بعضی انسانها را بر بعضی برتری دادیم

حالت شب

بعضی انسانها را بر بعضی برتری دادیم

أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِیًّا وَرَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ ﴿۳۲﴾

برای دانستن ترجمه و تفسیر آیه ۳۲ سوره زخرف با فارسی خوان همرا باشید.

ترجمه آیه بعضی انسانها را بر بعضی برتری دادیم

آیا آنانند که رحمت پروردگارت را تقسیم مى کنند ما [وسایل] معاش آنان را در زندگى دنیا میانشان تقسیم کرده‏ ایم و برخى از آنان را از [نظر] درجات بالاتر از بعضى [دیگر] قرار داده‏ ایم تا بعضى از آنها بعضى [دیگر] را در خدمت گیرند و رحمت پروردگار تو از آنچه آنان مى‏ اندوزند بهتر است

قرآن

ترجمه دوم آیه بعضی انسانها را بر بعضی برتری دادیم

شگفتا! آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم مى کنند تا نبوّت را به هر که بخواهند عطا کنند ؟ ماییم که حتى وسیله گذران آنان را در زندگى دنیا میانشان تقسیم کرده، و بعضی انسانها را بر بعضی برتری دادیم تا یکدیگر را به خدمت گیرند و زندگى اجتماعى خود را سامان بخشند. و نبوّت که رحمت پروردگار توست بهتر از مال و ثروتى است که آنان گرد مى آورند. پس چگونه ممکن است اعطاى این مقام را برعهده آنان بگذاریم ؟

تفسیر آیه بعضی انسانها را بر بعضی برتری دادیم

(اهم یقسمون رحمت ربک نحن قسمنا بینهم معیشتهم فی الحیوه الدنیا ورفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتخذ بعضهم بعضا سخریا و رحمت ربک خیر ممایجمعون ): (آیا اینها منقسم رحمت پروردگار تو هستند؟ این ماییم که معیشت انسانها رادر زندگی دنیا تقسیم می کنیم بعضی انسانها را بر بعضی برتری دادیم ، تابرخی ، برخی دیگر را مسخر نمایند و رحمت پروردگار تو از آنچه جمع آوری می کنندبهتر است ) ظاهرا کفار قریش عظمت را منحصر در مال و جاه می دانستند و مرادشان از دو قریه (مکه و طائف ) است . و می خواستند با این کلام خود بگویند رسالت یک منزلت شریف الهی است که فقطسزاوار افراد شریف و دارای ثروت و جاه می باشد،

قران

پس اگر قرآن به راستی از جانب خدابود باید به مرد قدرتمند و مالداری از اهل مکه یا طائف نازل می شد نه به محمد ص که مردی فقیر و بدون جاه و مقام است € و خداوند در جواب آنها می فرماید:

آیا اینها تقسیم کننده رحمت پروردگارهستند؟ و مراد از رحمت در اینجا منصب نبوت و رسالت است .

قران

و (معیشت ) به معنای آذوقه و لوازم حیات می باشد و (تسخیر) یعنی راندن قهری چیزی به سوی غرض مطلوب خداوند در پاسخ آنها می خواهد بفرماید نبوت و رسالت یک موهبت و رحمت خاص است که خدا آن را به هر کس بخواهد و شایستگی او را دریابد، اعطا می کند ومشرکین مالک نبوت و رحمت خاصه ما نیستند و تا آن را تقسیم کرده و از تو منع نموده و به دیگری بدهند، چون آنها حتی از تقسیم معیشت خود نیز عاجزند و این مائیم که معیشت دنیوی را میان آنها تقسیم کرده ایم ، پس چگونه می خواهند چیزی را که بسیارارجمندتر و با ارزشتر از آن است تقسیم کنند؟

قران

لذا خدا به تناسب لیاقت و شایستگی افراد بعضی از آنها را بر بعضی دیگر برتری داده و از آنجا که انسان یک موجود اجتماعی است و حوائج فراوانی دارد که فقط از راه تعاون و همکاری و استخدام برطرف می شود خداوند انسانها را از جهت درجات مختلف قرار داده و به واسطه صفات خاصی مانند (زیرکی ، شجاعت ، علو همت ،قاطعیت عزم و…) آنها را در جامعه متفاوت نموده و در نتیجه افراد بالاتر، افراد زیردست را مسخر و تحت فرمان خود در می آورند و به خدمت خود می گیرند.

ادامه تفسیر آیه ۳۲ سوره زخرف 

اساس زندگی اجتماعی بر همین اصل استوار است که هر دسته از طبقات اجتماع مسخر طبقات دیگر و خود با واسطه مسخر کننده آنها هستند، چون هر یک به مازاد محصول دیگری محتاج است و هر یک فرآورده های خود را در دسترس دیگران قرار می دهد، و حال که تقسیم کننده ارزاق مادی و معنوی در میان مردم ، فقط خدای سبحان است ، نبوت هم که رحمت خاصه پروردگار است ، از مال و لوازم زندگی که مشرکین بدنبال کسب آن هستند بهتر است ، تقسیم آن بدست خداست و اوست که می داند رسالت خود را درکجا قرار بدهد (الله اعلم حیث یجعل رسالته (۴۱) خدا بهتر می داند رسالت خود را درکجا قرار دهد)

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام