انسان گریه میکند

چرا انسان گریه میکند

حالت شب

از شاعران و ادیبان گرفته از اشک ریختن و گریه کردن انسان شعر گفته اند تا دانشمندان و روانشناسان. حتی یک نوجوان نیز ممکن است از خود بپرسد که چرا انسان گریه میکند و براستی چه چیزی انسان را به گریه می اندازد و دلیل اینکه انسان گریه می کند چیست. نه نترسید فارسی خوان نمیخواهد شما را به گریه بی اندازد. فارسی خوان فقط قصد دارد تا با شناخت این رویداد طبیعی به شما کمک کند اینقدر از آن نترسید.

داستان گریه کردن انسان

آماده باشید تا شما را به یک سفر در زمان ببرم.

بیایید برگردیم به زمان غارنشینی انسانها. یا حتی شاید قبلتر، زمانی که انسان هوشمند هنوز به شکل امروزی نبود. بدن انسان همانطور که در قرآن نیز ذکر شده از خاک آفریده شده است و با زمین خاکی همخوانی دارد. تمامی اتفاقات در طبیعت روی انسان نیز تاثیر میگذارد.

طبق قانون خود طبیعت هر عملی عکس العملی دارد و بدن انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

گریه کردن

به روزهایی برمیگردیم که بدن انسان به گونه ای بود که در برابر هرگونه اتفاق خارجی واکنش خاص خودش را داشت، حتی سیخ شدن موها هنگام گوش دادن به یک آهنگ زیبا. همه اینا برگرفته از یک چیز است:

اینکه مغز برای بقا به طبیعت پاسخ میدهد

گریه کردن هم جز همان پاسخهای طبیعی بدن است که توسط مغز طراحی میشود. حالا که سفرمان در زمان تمام شده با مطلب پیشنهادی زیر خستگیتان را از تن بیرون کنید تا یک سوتفاهم احتمالی را برطرف کنم

نتیجه سفر ما اصلا به این معنی نیست که برای بقای خودمان گریه کنیم، بلکه گریه یک امر طبیعی است که بدنتان برای عبور از یک وضعیت غیرمعمولی شما را به گریه وا میدارد.

زنان اشک میریزند

این وضعیت غیر معمولی شامل هرچیزی ست که بدن را از حالت عادی و پایدار خارج میکند.

دلیل اینکه انسان گریه می کند میتواند شامل:

  1. یادآوری خاطرات خوب و بد گذشته
  2. در آغوش گرفتن نوزاد تازه به دنیا آمده
  3. خبر مرگ یک عزیز
  4. دریافت جایزه نوبل
  5. بیست گرفتن از یک امتحان سخت
  6. رد شدن از یک امتحان
  7. افتادن از یک بلندی
  8. متهم شدن نابجا
  9. شکست عشقی
  10. راه رفتن در راهرو عروسی و…

دلیل واقعی گریه انسان

تاریخچه بررسی گریه را به صورت امروزی میتوان هم عصر با تاریخچه رشد علم روانشناسی دانست. پیش از آن جرقه های واکنش و تحلیل گریه را باید در تاریخ جستجو کرد.

انسان گریه میکند

  1. برده هایی که از شدت کار زیاد و ناعدالتی گریه میکردند و ارباب آنها را با القاب تحقیرآمیز خطاب میکردند.
  2. شوالیه هایی که در میدان جنگ اشک میریختند و رومیانی که به دیدن مبارزه رفته بودند این گریه را میستودند.
  3. شاهدختهایی که مجبور به ازدواج اجباری با جوانی از خانواده اشرافی دیگر بودند و برای ابراز مخالفت گریه میکردند

همه و همه مثالهاییست از گذشته که نشان میدهد واکنشها نسبت به گریه حقیقتا چه ماهیتی داشته اند.

چرا انسان گریه میکند

در دو قرن اخیر روابط بین انسان ها پیچیده تر شده و دلیلهای زیادی برای گریه انسان ارائه شده.

کار به جایی رسیده که تقریبا هر رفتاری که ممکن است به گریه ختم شود را تحلیل میکنند. این موضوع از این جهت خوب است که تا الان دلیل گریه انسان و ماهیت دلایل آن را بهتر کشف کرده ایم. پس از آن گریه کردن انسان در محیطهای کاری، در زندگی زناشویی ، در مدارس، در آغوش مادر و … را تعریف و تحلیل و بررسی کرده است.

انسان گریه میکند

 تا اینجایی رسیدیم که با توسعه علم روانشناسی دلایل اینکه چرا انسان گریه میکند را توانست بازبینی کند.

عوامل موثر بر گریه نه تنها به جنسیت و سن بستگی دارد ، بلکه به عواملی مانند شخصیت، سبک دلبستگی، سلامت روان، فرهنگ ، معاشرت، حضور در یک رابطه عاشقانه و یا قرار گرفتن در معرض عواملی که قبلا سبب آسیب رساندن به فرد شده اند؛ نیز بستگی دارد.

همچنین بخوانید : عوارض جانبی تنبیه

 علاوه بر این، تغییرات موقتی در رفتار گریه فرد ممکن است ناشی از چندین عامل مختلف از جمله کمبود خواب، خستگی، استرس، خلقی، سلامت روان، والدین، وضعیت سلامت جسمی، مصرف الکل و استفاده از سایر مواد یا داروهای تفریحی باشد.

از فقر انسان گریه می کند

در مطالعه ای در سال ۲۰۱۱ محققان ۳۵ کشور مختلف را مورد آزمایش قرار می دهند تا ببینند زنان اغلب چقدر گریه می کنند. کشورهای ثروتمند مانند ایالات متحده، سوئد و شیلی نسبت به کشورهای فقیرتر مانند نپال، غنا و نیجریه میزان گریه زن را کمی پایینتر نشان دادند.

محققان معتقدند که دلیل این امر آزادی بیان بیشتر در کشورهای توسعه یافته است.

تاثیر دلبستگی بر گریه کردن انسان

دلبستگی شخص نیز در گریه کردن نقش دارد.

یک دکتر روانشناس بر اساس تحقیقات خود این طور اظهار می کند که:

افراد دلبسته (به شخص، شی، محیط و یا هر عامل دیگری) راحتتر احساسات خود را ابراز می کنند و عادی و سالم (برای آرامش یافتن) گریه می کنند. در حالی که افرادی که دلبستگی ندارند، به راحتی نمی توانند گریه کنند. و یا کسانی که تمایل به اجتناب از روابط نزدیک با دیگران دارند یا از صمیمی شدن خودداری می کنند یا به آن بی اعتنا هستند به احتمال زیاد سعی می کنند گریه نکنند

انسان وقتی چیزی را از دست میدهد گریه میکند

یک دلیل گریه انسان میتواند مال یا آبرو یا احترام باشد. هر چیزی باشد دل انسان را میشکاند.

وقتی از بزرگسالان سوال می شود در چه موقعیت هایی ممکن است گریه کنند. آن ها به موقعیتهایی نظیر درد جسمی، ضررهای مالی، دیدن فیلم های عاشقانه غم انگیز و موقعیت هایی از این قبیل اشاره می کنند. بنابراین میتوان گفت ما در واقع طبق دیدگاه و قدرت خودمان عامل گریه را برای خودمان بوجود می آوریم.

چرا انسان اشک می ریزد

این مشاهدات نشان می دهد که برای شروع گریه تنها قرار گرفتن در معرض یک رویداد عاطفی کافی نیست بلکه ممکن است افراد نیاز به وضعیت روحی و روانی( و یا فیزیکی ) خاصی داشته باشند. طی یک مطالعه انجام شده در دهه ۱۹۸۰ نشان می دهد که زنان ۳ تا ۵ بار در ماه گریه می کنند در حالیکه مردان در همان مدت زمان ۱ تا ۳ بار گریه می کنند.

چرا زن گریه می کند

ممکن است یک دلیل بیولوژیکی عامل این اتفاق باشد.

تصور می شود هورمون پرولاکتین باعث افزایش گریه می شود. این هورمون در زنان در سطح بالاتری دیده شده در حالی که تستوسترون ممکن است باعث شود مردان کمتر گریه کنند.

چرا مرد گریه می کند

نمیتوان گفت که مردان هیچگاه دلگیر نمیشوند یا از ناراحتی گریه نمیکنند.

اما آمار اعلام کرده که مردان اکثرا به دلایل مثبت مثلا از فرط شادی اشک میریزند. درواقع مردان خیلی بیشتر از خانم ها به این قضیه فکر کرده اند که واقعا چرا انسان گریه میکند و سعی در پوشش آن دارند.

چرا نوزاد انسان گریه میکند

سفرمان را به گذشته به یاد دارید؟ در مورد نوزادان میتوان گفت گریه برای این موجودات شیرین و دوست داشتنی به نوعی برقراری ارتباط است. حتی گاهی برای جلب توجه گریه میکنند.

همچنین گریه کردن به نفس کشیدن نوزادان کمک می کند

اشک

اولین گریه کودک بعد از خروج از رحم، گریه بسیار مهمی است.

نوزادان اکسیژن خود را در داخل رحم از طریق بند ناف دریافت می کنند. پس از تولد کودک، باید تنفس را به تنهایی و بدون کمک از بند ناف شروع کنند. اولین گریه در واقع به ریه های کودک کمک می کند تا با زندگی در دنیای خارج از رحم سازگار شود.

گریه برای جلب حمایت دیگران

انسان گریه می کند و همچنین کمک به دیگران به انسان آرامش می بخشد.

علاوه بر آن گریه راهی برای جلب حمایت دیگران در مواقع پریشانی است.  برای این مورد می توان به گریه نوزاد برای جلب توجه والدین خود اشاره کرد. گریه کردن در درجه اول یک رفتار دلبستگی است ، زیرا حمایت اطرافیان ما را جلب می کند.

این به عنوان منافع بین فردی یا اجتماعی شناخته می شود.

اما گذشته از تمام اینها حرف بنده این است که تا میتوانید سعی کنید گریه نکنید. خود را به دام این حالت نیاندازید و به خود مسلط باشید تا اطرافیان شما نیز احساس بدی نداشته باشند.

 زندگی زیباست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام