرار گرفتن در برابر سرما
  4. بروز درد شدید در بدن
  5. استرس زیاد

موارد بالا از جمله محرکهایى هستند که باعث تحریک این سیستم میشوند. اینگونه محرکها همانطور که گفته شد باعث بروز یک پاسخ فیزیولوژیک منتشر میشود. غدد آدرنالین (فوق کلیوی) که به هنگام قرار گرفتن در شرایط استرس با فعالیت سیستم سمپاتیک فعال میشوند و وظیفه ترشح آدرنالین و نورآدرنالین به داخل خون را به عهده دارند. این مواد باعث تشدید اثرات نورونهاى سمپاتیک میشوند.

حال به عنوان نمونه یکی از این اتفاقات که باعث میشود قدرت انسان چندین برابر شود را بیان میکنیم:

در اوایل دهه ۸۰ میلادی:

در شهر لارنسویل ایالت جورجیای امریکا، زنی به نام آنجلا کاوالو یک ماشین شورلت ایمپالای مدل ۱۹۶۴ را بلند کرد.

ماجرا از این قرار بود که تونی، پسر آنجلا این ماشین را روی جک گذاشته بود و زیر آن مشغول به کار بود که ناگهان جک زیر ماشین در رفت و تونی زیر ماشین گیر افتاد. آنجلا کاوالو آنقدر ماشین را بلند کرد و بالا نگه داشت تا دو نفر از همسایه ها جک ماشین را زیر آن گذاشتند و تونی را از زیر ماشین بیرون کشیدند. این تنها موردی نیست که شخصی در نتیجه ی فوران آدرنالین خون توانسته کاری را انجام دهد که غیر ممکن به نظر می رسد.

ما در بدن خود ۶۴۰ ماهیچه داریم که نهایت قدرت و توانایی آن ها هنوز ناشناخته است.

پاسخ بدن به افزایش آدرنالین

این فرایند باعث بروز موارد زیر میشود:

  1. بالا رفتن ضربان قلب
  2. افزایش فشار شریانى
  3. افزایش قدرت انقباضات عضله قلبى
  4. انقباض عروقى که به سمت پوست و سیستمهاى گوارشى میروند

و متقابلاً افزایش میزان جریان خون به مغز، قلب و عضلاتى که مشغول فعالیت شدید هستند، جزو آن دسته از پاسخهاى فیزیولوژیک عمومى است که در شرایط استرس در اثر فعالیت این سیستم به محرک داده مى‏شود.

دستگاه عصبى سمپاتیک همچنین باعث گشاد شدن مردمک چشم، کاهش فعالیت سیستم گوارشى از طریق کاهش حرکت آن و انقباض اسفنکترها میشود. این سیستم با افزایش میزان گلیکولیز، قند خون را افزایش مى‏دهد. در اثر فعالیت سیستم سمپاتیک جریان خون مغز افزایش یافته و باعث تشدید فعالیتهاى روانى میگردد. ترشحات غدد عرق افزایش، ولى غدد اشکى و بزاقى کاهش میابد و بالاخره اینکه طحال گلبولهاى قرمز بیشترى را در جریان خون آزاد خواهد کرد.

این فرایند باعث میشود قدرت بدن چند برابر شود و کارهای بسیار سخت را انجام دهد.

و در کل رابطه آدرنالین و قدرت انسان باعث افزایش اندازه قدرت ماهیچه ها میشود، و این موضوع در مواقع حساس خیلی اهمیت دارد و میتواند جان انسان را از خطر نجات دهد.

امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما همراهان گرامی مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام