شخصیت کارآفرین چگونه است ؛ کارآفرین در پیشرفت اقتصادی هر سازمان و جامعه ای نقش کلیدی دارد. او موقعیت های نو و جدید را به اقتصاد معرفی می کند. او فقط مالک سرمایه های سازمان نیست، بلکه با به دست گرفتن رهبری کسب و کار با استعدادها و قوای ذهنی خود، از فرصت ها به سرعت بهره برداری می کند.
هر کارآفرین ویژگی های شخصی منحصر به فردی می تواند داشته باشد، اما در مجموع نکات قابل توجهی در شخصیت همه کارآفرینان وجود دارد که می توان آنها را در طبقه بندی های مشخص نشان داد. با فارسی خوان همراه باشید تا در این مقاله ویژگی های شخصیتی کارآفرینان را با هم بررسی کنیم.
کارآفرینی چیست
کارآفرینی به مفهوم عام فرایندی است که طی آن فرصت های تجاری برای تولید کالا و خدمات آینده کشف، ارزیابی و بهره برداری شود. این فرآیند شامل تمام وظایف، فعالیت ها و اعمالی است که در راستای کشف و بهره برداری از فرصت تجاری جدید و تاسیس سازمان جدید انجام می شود.
اهمیت شناخت شخصیت کارآفرینی
به نظر متخصصان بعد از اینکه یک کارآفرین توانست ویژگی و شخصیت کارآفرینی خودش را به طور کامل بشناسد. دومین کار مهمی که قبل از استارت زدن پروژه باید انجام دهد این است که همین شناخت را نسبت به اعضای تیمش پیدا کند.
زیرا احتمالا خود آن ها نیز هنوز خودشان را به خوبی نمی شناسند. پس سعی کنید از طریق تست ها و جلسات متعدد به شخصیت کارآفرینی آن ها نیز پی ببرید. آن وقت است که می توانید به راحتی تصمیم بگیرید که چه کسی در چه بخشی از سیستم شما باید کار کند.
شخصیت کارآفرینی چگونه است
کارآفرینی برای هر شخصی مناسب نیست. شخصی که کارآفرین می شود باید مستقل بوده و روحیه ی جنگجو داشته باشد. این فرد باید برای کاری که انجام می دهد اشتیاق زیادی داشته باشد و هیچ شک و تردیدی به دلش راه ندهد. با همه ی این ها می توان گفت سختی و مشقت تنها بعد کارآفرینی نیست و دستاوردهای زیادی برای فرد از جمله رشد شخصیتی خواهد داشت.
سوالی که پیش می آید این است که یک فرد برای تبدیل شدن به یک کارآفرین چه خصوصیاتی باید داشته باشد. درست است که برخی مهارت ها اکتسابی هستند و در طول مسیر کامل می شوند اما طرز تفکر افراد را نباید در این مسیر نادیده گرفت. در ادامه ی این مقاله به بررسی ویژگی های ذهنی فردی می پردازیم که برای کارآفرینی مناسب است.
سبک فکری یک کارآفرین موفق
آنچه یک انسان را در یک موقعیت خاص در زندگی و کسب و کار قرار میدهد سبک فکری، نوع نگرش و نهایتا شخصیت اوست. شاید بسیار دیده باشید آدمهای بزرگی را که ورشکست شدهاند و موقعیت خود را از دست دادهاند و در زمان کوتاهی مجدد به آن موقعیت و حتی بهتر از آن دست یافتهاند.
این به دلیل شخصیت آنهاست که متعلق به موقعیت خاصی است و چنین شخصیتی محیط را همیشه برای رسیدن به موقعیت خود مهیا میکند. برعکس این موضوع نیز صادق است. کارآفرینی در واقع یک سبک زندگی است که در آن کارآفرین اصل هایی را در سبک فکری و نگرش خود در زندگی به کار میبرد.
دیپلماتیک
آن ها بهخوبی با مردم ارتباط برقرار می کنند، همیشه سعی می کنند برای کارمندان خود الهام بخش باشند و وفاداریشان را نیز به مشتری ها نشان بدهند. آنها استاندارد های بالایی برای کار خود دارند و مسیر موفقیتشان را از قبل طبق یک برنامهریزی درست مشخص می کنند.
معتبر
این شخصیت به دنبال کسب اعتبار از طریق کارش است. این کارآفرینان هستند که یک کسب و کار را ایجاد می کنند و دلیل آن تخصصشان است، افرادی که شخصیت معتبر دارند و به آن اهمیت می دهند با جزئیات فراوانی به کارهای خود می پردازند. چنین افرادی روی به صنایع سرگرم کننده نمی آورند و سعی می کنند کار آنها در جهتی باشد که از یک وجهه اجتماعی قوی برخوردار شود.
علاقه به کار کردن از سنین جوانی
یکی از ویژگی های مشترک تمام کارآفرینان موفق این است که این افراد از سنین کم به کار کردن علاقه دارند. ارسطو لومیس (Aristotle Loumis) طراح عینک های برند Ellison زمانی که تنها ۱۰ سال داشت به فکر راهاندازی کسب و کار افتاد. او با دوستانش توافق کرده بود که در طول هفته سه مرتبه کارهای سخت آن ها را انجام دهد و در هر بار ملاقات آن ها هفت دلار پول دریافت کند.
مهارتی که او در انجام دادن کارها داشت به زودی در میان تمام دوستانش زبانزد شد و تعداد مشتری هایش به اندازهای زیاد شد که توانست هفتهای ۵۰۰ دلار درآمد داشته باشد. او گفته است: (خانوادهی من از نظر مالی درآمد زیادی نداشتند اما همیشه به سخت کوش بودن خود افتخار می کردند).
آینده نگری
کارآفرینان یک احساس و تعریف درست از جستجوی فرصت ها دارند. آنها پیش رو را نگاه می کنند و کمتر نگران آنچه دیروز انجام دادهاند و آنچه فردا باید انجام دهند، هستند. آنها مایل به بازگشت به گذشته و خوشحالی به سبب موفقیت هایشان نیستند. کارآفرینان واقعی بر آینده تمرکز می کنند. بت کروس میگوید: از آنجایی که شما یک شرکت را رشد و توسعه می دهید، اهداف شما متعالی تر خواهد شد و تمایل به توسعه بیش تر پیدا می کنید.
کارآفرینان، جایی که بیش تر مردم فقط مشکلات و غیرممکن ها را می بینند، پتانسیلها را می بینند و سرانجام، افکارشان تبدیل به موفقیت های بزرگ برای آن ها می شود. در حالی که مدیران درباره منابع در دسترس نگران هستند، کارآفرینان، علاقهمند به کشف و سرمایه گذاری در فرصتها هستند.
تشخیص موضوعات پرطرفدار و رو به رشد
کارآفرینان دائما تغییرات محیط اطراف خود را در نظر می گیرند و در تلاش هستند تا نیازهای دیگران را برطرف کنند. آدام ریویتز (Adam Rivietz)، هم بنیان گذار شرکت Paid است. این شرکت در سطح جهانی در امور مرتبط با بازاریابی اینفلوئنسرها فعالیت می کند و با شرکت های بزرگی مانند کوکاکولا، مایکروسافت و ایر بی اند بی همکاری داشته است.
پایگاه دادهی این شرکت از اطلاعات ۱۵ هزار اینفلوئنسر در ۱۰۵ کشور جهان نگهداری می کند و برای همکاری این افراد با شرکت های بزرگ واسطه می شود. ریویتز می گوید در تابستان سال ۲۰۱۱ متوجه شد دخترانی که در شهر محل اقامتش زندگی می کنند، نوعی گل سر از جنس پر به موهای خود می بندند.
او تصمیم گرفت هزاران دلار روی ایده ای که در سر داشت سرمایه گذاری کرده و از مغازه های فروشندهی لوازم ماهیگیری تزئیناتی از جنس پر تهیه کرد تا به صورت آنلاین به سالن های آرایشگاهی بفروشد. او در عرض چند هفته متوجه شد که تصمیم گیری درستی طبق غریزهاش داشته است و تمام محصولات به فروش رفت.
انعطافپذیری در کسب و کار
یکی از دلایلی که افراد می خواهند کسب و کار خودشان را داشته باشند، انعطاف پذیری در ساعات کاریشان است. انعطاف پذیری یکی دیگر از ویژگی های شخصی است که فرد در سبک زندگی کارآفرینانه باید داشته باشد.
در صورت فروش محصول یا ارائه خدمات، باید با توجه به هدف مورد نظرتان و صنعت و مشتری خود، استراتژی طراحی کنید. اگر به اندازه کافی برای تنظیم تاکتیک های خود در موقعیتهای متغیر، انعطاف پذیری نداشته باشید؛ نمی توانید موفق باشید.
توانایی تحمل شکست
در شیوه زندگی کارآفرینی افراد فقط در جستجوی پول نیستند. اما این بدان معنا نیست که پول دغدغه آنها محسوب نمی شود. کارآفرینان به اندازهی کافی از تلاش خود راضی هستند. توجه داشته باشید که آنها به واسطه شکست هایشان ناامید نمی شوند و همواره تلاش می کنند. انعطافپذیری شخصیت یکی از ویژگی های اساسی این افراد است. آنها به همان اندازه قادر به دست یابی به موفقیت هستند که می توانند شکست بخورند.
مدیریتی
این مدل شخصیت ها مدیریتی رفتار می کنند، مدیرانی هدف گرا هستند، آن ها تمایل دارند به شدت روی نتایج متمرکز شوند تا به خواسته مورد نظرشان دست یابند و تصمیم گیری های آنها کاملا سیستماتیک است.
میل به موفقیت
میل به موفقیت از مهمترین مشخصات یک فرد کارآفرین است. کارآفرینان میل و علاقه شدید درونی برای دستیابی به اهداف والاتر دارند. بسیاری از مردم در آرزوی موفق شدن هستند، اما هیچ رفتاری در رسیدن به این آرزوهایشان انجام نمی دهند، در حالی که کارآفرینان با داشتن میل دستاورد گرایی بالا، پیوسته و مداوم برای رسیدن به آرزوهایشان تلاش می کنند.
واقع بین بودن
همهی خواسته های شما برآورده نخواهد شد. باید این را درک کنید. اگر فکر می کنید که در شش یا دوازده ماه موفق خواهید شد، برنامه ای ناامید کننده خواهد بود. فردی در ایجاد سبک زندگی کارآفرینانه موفق است که واقع بین باشد، اهداف را تعیین کنید. آن را در طول زمان گسترش دهید. اهداف غیرقابل دستیابی را تعیین کنید و آنها را کنار بگذارید. کارآفرینان رویکردی واقع گرایانه برای دستیابی به موفقیت دارند.
از شکستهای دیگران درس بیاموزید
مطمئن شوید، این همان چیزی است که میخواهید.
مشکلات را حل کنید.
این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.
دیدگاهتان را بنویسید