درمان درد قائدگی

درمان درد قائدگی

آیا تابحال مغز کوسه را دیده اید؟ شاید فکر کنید که رحم یک زن چه ربطی به مغز کوسه دارد؟ یا اصلا چه ربطی به درمان درد قاعدگی دارد؟ اما ما در دنیای شباهتها زندگی میکنیم. پس میتوانیم همه عناصر دنیای خلقت را به هم ارتباط دهیم. اشتباه نکنید، تیم فارسی خوان امروز درباره مغز کوسه صحبت نمیکند، بلکه راهکارهای کاهش درد قائدگی را در اختیارتان قرار میدهد و در انتهای مطلب متوجه خواهید شد که چرا به ایام قائدگی “هفته کوسه ای” میگویند.

درد قائدگی

ساختار رحم زن بی شباهت به مغز کوسه نیست. اما نام گذاری هفته کوسه ای برای این روزها نه فقط به دلیل شباهت ساختاری این دو بافت است بلکه به دلیل رفتارهاییست که خانمها در این ایام از خود نشان می دهند. معمولا یک هفته قبل از شروع قائدگی تغییرات هورمونی در بدن خانمها آغاز میشود و این تغییرات ناگهانی و بی ثباتی خلق و خو نیز در همین ایام است اما در باور عموم این رفتارها همزمان با دوران قائدگی ست.

این تغییرات هورمونی غالبا منجر به بروز دردی پیوسته و عذاب آور در ناحیه زیر شکم خانمها میشود، و مدت زمان آن بین افراد از چند دقیقه تا حتی چند روز ممکن است ادامه پیدا کند. این درد ممکن است در ناحیه کمر، ب ا س ن و کشاله رانها رخ دهد. در ادامه با چند روش کاهش و درمان درد قائدگی آشنا میشوید.

علت بروز درد قائدگی

حدودا هر ۲۸ روز یک بار، اگر هیچ اسپرمی برای بارور کردن تخمک وجود نداشته باشد، رحم منقبض می‌شود تا پوشش داخلی خود را خارج کند. مواد هورمون‌مانندی به نام پروستاگلاندین‌ها باعث انجام این فرایند می‌شوند. پروستاگلاندین‌ها مواد شیمیایی‌ای هستند که درطول دوران قاعدگی در پوشش داخلی رحم شکل می‌گیرند. آنها باعث انقباض و گرفتگی‌های عضلانی‌ای می‌شوند که شبیه دردهای زایمان هستند.

مراقبت های قبل از شروع درد قائدگی

یک هفته قبل از شروع پریود ، بهتر است از اسفناج ، تمشک و گردو استفاده کنید. همچنین از زعفران، رازیانه، ترخون، تره‌فرنگی، موسیر، فلفل‌سیاه، دارچین و پوست پرتقال بیشتری در موقع طبخ غذاها استفاده کنید. این خوراکی های طبع گرمی دارند و به کاهش درد قائدگی کمک میکنند.

یک هفته قبل از پریود، به بعضی غذاها حساسیت و واکنش نشان می‌دهید که گاهی سبب تشدید ناراحتی شما در هنگام پریود تان می‌گردند. لذا به شما توصیه می‌کنیم تا فهرستی از این غذاها را تهیه نموده و در دوره‌های بعدی، از مصرف آنها خودداری کنید. در دوران عادت ماهانه تغذیه نقش مهمی در میزان خونریزی و شکم درد دارد به همین دلیل باید از خوردن ترشیجات وغیره خودداری کرد.

درمان درد قائدگی با ورزش

انجام نرمش های سبک و حرکات کششی موجب جریان خون بیشتر در ماهیچه ها شده و انقباض رحمی را کنترل میکند. این حرکات کششی به گونه باید باشند که خستگی بیش از حد ایجاد نکند و تمرکز اصلی آن بر روی ماهیچه های اطراف شکم باشد. به این صورت که پاها به سمت بالا و دست در سمت مقابل آن کشیده شود. ماساژ دادن نیز با انواع روغن ها مثل روغن زیتون نیز میتواند در درمان درد پریود موثر باشد فعالیتتان را افزایش دهید. در اثر ورزش کردن و هرگونه فعالیت اندروفین ها در بدن آزاد میشوند که در تقویت خلق و خوی و کاهش درد تاثیر گذار هستند.

اعمال گرما یا حرارت برای کاهش درد قاعدگی

کمپرس گرم میتواند به کاهش گرفتگی قاعدگی کمک کند. یکی از قدیمی ترین درمان های خانگی استفاده از گرما است که ماهیچه ها را آرام میکند و جریان فشار خون در بافت ها را افزایش میدهد.مبتوانید از کمپرس آب گرم زیر شکم تان استفاده کنید و یا یک دوش آب گرم بگیرید.شما میتوانید با دیدن یک فیزیوتراپ و دستکاری کردن ستون فقراتتان به درمان درد قاعدگی کمک کنید،بویژه در ناحیه پایین کمر و رحم.

کاهش درد قاعدگی با ماساژ با روغن ها

با استفاده از روغن های معطر مخصوص و ماساژ میتوانید به درمان درد گرفتگی قاعدگی کمک کنید.با استفاده از روغن های مانند اسطوخودوس ، مریم گلی ، میتوانید طول مدت درد دوران قاعدگی را کوتاه کنید.  برای درمان درد قاعدگی راه و روش های خانگی و طبیعی برای کاهش درد قاعدگی خورد و خوراک تان را تغییر دهید در این شرایط خوردنتان را متفاوت کنید، سعی کنید مصرف چربی را کاهش و مصرف سبزیجات را افزایش دهید.یک رژیم غذایی کم چرب،التهاب را در کل بدن شما کاهش میدهد.علاوه بر این به طور کلی باعث سلامت شما میشود.

درمان خانگی درد قاعدگی

مواد تشکیل دهنده در چای بابونه به آرام شدن رحم و درمان درد پریود کمک می کنند. برخی از گزینه های رژیم غذایی، از جمله گیاهان و مکمل های ویتامینی، ممکن است کمک کنند. بعضی از نمونه ها اسطوخودوس، رازیانه (خواص رازیانه دم کرده را بدانید) و پیکنوژنول هستند. این داروهای گیاهی کمی خطرناک هستند.

برای درمان درد قاعدگی  چای بیشتری بخورید تا درد قاعدگی تان کاهش یابد: چای برای کمک به درد قاعدگی بسیار موثر است.میتوانید هرگونه طعم چای را انتخاب کنید.چای با روغن نعنا میتواند بسیار تاثیر گذار باشد و چای بابونه هم سطح گیلیسین ادرار را افزایش میدهد و به گرفتگی عضلانی کمک میکند و به عنوان یک آرام بخش عمل میکند

کاهش درد قاعدگی با تخم کتان

زمانی که درد دارید روزانه یک قاشق غذا خوری تخم کتان استفاده کنید. همچنین میتوانید آن را روی سالاد ، غلات ، ماست و یا اسموتی های خود بپاشید و مصرف کنید. درمان درد قاعدگی با روش هایی طبیعی و بدون دارو درد در ناحیه شکم،ران و کمر در هنگام قاعدگی معمول است.

در واقع حدودی نیمی از زنان یک یا سه روز در ماه از چنین دردها رنج میبرند. گرفتگی قاعدگی ،گرفتگی یا درد زیر شکم است.کاهش درد قاعدگی پوشش های عضلات رحم را از بین میبرد و این زمانی است که برخی از زنان درد بیشتری را تحمل میکنند و برای یرخی دیگر به اندازه ای شدید نیست که آنها را از انجام فعالیت های روزانه دور نگه دارند احتمالا شما هم جزء کسانی هستید که میخواهید این درد را از بین ببرید اما از طرفی هم نمیخواهید که قرص مصرف کنید.

فراموش نکنید
توجه داشته باشید که در صورت شدید بودن این گرفتگی و یا بهبود نیافتن علائم آن حتما با پزشک مشورت کنید پزشک میتواند هرگونه شرایط سلامتی که ممکن است باعث ناراحتی شدید شما شود، مانند فیبروئید ها یک بیماری انتقال یافته جنسی، اندومتریوزیزم، التهابات لگنی یا اختلالات جدی قاعدگی را درمان کند

مواد معدنی موثر در درمان درد قاعدگی

شما میتوانید با خوردن چربی های اشباع نشده و غیر اشباع سالم مانند روغن زیتون شروع کنید.

منیزیم بیشتری دریافت کنید، زیرا باعث کاهش درد ناشی از گرفتگی قاعدگی میشود.منیزیم علاوه بر سایر عملکرد ها، به تنظیم عملکرد عضلات نیز کمک میکند. منیزیم در مواد غذایی مانند بادام خشک و اسفناج پخته شده فراوان است.برای جلوگیری از کم آب شدن بدن آب زیادی بنوشید و از هرگونه نوشیدی دیگر اجتناب کنید.شکر کمتری مصرف کنید و هنگامی که نیاز به آن دارید از توت فرنگی یا تمشک استفاده کنید.

هشدار
قبل از دریافت این مواد غذایی بویژه اگر در معرض خونریزی شدید هستید با پزشک خود مشورت کنید.

از طب سوزنی برای کاهش درد قاعدگی استفاده کنید. طب سوزنی کمک میکند تا سیستم عصبی تان آرام شود، و جریان خون را در اندام های داخلی افزایش میدهد و قوی تر میکند و اثر ضد التهابی نیز خواهد داشت.

ویتامینهای موثر در درمان درد قائدگی

مقداری از مکمل های روغن ماهی، ویتامین B1 یا هر دوی آنها را به رژیم غذایتان بیافزایید که درد ناشی از گرفتگی قاعدگی را به شدت کاهش میدهد. اگر شما آب زیادی مینوشید، میتوانید از درد قاعدگی و نفخ شکم جلوگیری کنید.هدف مصرف آب گرم می باشد.که برای بهتر شدن گرفتگی مفید است زیرا جریان خون در بدن را افزایش میدهد و گرفتگی های عضلانی را آرام میکند. شما همچنین می توانید مواد غذایی را که حاوی آب زیادی هستند در رژیم غذایی روتینتان بیافزایید مانند:کرفس، کاهو ، خیار و هندوانه.

مصرف زنجبیل برای درمان درد قائدگی

یک تکه زنجبیل کوچک را درون یک فنجان آب بریزید و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید.سپس مقدار کمی عسل و آب لیمو به آن اضافه کنید. این چای را سه بار در روز در طول دوره قاعدگی بنوشید.همچنین میتوانید زنجبیل را در غذا های خود اضافه کنید و یا آن را به تنهایی مصرف کنید.

همچنین بخوانید : خواص زنجبیل

مصرف پودر زنجبیل در ۳ تا ۴ روز اول قاعدگی به کاهش درد کمک می کند.

یک قاشق غذا خوری برگ ریحان را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. پوشش آن را محکم کنید و اجازه دهید تا خنک شود.آن را هر چند ساعت بخورید تا گرفتگی عضلانی را کاهش دهید و یا میتوانید آب مقداری برگ ریحان را بگیرید و ۲ قاشق چای خوری ازآن را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و در طول دوران قاعدگی سه بار در روز بنوشید.

مصرف رازیانه برای درمان درد قاعدگی

یک قاشق چای خوری دانه های رازیانه را به یک فنجان آب جوش بیفزایید، مخلوط را مجددا به مدت ۵ دقیقه حرارت دهید.اجازه دهید تا کمی خنک شود و سپس یک قاشق چای خوری عسل بیافزایید و به خوب هم بزنید.

این چای گیاهی را دو بار در روز ، سه روز قبل از تاریخ شروع قاعدگی خود مصرف کنید و آن را تا زمان از بین رفتن درد ادامه دهید.اگر این چای داغ مصرف شود، تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.

یک قاشق چای خوری دانه های رازیانه را به یک فنجان آب جوش بیفزایید، مخلوط را مجددا به مدت ۵ دقیقه حرارت دهید.اجازه دهید تا کمی خنک شود و سپس یک قاشق چای خوری عسل بیافزایید و به خوب هم بزنید. این جوشانده میتواند در درمان درد قاعدگی موثر باشد.

مصرف سبزی جعفری برای درمان درد قائدگی

یک چهارم فنجان جعفری تازه را درون یک لیوان بریزید و سپس آب جوش را به آن بیفزایید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید و فورا بنوشید. از این درمان دوبار در روز در طول دوران قاعدگی استفاده کنید.

درمان درد قائدگی با داروهای شیمیایی

بعضی از خانم‌ها به دلیل کاهش منیزیم خون، دچار دردهای پیش از دوره ماهانه (پریود )می‌گردند.

لذا توصیه می‌شود، یک هفته قبل از پریود، شروع به مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم منیزیم به علاوه ۵۰ میلی‌گرم ویتامین B6 کنید که در کاهش درد و گرفتگی‌های زیر شکم بسیار مفید است. سایر انواع روش‌های جلوگیری از بارداری مانند برخی از انواع IUD هورمونی، حلقه‌های واژینال، چسب‌های ضدبارداری و آمپول‌های ضدبارداری همگی می‌توانند به کاهش درد قاعدگی کمک کنند.

بدانید
انواع مسکن های رایج مانند کپسول ژلوفن و مفنامیک اسید نیز به تسکین درد قائدگی کمک میکنند.

دوران بعد از آغاز قاعدگی برای دختران و زنان دوره ی مهمی است و باید نکات سلامت و بهداشت کافی در این زمینه را بدانند . در این بخش به باور غلط عادت ماهیانه و عقیده های درست در مورد آن خواهیم پرداخت.

برخی رسوم قدیمی و باور های غلط درباره قاعدگی

۱- برخی فکر میکنند که خون عادت ماهانه با خون های دیگر متفاوت است، اصلا چنین نیست و هیچ خون متفاوتی در بدن نداریم

۲- هر کشوری باورهای خاص خود را دارند در برخی کشورها مادران صورت دختر خود را هنگام اولین عادت ماهانه لمس می کنند آنها بر این باورند با این کار از بروز جوش و کورک روی صورت جلوگیری کرده اند

۳- شنا کردن در دوران قاعدگی اشتباه نیست، شنا کردن اگر با استفاده از تامپون باشد هیچ اشکالی ندارد.

۴- در گذشته نیز خرافاتی وجود داشت که دختر با اولین پریود خود باید از مادرش حتما سیلی بخورد! با این منطق که صورت او همیشه زیبا و گلگون خواهد ماند.

۵- در برخی مناطق کشورمان نیز این رسم وجود داشت که دست دختری که برای اولین بار پریود شده است را در گونی آرد فرو میکردند. اعتقاد بر این بود که با این کار بخت دخترک به سفیدی آرد می شود.

حقایق جالب درباره عادت ماهانه

  1. در دوران قائدگی زنان با هوش ترند.
  2. نوشیدن آب نارگیل استرس ناشی از نشانگان پیش از قاعدگی را کاهش می دهد.
  3. در دوران قائدگی وزن افزایش می یابد.
  4. در دوران عادت ماهانه سینه ها اندکی سفت تر میشوند.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

نیلوفر افشاریان

نیلوفر افشاریان
من نیلوفر افشاریان فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و نویسنده سایت هستم. عاشق ریاضی ام و کمی زبان آلمانی بلدم. آرزوم اینه مهربونی توی دنیا بیشتر بشه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.