روش های نصب ایزوگام

حالت شب

روش های  نصب ایزوگام

ایزوگام پوشش محکمی از قیر و الیاف مصنوعی است. یکی از روش های نصب ایزوگام حرارت  وگرما دادن به سطح موردنظر میباشد که به راحتی   چسبیده شود. و از نفوذ آب و رطوبت به لایه زیرین خود جلوگیری میکند.نصب ایزوگام بخش عمده ای از کار ایزولاسیون را تشکیل می‎دهد، به این معنی که اگر ایزوگام با بهترین تولید اصلی باشد ولی نتوانیم به طور دقیق از آن مراقبت کنیم.مشکل مصرف کننده ها را برطرف نمیکند.

ایزوگام بیشتر برای پوشش پشت بام و عایق دیوار های منزل بکار میرود. به همین دلیل جنس و نوع نصب ایزوگام کردن برای هرکسی خیلی اهمیت دارد که مقاومت زیادی داشته باشد.بهترین مکان برای ایزوگام کردن جاهایی هستن که سطح آنها قیر کاری شده باشند که از نم و رطوبت جلوگیری کند.تا ایزوگام دوام بیشتری داشته باشد.ایزوگام  کردن دیوار های استخر باعث میشود که نفوذ آب کمتر و مقاومت ساختمان بیشتر شود. با فارسی خوان همراه باشید تا شما را با روش های نصب ایزوگام بیشتر آشنا کنیم.

خصوصیات ایزوگام

 امروزه ایزوگام های مختلفی ساخته شده اند که هرکدام داراری خصوصیات ویژه خود هستند و کاربردهای متفاوتی دارند برای مثال از ایزوگام های فویل دار برای عایق سازی پشت بام استفاده میشود اما همانطور که قبلا در مورد آن صحبت شد ایزوگام ها علاوه بر عایق کاری پشت بام در اکثر مراحل ساخت استفاده میشوند.

  • سقف و پشت بام ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی
  • پی ساختمان و فوندانسیون های در تماس با رطوبت
  • استخرهای شنا و استخرهای پرورش ماهی و کشاورزی
  • مراکز آبی و تفریحی
  • مخازن آب و مخازن غیر نفتی
  • سرویس های بهداشتی و آشپزخانه ها
  • پایه ستون
  • سازه ها و تاسیسات دریایی
  • باند فرودگاهها
  • عایق کاری پلها

نصب ایزوگام

نصب ایزوگام

نصب ایزوگام توسط یک مشعل و خمیر پرایمر به سادگی امکان پذیر است.عایق پشت بام همواره درمعرض تابش نور خورشید می باشد. پس یکی از فاکتورهای موثر در ایزوگام سقف توجه به مقاومت نوع عایق در برابر نور خورشید می باشد. ایزوگام مرغوب از مقاومت بالای در برابر گرما و نور خورشید برخوردار است. پس ایزوگام کاری سقف تا مدت ها از نفوذ آب به ساختمان جلوگیری می کند.

بهترین زمان برای نصب ایزوگام

شاید شما هم شنیده باشید که تابستان فصل مناسبی برای ایزوگام است.اگر فصل تابستان را برای نصب ایزوگام انتخاب کرده اید، می توانید از ماندگاری و عمر ایزوگام خود مطمئن باشید.گذشته از جنس ایزوگامی که مورد استفاده قرار می گیرد، مهم ترین عاملی که در ماندگاری ایزوگام تاثیر دارد. خشک بودن و تمیز بودن سطحی است که می خواهیم ایزوگام کنیم،هرچه گرم تر و تمیزتر باشد، ایزوگام بهتر می چسبد و تبله نمی کند. (قسمت هایی که خوب نمی چسبد و هوا زیر آن می ماند)

آموزش و نصب ایزوگام

نصب ایزوگام بر روی بام و سطوح صاف

در سطوح صاف و اجرای آبروی عمودی به نکات زیر توجه شود

هنگام نصب آبرو حتماً کناره های آبرو به صورت دو لایه اجرا و عایق حداقل به میزان ۳۰ سانتیمتر در داخل آبرو قرار گیرد و نیز جوشکاری کناره های آبرو بسیار مهم می باشد.

