ماساژ درمانی چیست

حالت شب

ماساژ درمانی چیست

ماساژ درمانی عبارت است از مالش و فشار بر روی بافت های نرم بدن که می تواند به کاهش استرس و فشار عضلانی، درد ناشی از صدمات و بهبود برخی بیماری ها کمک کند. در این مطلب، قصد داریم با این نوع روش درمان بیشتر آشنا شویم.اصطلاح “ماساژ درمانی” انواع مختلفی از تکنیک‌ها را شامل می‌شود. به طور کلی درمانگرها، با استفاده از دست، عضلات و بافت‌های نرم بدن را ماساژ و مالش می‌دهند. درمانگرها، اغلب از دست و انگشت‌های خود استفاده می‌کنند، اما ممکن است از ساعد، آرنج یا پا نیز برای ماساژ استفاده کنن.ماساژ درمانی تنش و اضطراب را کاهش می دهد.

ماساژ، گره های چربی حبس شده در اندام های بدن را باز نموده و مواد زائد را از سیستم بدن خارج می نماید.ماساژ باید در حال استراحت و به دور از فشار روانی و بدون عجله صورت پذیرد، چون در حال فشار روانی، کانال های خروج مواد زائد و سمی منقبض شده و بسته می شوند، ولی در حال استراحت، کانال های فوق آزاد هستند و لذا مواد زائد و سمی به راحتی دفع می شوند.با ماساژ درمانی، می توانید شادابی، طراوت پوست و جوانی خود را حفظ کنیدنقاط مهم صورت یعنی پیشانی، اطراف چشم ها، طرفین بینی، گونه ها و اطراف دهان را با انگشتان دست، فشار و ماساژ دهید.

همچنین بخوانید : با آب درمانی آشنا شوید

با این روش کشیدگی عضلات بر طرف شده و ماهیچه ها سفت می شوند. این روش را به طور منظم حداقل هفته ای یک بار برای خود برنامه ریزی نمایید.ماساژ درمانی گردش خون را بهبود می بخشد و ذخیره ای از اکسیژن را به پوست و سلول ها می رساند و برای داشتن پوستی نرم، با طراوت و شاداب سودمند است.کمک هایی که بدن از طریق ماساژ دریافت می کند، باعث پاکسازی آن از سموم و ناخالصی ها از طریق دفع مواد زائد می شود و همین مساله، به کل سیستم بدن، طراوت و تعادل می بخشد.

در واقع ماساژ، گردش خون را تحریک نموده و بهبود می بخشد و در نتیجه مواد زاید به راحتی از بدن دفع می شوند. این عمل برای کاهش اضافه وزن نیز مۆثر خواهد بود.ماساژ درمانی در واقع، نتایج طب سوزنی را به همراه دارد با این تفاوت که در این روش، از فشار به جای سوزن استفاده می شود و بهداشتی تر نیز می باشد.

ماساژ درمانی چیست-فواید و مزایای ماساژدرمانی

ماساژ درمانی چیست ۱) فواید ومزایای ماساژ درمانی

افراد از ماساژ درمانی برای بهبود انواع مشکلات مرتبط با سلامتی استفاده می‌کنند. از مزایای این روش درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد
کاهش درد
– توان‌بخشی در آسیب‌های ورزشی
– کاهش استرس
– افزایش تمدد اعصاب
– کنترل اضطراب
– کنترل افسردگی
– کمک به بهبود وضعیت عمومی سلامتی

افراد برای درمان بیماری‌های مختلف از ماساژ درمانی استفاده می‌کنند. از جمله برای کاهش و تسکین درد، بهبود آسیب‌های ورزشی، کاهش استرس، تمدد اعصاب، بهبود اضطراب و افسردگی و کمک به سلامت عمومی.

 فواید ومزایای ماساژ درمانی ۱ ) ماساژ درمانی و خاصیت درمانی

دردهای مزمن، آسیب‌های تاندونی، مشکلات مفصلی و ستون فقرات بویژه کمر درد و گردن درد، بازتوانی پس از سکته مغزی، فلج مغزی، آسیب‌های ورزشی، گرفتگی‌های عضلانی، سندرم تونل کارپال، سیاتیک، آسیب‌ها و درد مفصل شانه، سردردها، یبوست، میگرن ، چاقی موضعی، اختلالات قاعدگی، استرس، ضعف و فلج‌های عضلانی از جمله مواردی است که ماساژ پزشکی می‌تواند به درمان آنها کمک کند.ماساژ درمانی باید از سوی افراد متخصص، آموزش دیده و مجرب که با اصول پزشکی آشنا هستند و می‌توانند تشخیص صحیحی از مشکل بیمار داشته باشند، انجام شود. مشاوره با پزشک معالجتان قبل از شروع این روش نیز توصیه می‌شودتشخیص نادرست قبل از درمان و استفاده از تکنیک‌های ناصحیح و غیرعلمی ماساژ دارای عوارض و خطراتی است.

  فواید ومزایای ماساژ درمانی۲ ) درمان آرام‌بخش

مهم‌ترین اثری که در نتیجه ماساژ بدن حاصل می‌شود و می‌توان با آزمایش هم آن را ثبت کرد، ترشح هورمون‌های مثل سروتونین و اندورفین است که هردو بر سطح هوشیاری و همچنین ایجاد حالت سرخوشی در بدن کنترل دارند و اثرات روانی ماساژ را موجب می‌شوند. ترکیب روش‌های ریلکسیشن مختلف با ماساژ درمانی هم بیشتر به تاثیرات روحی روانی آن در فرد کمک می‌کند. معمولا ماساژ در محیط‌های آرام و با موسیقی ملایم انجام می‌شود و ممکن است فرد ماساژ دهنده برای نرم کردن و هچنین چرب کردن بدن از روغن‌های گیاهی معطر مخصوصی استفاده کند که خود آنها هم موجب آرام‌تر شدن فرد می‌شوند و حتی با جذب پوستی اثرات موضعی یا سیستمیک خاصی را ایجاد کنند.

همچنین بخوانید : با آب درمانی آشنا شوید

به همین دلیل در بیمارستان‌های آسیای شرقی از ماساژدرمانی ، نه به عنوان درمان اختصاصی که بیشتر به عنوان یک درمان مکمل برای آرام کردن یا کمک به وضعیت فیزیکی و روحی بیمار در دوران نقاهت استفاده می‌شود. برای بعضی بیماری‌های ارتوپدی یا عصبی عضلانی هم ماساژ در واقع‌‌ همان نقش فیزیوتراپی را دارد. تقویت گردش خون پوست و بهبود رشد سلول‌های پوستی و حتی مو‌ها هم یکی از فواید اثبات شده ماساژ بر پوست است.

ماساژ درمانی چیست ۲) عوارض جانبی ماساژ درمانی

اگر ماساژ به طور درست و توسط افراد حرفه‌ای انجام شود، به نظر می‌رسد که ریسک کمی خواهد داشت. عوارض جانبی ماساژ درمانی ممکن است شامل درد یا ناراحتی موقت، کبودی، تورم و حساسیت یا آلرژی به روغن ماساژ باشد.

احتیاط‌های زیر را درباره ماساژ درمانی در نظر داشته باشید:افرادی که مبتلا به اختلالات خونریزی بوده یا میزان پلاکت خون آن‌ها پایین است و همچنین، افرادی که از دارو‌های رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنند، نباید از ماساژ شدید و قوی استفاده کنند.
از ماساژ نباید برای نواحی بدن که مبتلا به شرایط زیر هستند استفاده کرد:
– لخته شدن خون
– شکستگی
– بهبود یا باز بودن زخم
– عفونت‌های پوستی یا ضعف استخوان‌ها (از جمله پوکی استخوان یا سرطان) و جای جراحی

ماساژدرمانی چیست-توصیه های مهم در موردماساژدرمانی

 ماساژ درمانی چیست ۳ ) توصیه های مهم در مورد ماساژ درمانی

توصیه می‌شود به هیچ وجه برای درمان بیماری‌ها به طور خاص به ماساژ تکیه نکنید و در ‌‌نهایت آن را به عنوان یک روش مکمل برای بعضی بیماری‌ها خاص در نظر بگیرید. به هیچ وجه اجازه ندهید ماساژ درمانی روند درمان کلینیکی بیماری‌تان را به تاخیربیندازد.در صورتی که می‌خواهید به ماساژ درمانی بروید به پزشک‌تان اطلاع دهید و از او بخواهید ماساژهای مناسب را به شما معرفی کند و در صورت عارضه خاصی آن را به شما اطلاع دهد.

همچنین بخوانید : با آب درمانی آشنا شوید

قبل از انجام ماساژ درمانی از صلاحیت فرد ماساژ دهنده یا موسسه ارائه‌دهنده خدمات مطمئن شوید.اگر به بو یا ماده خاصی حساسیت دارید حتما قبل از انجام ماساژ آن را به ماساژ دهنده اطلاع دهید.در صورتی که سابقه بیماری‌های خونی مانند مشکلات انعقادی یا سابقه لخته شدن خون و آمبولی دارید، سعی کنید تا مدتی از ماساژ درمانی استفاده نکنید. افرادی که داروهایی مانند وارفارین مصرف می‌کنند هم نباید از ماساژ استفاده کنند.استفاده بدون مهارت از ماساژ ممکن است باعث آسیب‌های جدی عضلانی و استخوانی و مفاصل شود.

اگرچه به نظر می‌رسد ماساژ برای بیماران مبتلا به سرطان خطری ندارد، با این حال قبل از دریافت ماساژ عمیق یا شدید با پزشک خود مشورت کنید.هر گونه فشار مستقیم بر روی تومور معمولا توصیه نمی‌شودزنان باردار قبل از استفاده از ماساژ با پزشک خود مشورتکنندماساژدرمانیراجایگزین مراقبت‌های پزشکی منظم نکنیداگر به بیماری خاصی مبتلا هستید،قبلازمانیماساژ درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام