نکاتی برای رانندگان تازه کار

همیشه شروع رانندگی بعد از گرفتن گواهینامه یک چالش بزرگ و هیجان انگیز برای رانندگان تازه کار محسوب می‌ شود و نکاتی برای رانندگان تازه کار نیز تحت تأثیر فاکتور های مختلفی قرار می‌ گیرد. هنگامی که یک راننده وارد وسیله نقلیه خود می‌ شود، هرگز نمی‌ تواند ادعا کند که در نهایت امنیت قرار دارد. پس اگر احساس می‌ کنید که چنین طرز تفکری دارید باید یکبار دیگر قوانین ترافیکی و علائم راهنمایی رانندگی را مطالعه کنید.

سعی کنید که هرچه زودتر به کسی تبدیل شوید که به عنوان یک راننده عالی شناخته می‌ شوید. رانندگان با تجربه می دانند که داشتن و نگهداری ماشین کار ساده ای نیست. همیشه با مشکلاتی روبرو خواهید شد. همچنین باید مراقب ایمنی و زیبایی خودرو مورد علاقه تان هم باشید. و به همین دلیل برای ساده تر شدن رانندگی با فارسی خوان با مطلب نکاتی برای رانندگان تازه کار آشنا شوید.

 رانندگان تازه کار

وقتی که به عنوان یک راننده ناشی وارد وسیله نقلیه می‌ شوید، باید اطمینان حاصل کنید که توانایی رانندگی و کنترل خودرو را دارید و روش‌ های کنترل و هدایت آن را بلد هستید. باید تجهیزات کنترل ترافیک را بشناسید و بدانید که ابزار ها و تجهیزات استفاده شده در داخل خودرو به چه شکلی کار می‌ کنند. اگر قصد رانندگی در شب را دارید، باید تمامی چراغ‌ ها را مورد بررسی قرار دهید.

وقتی که در بین راه پلیس ترافیک از شما می‌ خواهد که کنار بکشید، از شما خواسته می‌ شود که وضعیت کارکرد های تمامی قسمت خودرو را به آن ها نشان دهید، بنابراین بهتر است که از وضعیت تمامی آن ها مطمئن شوید تا با برگه جریمه مواجه نشوید.و نکاتی برای رانندگان تازه کار به شرح زیر می باشد.

نکاتی برای رانندگان تازه کار

اگر شما یک راننده تازه کار هستید، هنوز هم چیز هایی وجود دارد که باید یاد بگیرید. شما باید همه چیز را در مورد خودرویی که قصد استفاده از آن را دارید یاد بگیرید. همچنین باید از قوانین بیمه‌ای مطلع شوید و روش‌ های استفاده از آن ها را فرا بگیرید. اینکه ماشین مربوط به خود شما باشد یا از ماشین والدین خود استفاده می‌ کنید، مواردی هستند که در استفاده از بیمه اهمیت بسیاری دارد.

استفاده از نقشه 

یکی از کار هایی که رانندگان تازه کار باید انجام دهند، استفاده از نقشه در داخل خودرو است. این نقشه ی آنلاین یا کاغذی ممکن است مربوط به جاده‌ های داخل شهر یا جاده‌ های بین شهری باشد. در هر صورت این ایده خوبی است که مطمئن شوید از وضعیت جاده‌ ها در شهر ها و بزرگراه‌ ها اطلاع دارید. ممکن است قبل از سوار شدن به خودرو بدانید که چه برنامه‌ای دارید و به چه جایی می‌ خواهید بروید.

همچنین بخوانید : کشور ماشین های سفید

فراموش نکنید که در زمان رانندگی همه چیز متفاوت است و ممکن است شرایط خاصی را تجربه کنید. اگر در داخل خودرو خود یک نقشه مناسب داشته باشید، به راحتی می فهمید که در کجا قرار دارید و اگر آدرس مورد نظر را گم کرده باشید، با استفاده از نقشه می‌ توانید به محل مورد نظر خود برگردید.

پخش موزیک با صدای بالا

پخش موزیک مورد علاقه راننده با صدای بالا اغلب توسط بسیاری از رانندگان به جهت لذت بیشتر از رانندگی خود صورت می‌گیرد؛ اما این عمل سبب تأثیر فزاینده‌ای بر روی قابلیت تمرکز راننده بر رانندگی خود دارد.و  رابطه‌ی مستقیمی بین حجم صدای ضبط و زمان عکس‌العمل راننده وجود دارد، زمانی که موزیک در خودرو با حدود صدای بلند پخش می‌شود.

صدای بالای موزیک سبب پوشش صدای موتور خودرو می‌گردد که این مورد امکان تشخیص سرعت خودرو را برای راننده دشوارتر می‌کند. از این‌رو پیشنهاد می‌گردد که در زمان رانندگی به جهت جلوگیری از هرگونه حادثه، رانندگان صدای ضبط خود را بیش از اندازه بالا نبرند.

قوانین دارندگان گواهینامه G2 

قوانین دارندگان گواهینامه G2 از آیین نامه‌های قانون عبور و مرور در بزرگراه می باشد؛ به خصوص از آیین نامه‌ای که گواهینامه رانندگی نامیده می‌شود. بر اساس این آیین نامه، بسیاری از مجموعه قوانینی که مربوط به گواهینامه G2 هستند، وضع شده‌اند.

تعداد سرنشینان

رانندگان تازه کاری که گواهینامه G2 دارند، باید قوانین مربوط به تعداد سرنشینان را رعایت کنند. هنگام روز، تعداد سرنشینان اتومبیل آن‌ها محدود به تعداد کمربندهای ایمنی اتومبیل شان است. اما قوانینی که شب‌ها باید در مورد تعداد سرنشینان اتومبیل رعایت کنند، بسیار شدیدتر و سختگیرانه‌تر هستند.

راننده تازه کاری که کم‌تر از شش ماه دارای گواهینامه G2 است و ۱۹ سال یا کم‌تر سن دارد، از نیمه شب تا ساعت ۵ صبح نمی‌تواند به همراه سرنشینی ۱۹ ساله و یا کم‌تر از ۱۹ سال رانندگی کند. افرادی که دارای گواهینامه G2 هستند و سن شان ۱۹ سال یا کم‌تر است، پس از گذشت شش ماه نخست رانندگی‌شان، نمی‌توانند به همراه بیش‌تر از سه سرنشین ۱۹ ساله و یا کم‌تر از ۱۹ سال، از نیمه شب تا ساعت ۵ صبح رانندگی کنند.

البته لازم به ذکر است که اگر به همراه راننده‌ای که ۱۹ سال و یا کم‌تر سن دارد، فردی روی صندلی سرنشین جلو نشسته باشد که گواهینامه G دارد و یا اگر سرنشینان اتومبیل، اعضای خانواده راننده باشند که بنا به ضرورت سوار اتومبیل شده‌اند.محدودیت‌هایی که پیش‌تر توضیح داده شد، شامل حال راننده نمی‌شود.

استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی ممنوع

از تلفن همراه خود به هنگام رانندگی استفاده نکنید. این کار بسیار خطرناک است و حتی اگر فکر می‌ کنید که در بهترین نقطه جهان قرار دارید و بهترین تسلط ممکن را نیز بر خودرو دارید، باز هم هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید تمرکز خود را بر روی بیش از یک چیز در یک زمان نگه دارید.

رانندگان تازه کار باید بدانند که تمام تمرکز خود را فقط بر روی رانندگی بگذارند. در حقیقت این رانندگان هرگز نباید در حال رانندگی از تلفن همراه استفاده کنند و همچنین اجازه ارسال و خواندن پیام‌ های متنی در شرایط مختلف را ندارند. متاسفانه طیف بسیاری از رانندگان تازه کار را افراد جوان تشکیل می‌ دهند و اتفاقاً همین افراد به استفاده از تلفن‌ همراه عادت دارند.

تاثیر نوشیدن مشروبات الکلی

راننده‌ای که مشروبات الکلی مصرف کرده است، دچار عواقبی همچون جراحت و مرگ خواهد شد. در ضمن مجبور می‌شود خساراتی از جمله پرداخت جرایم، تعلیق گواهینامه رانندگی و توقیف وسیله نقیله‌اش را متحمل گردد.

اگر شما راننده جوانی هستید که گواهینامه G1 یا G2 دارید، ممکن است در این رابطه با عواقبی حتی جدی‌تر روبرو شوید. از جمله این عواقب می‌توان لغو کامل گواهینامه را نام برد، به این ترتیب که باید دوباره تمام مراحل کسب گواهینامه را هم چون فردی که تا به حال گواهینامه دریافت نکرده است، طی کنید. اینک با مثالی موضوع را واضح‌تر شرح می‌دهیم. فرض کنید فرد جوانی که دارای گواهینامه G1 یا G2 است.

همچنین بخوانید : راز موفقیت انسان

هنگام رانندگی توسط پلیس متوقف می‌شود و معلوم می‌شود مشروبات الکلی مصرف کرده است. در این حالت ممکن است اعتبار گواهینامه G2 خود را از دست بدهد که به او اجازه می‌داد بدون حضور فردی بزرگسال، با دوستانش تردد کند. درضمن گواهینامه‌اش باطل می‌شود و باید تمام مراحل و روند اخذ گواهینامه را از ابتدا طی کند تا دوباره گواهینامه جدیدی برایش صادر شود.

آشنایی با راهنمایی و رانندگی 

 راهنمایی و رانندگی در همه مسیر ها و در همه شهر ها دیده می‌ شوند و معمولاً طراحی آن ها به صورت بین المللی مشابه هستند. این علائم نشان می‌ دهند که در چه قسمت‌ هایی با محدودیت مواجه هستید و باید چه عکس العملی داشته باشید. یکی از وظایف رانندگان تازه کار این است که به همه این علائم توجه کامل داشته باشند و همه آن ها را بشناسند.

طبیعتاً اگر به دنبال یک پارکینگ برای خودرو خود باشید، باید از قبل تابلو مربوط به آن را در کنار مسیر خود پیدا کنید و سپس به سراغ آن بروید. از طرف دیگر برخی تابلو ها هشدار دهنده هستند و باید رفتار های خود را با توجه به این تابلو ها تنظیم کنیم.رانندگان تازه کار اگرچه با گرفتن گواهینامه و مجوز رانندگی می‌ توانند از وسایل نقلیه متناسب با خود استفاده کنند، اما باید مراقب باشند که رفتار های آن ها باید در قالب قوانین ترافیکی و راهنمایی و رانندگی قرار گیرند، تا بتوانند از امتیاز جدید خود لذت ببرند.

 توجه به رانندگی خود

گرفتن مجوز رانندگی و گواهینامه بسیار ایده آل است و گوشه‌ ای از زحمات شما را جبران می‌ کند. اما این موضوع دلیل نمی‌ شود که شما در حین رانندگی به دوستان خود توجه کنید و از تعهد به مسیر و جاده باز بمانید. اگر در خودرو مشغول صحبت کردن و بحث‌ های سرگرم کننده با دوستان خود شوید، تبعات جبران ناپذیری در انتظار شما خواهد بود.

شما به هیچ وجه نباید صدای ضبط خودرو خود را بیش از حد بلند کنید، این یکی از مواردی است که حقیقتاً باعث حواس پرتی می‌ شود و حتی اگر هیجان زده شوید و با آن حرکت کنید، مشکلات شما بیشتر خواهد شد.

همراه داشتن تجهیزات ایمنی 

 رانندگان تازه کار و هم رانندگانی که سال هاست پشت فرمان نشسته اند. در وسیله نقلیه خود حتماً تجهیزات ایمنی و جعبه کمک های اولیه داشته باشند.ابزار ها و تجهیزات متعددی وجود دارند که می‌ توانید از آن ها استفاده کنید. مطمئناً شما هیچ وقت نمی‌ خواهید که دچار حادثه‌ای شوید، اما اگر به مسافرت‌ های طولانی می‌ روید، ممکن است با شرایط مختلفی مواجه شوید که نیاز به کمک داشته باشید، اینجاست که تجهیزات ایمنی تا حدود زیادی مشکلات شما را برطرف می‌ کند.

تجهیزات ایمنی شامل چراغ قوه و باتری، علائم نشان دهنده مختلف، کابل‌ های کشنده، یک لاستیک یدکی، زنجیر چرخ، وسایلی برای کنار زدن برف، برخی مایعات مانند ضد یخ و روغن و خنک کننده موتور ماشین و مواردی از این قبیل می‌ شود. همچنین باید یک پتو، چند بطری آب و برخی مواد خشکبار نیز داشته باشید، که احتمالاً در معطلی‌ های چند ساعت از آن ها استفاده کنید. اگرچه داشتن تلفن همراه به هنگام رانندگی مسئله ساز است، اما استفاده بجا از آن می‌ تواند چالش‌ های ما را کمتر کند.

دقت در پارک کردن

وقتی به پارک کردن مسلط باشید، معمولاً انجامش کار ساده‌ای است ولی در جاهای تنگ و باریک یا وقتی که تجربه کمی در رانندگی دارید، دانستن چند فوت و فن خالی از لطف نیست. دنده عقب رفتن و پارک دوبل است.که در هنگام پارک دوبل به کمک بیشتری احتیاج دارید، باید به فکر نصب حسگرهای پارک روی ماشین‌تان باشید.

نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازه

این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.

 بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن

چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که میخواهد ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار میدهد و سپس آن را بالا میکشد از او پرسیدم دلیل این کارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان رانندگی رفته بودم سر همین کشیدن ترمز دستی منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که میگفتم تو ایران همه اینطوری ترمز دستی رو میکشن و بعدا متوجه شدم که انگلیسی ها به این دکمه کلاچ ترمز دستی میگویند.

زمانی که کلاچ ترمز دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعدا خودم هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود.

عدم تعویض به موقع روغن گیربکس

افرادی خودروشان ۱۵۰ هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده و وقتی هم ازشان میپرسی واسکازین را تا به حال تعویض کردی میگویند مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، سلامت گیربکس وغیره میشود. البته کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد.

نگاه کردن به جلو 

برخی رانندگان به جهت عادت غلط، در حین رانندگی فقط به جلو نگاه کرده و از نگاه کردن گهگاهی به اطراف خود غافل می‌شوند. نکته‌ مهم در رانندگی آن است که راننده به طور مداوم علاوه بر دقت بالا به جلوی خودروی خود، به آیینه‌های اطراف و وسط خودرو نگاه کرده و وضعیت خود را نسبت به سایر خودروها یا خطوط جاده تنظیم نماید. با این عمل سطح هوشیاری راننده نسبت به وضعیت جاده بالا رفته و می‌تواند در صورت وقوع هرگونه حادثه بهترین عکس‌العمل را از خود نشان دهد.

 تعویض یکبار در میان فیلتر روغن

گاها دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر های با کیفیت پایین استفاده میکنند. ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصفیه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین می‌کردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد.

 درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی

این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می‌آورد. درجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کار کند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.

 پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر در اتوبان

چندی پیش یک آزمایش در مجله انگلستان انجام شد و نشان داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن ۴۰ درصد باز است کمتر است.و می توان از شیشه پایین آوردن به جای کولر استفاده نمود.

نحوه قرارگیری دست بر روی فرمان

اکثر رانندگان در حین رانندگی دستان خود را به اشتباه بر روی فرمان خودرو قرار می‌دهند که این اشتباه به دلیل تکرار به صورت عادت برای این رانندگان درآمده است. از جمله این عادات غلط می‌توان به قرارگیری یک دست بر روی فرمان در حالت‌های مختلف اشاره نمود که این رانندگان در زمان دور زدن به چرخ‌های خودرو اجازه بازگشت خود بخودی می‌دهند که این عمل می‌تواند خطرآفرین باشد.

زمانی که راننده به صورت یک‌دستی رانندگی می‌کند، ارتباط حیاتی خود با چرخ‌های جلو را از دست می‌دهد.و فرمان خودرو به صورت ساعتی فرض شود که دستان راننده عقربه‌های ساعت هستند. با این عمل راننده به راحتی می‌تواند تمامی حرکت‌های خودرو را تحت کنترل خود داشته و در صورت وقوع هرگونه حادثه به آسانی نسبت به آن سریع‌ترین عکس‌العمل را نشان می دهد.

نشستن درست پشت فرمان

 نحوه‌ی نشستن پشت فرمان از اولین مواردی است که به رانندگان خودروهای مسابقه‌ای تذکر داده می‌شود. در واقع اصولی نشستن پشت فرمان سبب افزایش تسلط راننده بر خودرو است. یکی از موارد موردنظر در نحوه‌ی نشستن، تسلط پاهای راننده بر روی پدال‌های گاز، ترمز و کلاچ است. در واقع پاهای راننده باید کاملا بر روی پدال قرار گرفته باشه و از زانو نیز خم شده باشد. اگر زمانی که پا بر روی پدال قرار گرفته و زانو خم نشده باشد، لازم است که راننده صندلی خود را به جلو بکشد.

دیگر مورد در نشستن، قرارگیری دست نسبت به فرمان است که باید این قابلیت برای راننده وجود داشته باشد که مچ دست کاملاً بر روی فرمان باشد و فاصله زیادی بین بدن تا فرمان وجود نداشته باشد. در نهایت اگر راننده به درستی بر روی صندلی خود نشسته باشد به راحتی می‌تواند به پدال‌ها، دسته دنده و فرمان تسلط داشته باشد.

منحرف شدن خودرو

زمانی که راننده با یک خودرو عملکرد سرعتی و سریع دارد، خودرو همیشه در وضعیت شتاب‌گیری قرار دارد. اگر خودروی شما در وضعیت حرکت در سر پیچ باشد و شما از هیچ ترمز یا حالت معکوس حرکت خودرو استفاده نکنید، خودرو در یک وضعیت نامتعادل قرار گرفته و به سمت خلاف پیچ منحرف می‌گردد. همواره لازم است رانندگان به جهت عدم بروز حادثه برای خودرو، در زمان حرکت در سر پیچ‌ها از سرعت خود بکاهند تا با اطمینان خاطر بتوانند در تمامی شرایط جاده رانندگی کنند.

انتخاب زمان و مکان اشتباه

اگر یک راننده بخواهد با سرعت بالا در جاده رانندگی کند لازم است که زمان و مکان مناسب را انتخاب کند. در واقع اینگونه می‌توان بیان نمود که راننده می‌بایست در لاین مناسبی از جاده قرار گیرد و در صورت حرکت در مناطق مسکونی از سرعت خود کاسته و بر میزان احتیاط خود در رانندگی بیافزاید.

 تنظیم آینه ها

به جز راهی که خودتان فکر می‌کنید، راه بهتری هم برای تنظیم کردن آینه ها وجود دارد. آینه های جانبی را تا آخرین حد ممکن به سمت خارج ببرید به طوری که با آینه عقب همپوشانی پیدا کنند.و تنظیم آینه ها را انجام داد که آینه ها را همپوشی کرد.

رانندگی نکردن هنگام خواب آلودگی 

 کم خوابی شدید می‌تواند اندازه کارایی و تمرکز شما را پایین بیاورد بعضی افراد کلاً در خواب رانندگی می‌کنند بهتر است بدانید طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ صورت گرفته است، از هر شش تصادف شدید منجر به فوت، یکی از آن ها به علت رانندگی در حالت خواب‌آلودگی بوده است. هر زمان احساس کردید توانایی ذهنی‌تان پایین آمده است به علت کم خوابی، مصرف دارو و یا حتی سرماخوردگی شدید، وقتش است کنار بزنید و استراحت کنید.

گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو

این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود. بهترین کار این است که ترمز را فشار داده و قبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.

 ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور

این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن و جوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود.

همچنین بخوانید : طرز تهیه کیک شکلاتی

فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریختن آب ته ظرف به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.

با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس

بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکنند و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری با سرعت حرکت کردن می شود.

 سنگین کردن بیش از حد خودرو

پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست خصوصا در مسافت های طولانی باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود. در حد امکان باید خودرو خود را سبک کنیم.و از سنگین کردن بیش از حد خودرو خودداری کنیم.

نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار

نشاندن کودک در جلوی خودرو بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد. بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند.

استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی

بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ ها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.

 استفاده از نور بالا در مه

در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد.و حداکثر تا جایی که ممکن است استفاده از نور بالا در مه را کاهش داد.

نصب باربند

باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجود باربند به خودی خود باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان ۱۰ درصد میشود.و باربند را در مواقع اضطراری و یا در سفر استفاده می شود.نصب بسیار مهم است که بتوان جعبه باربند را بدون نیاز به ابزار و نیز سریع و راحت روی ماشین نصب کرد.

 خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی

این کار برای ماشین های گازوییلی است نه بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکنند تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در اینگونه مواقع اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست.

 جلو آوردن بیش از حد صندلی

خیلی از افراد(البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلوتر باشد تسلط راننده بیشتر میشود و به اصطلاح دست فرمون خوب میشود. خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد.

 گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو

 قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد. ولی در خودرو های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید و سپس سوئیچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کارکردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.

 خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت

 در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت و به دلیل نداشتن سوخت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت می شود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛ فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود.

اگر در حین رانندگی، همه ی حواستان تنها به خودروی جلویی شما باشد، کاری کاملا اشتباه مرتکب می شوید. این اقدام می تواند برای شما خطر آفرین باشد چرا که هر اشتباهی که راننده ی خودروی جلویی انجام دهد شما نیز مجبور به انجام آن خواهید شد. رانندگان خودروهای مسابقه ای و حرفه ای هیچگاه چنین کاری نمی کنند، چرا که این اقدام به منزله ی پیروی کورکورانه از راننده ای است که شاید به درستی انتخاب مسیر نکرده باشد.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.