موفقیت در کنکور

حالت شب

برای موفقیت در کنکور و هر کاری عواملی چون هوش ، استعداد ، تلاش ، پشتکار و … لازم است اما مواردی مجود دارد که به آن مهارت های موفقیت گفته می شود که با که با مطالعه تجربه و عملکرد دیگران میتوان به اسرار آن پی برد.پشت کنکوری‌ها کتاب‌ها را به‌صورت تحلیلی بخوانند و هیچ‌وقت به عنوان یک هدف مستقل به کنکور نگاه نکنند چراکه تمام زندگی که در کنکور خلاصه نشده است و اهداف بلند مدت داشته باشند و برای سواد ارزش قائل شوند.با فارسی خوان با ما همراه باشید.

اسرار موفقیت در کنکور

دستیابی به یک مقصود شناخت دقیق و کامل‌ِ آن است. زیرا پس از آنکه انسان کمبود و خلأ چیزی را در خود احساس ‌کند برای رفع آن تلاش می‌کند. اما تنها این کافی نیست بلکه او نیازمند دورنمایی است که تا انتها او را در یک مسیر به حرکت وادارد و از انحراف او به اطراف جلوگیری کند و آن چیزی جز تعیین «هدف» و شناخت کامل و دقیق آن نیست. در تعیین اسرار موفقیت در کنکور نکات زیر باید مورد توجه واقع شود.

تعیین هدف 

 هدف باید متعالی و ارزشمند باشد. بدون شک اهدافی بی ارزش و پوچ مانند «فرار از سربازی» و «چشم هم‌چشمی» نمی‌تواند دورنمای مناسبی برای حرکت باشد. هدف باید واضح و مشخص باشد و داوطلب کاملاً به آن آگاهی و اعتقاد داشته باشد.هدف باید ثابت باشد. معمولاً تعیین  هدف آثار سوء و جبران ناپذیری را بر جای می‌گذارد.  هدف باید واحد باشد. در نظر داشتن چند هدف آن هم اهدافی که همسو نیستند (مثلاً انتخاب رشته‌هایی که در یک زیر گروه نیستند) موجب تحمیل تکالیفی بیش از حد توان بر داوطلب می‌شود.

برنامه ریزی و مشاوره صحیح و اصولی

برنامه ریزی و مشاوره صحیح و اصولی 

پس از تعیین هدف و شروع به حرکت، نخستین نیازی که احساس می‌شود یک برنامه ریزی و مشاوره صحیح و اصولی می‌باشد. تجزیه زمان باقی مانده به واحدهای کوتاه مدت بدین معنا که مثلاً اگر تا روز آزمون صد روز باقی است این صد روز به دوره‌هایی کوتاه مدت همچون دوره‌های هفت یا ده روزه تقسیم شوند.برنامه ریزی باید مبتنی بر تجربه باشد.بدون تردید برای رسیدن به یک هدف، بهترین و مطمئن‌ترین راه‌، حرکت در مسیری است که از «آزمون و خطا» سر سلامت به درآورده باشد و امتحان خود را پس داده باشد.

مطالعه صحیح و اصولی

روش مطالعه صحیح و اصولی روشی است که با صرف کمترین زمان و انرژی از سویی باعث تسلط کامل دانش‌آموز بر مطالب کتب درسی شود و از سوی دیگر ثبات معلومات را در ذهن او تضمین نماید. در شماره‌های آینده به این مقوله بیشتر پرداخته می‌شود.یکی از کلید واژه‌های اساسی در موفقیت تحصیلی و بخصوص موفقیت در کنکور آشنایی داوطلب با تکنیک و اصول مطالعه است.

بهداشت روان 

تأثیر بهداشت روان را بر فرآیند یادگیری، پیشرفت تحصیلی و حفظ و تقویت انگیزه داوطلب نمی‌توان انکار کرد. درواقع بهداشت و آرامش روان بستری مناسب جهت نیل به هدف را فراهم می‌آورد. علت شکست بسیاری از داوطلبان مستعد و کوشا در کنکور عدم تأمین آرامش و سلامت روان است. آفت‌های بهداشت روان از این قرار است.

 افسردگی

افسردگی نوعی غم و اندوه و کاهش غیرطبیعی سطح شادمانی در انسان است. افسردگی موجب می‌شود داوطلب انرژی لازم را برای دنبال کردن برنامه تحصیلی خود، نداشته باشد و در میانه راه سرد و متوقف شود رابطه میان افسردگی و هجوم افکار منفی و مشغولیت بیش از حد فکر به این افکار و متعاقباً از دست دادن قدرت تمرکز و افت کیفیت یادگیری، کاملاً اثبات شده است.

استرس

استرس‌های روانی اگر بی‌قاعده و بیش از حد معمول باشند آرامش فرد را به مخاطره انداخته و او را از پیشرفت تحصیلی باز می‌دارند. ترس از ناکامی که داوطلبان از آن به عنوان استرس«اضطراب» و «دلشوره» یاد می‌کنند آفتی است که موفقیت هر داوطلب کنکور را تهدید می‌نماید. این ترس غیر موجه از آینده تمام وجود داوطلب را تسخیر می‌کند و بستر مناسب برای رشد و ثبات هرگونه دانش مفید را از بین می‌برد.

نکاتی برای موفقیت در کنکور

برای موفقیت در کنکور از مهارت‌های نوشتاری خود نهایت استفاده را ببرید. نتیجه‌ی تحقیقات نشان داده‌اند هنگامی که مطلبی را می‌نویسیم خیلی ایمن‌تر در ذهن ما ذخیره می‌شود تا اینکه آن را تایپ کنیم. مهم‌ترین بخش‌های مطالب درسی خود را در یک برگه‌ی کاغذ دیگر مجددا بنویسید.و با نکاتی برای موفقیت در کنکور به شرخ زیر آشنا شوید.

قبل از خواب مطالعه کنید

قصه‌های شبانه مخصوص کودکان است. به جای خواندن کتاب‌های داستان، برای چند دقیقه پیش از به خواب رفتن به مطالعه‌ی درسی بپردازید. در طول خواب، مغز خاطرات جدید را تقویت می‌کند در نتیجه با این کار ما هرچیزی را که دقیقا پیش از خواب مرور کرده‌ایم به خاطر خواهیم آورد. اما سعی نکنید که کل کار خود را به رختخواب‌تان منتقل کنید، چرا که این کار داشتن یک خواب خوب شبانه را دشوارتر می‌کند.قصه‌های شبانه مخصوص کودکان است. به جای خواندن کتاب‌های داستان، برای چند دقیقه قبل از خواب مطالعه‌ کنید.

با فاصله زمانی درس بخوانید

با فاصله زمانی درس بخوانید

روش یادگیری تازه‌ای به نام تکرار با فاصله وجود دارد که در این روش اطلاعات به قسمت‌های کوچک تقسیم می‌شود و با فاصله زمانی درس بخوانید.بنابراین سعی نکنید که برای موفقیت در کنکور کل جدول تناوبی را به یک باره حفظ شوید؛ به جای این کار هر روز چند ردیف را یاد بگیرید و روز بعد، پیش از خواندن ردیف جدید، ردیف‌های قبلی را مرور کنید.

خودآزمایی

یکی از بهترین روش‌های آمادگی برای موفقیت در کنکور است. از اینکه به سختی به یاد می‌آورید که پنجمین پادشاه سلسله‌ی قاجار چه کسی بوده است نگران نشوید؛ هرچه در شرایط تمرینی چیزی را سخت‌تر به یاد بیاوید، در آینده و در شرایط واقعی راحت‌تر آن را به خاطر خواهید آورد.

موفقیت دوره کاردانی

کاردانی ناپیوسته شامل دانش آموختگان که پس از گذراندن دوره پیش دانشگاهی وارد دوره کاردانی شده باشند.کاردانی یا فوق دیپلم، به دوره‌ای از آموزش‌عالی گفته می‌شود که پیش‌نیاز آن، دیپلم متوسطه یا مدرک پیش‌دانشگاهی است. به کسی که این دوره را با موفقیت به پایان برساند، مدرک کاردانی اعطا می‌شود. تعداد واحدهای درسی دوره کاردانی بر حسب رشته، حداقل ۷۲ و حداکثر ۹۵ واحد و طول دوره معمولاً دو سال است.

پذیرش دارندگان دیپلم های سه ساله نظری ، نظام قدیم و پیش دانشگاهی با گذراندن ۱۲ واحد دروس جبرانی در این مقطع در رشته مورد تقاضا بلامانع است.

موفقیت کنکور کاردانی

کاردانی پیوسته شامل دانش آموختگانی است که بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی وارد دوره کاردانی شده باشند .کاردانی ناپیوسته شامل دانش آموختگان که پس از گذراندن دوره پیش دانشگاهی وارد دوره کاردانی شده باشند.

موفقیت دوره کارشناسی پیوسته

این مقطع مربوط به دارندگان مدرک پیش دانشگاهی می باشد. دارندگان مدرک پیش دانشگاهی می توانند در هر رشته مورد تقاضا در این مقطع ثبت نام نمایند.موفقیت دوره کارشناسی پیوسته مربوط به دارندگان مدرک فوق دیپلم (کاردانی) می باشد و دارندگان مدرک کاردانی می توانند در هر رشته مورد تقاضا در این مقطع ثبت نام نمایند.در صورتی که دانشجو از یک درس پیشنیاز نمره قبولی نیاورد یا پس از شرکت در کلاسها در امتحان شرکت ننماید مجاز است درس پیشنیاز را به همراه درس وابسته به صورت همزمان اخذ نماید.

موفقیت در دوره کارشناسی

در صورتی که دانشجو قبل ازورود به تحصیلات دانشگاه دروسی را دردانشگاه آزاد اسلامی و یا مؤسسه آموزش عالی دیگری که مورد تأییدوزارت فرهنگ و آموزش عالی باشد گذرانده باشد،می تواند دروسی را که از نظر سر فصل و محتوی حداقل ۸۰% تشابه به سر فصل داشته باشد و تعداد واحد درسی مشابه ای را داشته باشد را معادلسازی نماید . لازم به ذکر است نمره درس مورد نظر برای مقطع کاردانی نباید از ۱۲کمتر باشد.

موفقیت دوره کارشناسی ارشد

موفقیت دوره کارشناسی ارشد

موفقیت دوره کارشناسی ارشد پیوسته دوره ایی دوساله بعد از کارشناسی است و پذیرش دانشجو برای این دوره از طریق آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی انجام می‌شود. پذیرفته‌شدگان برحسب رشته با گذراندن ۲۸ تا ۳۲ واحد درسی که ۴ تا ۱۰ واحد آن به پایان‌نامه اختصاص دارد، به اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد ناپیوسته نائل می‌شوند. مدت تحصیل این دوره که دورهٔ تکمیلی غالب رشته‌های آموزش‌عالی محسوب می‌شود، به‌طور معمول دو سال و سقف مدت تحصیل این دوره ۳ سال تعیین شده‌است.

کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس، مقطع تحصیلی پس از کارشناسی در دانشگاه‌های ایران است. به دوره کارشناسی ارشد و دکترا به صورت کلی تحصیلات تکمیلی می‌گویند. کارشناسی ارشد معادل درجه مسترز (به انگلیسی: Masters) در دانشگاه‌های غربی است.

موفقیت در دوره دکتری

موفقیت در دوره دکتری با انتخاب هوشمندانه یک هدف امکان پذیر است و این خود بسیار کار ساده ای است. در مورد چیزی که می‌خواهید شفاف باشید. منابعی را در نظر بگیرید که بیشترین اثر را در موفقیت در آزمون دکتری دارد. این هدف کلی، اقدامات و اهداف کوچک بسیاری را دربرمی‌گیرد، اما همان چیزی است که می‌خواهید به آن برسید.تمرکز بر منابع آزمون دکتری کمک می‌کند تا هوشمندانه تر به هدف خود برسید.

موفقیت در کنکور دکتری

تجربه ثابت کرده وقتی بر یک منبع خاص متمرکز می‌شوید، می‌توانید در کنار آن چند هدف کوچک‌تر را هم در طول زمان دنبال کنید که خود یعنی پیش بردن آزمون کتبی و مصاحبه برای موفقیت در آزمون دکتری.

برای اینکه بتوانید در کنکور موفق شوید، سعی کنید انگیزه و نگرش مثبت برای خودتان تعریف کنید.فقط به درس خواندن اکتفا نکنید و پشتکار را تمرین کنید.

جمع بندی

اگر نگاه شما به درس همراه با انگیزه و علاقۀ شما به آینده‌تان باشد،برای رسیدن به موفقیت در کنکور ابتدا باید هدف خود از درس خواندن را مشخص کنید.باید برای رسیدن به هدف‌تان به طور جدّی برنامه‌ریزی کنید و موانع رسیدن به آن هدف را شناسایی کنید.نباید بگذارید مانعی برای رسیدن به هدف‌تان وجود داشته باشد و تردید نکنید که هر مانعی را می‌توان برداشت، اگر به هدف‌تان باور داشته باشید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام