درمان خواب رفتگی دست و پا

درمان خواب رفتگی دست و پا

خواب رفتگی دست و پا یکی از مشکلاتی است که همه ما در طول زندگی بارها و بارها با آن مواجه شده ایم . اگرچه روشهای زیادی برای درمان خواب رفتن دست ها وجود دارد اما تیم فارسی خوان در این مطلب بهترین راهکارهای خانگی درمان خواب رفتن دست ها را به شما معرفی میکنیم.خواب رفتن دست وقتی که دست خواب می رود باعث ایجاد حس سوزن سوزن شدن و یا سوزش در انگشتان دست می شود. اگر مدام دستتان خواب می رود به پزشک مراجعه کنید.

پزشک می تواند با تشخیص علت این مشکل، راه های درمانی مناسبی به شما پیشنهاد کند. یکی از علل اصلی خواب رفتن انگشتان دست، کاهش جریان خون در آن است.

درمان خانگی خواب رفتگی دست

۱- روی دست خود یخ بگذارید. مقداری یخ را در حوله و یا نایلون بپیچید و آن را روی دست خود بگذارید. این کمپرس سرد را چندین بار در روز و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه استفاده کنید. این کار سبب افزایش گردش خون در انگشتان دست می شود و احساس خواب رفتگی را کاهش می دهد.

۲- انگشتان خود را خیس کنید . مقداری آب سرد و نمک را در یک ظرف مخلوط کنید و دست خود را داخل آن فرو برید. دست خود را ۲۰ دقیقه در آن نگه دارید. این کار نیز سبب افزایش گردش خون می شود.

۳- رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. بعضی از موادغذایی احساس خواب رفتگی دست را بدتر می کنند؛ مثل گندم، مرکبات، سیب زمینی، شیر و گوجه فرنگی .ولی مواد غذایی که پتاسیم بالایی دارند، مانند موز برای شما بسیار مناسب هستند.

۴- از گیاهان دارویی استفاده کنید، مانند رزماری، آویشن و مریم گلی. این گیاهان دارویی باعث افزایش گردش خون و تقویت عضلات می شوند. خوردن سوپی دارای سیر و زنجبیل، به میزان دو بار در روز می تواند به شما در رفع این مشکل کمک کند. گیاه جینکوبیلوبا نیز به افزایش گردش خون کمک می کند.

۵- دست و انگشتان خود را ماساژ دهید. این کار سبب افزایش گردش خون می شود.

۶- ورزش کنید. مچ دست خود را بچرخانید، آن را خم کنید و به آن نرمش دهید. این تمرینات را چند بار در روز انجام دهید.

۷- مصرف سیگار را ترک کنید. کشیدن سیگار، گردش خون را کاهش می دهد. افراد سیگاری معمولاً تجربه خواب رفتگی انگشتان را دارند.

۸- به مقدار کافی استراحت کنید و بخوابید. خواب کافی علاوه بر ایجاد حس راحتی و شادابی، به بهتر شدن گردش خون در بدن کمک می کند.

۹- از هوای سرد اجتناب کنید. هوای سرد احساس خواب رفتگی و گزگز انگشتان دست را تشدید می کند.

خواب رفتگی پا

هنگام خواب شاید احساس کنید که دست های شما سوزن سوزن و بی حس می شود و بعد از بیدار شدن حتی ممکن است نتوانید به راحتی دست خود را مشت یا باز کنید. بیشتر این علایم به سرعت رفع می شود. برای رفع این حالت، به آرامی دست را باز و بسته کنید. حس ناخوشایند خواب رفتن دست و پا می تواند علل مختلفی داشته باشد. در موارد موقتی و بی خطر این حس ممکن است به علت فشار بر یکی از اعصاب به وجود آمده باشد.

به عنوان مثال وقتی دستتان زیر سرتان مانده باشد و شما به خواب رفته باشید. یا برای مدت طولانی پاهایتان را روی هم انداخته باشید و به یکی از اعصاب پا فشار وارد شده باشد. در هر دو این مثال ها حس سوزن سوزن شدن که معمولا بدون درد است پس از مدت کوتاهی که فشار برطرف شود از بین خواهد رفت .

در سایر موارد خواب رفتن دست و پا ممکن است شدید و مزمن بوده و کارهای روزانه شما را مختل کند. همچنین خواب رفتن دست و پا می تواند همراه با علائم دیگری از قبیل درد، خارش و بی حسی باشد. در این موارد خواب رفتن دست و پا می تواند به دلیل آسیب دیدن عصب بر اثر ضربه، فشار مداوم روی عصب، عفونت باکتریایی یاویروسی، قرار گرفتن در معرض مواد سمی و بیماری هایی از قبیل دیابت باشد .

علت های مهم که نباید از آن غافل شوید اگر خواب رفتن دست و پا مکررا اتفاق می افتد، یافتن علت اصلی آن بسیار مهم است زیرا اگر در ابتدای بروز مشکل آن را تحت کنترل خود درآورید از عواقب جدی آن در آینده در امان خواهید بود.

  1. آرتریت : بیماری آرتریت باعث التهاب و درد مفاصل بدن می شود. این بیماری باعث تحریک و آسیب اعصاب در ناحیه مفاصل نیز می شود.
  2. سندرم به دام افتادن عصب: شامل اختلالاتی مثل سندرم تونل کارپال، فلج عصب اولنار (ulnar) (از اعصاب مهم اندام فوقانی)، فلج عصب پرونئال (peroneal) (شاخه ای از عصب سیاتیک) و فلج عصب شعاعی است .
  3. بیماری های سیستماتیک: این بیماری ها شامل انواع اختلالات کلیوی، بیماری های کبد، آسیب های وریدی و بیماری های خونی، آمیلوئیدوز (amyloidosis) ، بیماری های بافت هم بند و التهابات مزمن، عدم تعادل هورمون ها (مثل کم کاری تیروئید)، تومورهای خوش خیم که به اعصاب حمله می کنند و سرطان ها می شوند .
  4. کمبود ویتامین: ویتامین های E ، B1 ، B6 ، B 12 و نیاسین (niacin) برای عملکرد سالم عصب، ضروری هستند. کمبود ویتامین B 12 می تواند به کم خونی خطرناک منجر شود و این کم خونی از علل مهم نوروپاتی محیطی است. اما برعکس، ازدیاد ویتامین B 6 باعث خواب رفتن دست و پا می شود
  5. ترکیبات سمی (زهرابه) : در فلزات سنگین مثل سرب، آرسنیک، جیوه و ترکیبات تالیوم، برخی مواد شیمیایی صنعتی و زیست محیطی وجود دارد. البته برخی داروها به ویژه داروهای شیمی درمانی که مخصوصا برای سرطان ریه استفاده می شوند و بعضی داروهای ضدویروسی و آنتی بیوتیک ها هم حاوی این مواد هستند .
  6. عفونت ها: مثل بیماری لایم (Lyme) ، زونا (آبله مرغان یا زوستر)، عفونت سیتومگالوویروس (cytomegalovirus) ، ویروس هرپس سیمپلکس (herpes simplex) اپشتین بار ویروس (Epstein-Barr) و ویروس بیماری ایدز .
  7. بیماری های خودایمنی: انواع این اختلالات شامل سندرم گلین باره (Guillain-Barre) ، پلی نوروپاتی التهابی میلین زدای مزمن (نوعی از گلین باره)، لوپوس (lupus) و روماتیسم مفصلی .
  8. اختلالات ارثی: شامل مواردی است که در علائم حسی و حرکتی خود را نشان می دهد و رایج ترین نوع این اختلال به عنوان بیماری شارکو ماری توث (Charcot-Marie-Tooth) شناخته می شود .
  9. جراحات: اغلب مربوط به تروما، تحت فشار بودن اعصاب، خرد شدن عصب ها یا آسیب دیدن آنها شده، که منجر به درد عصب می شود. مثل فشار ناشی از باد فتق که به دیسک کمر وارد می شود یا دردها و آسیب های ناشی از دررفتگی استخوان.

درمان کلی خواب رفتگی

۱. کمپرس گرم برای درمان بی حسی دست و پا نخستین کاری که باید برای درمان این وضعیت انجام دهید، استفاده از کمپرس گرم روی نواحی مورد نظر است. این کار به افزایش خون‌رسانی به نواحی بی حس شده کمک می‌کند. به علاوه، کمپرس گرم ماهیچه‌ها و اعصاب این نواحی را نیز آرام می‌کند.

الف. یک دستمال نخی را به آب گرم آغشته کنید.

ب. دستمال را بچلانید تا آب اضافه از آن گرفته شود؛ سپس، آن را به مدت ۵ الی ۷ دقیقه روی نواحی مورد نظر قرار دهید.

پ. این کار را آن قدر تکرار کنید تا بی حسی از دست و پای‌تان برود. هم‌چنین، می‌توانید برای تسکین این وضعیت از دوش آب گرم یا پد‌های گرمایی نیز بهره ببرید.

همچنین بخوانید : روش های سفید کردن دست ها

۲. ماساژ برای درمان بی حسی دست و پا هنگام بروز بی حسی در دست و پا، ماساژ این نواحی به عنوان یکی دیگر از راه‌های ساده برای مقابله با این مشکل به شمار می‌رود. این کار جریان خون را افزایش می‌دهد؛ و از این طریق، بی حسی را کم می‌کند. به علاوه، ماساژ باعث تحریک اعصاب و ماهیچه‌ها می‌شود؛ و به این ترتیب، می‌تواند کارکرد کل بدن را بهبود ببخشد.

الف. مقداری روغن زیتون، نارگیل، یا خردل گرم را کف دست‌تان بریزید.

ب. روغن را روی نواحی بی حس شده بمالید.

پ. با حرکات دورانی و فشار ثابت انگشتان، این نواحی را دست‌کم به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید.

ت. بر حسب نیاز این کار را تکرار کنید.

۳. انجام تمرینات ورزشی برای درمان بی حسی دست و پا فعالیت ورزشی می‌تواند جریان خون و اکسیژن رسانی را به تمام بخش‌های بدن بهبود ببخشد؛ از این رو، باعث پیشگیری از بروز بی حسی و احساس گزگز در بخش‌های مختلف بدن، از جمله دست‌ها و پاها، می‌شود. به علاوه، انجام تمرینات ورزشی به طور مرتب باعث تحرک و پویایی بدن می‌شود و از بروز بسیاری از مشکلات بدنی پیشگیری می‌کند.

الف. هر روز صبح به مدت ۱۵ دقیقه، به انجام تمرینات ساده‌ی ورزشی دست‌ها و پا‌ها بپردازید. هم‌چنین، در محل کار، در برخی فواصل زمانی، بازوها، مچ‌ها، دست‌ها، و پاهای‌تان را با انجام تمرینات کششی و پیچشی حرکت دهید.

ب. انجام ورزش‌های قلبی و عروقی و هم‌چنین ورزش‌های هوازی به مدت ۳۰ دقیقه، ۵ روز در هفته، نیز کمک زیادی به بهبود این وضعیت خواهد کرد.

پ. جهت بهبود گردش خون به طور مرتب به انجام پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، پرش، یا شنا بپردازید. حتما پیش از انجام تمرینات ورزشی به خوبی نرمش کنید و حرکات کششی انجام دهید؛ هم‌چنین برای ورزش باید کفش و لباس مناسب بپوشید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.