نصب ایزوگام بر روی پی

برای نصب عایق بر روی پی به روش زیر عمل گردد.سطح پی می بایستی پرایمر کشی شده و پس از نصب عایق کاملا دور لبه ها به وسیله کاردک مخصوص جوشکاری گردد.

ایزوگام بر روی پلها

ایزوگام بر روی پلها

برای اجرای عایق بر روی پلها و معابر می بایستی سطوح مورد نظر بطور کامل پرایمر کشی شده و پس از نصب عایق حداقل ۵ سانتی متر بتن یا آسفالت اجرا شود.در صورت استفاده از آسفالت جهت پوشش عایق دمای آسفالت نباید از ۱۹۰ درجه سانتی گراد بیشتر باشد.

نصب ایزوگام در استخر

برای نصب عایق در استخرها که با بستر سازی بتونی انجام می گردد ابتدا سطح مورد نظر با یک لایه پرایمر به طور یکنواخت و کامل توسط ابزار مربوطه (تی یا کاردک) پخش می گردد و پس از خشک شدن به وسیله دو لایه عایق رطوبتی عایق کاری می گردد و یک لایه بتون با ضخامت حداقل ۵ سانتیمتر روی عایق اجرا می گردد و پس از آن کاشی یا سرامیک نصب می شود.

همچنین بخوانید : روش های ترک سیگار

در صورت نیاز به پوشش سطح توسط کاشی – سرامیک و غیره می بایست پس از آخرین عایق انجام گرفته یک لایه بتون آرمه بر روی عایق اجرا گردد.

نصب در سطوح شیبدار و سقف های سفالی

در سطوح شیبدار و سطوحی که به وسیله مواردی مانند سفال پوشش داده شود پس از زیر سازی و پرایمر زنی ایزوگام انجام می گردد.در هنگام نصب سفال و غیره بر روی عایق توجه شود که عایق سوراخ نگردد.

 ایزوگام بر روی دیوار

در هنگام نصب ایزوگام بر روی دیوارها بایستی در کنج دیوار بتن جهت شکستن زاویه اجرا گردد که اصطلاحاً ماهیچه بندی گفته می شود. در هنگام اجرا می بایستی ماهیچه به صورت ۴۵ درجه اجرا گردد و ضخامت لبه عایق در انتهای دیوار به وسیله نبشی نگهداری و محکم گردد.

نصب ایزوگام بر روی ناودان

نصب ایزوگام بر روی ناودان 

در این مرحله که یکی از مهمترین مراحل عایق کاری محسوب می شود عایق بندی آبرو یا ناودان به صورت دو لایه اجرا می گردد و حداقل به مقدار ۳۰ سانتی متر در داخل ناودان قرار می گیرد.

وسایل مورد نیاز نصب ایزوگام

  • گاز مایع (کپسول)
  • چراغ شعله پخش کن (به صورت تک شعله و چند شعله وجود دارد)
  • کمچه و ماله بند کشی
  • تیغ موکت بری فلزی
  • فندک جرقه ای
  • دستکش نسوز برزنتی کف چرم ساقه بلند
  • تیغه لاستیکی دسته دار
  • جارو
  • کفش کف صاف

مراحل نصب ایزوگام

۱. برای نصب ایزوگام ابتدا باید سطح پشت بام بوسیله جارو و شستشو تمیز شود و کلیه اشیاء فلزی مثل کولر، منبع انبساط، منبعهای ذخیره آب و غیره قبلا به دقت برداشته شده و سطح کار کاملا آزاد باشد.

۲. ترک‎ها در صورتی که بزرگتر از یک سانتیمتر باشند با خمیر ماستیک و یا سیمان پر می‎شوند و چنانچه از آستر و یا درزگیر استفاده شده از خشک شدن آنها اطمینان حاصل شود.

۳. در صورت نیاز (شوره شدن یا صیقلی نبودن زیر کار) در هر متر مربع ۵۰۰ گرم خمیر پرایمر می‎زنیم.

۴. پس از خشک شدن کامل خمیر بطوریکه به دست نچسبد کار را ادامه می‎دهیم.

۵. برای  نصب ایزوگام ، باید مشعل روشن شده، شعله آن تنظیم شود. سپس انداز ه گیری از قسمت ناودانی کار شروع می‎شود.

۶. سطح کار را به فاصله‎های عرضی ۹۰ سانتیمتر علامت گذاری می‎کنیم.یک تکه لایه به ابعاد ۵۰*۵۰ بصورت قیفی داخل ناودان نصب می‎کنیم و از اتصال کامل با بدنه لوله اطمینان حاصل می‎کنیم.در جلو ناودان یک متر لایه نصب میکنیم.

باید توجه داشت که
آب فقط در قسمت نقطه اوج سقف روان است. ولی در نقطه صفر مساحتی از اطراف آبراه آب جمع می‎شود و تا مدتی می‎ماند تا از آبراه عبور کند.با شدت بارندگی، کم بودن شیب، تشدید می‎شود.به همین علت ابتدا بایستی حدودا تا شعاع ۱متراز هر طرف آبراه را یک بار عایق بندی نمود و سپس عایق بندی کل سقف را آغاز کرد.

۷. زیر هر کدام از منابع آبی مثل چیلر یا کولر تک لایه‎های دو متری نصب می‎شود.

 

۸. لایه اصلی را باز و مقابل ناودان شروع یه نصب می‎نماییم.در زمان اجرا باید رول ایزوگام را که طول آن ۱۰ متر است باز کرده و به دو قسمت ۵ متری از دو طرف جمع کرده و از نقطه وسط شروع به نصب میکنیم.دلیل این کار این است که اگر از یک سر لایه شروع به نصب کنیم خط تنظیم آن تراز نمیشود و لایه کج نصب می‎شود.

۹. بصورت چپ و راست حرکت میکنیم بصورتیکه عایق ردیف چپ و راست لایه نصب شده لبه‎های آن را به مقدار ۱۰ سانتیمتر پوشش میدهد. همپوشانی دو لایه کنار هم باید ۱۰ سانتیمتر باشد.

۱۰. قسمتی که باید با مشعل گرم شود با نایلون پوشیده شده است اگر نایلون ضخیم باشد باید کنده شود و اگر نازک باشد باید با حرارت بیش از حد نیاز داده شود باعث سوختن تیشو و پلی استر داخل لایه می‎گردد.همچنین در صورتیکه کمتر از حد معمول حرارت داده شود عایق کاملا به سطح کار نچسبیده و باعث نفوذ آب و رطوبت زیر عایق میگردد.

به خاطر داشته باشید
ایزوگام به نگه داری مناسب نیز نیاز دارد.باید مراقب باشیم که سطح آن را دچار روزنه و سوراخ نکنیم وگرنه از عمر آن کاسته خواهد شد.

۱۱. پس از حرارت دادن و تنظیم عایق در محل مورد نظر از نقطه و سط عرض آن با فشار پا یا دست، لایه را به دو طرف هدایت و صاف میکنیم بطوریکه چین و   چروک و هوا گرفتگی ایجاد نشود و مطمئن شویم که عایق به سطح مورد نظر کاملا چسبیده است.آخرین مرحله، جوشکاری همپوشانی‎های عایق نصب      شده است که باید با دقت فراوان با شعله کم مشعل و به کمک کمچه انجام شود.

۱۲. برای باز کردن بعضی از رول‎های عایق که دچار چروک خوردگی شده یا اصطلاحا پاشنه داده و پایین رول لایه به هم چسبیده است باید بوسیله مشعل حرارت داده شود و به آرامی باز شود، در غیر اینصورت باعث پارگی عایق می‎شود.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام