آشنایی با خطرات اشعه فرابنفش

آشنایی با خطرات اشعه فرابنفش

حالت شب

با پیشرفت علم و فناوری سطح اطلاعات افراد نیز افزایش پیدا میکند و شناخت بیشتری نسبت به اطراف خود پیدا میکنند آشنایی با خطرات اشعه فرابنفش جز آن دسته از اطلاعات است که علاوه بر شناخت مزایای این اشعه، باید معایب و خطرات آن را نیز بدانیم تا طریقه مصرف و حتی زمان،مکان،شرایط استفاده آنرا شناسایی کنیم تا کمتر مورد صدمه و آسیب این اشعه قرار بگیریم. خطرات اشعه فرابنفش موضوع امروز مجله فارسی خوان است تا به شما آگاهی های لازم را بدهد تا کمتر مورد آسیب قرار بگیرید.

آشنایی با اشعه فرابنفش

شاید تعداد بسیار کمی از ما اطلاعات درست و کاملی از اشعه فرابنفش داشته باشیم و یا فقط در حد یک اسم و نام این اشعه را بشناسیم و به آن اهمیت چندانی ندهیم یا حتی اهمیتی برایمان نداشته باشد که این اشعه چیست؟

آشنایی با اشعه فرابنفش

اما تیم فارسی خوان تصمیم دارد، اطلاعاتی مختصر و مفید برای شناسایی درست و کامل این اشعه را به همگی بدهد تا بتوانیم با چشمی باز به محیط اطراف خود نگاه کنیم. فرابنفش یک انرژی الکترو مغناطیسی است که مقدار زیاد آن در نور خورشید وجود دارد، این اشعه طول موج کوتاه و انرژی بسیار زیادی دارد و برای چشم انسان نامرئی میباشد.

اشعه فرابنفش
این اشعه با چشم دیده نمیشود.

یعنی انسانها نمیتوانند آنرا با چشم خود ببینند مگر اینکه با استفاذده از دوربین ها و دستگاه های ویژه و مخصوص این اشعه. بیشترین اشعه ای که تولید و منتشر میشود اشعه UVA میباشد.

بطور کلی شامل سه قسمت است.

  1. UVA
  2. UVB
  3. UVC

مزایا اشعه فرابنفش

هدف از ارائه این مطلب شناخت عوارض و آشنایی با خطرات اشعه فرابنفش است، اما این اشعه کم پرتو مزایای بسیاری دارد که بطور خلاصه و مفید چندی از آنها را برای شناخت بیشتر بیان میکنیم.

  • جذب ویتامین D
  • برطرف کردن بیماری نرمی استخوان
  • برطرف کردن بیماری اگزما
  • برطرف کردن بیماری داءالصدف
  • کمک و جلوگیری از ابتلا به سرطان مغز استخوان

آشنایی با خطرات اشعه فرابنفش

زمانی که تابش اشعه فرابنفش بیش از حد استاندارد باشد، دیگر برای بدن مشکل ساز میشود و فرد را به انواع بیماری دچار میکند.

بیماریهایی که خطرناک و نیازمند طول درمان میباشند پس لازم است که آشنایی با خطرات اشعه فرابنفش را جدی بگبریم. تابش این اشعه اگر بصورت کم باشد مشکلی ایجاد نمیکند، ولی اگر بیش از حد مجاز و اشعه هایی با پرتو بالا باشد خطرات بسیاری را به دنبال دارد که باعث بروز بیماریهای پوستی و چشمی میشود.

اشعه فرابنفش

بطور کلی چشم و پوست دو عضو آسیب پذیر و حساس درمقابل اشعه فرابنفش هستند که اثرات مخربی را بر روی آنان میگذارد. پس تا میتوانید سعی کنید که خود را در مقابل این اشعه بخصوص پوست و چشم خود را حفظ کنید تا دچار آسیب نشوند.

   میزان اشعه فرابنفش    میزان آسیب
۱ ۱-۲    بی خطر
۲ ۳-۵    کم خطر
۳ ۶-۷    خطر زیاد
۴ ۸-۱۰    خطر بسیار زیاد
۵ ۱۱ به بالا    خطر بسیار شدید

آشنایی با خطرات فرابنفش برای پوست

یکی از خطرات اشعه فرابنفش، بیماریهای پوستی است.

بیشترین میزان این اشعه در خورشید وجود دارد که همه ی ما بطور روزانه سروکار زیادی با خورشید داریم. اگر این مواجه شدن با نور خورشید بیش از حد و بدون مراقبت پوستی باشد، آسیبهای پوستی و سوختگی های پوستی در فرد بوجود می آید و اگر به همین روال ادامه داشته باشد این سوختگی دیگر یک سوختگی پوستی ساده ای نخواهد بود و فرد را به سرطان پوست دچار میکند.

پیشنهاد فارسی خوان

پیشنهاد فارسی خوان

حتما در مقابل نور خورشید از پوست و چشم خود محافظت کنید تا از خطرات اشعه فرابنفش در امان باشید.

همانطور که همه ی ما میدانیم انواع سرطان جز بیماریهای سخت است که درمان آن بسیار سخت و دردناک است و در نهایت فرد را دچار مرگ میکند.

استفاده از کرم های ضد افتاب و کلاه های لبه دار و پوشیدن لباسهای مناسب و قرار گرفتن در زمان مشخصی در زیر آفتاب با پرتو کماز راههای مقابله با سرطان پوست و سوختگی های پوستی است.

خطرات فرابنفش برای چشم ها

عضو دیگری از بدن که مورد خطر قرار میگیرد، چشم ها هستند.

چشم ها در حالت کلی عضو بسیار حساس بدن هستند که با کوچکترین چیزی چشم دچار آسیب خواهد شد. از یک گرد و غبار ساده تا یک اشعه سخت و خطرناک. آسیب هایی که این اشعه به جشم وارد میکند، شامل:

  • خشکی چشم
  • ناخنک
  • کاهش حس قرنیه
  •  آب مروارید
  • سرطان چشم

رعایت نکات ایمنی برای چشم بسیار مفیداست. استفاده از عینک های دودی درست و با کیفیت تا حدودی از میزان این آسیب به چشم جلوگیری میکند، همچنین قرار نگرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید در ساعاتی از روز که تابش خورشید شدید تر است باعث میشود آسیب کمتری به چشم برسد.

اشعه فرابنفش علاوه بر فوایدی که دارد خطرات بسیاری برای پوست و چشم داد. پس در مقابل نور خورشید تا میتوانید خود را بپوشانید تا مورد آسیب کمتری قرار بگیرید. آشنایی با خطرات باعث میشود تا شما نسبت به نور خورشید و خطرات آن هوشیارتر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام