خوراکی هایی که برای بدن مضر است

خوراکی هایی که برای بدن مضر است

یکی از دلایل اصلی سرطان و بیماری‌ های قلبی عروقی، مصرف خوراکی ناسالم است که نظام‌ های سرمایه‌ داری به مردم دنیا تحمیل کرده‌اند. بسیاری از این خوراکی‌ ها ناسالم بوده و پزشکان هشدار جدی در مورد خوردن آنها داده‌اند. هر غذایی را که به شکل غیر طبیعی خود مصرف می‌کنیم، عواقب جدی برای بدن خواهد داشت و باید منتظر اثرات پیش‌ بینی شده‌ ی آنها باشیم.

یکی از راه‌ های داشتن قلب سالم بعد از ورزش کردن، تغذیه سالم است. روش‌ های پخت غذا، ظروفی که در آن غذا پخته شده، مواد نگهدارنده‌ای که به آنها افزوده شده و…. همگی تعیین‌ کننده‌ی سالم یا ناسالم بودن غذاهای ما است. در این مطلب فارسی خوان میخواهیم شما را با برخی از خوراکی های ناسالم و مضر برای بدن آشنا کنیم.

نوشابه های گازدار

این نوشیدنی پرطرفدار که حاوی ۴۶ گرم کالری شیرین است در راس خوراکی های پر ضرر قرار دارد. پوسیدگی دندان، چاقی، ابتلا به دیابت نوع ۲، زوال عقل، حملات قلبی، سکته های مغزی و ابتلا به برخی از سرطان ها گوشه‌ای از خطرات مصرف این دسته از نوشدنی هاست.

شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی در بیشتر محصولات شیرین شده امروزی دیده می شود. باید گفت این نوع خوراکی ها به هیچ وجه ارزش غذایی ندارند و در عین حال مضر هم هستند. به طور مثال مصرف دو وعده نوشابه گازدار حاوی شیرین کننده مصنوعی در روز، به مرور باعث بروز بیماری های کلیوی می شوند. بنابراین، به جای مصرف شیرین کننده های مصنوعی و مشتقات آنها از جایگزین های مناسب مثل انواع میوه ها، خرما و یا توت استفاده کنید.

گوشت فر‌آوری شده

به گفته‌ ی سازمان جهانی سلامت (WHO) مصرف گوشت های فراوری شده مثل بیکن، سوسیس و کالباس باعث افزایش سرطان کولون می‌ شود. گوشت های فرآوری شده گوشت‌ هایی هستند که از طریق نمک زدن، دودی کردن، اضافه کردن مواد نگهدارنده و یا سرخ کردن مزه و طعم آنها تغییر پیدا می‌ کند. نیتراتی که در گوشت فرآوری شده وجود دارد در بدن به ترکیب مضر N-nitroso و در نهایت به نیتروسامین که نوعی سم است تبدیل می‌ شود.

نمک

مصرف زیاد نمک برای کلیه ها بسیار مضر است، زیرا زمان زیادی لازم است تا سطح نمک بدن به حد نرمال خود برسد. برای این منظور باید مقادیر زیادی آب مصرف شود چرا که نمک اضافی، احساس تشنگی بسیاری در شما ایجاد می کند. به محض مصرف آب زیاد، حجم خون بالا رفته و در نتیجه سیستم گردش خون را به زحمت می اندازد.

همچنین بخوانید : ترتیب غذا خوردن

از طرف دیگر، نمک دشمن کلسیم موجود در استخوان ها نیز می باشد. هر چقدر نمک موجود در خون افزایش یابد، میزان کلسیم موجود در اوره نیز افزایش خواهد یافت، در نتیجه، روند پیر شدن انسان سرعت می یابد.

چربی های ترانس

کلسترول بد خون را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به شدت بالا می برد. چربی های ترانس همچنین باعث ایجاد التهاب در دیواره عروق شده و از این راه نیز در ایجاد پلاک‌ های چربی و انسداد رگ‌ های خونی قلب نقش دارند. چربی های ترانس در روغن های شیرینی پزی، روغن نباتی جامد، مارگارین‌ ها، شیرینی جات، غذاهای حاضری، غذاهای سرخ شده مثل پیراشکی و سیب زمینی‌ سرخ کرده و سایر غذاهایی که با روغن های هیدروژنه، پخته یا سرخ شده‌اند، یافت می شوند.

غذاهای با اصلاح ژنتیکی

شاید هنوز رای بیشتر مردم بر این باشد که غذاهایی که در آنها اصلاح ژنتیکی صورت گرفته است، برای بدن مفیدند؛ اما تحقیقات نشان می دهد که بعضی از این دسته از خوراکی ها ممکن است به کلیه ها آسیب بزنند.

کانولا، ذرت و سویا احتمالا جزو گروه غذاهای اصلاح شده ای هستند که به دلیل سم زدایی و یا اصلاح ژنتیکی ردی از مواد سمی در خود دارند. البته برای تایید کامل این مورد، هنوز مدارک کافی در اختیار نیست؛ با این وجود اگر در مورد کلیه های خود نگران چیزی هستید، از مصرف این گروه از خوراکی ها اجتناب کنید.

کورن فلکس‌

علارغم اینکه بسیاری از مردم فکر می‌ کنند کورن‌ فلکس‌ ها جزو مواد غذایی سالم محسوب می‌شوند، دارای کالری زیاد و شکر فراوانی هستند. بهتر است کورن فلکسی را انتخاب کنید که مقدار شکر آن خیلی کم یا از غلات کامل تهیه شده باشد، چرا که فیبر مورد نیاز شما را تا حدودی فراهم می‌‌کند.

شکر های افزوده شده در کورن فلکس‌ ها یا بسیاری دیگر از مواد غذایی می‌تواند سبب افزایش تری گلسیرید و کلسترول غیرمفید شود. اگر می‌‌ خواهید از کورن فلکس استفاده کنید از آن انواعی که شکر افزوده کمتری دارند استفاده کنید.

نان سفید

حتما شنیده‌اید که آرد سفید خوب نیست، اما نمی‌ دانید که تا چه اندازه برای سلامتی مضر است. اصلاح غلات مواد مغذی طبیعی آن‌ ها را از بین می‌برد. آسیاب‌ ها دیگر منتظر نمی‌ مانند تا آرد به مرور زمان سفید شود، بلکه با یک نوع ماده شیمیایی به نام گاز کلر آن را سفید می‌کنند. گاز کلر یک محرک خطرناک است که تنفس آن خوب نیست و تنفس میزان زیاد ممکن است مرگ‌ آور باشد.

همچنین بخوانید : علائم کمبود مس در بدن

آرد سفید در بسیاری از غذاهای فرآوری شده وجود دارد. آرد سفید فرآوری شده دارای میزان زیادی glycemic است که به سرعت سطح شکر و انسولین خون را بالا می‌برد. این امر باعث گسترش سلول‌ های سرطانی می‌شود، زیرا مستقیما به سلول‌ ها غذا می‌ رساند. تومورهای سرطانی عمدتا از شکر خون تغذیه می‌ کنند. با اجتناب از غلات فرآوری شده مانند آرد سفید می‌ توانید از ابتلا به سرطان در امان باشید یا حداقل جلوی رشد تومورهای سرطانی را بگیرید.

سس سویا

این خوراکی سرشار از سدیم بوده و مصرف زیاد نمک موجب ابتلای افراد به بیماری های قلبی و فشار خون بالا می‌ شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از اندازه سویا به دلیل وجود نمک فراوان می‌تواند موجب از دست دادن حافظه و آلزایمر شده و علاوه بر آن سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و بیماری کلیوی به همراه داشته باشد.

چیپس

گرچه سیب‌ زمینی‌ حاوی خواص زیادی بوده و درمان خوبی برای اکثر بیماری‌ ها محسوب می‌ شود، ولی متاسفانه افراد بسیاری از این سیب‌ زمینی به اشکال ناسالم مانند سیب‌ زمینی‌سرخ کرده و یا چیپس سیب‌ زمینی استفاده می‌ کنند. استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه چیپس و پفک منجر به افزایش وزن، چربی خون و در نهایت بیماری‌ های قلبی عروقی می‌ شود.

همچنین استفاده از روغن‌هایی که چندین بار برای سرخ کردن استفاده می‌ شوند و غالبا بوی روغن سوخته و رنگ کدر و مات به محصول می‌دهند، از جمله خطرناک‌ ترین مواردی است که می‌ تواند منجر به مسموم و سرطان‌ زا شدن محصول، مخصوصا چیپس شود.

چاشنی‌ با ماندگاری بالا

این نوع چاشنی‌ ها به راحت‌ تر شدن زندگی کمک فراوانی کرده‌اند، اما انواعی که در دمای اتاق هم دوام می‌آورند، کمی ذهن را دچار شک می‌کنند. مثلا انواع سس‌ هایی که تا روزها روی میز غذا خوری باقی می‌مانند و هیچ اتفاقی برایشان نمی‌ افتد.

این خوردنی‌ ها به گونه‌ای تهیه شده‌اند که فاسد نشوند و این یعنی سرشار از چربی‌ های مضر، شکر، نمک، شیرین کننده، رنگ‌ های خوراکی، مواد شیمیایی مثل دی متیل پلی سی اکسانه هستد و هر چیز خوبی چون فیبرها، چربی‌های خوب و مواد مغذی در فرایند تولید آن‌ ها از بین رفته است.

تن ماهی

اغلب ماهی را به عنوان یک غذای سالم و سرشار از پروتئین می‌ شناسیم، اما در میان ماهی‌ ها هستند انواعی که سرشار از جیوه هستند. در واقع اره ماهی را می‌ توان پر جیوه‌ ترین ماهی دانست. نوعی از ماهی تن با نام تن آلباکور نیز یکی دیگر از انواع ماهی‌ های جیوه دار محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید : خاصیت جوش شیرین

با خوردن جیوه به مغز و سیستم عصبیمان به ویژه در زمان رشد و کودکی آسیب می‌رسانیم، زیرا جیوه سم عصبی است. به همین دلیل هم است که سازمان غذا و دارو خوردن این نوع ماهی‌ ها را قدغن اعلام کرده است.

شیرینی

شیرینی معمولی که روزانه می‌خوریم ۳۵۰ کالری دارد و این مقدار البته متعلق به خود شیرینی بدون هیچ خامه یا هر چیز دیگری برای تزئینش است. بیشتر این شیرینی‌ ها به جز کالری که دارند برای بدن به دلیل اینکه از آرد تصفیه شده استفاده می‌کنند، بد هستند. آرد تصفیه شده فاقد هر گونه مواد معدنی، فیبر یا ویتامین است و درصد ابتلا به چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

البته تمام شیرینی‌ ها هم به این بدی نیستند، اگر علاقه دارید که روزانه از شیرینی‌ ها مصرف کنید، نوع ساده‌ای را انتخاب نمایید که با آرد غنی شده یا سبوس دار درست شده ومقدار تزئینات رو و داخلش کمتر است.

پاپ کورن تهیه شده در مایکروویو

پاپ کورن‌ هایی که از بیرون تهیه می‌کنیم در برخی از موارد در مایکروویو و با کره تهیه می‌ شوند، ولی طعم خوب آن‌ ها به خاطر استفاده از کره نیست، بلکه به خاطر فعل و انفعالات شیمیایی است که درون مایکروویو اتفاق می‌افتد. در واقع دی استیل یک ماده شیمیایی با طعم کره است که در پاپ کورن‌ های درست شده با مایکروویو وجود دارد.

برخی از سازندگان استفاده از آن را به دلیل ضرری که برای تنفس و ریه‌ها دارد منع کرده‌اند. نگرانی دیگر درباره ظرفی است که پاپ کورن در آن ریخته می‌شود. برای طبخ درست پاپ کورن و جلوگیری از آتش گرفتن ظرفی که در آن ریخته می‌شود، مواد شیمیایی به ظرف اضافه شده که این مواد موجب پدید آمدن اسید پرفلورو کتیونیک شده که سازمان حفاظت از محیط زیست آنرا سرطان زا می‌ داند.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.