تاریخچه تب مالاریا در ایران

تاریخچه تب مالاریا در ایران

حالت شب

از همان زمانی که بشر روی زمین زندگی می کرد بیماری هم وجود داشت و او با آن دست و پنجه نرم میکرد. در این بخش از مطالبمان تیم فارسی خوان در نظر دارد به تاریخچه تب مالاریا در ایران بپردازد.این بیماری را به نام های دیگری مانند بیماری پالودیسم،تب و لرز و …میشناسند. تاریخچه بیماری مالاریا به ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد برمیگردد. در این مطلب میخواهیم شما را با سابقه تب مالاریا در ایران یا بیماری پالودیسم و علائم آن و همچنین انواع تب مالاریا آشنا کنیم.

تاریخچه تب مالاریا در ایران

برخی از بیماری ها سابقه خیلی زیادی دارند و در همان سالهای پیدایش انسان بر روی زمین وجود داشته اند که با پیشرفت علم، شناسایی این بیماری ها انجام شده است و یکی از دلایلی که در آن زمان علت مرگ و میر زیاد بوده همین بیماری ها بوده است، که انسان ها را در همان جوانی از بین میبرد. بیماری مالاریا نیز یکی از بیماری هایی است که میتواند انسان را از پای درآورد. تاریخچه تب مالاریا در ایران به ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد برمیگردد. در آن زمان چند علامت مشخص از این بیماری که بعدها به نام بیماری مالاریا نام گرفت نشان داده شد. که بعدها بقراط علائم اولیه این بیماری را شرح داد. پس میبینیم که سابقه تب مالاریا در ایران خیلی زیاد است و در سالیان دور هم وجود داشته است.

بیماری پالودیسم یک نوع بیماری انگلی است که بر اثر یک عفونت حاد خود را نشان میدهد.

انگل بیماری مالاریا توسط یک پشه بنام آنوفل به انسان منتقل شد برای این بیماری که گونه های مالاریا بوجود آورده است نام های متفاوتی وجود دارد. از جمله این نام ها عبارتند از بیماری مالاریا، پالودیسم،تب متناوب، تب و لرز،تب نوبه و …

تاریخچه چگونگی بوجود آمدن بیماری پالودیسم

بیماری پالودیسم  و علائم آن در اثر گزش پشه آنوفل بوجود می آید.

تاریخچه تب مالاریا در ایران سابقه به این ترتیب که پشه ماده آنوفل بر روی پوست انسان می نشیند و خونخواری انجام می دهد در زمانی که خون می خورد انگل های مالاریا را از طریق بزاق خود وارد خون انسان می کند در مرحله بعد این انگل ها وارد کبد میشوند و در آنجا رشد می کنند بطوری که یک انگل ده هزار انگل تولید میکند این انگل ها ،سلول های کبدی را پاره میکنند و به گلبول های قرمز حمله میکنند و در آنجا تکثیر میشوند. این انگلها باعث می شوند گلبول های قرمز خون نیز پاره شوند و وارد سایر گلبول های بدن شده و تعداد آنها نیز بیشتر می شود و رشد آنها تا زمانی ادامه خواهد داشت که فرد دچار تب می شود و بیماری تب مالاریا بوجود می آید.

بنابراین بیماری پالودیسم و علائم آن از طریق خون وارد بدن انسان میشود.

میتوان گفت راههای انتقال مالاریا به بدن عبارتند از:

  • انتقال خون
  • پیوند اعضا
  • استفاده از سرنگ مشترک

علائم مالاریا و تاریخچه انواع تب مالاریا در ایران

علائم مالاریا بین ۱۰‌روز تا ۴‌ هفته خود را نشان میدهد در بعضی از مبتلایان به بیماری مالاریا علائم آن تا چندین ماه خود را نشان نمیدهد یعنی برای مدت طولانی نشانه های بیماری آشکار نمیشود،پس از اینکه پشه آنوفل بر پوست نشست هیچ حساسیتی نشان نمیدهد

بیمار بعد از مدت زمان معینی متوجه علائمی در بدن خواهد شد که علائم زیر نشانه هایی از بیماری مالاریا است:

  • تب و لرز
  • تعریق
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کم‌خونی
  • درد  در عضله‌ های بدن
  • تشنج
  • بیهوشی
  • مدفوع خونی

انواع تب مالاریا در ایران عبارت است از:

  1. مالاریای خفیف
  2. مالاریای شدید

بیماری مالاریای خفیف که درمان آن به آسانی انجام می شود و بیماری مالاریای شدید که درمان آن نیاز به بستری دارد. و برای درمان از داروهای ضد مالاریا استفاده می شود که به رگهای خونی تزریق میشود که این داروها از پیشرفت انگل ها در کبد انسان جلوگیری می کند و تکثیر آن را متوقف میسازد. این نوع بیماری اگر درمان نشود می تواند بر مغز انسان تاثیر گذار باشد.

راههای درمان بیماری تب مالاریا در ایران

سابقه تب مالاریا در ایران به خیلی سال های پیش برمیگردد که پزشکان برای درمان آن در تلاشند.

انواع تب مالاریا و تاریخچه بیماری مالاریا

امروزه پیشرفت علم پزشکی سبب پیشگیری و درمان این بیماری شده است. فرد مبتلا به مالاریا را بر اساس داروهایی که پزشک تجویز میکند درمان میکنند انواع داروها و طول درمان با توجه به موارد زیر متفاوت خواهد بود

  • چه نوع انگل مالاریایی را دارید
  • شدت علائم بیماری شما
  • سن شما
  • باردار هستید یا خیر

در تاریخچه تب مالاریا در ایران میخوانیم که در برخی موارد انگل ها به داروها مقاومت نشان داده و درمان به درستی انجام نمی شود در چنین شرایطی پزشک از داروهای مختلف  استفاده کرده و یا نوع دارو و درمان را تغییر می دهد. طول عمر انگل های مالاریا متفاوت است بطوری که برخی از آنها به مدت طولانی در بدن زندگی می کنند و موجب بازگشت بیماری می شوند. در صورت ابتلا به مالاریا، پزشک داروهایی را برای پیشگیری از بازگشت بیماری در آینده تجویز می کند.

نکاتی که در پیشگیری از بیماری پالودیسم مفید است

هنوز واکسنی برای پیشگیری از مالاریا کشف نشده‌ است. اگر در مناطق گرمسیری که انگل‌ مالاریا وجود دارد، زندگی می‌کنید، حتما با پزشک‌ خود صحبت کنید. ممکن است او داروهایی برای پیشگیری از بیماری تجویز کند. این داروها مشابه دارو‌هایی است که برای درمان مالاریا مصرف می‌شود.

بیماری پالودیسم و علائم آن

همچنین می توانید با رعایت نکات زیر از ابتلا به این بیماری در امان باشید:

  • دوری از زیستگاه و محل زندگی پشه مالاریا
  • پوشاندن بدن به طور کامل (استفاده از لباس های آستین بلند و شلوار های بلند)
  • استفاده از اسپری حشره کش حاوی DEET
  • استفاده از نقشه برای آگاهی از محل زندگی پشه مالاریا کمک میکند تا در آن محل نمانید

در این مطلب به تاریخچه تب مالاریا در ایران پرداختیم امیدوارم از این مطلب استفاده کرده باشید، تیم فارسی خوان ازشما عزیزان میخواهد برای پیشرفت این مطلب نظرات خود را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام