کارآفرینی با نان محلی

حالت شب

کارآفرینی با نان محلی ؛ فرهنگ کار آفرینی به دلایل مختلفی از جمله عدم سرمایه کافی، عدم همکاری مسئولان و متولیان امر و… مغفول مانده است، اما هستند کسانی که با همین مشکلات موجود آستین‌ها را بالا زده و برای خود کار و درآمد ایجاد کرده‌اند. کارآفرینی با نان محلی یکی از منابع کسب درآمد می باشد که برای خانم ها و آقایان منبع درآمد خوبی می باشد.

متاسفانه پخت نانهای مسطح در کشور طی ۳۰ سال گذشته به دلائل متعدد به شدت دچار آسیب شده و دیگر از آن نانهای معطر و خوشمزه گذشته خبری نیست و نانهایمان اصالتشان را از دست داده اند و فاقد کیفیت و مرغوبیت گذشته هستند. توسعه شهرنشینی نانهایمان را نیز مصنوعی و ماشینی ساخته است. با فارسی خوان همراه باشید تا درمورد یک نان محلی خوشمزه که سبب کارآفرینی برای عده ی زیادی شده است بنام نان کمشچه اصفهان صحبت کنیم.

نان کمشچه

نان کمشچه نوعی نان مسطح است که در یکی از روستاهای اصفهان بنام کمشچه بصورت فراگیر توسط تمام اهالی در تمام خانه ها پخت می شود سپس بصورت بسته بندی ۱۰ تائی به اصفهان حمل و بین فروشندگان سوپر مارکتها توزیع تا به مردم فروش برسانند . این نوع نان نه با تنور سنتی بلکه با نوعی ماشین دوار پخت می شود که سطح سنگ آن به جای استفاده‌ از چدن‌ از ‌گل مخصوص‌ و پخته شده ای تهیه شده‌ که ۳ سال عمر مفید دارد و بعد از۳ سال باید مجددا تعویض ‌شود.

نان کمشچه

پخت نان هنر آبا و اجدادی
کمشچه را از زمان های دور به نان های خوش طعم و خوش عطری که در آن تولید می شد، می شناختند. حتی زمانی که هنوز آب در این شهر فراوان بود و بیشتر اهالی آن گندم می کاشتند، بازهم شهرت نان کمشچه از شهرت گندمش بیشتر بود و بسیاری از مردم منطقه، نانی را که کمشچه ای ها در تنورهای خانگی خود می پختند، بر سر سفره می گذاشتند.

کارآفرینی با نان کمشچه

نخستین و مهم ترین منفعت گسترش واحد های نانوایی در کمشچه ایجاد شغل برای بیشتر اهالی آن بوده است و امروزه بیشتر زنان و مردان کمشچه به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این حرفه مشغول به کار هستند. گسترش این واحدها همچنین سبب رونق اقتصادی این شهر شده است و از این رو، علاوه بر نانوایی، ظرفیت های اشتغال زایی بسیاری در کمشچه وجود دارد که اهالی آن توانسته اند با استفاده از این ظرفیت ها، روزی خود و خانواده شان را تامین کنند.

آمار بیکاری در کمشچه بسیار پایین است و اگر کسی هم در این شهر به دنبال یافتن کار باشد، با توجه به این ظرفیت های اشتغال زایی خیلی زود می تواند برای خود شغلی دست و پا کند.

شهرت جهانی نان بانوان کمشچه

۲۰ سال پیش که هنوز واحدهای نانوایی در کمشچه به این تعداد نرسیده بود و کشاورزی شغل اصلی مردان این شهر محسوب می شد، بیشتر زنان کمشچه بعد از فراغت از کارهای منزل، یا پای دار قالی می نشستند یا در تنورهای خانگی خود نان سنتی این شهر را می پختند و از این دو راه، درآمدی اندک کسب می کردند.

اما با رواج حرفه نانوایی در کمشچه، زنان این شهر هم پا به پای مردان در واحدهای نانوایی این شهر به کار مشغول شدند و کم کم دارهای قالی و تنورهای خانگی از منازل اهالی این شهر جمع شد. امروزه بیشتر بانوان کمشچه، حتی آنهایی که تحصیلکرده هستند در کارگاه های تولید نان یا واحدهای نانوایی زادگاهشان کار می کنند.

البته برخی خانم های کمشچه ای در شهرک های صنعتی اطراف این شهر اشتغال یافته اند، اما چون مزایای کار در نانوایی های کمشچه بیشتر از کار در این شهرک های صنعتی است، بنابراین اغلب زنان کمشچه ترجیح می دهند در شهر خود بمانند و در این نانوایی ها به کار مشغول شوند.

ثبت ملی نان سنتی کمشچه

ثبت ملی نان سنتی کمشچه

نان سنتی کمشچه ثبت ملی شد. کمشچه با پخت ۱۳ نوع نان بدون ضایعات نخستین شهر استان اصفهان است که نان خود را به ثبت ملی رسانده است. بیش از ۳۰۰ نانوایی با اشتغال زایی یک هزار نفر به صورت مستقیم در شهر کمشچه روزانه به طور میانگین ۷۰ تن نان پخت می کنند .

بزرگترین نان مسطح جهان

در خرداد سال ۹۳ نیز ۱۵ نانوای کمشچه با حضور نمایندگان یـونـسکو بزرگترین نان مسطح جهان به مساحت هشت متر مربع و وزن ۳۵ کیلوگرم پختند تا نامشان در کتاب گینس ثبت شود.

کمشچه شهر نان های جورواجور

نان جو، نان خشک، نان رژیمی و حتی نان های طعم داری مثل نان ماست موسیر، نان شوید و نان پیاز و جعفری در فهرست نان های تولیدی کمشچه قرار دارند، اما شاید بتوان گفت مهم ترین نانی که در این شهر تولید می شود، نان تنور سنتی کمشچه است.

همچنین بخوانید : انواع نان

این نان که از گندم بومی کمشچه و شهرهای اطراف به دست می آید. اصیل ترین و خوش طعم ترین نانی است که به دست نانوایان ماهر این شهر پخته می شود. نان تنور سنتی کمشچه، که حرارت مورد نیاز برای پخت آن از چوب تامین می شود، معمولا در ابعاد بزرگ، با طول یک متر و عرض ۶۰ سانتی متر و به شکل چهار گوش تولید می شود.

روش تهیه نان کمشچه

نان تنور سنتی کمشچه با روشی کاملا سنتی تهیه می شود و فرآیند پخت آن، به این شکل است که نانوایان کمشچه ای، پس از این که بدون استفاده از جوش شیرین، خمیر مورد نیاز خود را تهیه کردند و دو ساعت کامل به خمیر استراحت دادند، به صورت دستی خمیر را روی تابه های گلی مخصوص پهن می کنند و سپس با استفاده از این تابه ها، خمیرهای آماده شده را در تنورهای ساخته شده از خاک رس قرار می دهند.

روش تهیه نان کمشچه

کیفیت نان کمشچه

مهم ترین مزیت نان هایی که در کمشچه تولید می شوند، نحوه به عمل آوری صحیح و استفاده نشدن از جوش شیرین در فرآیند شکل گیری خمیر آنهاست و همین موضوع باعث می شود نان های کمشچه هم سالم تر باشند و هم خوش طعم تر. به عبارت دیگر، چون نانوایان این شهر همواره دو ساعت کامل به خمیر استراحت می دهند تا فرآیند تخمیر به طور کامل اتفاق بیفتد. نان های کمشچه فاقد مواد مضری مثل اسید فیتیک هستند که جذب املاح معدنی در بدن را مختل می کند.

مشکلات تولید نان کمشچه

تولید نان تنور سنتی کمشچه در سال های اخیر تحت تاثیر کاهش شدید تولید گندم در این شهر و شهرهای اطراف قرار گرفته است، چراکه تولید این نان با استفاده از گندم مناطق دیگر، اصالت و کیفیت آن را از بین می برد و به همین خاطر، نانوایان کمشچه ترجیح می دهند نان تنور سنتی را فقط با استفاده از گندم بومی منطقه تهیه کنند. این موضوع سبب شده در چند سال اخیر، نان تنور سنتی کمتر از نان های دیگر از تنورهای کمشچه بیرون آید و در نتیجه، چند سالی است که توزیع این نان در دیگر شهرها تقریبا متوقف شده است.

ویژگی نانوایی های کمشچه

نانوایی های کمشچه معمولا سرویس های ایاب و ذهاب را به صورت رایگان در اختیار کارکنان خود می گذارند. ضمن این که در بیشتر این واحدهای صنفی، به همه کارکنان، صبحانه و ناهار داده می شود و از همه مهم تر این که دستمزد کارکنان در همه نانوایی های کمشچه با کمترین تاخیر پرداخت می شود که این موضوع با توجه به تاخیر زیاد بیشتر واحدهای صنعتی کشور در پرداخت حقوق کارکنان خود، بسیار ترغیب کننده است.

ویژگی نانوایی های کمشچه

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

  1. واقعا نمیدونستم با نان هم میشه پیشرفت کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام