هر شخصی بعد از گذراندن تحصیلات خود دوست دارد با شرکت در استخدامی های مختلف جذب نهاد ها و ارگان های دولتی شود. اما چیزی
که در این استخدامی ها اهمیت دارد،قبولی در مصاحبه میباشد چگونه در مصاحبه استخدامی صحبت کنیم موضوعی است که تیم فارسی خوان برای موفقیت افراد در مصاحبه ها ارائه داده است تا بتواند با رعایت کردن این نکات یک مصاحبه موفق داشته باشند. طرز صحبت کردن در مصاحبه استخدامی اهمیت بسیاری دارد.
مصاحبه استخدامی
مصاحبه استخدامی،یک نوع گزینش است که مدیران برای استخدام و جذب نیروی کار انجام میدهند.
مصاحبه استخدامی روش جذب درست و صحیح همان نیرو برای بهتر شدن روال کاری ادارات است. در یک مصاحبه تمام جوانب خوب و بد شخص مصاحبه شونده و استعداد ها و توانایی ها از لحاظ کاری و رفتاری مورد ارزیابی و سنجش قرار میگیرد تا به بهترین شکل ممکن بهترین نیرو استخدام شود، هر اداره و شرکتی باید و نبایدهایی در زمینه و حرفه شغلی خود دارد که در انجام مصاحبه آن را لحاظ میکند که مصاحبه اش در چارچوب برطرف کردن نیازهای سازمانش باشد. پس چگونه در مصاحبه استخدامی صحبت کنیم دارای اهمیت خاصی است.
نوع پوشش از عوامل موثر در مصاحبه استخدامی
پوشش هر فرد در هر مکانی باید مناسب و خاص آن مکان باشد، تا بیان درستی از شخصیت فرد داشته باشد. انسان ها در طول روز در مکان ها و مراسمات متفاوتی حضور دارند اما باید بدانند که متناسب با محیط لباس بپوشند و ظاهر خود را آراسته کنند.
یکی از مهم ترین این مکان ها حضور داشتن در یک مصاحبه کاری است زمانی که یک قرار کاری دارید باید سعی کنید:
- از پوشیدن لباسهای اسپرت و راحتی خودداری کنید و لباس های رسمی بپوشید.
- از پوشیدن شال و روسری بپرهیزید و مقنعه بپوشید.
- کفش پاشنه دار و یا تخت بپوشید و صندل و کفش اسپرت را برای مکانهای دیگر استفاده کنید.
- خانم ها آرایش غلیظ نداشته باشید، یک آرایش ملایم در حد برطرف کردن رنگ پریدگی صورت داشته باشید.
- کیف های دستی و کوله و مدل دار را کنار گذاشته و یک کیف ساده انتخاب کنید.
- آقایان تیشرت نپوشند و حتما پیراهن بر تن کنند .
- لباسهایی با رنگ روشن را کنار بگذارید و از رنگ های مشکی،سرمه ای،قهوه ای،خاکستری و … استفاده کنید.
صحبت کردن در مصاحبه استخدامی
طرز صحبت کردن در مصاحبه کاری بسیار مهم است و دارای اهمیت خاصی از جانب مدیران است.
بیان انسان نشان دهنده تصورات فکری و ذاتی فرد است. زمانی که به یک مصاحبه کاری دعوت میشوید باید بدانید که از چه گفتاری استفاده کنید، که نظر مدیران را جلب کنید و یک مصاحبه موفق داشته باشید.
از بیان و استفاده از لحن طنز، خشک و مغرورانه بپرهیزید، سعی کنید از نوع گفتار محاوره ای و اداری استفاده کنید و مرتبط با رشته ای که در آن گزینش میشوید از کلمات و اصطلاحات استفاده کنید تا علاوه بر بیان اطلاعات خود در زمینه کاری یک گفتگوی محترمانه و صمیمانه داشته باشید.
پرسش و پاسخ دو طرفه در مصاحبه استخدامی
طرز صحبت کردن در مصاحبه استخدامی بسیار مهم است. چگونه در مصاحبه استخدامی صحبت کنیم ؟شاید تصور کنید که زمانی که به مصاحبه استخدامی میروید، باید فقط از شما سوال پرسیده شود و شما گزینش شوید. اما این یک تصور اشتباه است چرا که شما نیز این حق را دارید که شرایط کاری را از آن اداره و شرکت بپرسید و یک ارزیابی از آن داشته باشید.
سکوت کردن یک ضعف در انجام مصاحبه محسوب میشود، زیرا بیانگر پایین بودن سطح توقعات شخص،بی استعداد بودن،نداشتن قدرت برقراری ارتباط و …میشود و این یک امتیاز منفی در مصاحبه میباشد. از مهم ترین این سوالات عبارتند از:
- پرسیدن شرایط کاری
- سرویس ایاب و ذهاب
- صرف غذا
- حقوق و مزایا
- ساعات مرخصی
- مکان کاری
- ساعت کاری
- ایام تعطیل کاری
- اضافه کارها و شرایط افزایش حقوق
- راه های رسیدن به درجات بالای در آن شرکت و …
بیان کردن نقاط ضعف و قوت در مصاحبه استخدامی
مسلما هر فردی نقاط ضعف و نقاط قوت مختص به خود را دارد. اما همه ی ما این را می دانیم که می توانیم نقاط ضعف خود را برطرف کنیم و نقاط قوت خود را افزایش دهیم، پس زمانی که در انجام مصاحبه از شما میپرسند که چه نقاط ضعفی دارید شما باید اندکی زیرک باشید و با یک بینش مبتدرانه و قوی نقاط قوت خود را بیان کنید.
اعتماد به نفس
اعتماد به نفس
این کار باعث ایجاد یک فرصت است، که اگر زمانی در آن مصاحبه موفق شدید برای شروع به کار کردن در آن اداره و یا شرکت نقاط ضعف خود را برطرف کنید و آنها را بهبود ببخشید. در واقع این کار باعث خریدن زمان میشود تا شما به بهترین شکل ممکن ظاهر شوید.
صحبت کردن در استخدامی چگونه است ؟بیان نقاط ضعف و قوت پاسخی صحیح به این سوال می باشد.
توضیحات اضافه در مصاحبه استخدامی
گاهی اوقات فرد با خود فکر میکند که اگر سوالی از او میشود توضیحات بیشتری را ارائه دهد پاسخ محکم تری داده است. اما این یک باور اشتباه در زمینه مصاحبه کاری است چرا که مدیران برای هر شخصی زمان مشخصی را برای وقت مصاحبه گذاشته اند.
وقت یک عامل مهم برای آنان میباشد، پس زمانی که از شما سوالی پرسیده میشود کوتاه و جامع به آن پاسخ دهید که هم بیان کاملی از منظور شما باشد و هم پاسخی درست فرد مصاحبه کننده دریافت کند.
کنترل زمان یک امتیاز مثبت در انجام یک مصاحبه کاری موفق می باشد.
صداقت گفتاری در انجام مصاحبه استخدامی
طرز صحبت کردن در مصاحبه استخدامی اهمیت دارد و عامل بسیار مهم در این که چگونه در مصاحبه استخدامی صحبت کنیم صداقت گفتار میباشد.سوالاتی که در مورد:
- خانواده
- مکان زندگی
- سوابق تحصیلی
- سوابق کاری
- سوابق بیمه ای
- میزان حقوق در شغل سابق
- وضعیت تاهل
- مشاغل قبلی
- مهارت ها و توانایی هاو ….
پرسیده میشوند باید به صحیح ترین شکل پاسخ داده شوند تا در زمان تصمیم گیری تمامی شرایط شخص لحاظ شوند و پذیرش صورت گیرد.
اگر دارای سوابق کاری هستید و این سوال از شما پرسیده میشود، که چرا شغل قبلی خود را ترک کرده اید بهتر است که نگویید که اخراج شده اید زیرا باعث ایجاد یک حس بی اعتمادی میشود. بهتر است بگویید که شرایط کاری نامناسب بوده و یا حقوق مکفی نداشته است و پاسخ هایی از این قبیل،توجه کنید که این گونه گفتار دروغین نمی باشد بلکه طرز فکر را در مورد مصاحبه تغییر میدهد.
شرایط داشتن یک مصاحبه استخدامی موفق
صحبت کردن در استخدامی چگونه است؟پاسخ دادن به این سوال را باید شرایطش را به وجود آورد و شرایط ایجاد شده را بدرستی انجام داد. برقراری ارتباط با سایر کارکنان و حتی ارباب رجوع ها دارای اهمیت خاصی است که در محیط مصاحبه میباشد.
همچنین بموقع حضور یافتن در محیط و اهمیت زمان که قبلا مورد تعریف قرار گرفته است.در زمان مصاحبه سعی کنید شما شروع کننده مصاحبه باشید و موضوع را شما آغاز کنید، یک موضوع و خصوصیت مشترک پیدا کنید و راجع به آن اظهار نظر کنید. این یک جلب توجه می باشد و همچنین تمامی مدارکی را که مورد نیاز میباشد، به همراه خود داشته باشید تا منظم و مرتب و باهوشی خود را به آنان نشان دهید.
هر شخصی علاقه دارد که تحصیلاتش به نتیجه برسد و این نتیجه را در اشتغال خود میداند و هر اشتغالی یک مرحله به نام مصاحبه دارد، که برای همگی این سوال مطرح است که چگونه در مصاحبه استخدامی صحبت کنیم ؟ وجود دارد. تیم فارسی خوان مطالبی را در این خصوص ارائه داده است که امیدواریم باعث جلب نظرات شما شود و یک مصاحبه موفق و شغل عالی و پر از پول و آرامش نصیب شما شود.
دیدگاهتان را بنویسید