سلامت روان

حالت شب

سلامت روان

اکثر مردم اهمیت داشتن یک بدن سالم را درک می کنند. با این حال، بسیاری از افراد، ارزش سلامت روان را نادیده می گیرند. داشتن سلامت روان خوب می تواند زندگی را لذت بخش تر کند. همچنین می تواند سلامت جسمانی و استقامت را بهبود بخشد. شما باید از بدن و ذهن خود مراقبت کنید تا واقعا سالم باشد.

سلامت روان ۱)چگونه به سلامت روان دست پیدا کنیم

یکی از شرایط لازم جهت دست یابی به سلامت روان، برخورداری از یک نظام ارزشی منسجم می باشد. تاکنون تعاریف متعددی از «سلامت روان» ارائه شده که همگی بر اهمیت تمامیت و یکپارچگی شخصیت تاکید ورزیده اند. گلدشتاین ، سلامت روانی را تعادل بین اعضا و محیط در رسیدن به خود شکوفایی می داند.چاهن نیز سلامت روانی را وضعیتی از بلوغ روان شناختی تعبیر می کند که عبارت است از حداکثر اثربخشی و رضایت به دست آمده از تقابل فردی و اجتماعی که شامل احساسات و بازخوردهای مثبت نسبت به خود و دیگران می شود.

چگونه به سلامت روان دست پیدا کنیم۱) ورزش کنید

وقتی استرس را تجربه می کنید، مغز شما هورمون هایی تولید می کند که بدن را آماده می کنند تا به تهدید پاسخ دهند. استرس شدید می تواند سلامت روان شما را به خطر بیندازد و همچنین ممکن است امراض فیزیکی ایجاد کند. یک راه خوب برای مدیریت استرس، ورزش است.ورزش و فعالیت جسمانی می تواند عضلات را درگیر کند.ورزش همچنین موجب آزاد شدن اندورفین بدن می شود. اندورفین ها انتقال دهنده های عصبی هستند که باعث ایجاد احساس خوب و مهار استرس بدن شما می شوند. آنها همچنین به بهبود خلق و خوی شما کمک می کنند و احساس آرامش می کنید.سعی کنید فعالیت های مختلف را که شما لذت می برید، پیدا کنید. فعالیت های خوب عبارتند از یوگا، پیاده روی، رقصیدن و ورزش، که به گردش خون قلب کمک می کند.هنگامی که احساس تنش می کنید ممکن است وسوسه شوید که ورزش را کنار بگذارید، ورزش یک چیزی است که باید انجام دهید. با این حال، مزایا در بلند مدت روشن خواهد شد.

چگونه به سلامت روان دست پیدا کنیم-خوب بخورید

 چگونه به سلامت روان  دست پیدا کنیم۲) خوب بخورید

رژیم غذایی مناسب و عادات غذایی نیز می تواند به کاهش استرس کمک کند. مخصوصا، نکات زیر را در ذهن داشته باشید:کافئین و الکل خود را محدود کنید. استفاده بیش از حد از هر یک از این مواد می تواند اضطراب را افزایش دهد. بیش از یک یا دو نوع نوشیدنی الکلی در روز می تواند برای مقابله با استرس مضر باشد.غذا خوردن یک تجربه آرام و ملایم است. در خوردن غذا عجله نکنیدپرخوری نکنید. از مصرف زیاد مواد غذایی به عنوان راهی برای مقابله با استرس اجتناب کنید.برخی از غذاها حاوی مواد مغذی هستند که به بدن شما کمک می کند استرس را کنترل کنید. به طور خاص، برای کنترل استرس، آوکادو، موز، چای، غلات سالم، ماهی چرب، هویج، آجیل، ماست و شکلات مورد استفاده قرار می گیرد.

 چگونه به سلامت روان دست پیدا کنیم ۳) به اندازه کافی خوابیدن

خواب یک زمان برای بدن شما برای ترمیم و درمان استرس روز است. این زمان است که مغز شما باید استرحت کند. پس از استفاده از عضلات و تنش در طول روز، با خوابیدن بدن شما می تواند آرام شود.خواب به عنوان دکمه تنظیم مجدد سطح استرس شما عمل می کند. این به شما کمک می کند تا از استرس های جدی مانند اضطراب جلوگیری کنید.مهم است که شما به اندازه کافی در خواب باشید و این که خواب شما با کیفیت خوب باشد. به عنوان مثال، در طول شب نباید با سر وصدا از خواب بیدار شوید. برای کمک به کاهش استرس، ۶-۸ ساعت خواب آرام بخش هر شب لازم است.

 چگونه به سلامت روان دست پیدا کنیم ۴) تمرین های ذهنی انجام دهید

مدیتیشن(تفکر عمیق) ذهنی، مدیتیشنی است که نیاز به تمرکز بر لحظه کنونی شما دارد. تمرین مراقبه ذهنی تمرکز شما را به سادگی زیاد میکند و در یک زمان توان انجام هر کار دیگری را ندارید.شما می توانید به اندازه ۳۰ دقیقه در روز این عمل را انجام دهید. حتی این مقدار تمرین باعث تغییرات مفید در رفتار و عملکرد مغز می شود. ذهنیت واکنشهای احساسی، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد.
با پیدا کردن یک مکان آرام که در آن شما را ناراحت نخواهدکرد، شروع کنید. راحت بنشینید و به افکار خود توجه کنید. اجازه دهید افکار شما از ذهنتان گذر کند.همه تمرکز و ذهنیت خود را به زمان حال جمع کنید، توجه داشته باشید که چه چیزی را می بینید، می شنوید، و احساس می کنید. به جایی از بدن شما که تنش دارد، توجه کنید. هر گونه افکار، نگرانی و یا احساسات را مطرح کنید و سپس راه حل آنها را بیابید.اگر ذهن شما شروع به سرگردانی یا شروع به نگرانی می کند، توجه خود را بر روی تنفس تان متمرکز کنید.

سلامت روان۲)  حفظ روابط سالم برای رسیدن به سلامت روان

روابط سالم درباره‌ی صداقت و راستی ست، در حالی که روابط ناسالم آکنده از دورویی، ریا و ناراستی ست. آیا واقعاً باور دارید که یک فرد از ته دل شما را دوست دارد؟ حتی قبل از اینکه تصمیم به داشتن رابطه‌ی جدی با فرد خاصی بگیرید، عاقلانه است که با تجزیه و تحلیل دقیق از ارزشمند بودن رابطه و اختصاص وقت و انرژی خود برای آن فرد مطمئن شوید.حتی کسی که می‌گوید عاشق شماست ممکن است قربانی احساسات و تمایلات خود باشد. همه‌ی شما به خوبی می‌دانید که شاید آن فرد با احساسات خود گیج شده باشد و بر سر دو راهی باشد؛ بنابراین در موقعیت‌های مانند ازدواج که بسیار حساس و سرنوشت ساز است بهتر است قبل از گرفتن هر تصمیمی خوب فکر کنید، رابطه‌ای که در حال شکل گرفتن است را خوب تجزیه و تحلیل کنید تا نتیجه چیزی جزء یک تصمیم عاقلانه و منطقی نباشد.

حفظ روابط برای رسیدن به سلامت روان-روابط سالم

حفظ روابط برای رسیدن به سلامت روان۱- روابط سالم 

حمایت اجتماعی در دوران دشواری مهم است. دوستان، خانواده و همکاران می توانند هر گونه حمایت احساسی و کمک به رویدادهای زندگی روزمره را پشتیبانی کنند. پشتیبانی اجتماعی همچنین به شما امکان می دهد تا احساس راحتی کنید. به دنبال این اجزا در روابط خود باشید:

-اعتماد: اعتماد برای ایجاد یک رابطه قوی و سالم ضروری است. افشای خود واقعی برای دیگران میتواند اسیب پذیر باش
توجه: احترام به روابط به این معنی است که شما نظرات، نیازها و مرزهای دیگر را می پذیرید. احترام نیز شامل اجتناب از نظرات مضطرب، نامزد کردن، و نادیده گرفتن است.
استماع: گوش دادن یکی از راه های واضح برقراری ارتباط و احترام به شخص دیگری است. گوش دادن را با اجازه دادن زمان برای صحبت کردن دیگران انجام دهید. توجه داشته باشید که آنها چه می گویند و همچنین چگونه آنها آن را می گویند. برای دیگران به دنبال همین کار باشید.
آزادی: آزادی در یک رابطه به این معنی است که به دیگران اجازه می دهید وقت خود را به انها اختصاص دهید. شما همچنین به آنها اجازه می دهید روابط دیگر را در زندگی تقویت کنید. این به این معنی است که شما به یکدیگر اجازه می دهید بدون نیاز به توضیح، نیازهای خود را بیان کنید

 حفظ روابط برای رسیدن به سلامت روان۲-  روابط ناسالم 

متأسفانه، برخی از روابط می توانند ناسالم باشند و یا حتی سوءاستفاده کنند. سوءاستفاده در روابط اغلب درمورد کنترل فرد دیگری از لحاظ جسمی یا احساسی است. در اینجا چندین رفتار وجود دارد که ممکن است نشان دهند که فرد دیگری سوءاستفاده می کند:
– خجالت دادن شما به طور هدفمند
– بیش از حد بحرانی بودن
-نادیده گرفتن یا رد کردن شما
-غم انگیز و غیر قابل پیش بینی بودن
– کنترل این که کجا بروید و محدود کردن کسی که می توانید ببینید
– با استفاده از عباراتی مانند “اگر شما…نیستید، من …”
– استفاده از پول برای کنترل شما
-چک کردن تلفن همراه یا ایمیل شما بدون اجازه
-داشتن مالکیت
– خلق و خوی و حسادت شدید
-فشار اوردن به شما، استفاده از گناه، یا مجبور کردن شما برای داشتن رابطه جنسی

 حفظ روابط سالم برای رسیدن به سلامت روان ۳) روابط خود را ارزیابی کنید

هنگامی که شما درک می کنید که چه چیزی یک رابطه سالم یا ناسالم ایجاد می کند، زمان کمی برای در نظر گرفتن دایره اجتماعی خود و مردم در آن وجود دارد. فکر کنید که کدام روابط بیشتر حمایت می کنند و ممکن است سوءاستفاده کنند.اگر در زندگی شما رابطه ی خشونت آمیز وجود داشته باشد، در معرض آزار و اذیت افراد نسبت به رفتار آنها باشید. شما همچنین ممکن است نیاز به حذف این افراد از شبکه پشتیبانی، به ویژه اگر آنها نگرانی شما را پذیرفته اند. این افراد به سلامت روان شما آسیب می رساند.به همین ترتیب، ممکن است بخواهید زمان بیشتری را با افرادی که بیشترین حمایت را دارند، صرف کنید.

 حفظ روابط سالم برای رسیدن به سلامت روان۴) در رفتارهای سالم دوستانه شرکت کنید

حفظ روابط مثبت فقط در مورد رفتارهای دیگران نیست. این مربوط به رفتارهای شماست. در اینجا چند نکته برای حفظ روابط سالم وجود دارد:
– یاد بگیرید که چه چیزی از هر فردی به عنوان رابطه ای فردی میخواهید.
– نیازهای خود را ابراز کنید و به نیازهای دیگران احترام بگذارید.
– به رسمیت شناختن اینکه شما از طریق یک رابطه شادی کامل نخواهید یافت.
– صحبت کردن و اموختن برای این که بر سر نتیجه گفتگو کنند تا به یک نظر برسند.
– قبول کردن و دوست داشتن تفاوت بین خود و دیگران.
– همدلی را با تلاش برای درک و تصور دیگران درک کنید. هنگامی که مسائل جدی مطرح می شود، سعی کنید با صداقت و محبت مذاکره کنید.

سلامت روان ۳) ملاک های سلامت روان 

ونتیز (.VENTIS LW 5991) سلامت روان را وابسته به هفت ملاک می داند که عبارتند از:
۱- رفتار اجتماعی مناسب؛
۲- رهایی از نگرانی و گناه؛
۳ – فقدان بیماری روانی؛
۴ – کفایت فردی و خودمهارگری؛
۵ – خویشتن پذیری و خودشکوفایی؛
۶ – توحیدیافتگی و سازماندهی شخصیت؛
۷ -گشاده نگری و انعطاف پذیری.

سلامت روان ۴ ) سه ‌اصل سلامت روان

سه ‌اصل سلامت روان ۱) آرامش

بدون تردید آرامش اولین شرط روان سالم است و در سایه آن می‌توان به شکل متعادلی به سایر امور زندگی و پیشرفت هم رسید. البته منظور از آرامش، آرامش نسبی و نداشتن دغدغه‌های متعدد و گاه فلج‌کننده است. البته در دنیای امروز، هیچ‌کس بدون دغدغه و گرفتاری نیست، اما نکته مهم این است که فرد بتواند به درستی شرایط را ارزیابی و برای رفع و کاهش این نگرانی‌ها اقدام کند و در صورتی هم که مشکلات قابل‌ حل نیستند به‌گونه‌ای با آنها کنار بیاید، نه اینکه گرفتاری‌ها، عملکرد و زندگی او را تحت‌تاثیر قرار دهند.

 سه اصل سلامت روان ۲ ) مدیریت هیجان

از دیگر ویژگی‌های مهم سلامت روان، توانایی کنترل و بروز مناسب احساسات و هیجان‌ها است. بروز احساسات باید به‌گونه‌ای باشد که از یک طرف فرد نخواهد احساس‌هایش را سرکوب کند و از طرف دیگر، مهارگسیخته آنها را بروز ندهد. همچنین انتظار می‌رود ذهن سالم بتواند محیط پیرامون خود را به‌درستی ادراک کند. انسان به کمک حواس پنجگانه، جهان را درک می‌کند، درکی که با واقعیت بیرونی هماهنگ است؛ چیزی نه بیشتر و نه کمتر از آن. ممکن است تعجب کنید و بپرسید مگر ممکن است ادراک‌ها با واقعیت همخوان نباشند؟ بله! در برخی شرایط بیمارگونه، ممکن است فرد درکی درست از عالم خارج نداشته باشد، برای مثال صدایی بشنود یا چیزی ببیند که وجود خارجی ندارد.

 سه اصل سلامت روان ۳ ) شناخت

یکی دیگر از خصوصیات ذهن سالم، شناخت است. منظور از شناخت، مجموعه‌ای از توانایی‌های مغز شامل هوشیاری، توجه و تمرکز، حافظه، زبان و… است که هر فردی با توجه به شرایط خود از آن بهره‌مند است. سالم بودن این توانایی‌ها تامین‌کننده و نشانگر بخشی ازسلامت روان ما هستند.شاید در این نوشته همه خصوصیات یک روان سالم بیان نشده باشد، اما به بخشی از مهم‌ترین خصوصیات آن اشاره شده است. همه توانایی‌ها و خصوصیات گفته شده خود را به صورت یک نماد بیرونی و عینی بروز می‌دهند که آن«رفتار» است.

بررسی رفتار، عینی‌ترین روشی است که با ارزیابی آن می‌توان درباره سلامت روان افراد اظهارنظر کرد. بنابراین داشتن رفتاری متناسب با شرایط پیرامونی از اصلی‌ترین خصوصیت‌های نشانگر سلامت روانی افراد است. شاید به همین دلیل است که علوم رفتاری همواره در کنار روان‌پزشکی و سلامت روان به عنوان علمی ذکر می‌شود که تلاش می‌کند با شناخت بهتر ذهن و مغز به سمت بهبود کیفیت زندگی و ارتقای سلامت حرکت کند.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

06633335770

پشتیبانی در تلگرام