بهترین روش ترک سیگار

حالت شب

یک روز که در تاکسی نشستم یک نفر مدام سیگار می کشد و در حالی که صدای خس خس ریه اش را حتی بقیه نیز می شنیدند باز هم به سیگار کشیدن خود ادامه می داد. با خود فکر کردم که واقعا بهترین روش ترک سیگار چیست؟ تیم فارسی خوان در این مطلب می کوشد تا ابتدا با معرفی عوارض و مضرات سیگار کشیدن، اقدامات مقدماتی و سپس بهترین و مؤثرترین راه و روش های ترک سیگار را به شما همراهان همیشگی معرفی کند.

به نظر شما آیا افراد سیگاری خود به این وضعیت علاقه دارند؟ چه چیزی باعث می شود که این افراد سیگار کشیدن را به سلامتی خود ترجیح دهند؟ و کلی سوال از این دسته که مرا به فکر واداشت که تحقیقی در این زمینه انجام دهیم.

بهترین روش ترک سیگار

سیگار کشیدن عملی است که با آن نه تنها به خودمان آسیب می زنیم، بلکه عواقب ناخوشایندی برای خانواده و نیز جامعه دارد. از جامعه هم که بگذریم از عوارض و آسیب هایی که سیگار کشیدن برای بدن فرد سیگاری در پی دارد نمی توان گذشت. شخصی که سیگار می کشد گویی قصد خودکشی تدریجی دارد. شاید این افراد از این آسیب ها بی خبر باشند.

همچنین بخوانید : روش های ترک سیگار

در این مطلب سعی می کنیم شما دوستان را از این عوارض خطرناک آگاه کنیم به امید اینکه هر چه سریعتر مقدمات ترک سیگار را فراهم کنید.

عوارض و مضرات سیگار کشیدن

همه ما می دانیم که استفاده از سیگار برای بدن ضرر دارد؛ اما شاید عده ای از جزئیات این عوارض اطلاع زیادی نداشته باشند. در ادامه مهم ترین عوارض و مضرات سیگار کشیدن به شما دوستان عزیز معرفی می شود:

 

  • افزایش ناباروری جنسی در مردان و تغییر شکل سلول های جنسی آنها
  • احتمال افزایش سقط جنین و یا تولد نوزاد کم وزن و کودکانی که در آینده مبتلا به چاقی مفرط و دیابت می شوند
  • بیماری های قلبی و فشار خون
  • افزایش احتمال خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله: ریه، مثانه، پانکراس، دهان، رحم و مری
  • احتمال ابتلا به دیابت
  • پوکی استخوان
  • زخم معده
  • افزایش افسردگی و بیماری آلزایمر
  • خرابی و فساد دندان ها
  • تغییر رنگ لب ها
  • سرطان پوست و ایجاد چین و چروک در پوست
  • عفونت گوش
همچنین بخوانید : تأثیرات تنباکو بر سلامت

حال که مضرات و عوارض سیگار کشیدن آشکار شد، لازم استاقدامات مقدماتی و راه های ترک سیگار را شناسایی کنیم.

اقدامات مقدماتی ترک سیگار

ترک سیگار کار ساده ای نیست اما کار غیرممکنی هم نیست.

باید قبل از اقدام به ترک آن مقدماتی را فراهم و نکاتی را رعایت نمایید.در ادامه این نکات آمده است:

ابتدا باید از خود بپرسید که چرا سیگار می کشید؟ سپس ببینید در چه مواقعی بیشتر وسوسه به کشیدن سیگار می شوید؟ و در چه مواقعی کمتر؟ چه چیزی برای شما می تواند برایتان جایگزین سیگار شود؟ چه چیزهایی بیشتر شما را به فکر سیگار کشیدن می اندازد.

حال که علت سیگار کشیدن مشخص شد باید سعی کنید از وقوع آن علت جلوگیری کنید. همچنین در زمان هایی که بیشتر سیگار می کشید باید بیشتر خود را به کارهایی مانند ورزش و … که در ادامه معرفی می شوند مشغول کنید. همچنین چیزهایی را که وسوسه شدنتان را بیشتر می کند را از بین ببرید. وقتی ذهنتان از سیگار کشیدن و چیزهای مرتبط با آن دور شود بهتر می توانید ترک کنید.

بهترین و مؤثرترین روش های پیشنهادی ترک سیگار

اعتیاد به سیگار اعتیادی ذهنی و جسمی است

 

  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید
  • تخمه آفتابگردان، آب‌نبات بدون قند یا آدامس، هویج، کرفس میل کنید.
  • خود را با عادت‌های سالم مانند خوردن آجیل جایگزین کنید، البته بهتر است از آجیل‌های پوست‌دار استفاده کنید تا دست و دهانتان همزمان مشغول باشد، که همان حس فیزیکی و دهانی که از سیگار دریافت می‌نمودید را برایتان تداعی کند.
  • یک چای گیاهی را جایگزین سیگار کنید
  • بازی کامپیوتری را جایگزین سیگار کشیدن کنید
  • احساس خود را بروز دهید

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید. همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

[تعداد: ۰    میانگین: ۰/۵]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.