۴ روش از بین بردن جای جوش

حالت شب

چه چیزی مثل یک جوش روی صورت آن هم قبل از مهمانی میتواند آزاردهنده باشد؟ ۴روش از بین بردن جای جوش را امروز قصد داریم برایتان معرفی کنیم. اگر نسبت به پوست خود حساس هستید پس این مطلب را از دست ندهید. اما اگر رسیدگی به پوستتان به دلیل مشغله زیاد در اولویت های چندم قرار دارد نیز خواندن این مطلب خالی از لطف نیست چرا که حتما مجددا به آن مراجعه خواهید کرد. تیم فارسی خوان امروز قصد دارد شما را با ۴ روش از بین برن جای جوش آشنا کند

تعریف جوش و جای جوش

درمان جوش صورت و رفع جای جوش یکی از مهم‌ترین دغدغه کسانی است که به زیبایی خود اهمیت می‌دهند و درگیر این مشکل هستند. بدیهی است که هیچ‌کس دوست ندارد بر روی صورتش جای جوش داشته باشد! خود جوش نسبتا به‌راحتی از بین می‌رود، اما از بین بردن جای جوش گاهی بسیار سخت است. جای جوش معمولی، در مدت یک تا دو ماه از بین خواهد رفت.

جوش1

ممکن است گاهی بر اثر عوامل خاصی، جای جوش خطرناک‌تر شود. راه‌های زیادی برای درمان جوش صورت از طریق مواد طبیعی ضد‌التهاب و حتی ضدباکتری‌ها وجود دارد. این ترکیبات طبیعی کمک زیادی به از بین بردن جوش می‌کنند. اما گاهی جای جوش‌ها خیلی لج‌باز می‌شوند و به این راحتی‌ها از بین نمی‌روند. بااین‌حال نگران نشوید! چراکه از بین بردن جوش و رفع جای جای جوش غیر ممکن نیست.

اگر آلودگی شدید باشد ممکن است برای از بین بردن آن تلاش زیادی صورت گیرد، اما با تلاش مداوم می‌توانید از شر جای جوش‌ها خلاص شوید. برای این کار باید به سراغ مواد طبیعی بروید چون این مواد اثرات جانبی بر جای نمی‌گذارند. مواد طبیعی در ابتدا شروع به روشن کردن محل جوش می‌کنند و به تدریج جای جوش را به‌صورت دائمی از بین می‌برند.

تعریف جای جوش

جای جوش اثری است که بعد از آسیب پوستی یا آکنه بر روی پوست باقی می‌ماند. وقتی فولیکول‌ مو یا منافذ پوست با چربی‌های اضافی، سلول‌های مرده یا حتی عوامل خارجی مانند باکتری‌ها پُر می‌شوند، جوش‌ ایجاد می‌شود. سپس این منافذ متورم می‌شوند تا در مناطق جداکننده‌ی فولیکول‌ شکاف ایجاد کنند. اگر این شکاف نزدیک سطح پوست ایجاد شود، جوش کوچک خواهد بود و زود بهبود می‌یابد.

جوش، یک‌دستی بافت پوست را بر هم می‌زند و حالتی مانند زخم روی پوست ایجاد می‌کند. اگر این زخم به‌درستی درمان نشود ممکن است باکتری‌های موجود در آن به‌طور کامل از بین نروند و دوباره جوش بزنید.

جوش2

راهکارهای خانگی برای درمان جای جوش

خواص روشن‌کننده‌ی آب‌لیمو برای پوست شناخته شده است. آب‌لیمو حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که یکی از رایج‌ترین مواد تشکیل‌دهنده‌ی کرم‌های برطرف‌کننده‌ی جای جوش به‌حساب می‌آید. این ماده همچنین پوست را ترمیم و جوان‌سازی می‌کند.

آب‌لیموی تازه را با فشردن لیمو ترش بگیرید. اگر پوست‌تان حساس است با کمی آب آن را رقیق کنید. با یک تکه پنبه، آب‌لیمو را روی جای جوش‌ها بمالید. کمی فرصت بدهید تا خشک شود. با آب خنک پوست صورت‌تان را بشویید. هر دو روز یک‌بار این کار را تکرار کنید تا در مدتی کوتاه از تیرگی‌های جای جوش خلاص شوید. بعد از هر بار استفاده از این روش، حتما پوست‌تان را با میزان کافی مرطوب‌کننده رطوبت‌دهی کنید. آب‌لیمو با وجود قدرت زیادی که در از بین بردن تیرگی‌های پوست و جای جوش دارد می‌تواند پوست را به‌شدت خشک کند.

جوش شیرین خاصیت لایه‌برداری دارد. بنابراین می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی برای از بین بردن جای جوش به‌کار رود. این ماده با ساییدن بافت نقاط تیره و جای جوش، باعث می‌شود این نقاط به تدریج از بین بروند. اگر مرتب از آن استفاده کنید می‌توانید به‌سرعت جای جوش‌هایتان را از بین ببرید.

برای این کار ابتدا باید خمیری از بی‌کربنات سدیم تهیه کنید. جوش‌ شیرین را در ظرفی بریزید، کمی آب اضافه کنید و هم بزنید تا خمیری یک‌دست آماده شود. خمیر را روی جای جوش قرار بدهید. بگذارید خمیر در طول شب روی جوش بماند و صبح آن را بشویید.

جوش شیرین همچنین باعث درخشندگی پوست می‌شود. اگر می‌خواهید پوستی جوان و درخشان داشته باشید، می‌توانید در دستور‌العمل بالا، گلاب را جایگزین آب معمولی کنید. با استفاده‌ی مداوم، طی چند روز تا یک هفته از شر جای جوش‌ها خلاص می‌شوید.

آب سیب‌زمینی یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای از بین بردن نقاط تیره و لکه‌های پوستی است. اگر جای جوش‌ها روی صورت‌تان باقی مانده است یکی از بهترین گزینه‌ها برای از بین بردن سریع و دائم این لکه‌ها، آب سیب‌زمینی است.

یک سیب‌زمینی آب‌دار و تازه را به ورقه‌های نازک برش بزنید. آن‌ها را مستقیما روی نقاطی که دارای لکه‌های تیره هستند قرار بدهید. بگذارید برش‌های سیب‌زمینی چند دقیقه روی صورت‌تان بماند. صورت‌تان را با آب ولرم بشویید.

می‌توانید تأثیر این روش را با رنده‌کردن سیب‌زمینی و تهیه‌ی ماسک سیب‌زمینی و عسل تقویت کنید. این کار جای جوش‌ها را طی چند هفته کاملا برطرف می‌کند.

روشهای درمانی در مدت زمان کم

. لیزر

برای این کار از اشعه‌ی متمرکز نور لیزر استفاده می‌شود تا نقاط تیره‌ی به‌جا مانده از جای جوش یا آکنه را از بین ببرد. این عمل در کلینیک انجام می‌شود و جای جوش را بلافاصله از بین می‌برد. عمل لیزر برای درمان جای جوش، ۱۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.
با توجه به عمق لکه‌های تیره‌ی به‌جا مانده بر پوست، طی یک تا سه جلسه درمان، جای جوش‌ها کاملا برطرف می‌شوند. در هر صورت، نتیجه‌ی لیزر را بلافاصله می‌توانید ببینید و با مقایسه‌ی عکس‌های قبل و بعد از لیزر می‌توانید به این تغییرات پی ببرید.

۲. میکرودرم (لایه‌برداری پوست)

جوش3

اگر جای جوش‌ها زیاد عمیق نباشند می‌توان با روش میکرودرم، بلافاصله آنها را از بین برد. این عمل از طریق تراشیدن لایه‌های پوست، لایه‌هایی که دارای لکه‌های تیره‌ی جای جوش هستند را از بین می‌برد. (این لکه‌ها حاصل از لخته‌ی خونی است که از فشار دادن جوش به‌وجود آمده‌اند) این روش غیر تهاجمی درمان جای جوش، از روش درمان با لیزر کم‌هزینه‌تر است.

تاثیر داروهای شیمیایی بر درمان جای جوش

صورت، پیشانی، دست‌ها و چانه مستعد جوش و آکنه هستند و در صورتی که این جوش‌ها به‌درستی درمان نشوند ممکن است حتی در پشت کمر و قفسه‌ی سینه نیز لکه‌های تیره‌ای روی پوست بر جای بگذارند. بعضی از صابون‌ها که برای روشن کردن پوست به‌کار می‌روند می‌توانند به از بین بردن این لکه‌های تیره کمک کنند.
کِرِم‌هایی که برای از بین بردن جای جوش به‌کار می‌روند

کرم‌های موضعی برای از بین بردن جای جوش ممکن است کمی گران باشند اما نسبت به درمان‌های طبیعی سریع‌تر عمل می‌کنند. برای انتخاب بهترین کرم برای از بین بردن جای جوش به دنبال ترکیبات زیر در آن باشید:

کوجیک اسید؛
ویتامین C یا ویتامین E؛
رتینول یا ویتامین A؛
کرم‌هایی بر پایه‌ی کورتیزون.

جوش4

نکاتی مفید برای از بین بردن جای جوش

آیا جای جوش خودش از بین می‌رود؟ اگر جای جوش بماند معمولا از بین رفتن آن آن‌قدر طول می‌کشد که یادتان می‌رود زمانی در آن نقطه جوش زده بود. در هر صورت از بین بردن جای جوش کار آسانی نیست بنابراین در این جا به چند نکته اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند از همان ابتدا از به‌جا ماندن جای جوش جلوگیری کنید. حتما شما هم شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است، پس برای پیشگیری از ایجاد جای جوش، این نکات را رعایت کنید:

جوش و آکنه را نکَنید. این کار باعث خون‌ریزی آنها می‌شود و در ترمیم آنها اختلال ایجاد می‌کند.
حتی اگر جوش، احساس خارش و سوزش داشت آن را فشار ندهید و دست‌کاری نکنید. این کار باعث تخریب پوست و ایجاد زخم می‌شود.

جوش5
آب و مایعات زیادی بنوشید. مصرف میوه هم باعث می‌شود پوست زودتر ترمیم شود.
هنگامی که جوش‌هایی هر چند کوچک روی پوست‌تان دارید از خراشیدن آنها پرهیز نکنید. این کار می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره‌ای شود که به‌سختی از بین می‌روند.

روان درمانی

از همه این راه ها گذشته نباید تاثیر تنش ها و فشارهای عصبی را روی جوش زدن در نظر نگرفت. در برخی افراد این تنش ها به صورت جوش و لکه بروز میکند و دوره ای هستند. اما محل جوش و نیز نوع جوش های عصبی در افراد متفاوت است.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام