تاثیر تنظیم وقت غذا بر سلامتی

حالت شب

تاثیر تنظیم وقت غذا بر سلامتی

انتخاب یک ساعت مشخص برای خوردن وعده‌های غذایی فواید گوناگونی برای سلامتی دارد. یکی از مهم‌ترین تاثیر تنظیم وقت غذا بر سلامتی ، حفظ انرژی در طول روز است. غذا خوردن نامنظم و گاه حذف برخی وعده‌های غذایی باعث می‌شود بدن شما در طول روز با کمبود انرژی مواجه شود. خوردن به موقع غذا قند خون شما را در حالت تعادل حفظ می‌کند و سردرد و سرگیجه‌های ناشی از گرسنگی را از شما دور نگه می‌دارد.

در نتیجه این کار، فشار کمتری به بدن و دستگاه گوارش شما می‌آید که در سلامت کلی شما تأثیر بسیاری دارد. داشتن برنامه غذایی مشخص از ریزه‌خواری‌های غیرضروری نیز جلوگیری می‌کند. به همین دلیل هم اگر شما به دنبال کاهش وزن هستید، بدانید که یک برنامه غذایی منظم، کم کالری و سرشار از مواد مغذی شانس شما را برای کاهش وزن بالا می‌برد. همچنین معمولاً افرادی که با برنامه غذا می‌خورند، بین وعده‌های غذایی، کمتر به خوردن فکر می‌کنند و انتخاب‌های منطقی‌تری برای خوردن دارند. برای خواندن ادامه مطلب با فارسی خوان بمانید.

تنظیم وقت غذا بر سلامتی

انتخاب یک ساعت مشخص برای خوردن وعده‌های غذایی فواید گوناگونی برای سلامتی دارد. یکی از مهم‌ترین این فواید، حفظ انرژی در طول روز است. غذا خوردن نامنظم و گاه حذف برخی وعده‌های غذایی باعث می‌شود بدن شما در طول روز با کمبود انرژی مواجه شود

تاثیر تنظیم وقت صبحانه بر سلامتی

صبحانه، حدود ساعت ۸ صبح خوردن صبحانه نیم تا یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب مهم است. صبحانه یکی از وعده‌های غذایی مهم است زیرا پس از ۷ الی ۸ ساعت خواب و عدم دریافت مواد غذایی توسط بدن، قند خون را تنظیم می‌کند.

علاوه بر تنظیم قند خون، وعده صبحانه به افزایش انرژی شما کمک می‌کند. سعی کنید انواع میوه، سبزیجات، غلات کامل و یا کمی شیر همراه با غلات صبحانه جزو گزینه‌های اصلی شما برای وعده صبحانه باشند، زیرا این مواد مقوی و انرژی‌زا بوده، از سوی دیگر کالری زیادی نداشته و برای سلامتی شما نیز مفید هستند.

تاثیر تنظیم وقت ناهار بر سلامتی

ناهار، حدود ساعت ۱۲ ظهر خوردن وعده‌های غذایی کم‌حجم اما با فاصله زمانی کم بهتر از وعده‌های غذایی حجیم با فواصل زمانی زیاد است. وعده‌های حجیم به سیستم گوارش شما فشار می‌آورند و در فرایند هضم غذا اختلال ایجاد می‌کنند. بهتر است وعده ناهار را ۳ الی ۴ ساعت پس از صرف صبحانه میل کنید. حذف وعده ناهار به معنای محروم کردن بدن از مواد مغذی ضروری و انرژی لازم برای انجام دادن فعالیت‌ها است.

همچنین بخوانید : ترتیب غذا خوردن

از آنجا که معمولاً ساعتی که وعده ناهار باید صرف شود، پرمشغله‌ترین ساعت روز محسوب می‌شود، لازم است که شما برای صرف این وعده در ساعت معین برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. وعده ناهار باید از مواد مغذی گوناگون از جمله کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌های خوب (گیاهی) و فیبر تشکیل شده باشد.

تاثیر تنظیم وقت میان وعده بر سلامتی

میان‌وعده، حدود ساعت ۳ – ۴ بعدازظهر خوردن وعده‌های کوچک و کم حجم با فاصله زمانی کم کلید کاهش وزن است. با این کار سیستم سوخت و ساز بدن شما مدام فعالیت می‌کند که همین امر به کاهش وزن کمک بسیاری می‌کند.

همچنین بخوانید : آداب غذا خوردن

همچنین افرادی که بین وعده‌های اصلی خود میان‌وعده‌هایی را در نظر می‌گیرند، هنگام صرف وعده اصلی، کمتر احساس گرسنگی کرده، در نتیجه می‌توانند راحت‌تر از خوردن حجم زیادی غذا پرهیز کنند.

تاثیر تنظیم وقت شام بر سلامتی

شام، حدود ساعت ۷ شب وعده شام باید ۲ الی ۳ ساعت پس از میان‌وعده صرف شود. محتویات این وعده شبیه وعده ناهار است، اما باید از گزینه‌های کم‌کالری‌تر و به اصطلاح سبک‌تری استفاده کنید. برنج قهوه‌ای، نان سبوس‌دار، گوشت کم‌چرب، ماهی و سبزی‌ها برای شام مناسب هستند.

به جای دسرهای معمول و پرکالری نیز می‌توانید میوه بخورید تا علاوه بر اینکه از ورود کالری‌های اضافی به بدن خود جلوگیری می‌کنید، از ویتامین‌ها و املاح موجود در میوه‌ها نیز بهره‌مند شوید. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که عادت دارند در ساعات پایانی شب حتماً چیزی بخورند، اولاً سعی کنید گزینه‌های سالم، مانند میوه‌ها و سبزی‌ها را مورد نظر قرار دهید. ثانیاً حداقل ۱ ساعت قبل از خواب چیزی نخورید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

[تعداد: ۰    میانگین: ۰/۵]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.