جوابهای مناسب برای وقتی عصبانی میشویم

حالت شب

عصبانیت هیجانی است که همه ما به آن دچار شده ایم. اما جوابهای مناسب برای وقتی عصبانی میشویم نوع نگاه دیگران را به ما تغییر میدهد. تیم فارسی خوان با ارائه راهکارهای روان شناختی سعی در بالا بردن مهارت های فردی خواننده دارد. اینکه چرا عصبانی میشویم و واکنش و پاسخ درست هنگام عصبانی شدن چیست در این نوشته بیان میشود. عصبانیت دلایل متفاوتی دارد پس جوابهای مناسب به آن هم متفاوت است. این را در نظر داشته باشید که جوابهای موقع عصبانیت تأثیر زیادی بر رضایت یا عدم رضایت ما پس از عصبانیت دارد.

بارها پیش آمده که عصبانی و خشمگین شویم. این طبیعی است. خشم بخش جدانشدنی و هیجانی انسان است. عصبانیت هنگامی بد است که بر ما تسلط پیدا کند و نتوانیم آن را کنترل کنیم یا جواب مناسبی برای آن پیدا کنیم. با پیدا کردن دلایل عصبانیت میتوان جوابهای مناسب حین عصبانی شدن را نیز پیدا کرد.

چه وقتی عصبانی میشویم

خشم نوعی هیجان روحی و عکس‌العمل طبیعی در برابر تهدید ، خطر و … است.

جوابهای مناسب برای وقتی عصبانی میشویم

عصبانیت به ما این اجازه را می‌دهد در شرایط بحرانی از خود دفاع کنیم.

بنابراین عصبانیت برای بقا و پایداری انسان‌ها ضروری و اجتناب ناپذیر است، خشم می‌تواند یک رنجش و ناراحتی زودگذر باشد و یا یک عصبانیت تمام عیار از این رو همواره بین دو حالت جزئی و حاد (جنون) متغیر است. در هر حال پدیده‌ای کاملا طبیعی است و مانند سایر احساسات نشانه سلامت و تندرستی و عواطف انسانی می‌باشد، اما هنگامی که از کنترل خارج شود، می‌تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگوار در محیط کار، روابط شخصی و در تمامی عرصه‌های زندگی شما بوجود آورد. همیشه باید راهی برای از بین بردن عصبانیت پیدا کرد و فقط خودمان می‌توانیم به خودمان کمک کنیم زیرا عصبانیت باعث واکنش‌هایی می‌شود که اثرات آن قابل جبران نیست و برای سلامت بدن بسیار مضر است.

وقتی عصبانی میشویم چه اتفاقی می افتد

خشم چیزی است که آن را احساس می‌کنیم و به هر دلیل وجود دارد و نمی‌توانیم آن را انکار کنیم.

طبق نظر دکتر چارلز اسپیلبرگر، خشم نیز احساسی نظیر سایر احساسات انسان است که با ویژگی‌های روانشناسی اشخاص تغییر می‌کند.

جوابهای مناسب برای وقتی عصبانی میشویم

هنگامی که عصبانی می‌شویم آثار فیزیولوژیک خشم در بدن ظاهر می شود، معلول‌های فیزیکی خشم شامل تند شدن ضربان قلب، افزایش فشار خون و میزان آدرنالین در خون است.

هررئرو (Herrera) خاطرنشان می کند: هنگام تجربه خشم و عصبانیت، ما در مطالعه مشاهده کردیم که افزایش مزیت گوش راست، نشان دهنده فعال شدن بیشتر نیمکره چپ است که از مدل مسیر حرکت انگیزشی پشتیبانی می کند.به عبارت دیگر هنگامی که ما عصبانی میشویم، جواب مغزی نامتقارن ما با انگیزه نزدیکی به محرک هایی که موجب عصبانیت ما می شود و نه با توجه به این که این محرک ها را منفی می دانیم، اندازه گیری می شود. به طور معمول هنگامی که ما عصبانی می شویم نشان می دهد که میل طبیعت به نزدیک شدن به چیزی است که باعث خشم ما شده است تا سعی کند آن را از بین ببرد.

جواب های مناسب برای وقتی عصبانی میشویم

بنابراین خشم به‌خودی خود نه سازنده است و نه مخرب.

بلکه این چگونگی برخورد با آن است که باعث می‌شود افراد بتوانند خشم را به خوبی مدیریت کنند.

مثلا هر وقت عصبانی میشویم بهتر است از قبل موضع خود را مشخص کنیم تا بتوانیم جواب مناسب را پیدا کنیم و هنگام بحث بهترین جواب را بدهیم. در اینصورت هم خود را کنترل کرده اییم و هم حریف را مغلوب میکنیم.

و یا اینکه میتوان جواب مناسب را به صورت شوخی و طنز بیان کرد. این کار باعث می شود جو ناآرام تا حد زیادی به حالت عادی برگردد. مثل این است که همیشه در مقابل حریفمان مسلح باشیم. موفق ترین افراد همیشه کسانی بوده اند که موقع عصبانیت خونسردی خود را حفظ کرده و در عین حال توانسته اند جواب مناسبی در شرایط نا مناسب داشته باشند.

اینکه ما وقت عصبانیت حرفمان را بزنیم مهم نیست. مهم این است که چگونه حرف بزنیم که بعد از آن از خودمان خشمگین یا شرمنده نباشیم. ماهرترین ها معمولاً صحنه عصبی را به صحنه طنز و شوخی تبدیل می کنند. و شاید این بهترین واکنش هم برای ما و هم حریفمان باشد که پس از آرام شدن هم از خودمان خشمگین یا شرمنده نباشیم.

وقتی عصبانی میشویم بدن چه واکنشی دارد

واکنش های بدن در هنگام عصبانیت می تواند اثرات زیر را داشته باشد:

جوابهای مناسب برای وقتی عصبانی میشویم

  • ضربان قلب سریع
  • تنفس سریع تر
  • تنش در سراسر بدن
  • بی سر و پا، قدم زدن و بهره برداری از پاها
  • مشت ها و فک خرد شده
  • عرق کردن و لرزش

این اثرات فیزیکی و واکنش های بدن در هنگام عصبانیت یک وضعیت عصبانی را نشان می دهند. خشم باعث تغییرات عمیق در بدن و در حالت ذهن افراد می شود، وقتی عصبانی میشویم ضربان قلب افزایش یافته

همچنین بخوانید : جذب افراد با ۹ روش جالب

تنش شریانی و تستوسترون بالا میرود، اما سطح کورتیزول کاهش می یابد.

جواب مناسب موقع عصبانیت

جواب این سوال بستگی دارد به اینکه آیا موقع عصبانیت میتوانیم خودمان را کنترل کنیم یا نه.

عصبانیت مهم‌ترین حسی است که شما دارید. وقتی عصبانی می‌شوید، پرچم قرمزی برافراشته‌اید که یعنی چیزی باید تغییر کند؛ وقتی به‌شدت عصبانی هستید، یعنی چیزی هست که همین الان باید تغییر کند.

شهامت داشته باشید

برای کنترل سریع خشم خود، بهترین کار این است که محل وقوع منازعه را ترک کنید.

چشمانتان را ببندید و آرام نفس بکشید و تا ۱۰بشمارید و به چیز دیگری جز مشکل اخیر که باعث عصبانیت شما شده فکر کنید.

ادامه جوابهای مناسب برای موقع عصبانیت

در ادامه جواب های مناسب موارد زیر قابل ذکر است:

جوابهای مناسب برای وقتی عصبانی میشویم

انعطاف به خرج دهید

بپذیرید که همه ما گاهی عصبانی می‌شویم و این حق ماست؛ بنابراین باید راه مناسبی برای مقابله با آن بیابید.

در عصبانیت تصمیم نگیرید

سعی کنید کارهای مهم و تصمیم‌گیری‌هایتان را هنگام عصبانیت انجام ندهید.

 آنها را به زمان دیگری موکول کنید که از لحاظ روحی آرام هستید.  از سرزنش و تفسیرکردن، قضاوت زودهنگام، برچسب‌زدن، تحلیل‌کردن و موعظه‌کردن دیگران خودداری کنید و درخواست‌های خود را به‌طور صریح بیان کنید.

بین احساس و عمل تمایز قائل شوید

وقتی به‌شدت عصبانی هستید، حتما می‌خواهید به گودزیلا تبدیل شوید و هر چیزی را که سر راه‌تان هست، ازبین ببرید، اما باید یک گام به عقب بردارید و پیش از آنکه دست به عمل بزنید، این احساسات را تجربه کنید؛

واکنش‌تان را به‌تأخیر بیندازید

اگر در وضعیتی هستید که امکان ابراز سریع عصبانیت‌تان وجود ندارد، نفس عمیق بکشید. در موقع بازدم، تا ده بشمارید یا عبارتی را که در آرام‌کردن‌تان کمک می‌کند تکرار کنید. این کار را انجام دهید تا دوباره تمرکز خود را به‌دست بیاورید.

 حواس خودتان را پرت کنید

توجه‌تان را به جای دیگری مشغول کنید، این کار به شما کمک می‌کند تا روی زمان حال متمرکز شوید و احساسات‌تان را مرور کنید. امیدواریم این نوشته مورد توجه شما قرار گرفته باشد. میتوانید نظرات خود را در رابطه با این موضوع در قسمت دیدگاهها ارسال و با دیگر کاربران تبادل نظر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام