نکات قبل از باردار شدن

حالت شب

باردار شدن برای همه خانم ها اتفاقی خاص و تجربه ای بی نظیر است که شیرینی آن سختی های دوران بارداری را از بین میبرد . نکات قبل از باردار شدن برای حفظ سلامت جنین بسیار مهم است. از این دوران رعایت نکاتی برای حفظ سلامت جنین آغاز میشود و پدر و مادر میتوانند در سلامت جنین نقش داشته باشند. تغذیه و برنامه غذایی سالم و اصولی برای داشتن یک نوزاد و فرزند سالم ، قبل از آغاز دوران بارداری آغاز می شود.

مرد و زن قبل از بارداری بایستی نکات مهم غذایی را رعایت کنند تا در طول رشد جنین مشکلاتی پیش نیاید. داشتن یک خانواده سالم نیازمند رعایت نکات مهمی است که در ادامه برایتان ذکر میکنیم. باردار شدن مهمترین هدف مراقبت پیش از بارداری افزایش بهبود کیفیت زندگی نوزاد و شــیرخوار با پیشگیری اولیه است. بهبود سلامت قبل از بارداری موجب افزایش سـلامت در دوران بارداری شده و در نتیجه پیش آگهی حاملگی را بهبود می بخشد.
شما از زمانی والد یک فرزند محسوب خواهید شد که وی هنوز به دنیا نیامده است. در این مجموعه مطالب، می کوشیم به پرسش ها و نگرانی های شما در این زمینه از داشتن یک زندگی سالم تا برخورداری از روابطی سالم پاسخ بدهیم. اگر قصد بچه دار شدن دارید باید بیاموزید برای خانواده جدیدتان از هم اینک برنامه ریزی کنید. در اینجا ما به ترتیب اولویت، به پیش شرط های لازم برای بچه دار شدن می پردازیم. با فارسی خوان همراه باشید.

نکات قبل از باردار شدن

امروزه با دانش وتکنولوژی های جدید در دسترس مشخص شده است که نه فقط دوران بارداری مهم است بلکه نکات قبل از باردار شدن قبل ازحاملگی نیز مهم است . در گذشته به ۹ ماه دوران حاملگی توجه می شد ولی امروزه ۳ ماه قبل از بارداری را هم که اگر خانمی بخواهد باردار شود باید در سلامت کامل باشد وخود را برای حاملگی آماده سازد .

در حقیقت برای سلامتی مادر وجنین ونوزاد ۱۲ ماه باید در نظر گرفت که ۳ ماه قبل از بارداری و۹  ماه آن دوران حاملگی استبه هر زن وشوهری که می خوهند دارای فرزندی گردند توصیه می شود ، کتاب هائی که در باره لقاح و آبستن شدن نوشته شده است مطالعه کنند.

نکات قبل از باردار شدن1

سلامت جنسی

برخورداری از سلامت جنسی بخش مهمی از فرآیند بارداری و به دنیا آوردن کودکی سالم محسوب می شود. عفوت های قابل انتقال جنسی (STIs) عفونت هایی اند که در جریان روابط جنسی منتقل می شوند. ممکن است فردی دارای چنین عفونت هایی باشد، اما خود از آن آگاه نباشد. اگر این عفونت ها درمان نشده باقی بمانند، برخی انواع آن می توانند بارداری را دشوار کنند.هر دو همسر باید آزمایشات منظمی در این باره بدهند. پیش از بارداری باید از مشاور پزشکی تان بخواهید ترتیب انجام تست های مربوط به این نوع عفونت را برای تان بدهد. آگاه باشید عفونت های قابل انتقال جنسی، قابل کنترل و بیشتر آنها قابل درمانند.

زمانی که تصمیم گرفتید باردار شوید، باید روش های پیش گیری را کنار بگذارید. اگر از تکنیک ها و ادواتی مانند کاندوم، اسپونج یا دیافراگم برای پیش گیری استفاده می کرده اید، کافی است آنها را بلافاصله کنار بگذارید. اگر از IUD برای پیش گیری بهره می برده اید، باید بگذارید یک دوره قاعدگی به طور کامل طی شود و سپس برای باردار شدن تلاش کنید.

اگر از روش های هورمونی مانند قرص، پچ یا حلقه برای پیش گیری استفاده می کرده اید، باید یک دوره قاعدگی نرمال به طور کامل سپری شود. اگر از تکنیک Depo-Provera استفاده می کرده اید، قبل از تلاش برای باردارشدن باید یک دوره ۶ تا ۹ ماهه سپری شود. زنانی که از روش های هورمونی پیش گیری بهره می گرفته اند، باید قبل از تلاش برای بارداری از روشی غیر هورمونی استفاده کنند و بعد از سپری شدن یک دوره قاعدگی، آن گاه برای باردارشدن اقدام کنند.

باردار شدن

تصمیم گیری برای بچه دار شدن کار بزرگی است. شما باید مطمئن شوید هم خودتان و هم همسرتان از سلامت جسمی و احساسی لازم برای این کار برخوردارید. وقتی شما و همسرتان به این نتیجه رسیدید که خانواده تان را گسترش دهید، حتما با مشاور و متخصص لازم در این باره قرار ملاقات بگذارید.

در دیدار با متخصص یا مشاور درباره این موارد صحبت کنید:
۱- سلامت عمومی تان
۲- داروهایی که مصرف می کنید
۳- واکسن هایی که باید بزنید
۴- آزمایش تعیین عفونت های قابل انتقال جنسی
۵- همچنین بهتر است قبل از بارداری، دندانهایتان را توسط یک دندان پزشک معاینه کنید. مشکلات دندانی در دوره بارداری ممکن است هم بر مادر و هم بر نوزادی که در شکم دارد، تاثیر بگذارد.

باز هم تاکید می کنیم وقتی تصمیم به بچه دارشدن گرفتید، حتما باید روش های پیشگیری را به گونه ای که گفته شد، متوقف کنید.

باردارشدن

داروی فولیک اسید مصرف کنید

حتی اگر رژیم غذایی متعادلی دارید ، گرفتن تمام نیازهای غذایی، آن هم فقط از غذاها بسیار مشکل است و بخصوص یکی از این مواد مغذی هست که شما نمی خواهید آن را کم مصرف کنید .طبق مراکز کنترل بیماری ، با مصرف روزانه ۴۰۰ میکرو گرم فولیک اسید به مدت حداقل ۱ ماه ، قبل از شروع یا حین ۳ ماهه ی اول می توانید تا ۷۰ درصد شانس داشتن بچه ای با اثرات عصبی مانند اسپینابیفیدا را از بین ببرید.

شما می توانید محصولات فولیک اسید را از داروخانه خریداری کنید یا اینکه مرتب یا پیش از زایمان مولتی ویتامین مصرف کنید .اگر این کار را انجام می دهید مراقب باشید که بیش از میزان توصیه شده یعنی ۷۷۰ میکروگرم ویتامین آ مصرف نکنید مگر اینکه کل آن در فرمهایی به نام بتاکاروتن وجود داشته باشد .خوردن زیاد نوع خاصی از ویتامین آ می تواند تأثیراتی بر تولد داشته باشد .اگر از آن چیزی که مصرف می کنید مطمئن نیستید از مشاور سلامتی خود بخواهید تا محصولی را برای شما تجویز کند.

وزن خود را کنترل کنید

اگر روی وزن سلامتی قرار دارید ، بارداری برای شما آسانتر است. مطالعات نشان می دهند که زنانی که توان کلی بدن آن ها کمتر از ۲۰ یا بالای ۳۰ هست ، سخت تر باردار می شوند .بنابراین ،بهتر است قبل از بارداری توان بدن خود را به ۲۰ تا ۳۰ برسانید.اگر در وزن سلامتی نیستید ، کم یا اضافه کردن وزن می تواند به شما کمک کند .با مشاور سلامتی خودتان در مورد بهترین روش دستیابی به وزن مورد نظر خود صحبت کنید.یخچال خود را از غذاهای سالم پر کنید

تغذیه های مفید در دوران بارداری 

اگر هنوز خوردن غذاهای مغذی را شروع نکرده اید اکنون وقت آن است تا غذاهای مغذی ای که برای داشتن یک بارداری سالم نیاز دارید را در بدن خود ذخیره کنید. سعی کنید هر روز حداقل ۲ میوه و ۲ و نیم پیمانه سبزیجات همچنین مقدار زیادی غلات کامل ( سبوسدار ) و غذاهایی که کلسیم بالایی دارند مانند شیر، آب پرتقال کلسیم دار و ماست بخورید.

اگر به ماهی خیلی علاقه دارید آن را زیاد مصرف کنید. به علاوه ماهی به خصوص ماهی هایی مانند کوسه ، شمشیر ماهی ، شاه گورماهی و مهره ماهی ، منبع بسیار عالی پروتئین بوده و حاوی مقدار زیادی متیل مرکوری هستند.که مصرف زیاد آن برای رشد بیش از حد مغزجنین مضر است. زیرا مرکوری می تواند در بدن شما انباشته شده و بیش از ۱ سال در آن باقی بماند و بهتر است از خوردن ماهی هایی که مرکوری بالایی دارند در طول دوران بارداری بپرهیزید .به جای آن در هفته حدود ۲ عدد (۱۲ مثقال ) ماهی ای که مرکوری کمی دارد مانند ماهی آزاد و کنسرو تن ماهی سفید بخورید.

یک برنامه ای برای ورزش کردن خود بگذارید و آن را دنبال کنید

اکنون یک برنامه ای برای زیبایی اندام خود آغاز کرده و آن را ادامه دهید .با بدست آوردن بدنی سالم که مناسب بارداری است تشویق خواهید شد.علاوه برآن ، کار کردن و عرق ریختن روش بسیار خوبی برای از بین بردن استرس است که برای باردار شدن بسیار خوب است.

یک برنامه ی ورزشی سالم شامل ۶۰ دقیقه فعالیت ،مانند راه رفتن یا دوچرخه زدن و تمرین وزنه زدن آن هم در اغلب روزهای هفته انعطاف پذیری شما را بالا می برد مانند کشش روزانه یا یوگا و در نتیجه شما برنامه ی بسیار خوبی برای روی فرم بودن خواهید داشت.

به محض اینکه باردار شدید ، یادتان باشد که ورزش بسیار خوب است. حتماً توصیه می شود که تمرینات ورزشی خود را ادامه دهید.اگر کار کردن شما در حد فشار دادن دکمه های کنترل تلویزیون است،پس نیاز به یک ورزش روزانه دارید.با یک چیز راحت مثل ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پیاده روی روزانه شروع کنید .فعالیت خودتان را با از پله ها رفتن به جای آسانسور یا پارک کردن ماشین خود در چند بلوک دورتر از محل کار خود افزایش دهید .

یک برنامه ای برای ورزش کردن خود بگذارید و آن را دنبال کنید

از عفونت اجتناب کنید

بسیار مهم است که زمانیکه می خواهید باردار شوید از هرگونه عفونت پاک باشید. به خصوص آنهایی که می توانند به فرزند آینده ی شما صدمه بزنند. باید از غذاهای معینی مانند پنیر پاستوریزه نشده و دیگر محصولات لبنی ، غذاهای بسته بندی شده و گوشتهای آماده ی مصرف و مرغ و ماهی خام به دور باشید.این غذاها می توانند باکتری خطرناکی که موجب لیستریاسیس که یک بیماری باکتریایی است که از طریق غذا منتقل می شود و منجر به سقط جنین یا نوزاد مرده می شود را در خود پنهان سازند.

همچنین شما باید از آب میوه های پاستوریزه نشده بپرهیزید زیرا آنها نیز ممکن است حاوی باکتری هایی مانند سالمونلا یا ایکولی باشند.ماهی خام و ماهی صدفی می تواند حاوی میکروبهای مضر باشد.حتماً دستان خود را چند بار قبل از غذا بشویید و مراقب باشید که درجه یخچال بین ۳۵ تا ۴۰ درجه فارنهایت (۲ و ۴ درجه سلسیوس) و فریزر شما روی صفر درجه فارنهایت ( ۱۸ – درجه سلسیوس) یا زیر آن باشد تا غذاها را خنک نگه دارد و از خطر فاسد شدن آنها جلوگیری شود.

در آخر، بهتر است هنگامی که داخل باغچه یا جعبه ی ماسه را جستجو می کنید از دستکش استفاده کنید و عوض کردن جعبه ی کود را به شخص دیگری بسپارید تا از مواجه شدن با تاکسوپلاسموسیس، عفونت دیگری که می تواند برای رشد بچه خطرناک باشد جلوگیری کنید.

خطرهای محیطی را از بین ببرید

برخی از شغلها می توانند برای شما و فرزندان به دنیا نیامده ی شما خطرناک باشند.اگر هر روز در معرض مواد شیمیایی یا اشعه هستید ، قبل از اینکه تصمیم به بچه دار شدن بگیرید ، شغل خود را تغییر دهید .همچنین به خاطر داشته باشید که برخی از محصولات تمیز کننده ، حشره کش ها ، محلولها و بالاخره نوشیدنی الکل دار،می توانند برای رشد بچه خطرناک باشند.

با دکتر یا مامای خود در مورد برنامه روزانه خود صحبت کنید و ببینید که آیا می توانید با روشهایی از این خطرها دوری کرده یا آنها را در خانه و محل کار از بین ببرید.

تخمک گذاری و لقاح 

برای باردارشدن، تخمک و اسپرم باید با هم تلاقی کنند. بهترین زمان برای این اتفاق وقتی است که بدن زن تخمک گذاری می کند. این روند وقتی صورت می گیرد که لقاح و تخمک توسط تخمدان در ابتدای لوله رحم رها می شود و منتظر اسپرم می ماند. در بیشتر زنان این اتفاق ۱۴ روز پیش از آغاز دوره قاعدگی رخ می دهد.

روش کلی تعیین زمان تخمک گذاری

۱- پی گیری الگوی قاعدگی
ساده ترین راه برای پیش بینی زمان تخمک گذاری، پی گیری تحولات قاعدگی است. این کار را باید دو بار در ماه انجام دهید. نخستین روز شروع قاعدگی را در تقویم یادداشت کنید. تعداد روزهای این دوره را از نخستین روز قاعدگی تا شروع نخستین روز قاعدگی دوره بعد حساب کنید.

حال با مشخص شدن تعداد روزها، وقتی ۱۴ روز به عقب برگردید، زمان تقریبی تخمک گذاری شما مشخص می شود. این روز را برای هر دوره قاعدگی در تقویم علامت بزنید. زمان رهاشدن تخمک به طور تقریبی دو روز قبل و دو روز بعد از این علامت خواهد بود و این مدت، بهترین زمان برای لقاح و بارداری است. اگر قاعدگی نامنظمی دارید، با مشاور پزشکی خود صحبت کنید.

۲- خروج ترشحات رحمی از واژن
با رهاشدن تخمک، ترشحات خارج شده از واژن شفاف و چسبناک و البته دارای حجم زیادی است.

۳- دمای بدن تان را بررسی کنید
در زمان تخمک گذاری دمای بدن شما اندکی بالا می رود. هر روز و پیش از خروج از بستر، دمای بدن خود را اندازه بگیرید و آن را یادداشت کنید. بعد از تخمک گذاری، دمای بدن شما به مدت یک هفته تا ده روز باید افزایش یابد.
برای باردارشدن نیازی به رابطه جنسی هر روزه نیست. این کار حتی می تواند غلظت اسپرم مرد را کاهش دهد. متخصصین توصیه می کنند برای باردارشدن، یک روز درمیان ارتباط جنسی صورت گیرد.

زمانی که تخمک با اسپرم مواجه شد، لقاح صورت می گیرد. این اتفاق در لوله رحم رخ می دهد. حال تخمک بارورشده یا همان جنین به سمت انتهای لوله رحم حرکت می کند و وارد فضای رحم می شود. فرآیند لانه گزینی (جای گرفتن جنین در دیواره رحم) زمانی رخ می دهد که جنین به رحم می رسد و خودش را به دیواره آن می چسباند. نقطه شروع و رشد فرزند شما از همین جاست.

برای باردار شدن چقدر زمان لازم است

راه مشخصی برای برآورد این که چه زمانی طول می کشد تا یک زن باردار شود وجود ندارد. این زمان برای هر کسی متفاوت است. در مورد بیشتر زنان، از زمانی که تصمیم به بارداری بگیرند تا وقتی باردار شوند، حدود یک سال طول می کشد. اگر یک سال گذشته و هنوز باردار نشده اید، با مشاور پزشکی خود تماس بگیرید. شاید لازم باشد برای تحقق بارداری به کلینیک های باروری مراجعه کنید.

سن زن چه تاثیری در بارداری دارد

افزایش سن ، فرآیند باردار شدن را دشوارتر می کند. باروری یا توانایی باردار شدن، در سال های میانی دهه سی سالگی یک زن کاهش می یابد. زنانی که بیش از ۳۵ سال سن دارند، اگر پس از ۶ ماه تلاش باردار نشوند، باید به متخصص باروری مراجعه کنند. زنانی که بیش از ۳۸ سال سن دارند، از همان ابتدای تصمیم گیری برای باردار شدن باید به متخصص رجوع کنند.

سن زن چه تاثیری در بارداری دارد

چگونه می توان از باردار شدن آگاه شد

۱- عقب افتادن قاعدگی
۲- احساس خستگی
۳- دردناک شدن پستان
۴- تکرار ادرار
۵- احساس تورم و باد کردگی
۶- تهوع و دل آشوبه
۷-  خون ریزی غیر معمول (متفاوت با خون ریزی ماهانه)

برای اقدام به بارداری چه کنیم

۱- آمادگی روحی در اقدام بارداری

آمادگی روحی قبل از اقدام به بارداری نکته ای مهم است که متاسفانه گاهی فراموش می شود. قبل از اینکه تاثیرات منفی نادیده گرفتن آمادگی روحی قبل از بارداری بر شما و خانواده و حتی نوزادتان تاثیر بگذارد، خودتان را از این نظر آماده کنید.

۲- با همسرتان گفتگو کنید.

با خیالی آسوده با شفافیت و آرامی با همسرتان در باره بارداری حرف بزنید. بچه دار شدن مسئله ای نیست که گفتگو در باره آن را به آینده موکول کنید. برنامه ریزی برای باردار شدن مسیر شما را خیلی مشخص تر خواهد کرد. اگر از حرف زدن با همسرتان در این باره نگرانید، دلتان را به دریا بزنید و قبل از باردار شدن با همسرتان صحبت کنید. برای راحت تر صحبت کردن بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

با تهیه کتاب درباره آمادگی قبل از حاملگی و خودشناسی و خانواده خیلی بهتر می توانید به نتیجه برسید.

۳- جنبه های مالی

شرایط مالی خودتان را قبل از اقدام بارداری در نظر بگیرید و برای دوران حاملگی و زایمان و نوزاد خود برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی قبل از بارداری به شرایط مناسب روحی شما کمک می کند.

۴- استرس و اضطراب قبل از بارداری

استرس و اضطراب قبل از بارداری اثرات منفی مخصوصا در زنان به وجود می آورد. استرس و افسردگی یکی از عوامل ناباروری در زنان است.همچنین باعث نامنظم شدن تخمک گذاری و حتی باعث می شود که در یک دوره هورمون هیپوتالاموس درست کار نکند و کلا تخمک ایجاد نشود. کودکان مادرهایی که استرس دارند خیلی بیشتر گریه می کنند. البته این امر به نوع استرس و اضطراب (همیشگی یا موقتی شدید یا خفیف و غیره) شما بستگی دارد. کودکان مادرهایی که استرس دارند خیلی بیشتر گریه می کنند. از این رو به روانشناس خوبی رجوع کنید تا آرامش خود را بدست بیاورید.

۵- مراجعه به پزشک

قبل از اقدام بارداری برای انجام معاینات قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنید. معاینات پیش از بارداری به شما کمک می کند تا موارد و داروهای مورد نیاز خود را بشناسید. صرف بعضی از داروها برای اقدام به بارداری و دوران بارداری می تواند مشکل ساز و خطر آفرین باشد.

در مورد تمام داروهای مصرفی و بیماری و مشکلات خود با پزشک مشورت کنید.

۶-  آمادگی جسمی قبل از بارداری

برای اقدام به باردار شدن داشتن شرایط جسمانی مناسب (شرایط باردار شدن) قبل از بارداری امری مهم است. آمادگی جسمانی به شما کمک می کند دوران بارداری را بهتر پشت سر بگذارید و بچه سالمی به دنیا بیاورید.

۷- وزن مناسب برای حاملگی

وزن مناسب احتمال بارداری را افزایش می دهد. اضافه وزن احتمال باردار شدن شما را کم می کند. کاهش وزن نیز باعث دوره های قاعدگی نامنظم و در نتیجه کاهش احتمال حاملگی می شود. داشتن یک رژیم غذایی مناسب قبل از بارداری کمک چشم گیری به شما خواهد کرد.

۸- سیگار و دارو را قطع کنید

سیگار کشیدن می تواند مشکلاتی برای بچه دار شدن زوج‌ها به وجود بیاورد. سیگار مشکلاتی را برای مادر و جنین به وجود می آورد و احتمال سقط جنین را بالا می برد. آقایانی که روزانه سیگار می کشند در معرض ناباروری هستند و حتی با این کار به دی‌ان‌ای خود آسیب می رسانند.

برعکس سیگار، ورزش است که می تواند اسپرم مرد را سالم و بیشتر کند.

۹- چربی بدن

چربی بدن شما تاثیر مستقیمی بر تخمک گذاری و باروری در اقدام بارداری دارد. در حالت عادی پنج درصد وزن شما باید از چربی تشکیل شده باشد. چربی بدن شما قبل از بارداری روی هورمون های شما تاثیر دارند و تخمدان شما را تحریک کرده تا تخمک ها را بسازند.

برای اقدام به بارداری چه کنیم

بهترین حالت رابطه جنسی برای باردار شدن

وضعیت سنتی یکی از بهترین وضعیت‌های رابطه‌ جنسی برای باردار شدن سریع‌تر است. این وضعیت برای بارداری مطلوب‌ترین حالت است گرچه تقریبا در هر حالت از رابطه ‌جنسی می‌توان باردار شد.
در این وضعیت که جزء قدیمی‌ترین حالت‌ها برای رابطه‌ جنسی است، زن با پاهایی باز شده به پشت می‌خوابد و هر دو زانوی خود را خم می‌کند و کف پاها را روی زمین قرار می‌دهد. سپس مرد روی او می‌خوابد. البته این حالت پایه مدل‌های دیگری هم دارد.مثلاً زن یک یا هر دو پای خود را بلند می‌کند و مرد یا آنها را در دست می‌گیرد و یا آنها را روی شانه‌های خود قرار می‌دهد؛ یا اینکه یکی یا هر دو زانوی خود را بازمی‌کند.
وضعیت سنتی بهترین حالت برای باردار شدن است زیرا بسیار راحت بوده و تماس دو بدن در آن بهتر است. دو طرف رودرروی هم هستند و تمام مدت می‌توانند همدیگر را بوسیده یا در آغوش گیرند. در این حالت زن می‌تواند آزادانه حرکت کند و مرد می‌تواند با بلند کردن خود با دست‌هایش یا بالا کشیدن بدنش با استفاده از زانوهایش، بخشی از وزن خود را از روی زن بردارد.

برای لقاح نیز این حالت بهترین حالت برای باردار شدن است زیرا وقتی زن به پشت می‌خوابد، و ا ژ ن رو به پایین است و رفتن اسپرم به داخل آن و گذشتن از گردنه رحم و وارد شدن به رحم راحت‌تر صورت می‌گیرد. یکی دیگر از فواید این حالت این است که این امکان را فراهم می‌کند که آ ل ت مرد عمیق‌تر وارد و ا ژ ن زن شود تا اسپرم بعد از انزال مستقیم‌تر وارد گردنه رحم شود.
وقتی می‌خواهید در بهترین حالت رابطه ‌جنسی باردار شوید، و احتمال باردار شدن خود را پس از انزال افزایش دهید، این نکات را رعایت کنید:
۱- مرد باید آ ل ت تناسلی خود را تا حد امکان بیشتر به عمق و ا ژ ن فرو برده تا کمترین میزان از مایع انزال شده بیرون از و ا ژ ن بریزد. ۲- پس از بیرون کشیدن آ ل ت، مرد می‌تواند به آرامی دو لب دستگاه تناسلی زن را به سمت هم فشار دهد تا مایع انزال شده از آن بیرون نریزد.

۳- زن باید برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعدی همانطور به پشت دراز بکشد. بهتر است که زیر کمر او بالشی قرار گیرد تا لگن او کمی از روی زمین بلند شود.
طبیعی است که وقتی زن از جای خود بلند می‌شود کمی از مایع انزال شده از واژن بیرون بریزد اما این احتمال بارور شدن او را کاهش نمی‌دهد زیرا در این نقطه بیشتر اسپرم‌هاییکه در واژن مانده‌اند زنده نیستند. به همان دلیل، به پشت خوابیدن زن بیشتر از ۳۰ دقیقه احتمال بارور شدن زن را بیشتر نمی‌کند.

زمان بندی آمیزش برای بارداری

مهم ترین موضوع برای افزایش شانس بارداری است. اسپرم بین سه تا پنج روز زنده میماند، اما تخمک فقط ۱۲ تا ۲۴ ساعت زنده است، بنابر این بهتر است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در زمان تخمک‌گذاری به میزان کافی اسپرم زنده و سالم در لوله‌های رحم وجود داشته باشد. دراین پست با تشخیص زمان مناسب آمیزش برای بارداری آشنا خواهید شد که منجر به افزایش شانس بارداری میشود.

زمان بندی آمیزش برای بارداری1

زمان مناسب آمیزش جنسی برای بارداری

این نکته مهم است که برای افزایش شانس بارداری، در روزهای نزدیک به تخمک‌گذاری، هر روز رابطه جنسی برقرار کنید. اگر زمان دقیق تخمک‌گذاری خود را می دانید، یک روش مناسب این است یک تا دو روز قبل از زمان تخمک‌گذاری یک ‌بار آمیزش برای بارداری داشته باشید و یک‌بار هم در روز تخمک‌گذاری اقدام کنید.

روش صحیح آمیزش برای بارداری

از آنجا که تعیین یک روز دقیق بعنوان روز تخمک‌گذاری بسیار سخت است، طبق معمول چند روز رابه اسم روزهای بارور مینامند و اقدام برای بارداری دراین روز‌ها میتواند شانس بارداری رابه میزان زیادی افزایش دهد. در زنانی که عادت ماهانه منظمی دارد و طول آن ۲۸ روز است.

روز‌های باروری طبق معمول از ۱۷ روز پیش از شروع عادت ماهانه بعدی شروع میشود و به مدت پنج روز آینده خواهد بود. آمیزش برای بارداری در روزهای باروری، احتمال حضور اسپرم سالم در لوله رحم هنگام آزاد شدن تخمک را افزایش می دهد. آمیزش برای بارداری دراین مدت، شانس بارداری را افزایش خواهد داد.

برای تعیین حدود زمان تخمک‌گذاری کلیک کنید.

آمیزش برای بارداری بدون مشخص بودن زمان تخمک گذاری

تعداد زیادی از زنان، ۱۲ دوره عادت ماهانه را در هر سال تجربه می کنند، اما در برخی افراد این تعداد کمتر یا بیشتر است. استرس، ورزش سنگین، کاهش یا افزایش وزن بیش از حد یا عده ای از بیماری‌ها ممکن است منجر به اختلال در دوره شما شود.

هرچه دوره شما نامنظم‌تر باشد، پیش‌بینی تخمک‌گذاری نیز مشکل‌تر می شود. اگر دوره‌های عادت ماهانه شما نامنظم است، می توانید به صورت تقریبی روز‌های باروری خود را مشخص کنید. فرض کنید دوره شما دریک ماه ۲۸ روز، در ماه بعد ۲۱ روز ودر ماه پس ازآن ۳۲ روز باشد. طی چند ماه این تاریخ‌ها را یادداشت کنید، سپس شماره ۱۷ را از کوتاه‌ترین طول دوره خود کم کنید و شماره ۱۱ را از بلندترین طول دوره؛ دراین حالت روز‌هایی که در آن شانس باروری زیاد است مشخص خواهد شد.

این روزها از ابتدای شروع عادت ماهانه شما ارزیابی می شود و شما بهتر است هردو روز یکبار دراین مدت آمیزش برای بارداری داشته باشید تا شانس بارداری شما افزایش پیدا کند. اگر دوره‌های شما نامنظم است و بیش از ۳۵ روز نیز طول می کشد، لازم است با دکتر متخصص ملاقات کنید تا دکتر بتواند علت اصلی این مشکل را بررسی کند.

ممکن است مشکلاتی از جمله سندرم پلی‌کیستیک تخمدان، اختلال در تخمدان، اختلال تیروئید، کاهش وزن بیش از اندازه یا افزایش میزان پرولاکتین باعث این اختلال در عادت ماهانه شما باشد. بهتر است صبور و دور از دغدغه باشید و بدانید که شما وادار نیستید نمودار دمای پایه بدن تان را رسم کنید یا اعداد و تاریخ‌های پیچیده‌ای را ثبت و ضبط کنید تا بتوانید باردار شوید، حتی نیازی هم نیست که برای باردار شدن ارگاسم داشته باشید.

اگر حداقل دو یا سه بار در هفته، به طور پیوسته آمیزش برای بارداری داشته باشید، دراین صورت قانون میانگین به احتمال زیاد کار خود را به شکل صحیح انجام خواهد داد و شانس بارداری شما به میزان چشمگیری افزایش پیدا می کند.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام