حقایقی درباره کشور ایسلند

حالت شب

حقایقی درباره کشور ایسلند

ایسلند از مهاجران وایکینگ سده نهم این ناحیه سرچشمه می‌گیرد. ایسلندی‌ها به میراث نیاکان وایکینگ خود افتخار می‌کنند و شجره‌نامه بسیاری از آنان به نخستین مهاجران بازمی‌گردد.این کشور زیبا به سرزمین یخ های جاویدان نیز معروف است.

ایسلند شمالی‌ترین کشور اروپا است، جزیره‌ای در شمال اقیانوس اطلس. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن ریکیاویک است. واحد پول این کشور کرونای ایسلند نام دارد و زبان رسمی آن زبان ایسلندی است. ۹۳٫۳۶ درصد مردم آن را ایسلندی‌ها تشکیل می‌دهند که از تبار ژرمن هستند و مابقی عمدتاً از مهاجران دیگر کشورهای اروپایی هستند. حدود ۸۸ درصد از مردم این کشور مسیحی و بیشترشان پیرو آیین پروتستان هستند.ایسلند که تا قرن بیستم از فقیرترین کشورهای جهان بود در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم با صنعتی کردن ماهیگیری خود و دریافت کمک از طرح مارشال به رفاه دست یافت،و توانست در دههٔ ۱۹۹۰ تبدیل به یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان شود و حتی از لحاظ شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۰۵ رتبهٔ اول را در میان کشورهای جهان به‌دست‌آورد.

ایسلند

ایسلند با مساحت ۱۰۳٬۰۷۰ کیلومتر مربع کمی بزرگتر از کرهٔ جنوبی است و کناره‌های حاشیه‌ای جزیره در جنوب غرب جزیره ایسلند، دوسوم جمعیت این کشور را در خود جای داده‌است. زمین این کشور از نظر آتشفشانی و زمین‌شناختی فعال است و در آن آبفشان‌های بسیار یافت می‌شود و انرژی زمین‌گرمایی نیز در بسیاری از نقاط آن در دسترس است.منطقه ایسلند که کمی پایین‌تر از مدار قطبی واقع شده آب‌وهوای سرد و قطبی دارد ولی حضور جبهه‌هایی از هوای معتدل از سرمای شدید این جزیره کاسته‌است. منطقه داخلی جزیره بیشتر از فلاتی تشکیل شده که با ماسه‌زارها، کوه‌ها و یخچال‌ها پوشیده شده‌است. شمار زیادی از رودخانه‌هایی که از این یخچال‌ها سرچشمه می‌گیرند نیز با گذر از زمین‌های پست‌تر به سوی دریا سرازیر می‌شوند.

حقایقی درباره کشور ایسلند ۱) خصوصیات جالب کشور ایسلند

با بررسی مدارک یافت شده از سال ۱۹۸۸ میلادی، مردم ایسلند به وجود جن و پری اعتقاد دارند. بر اساس نوشته های باقی مانده از آن زمان، جن های آتلانتیک در اندازه های مختلف از چند سانتی متر تا سه متر قد دارند. گاهی پیش می آید که در خانه های چندطبقه ساکن می شوند. اگر شما آن ها را به حال خود رها کنید، به دنبال پیدا کردن کسب و کار خودشان خواهند رفت.تقریبا تمامی برق کشور ایسلند از طریق انرژی هیدروالکتریک و منابع طبیعی آب گرم تامین می شود.تقریبا تمامی برق کشور ایسلند از طریق انرژی هیدروالکتریک و منابع طبیعی آب گرم تامین می شود. در ایسلند کودکان در هوای بسیار سرد در زمستان در بیرون از کافه و رستوران درون کالسکه رها می شوند تا بخوابند.

خانه های ایسلندی

در بیشتر مناطق ایسلند، مردم این کشور نام فامیلی ندارند. فامیلی آن ها را نام پدرانشان به همراه پسوند -دختر یا -پسر تشکیل می دهد.تعداد استخرهای کشور ایسلند به نسبت جمعیت آن بسیار زیاد است. به طوری که می توان گفت بالاترین نرخ استخر (به نسبت جمعیت) در دنیا را دارد.تعداد نویسنده های کشور ایسلند بسیار بیشتر از دیگر کشورهای جهان است.بر اساس گزارش «شادترین کشورهای دنیا»، ایسلند در مقام سوم شادترین کشور دنیا قرار دارد.

حقایقی درباره کشور ایسلند ۲) آب و هوا

ایسلند دارای آب و هوای سرد و قطبی است، اما تا حدی تحت تأثیر جبهه‌هایی از هوای معتدل قرار دارد. جریان‌های آب گرم گلف استریم در کرانه‌های جنوبی ایسلند سبب افزایش نسبی دما و جلوگیری از یخبندان‌های گسترده در زمستان می‌شود. بیش از نیمی از پهناوری جزیرهٔ اصلی ایسلند، فلاتی است که ۴۰۰ متر از سطح دریا بلندی دارد و فاقد پوشش گیاهی چشمگیر است. دوازده درصد پهنهٔ ایسلند پوشیده از یخکوه است، که انباشته‌ای از بارش‌های زمستانی برف در ایسلند هستند.
ک دهم رویهٔ ایسلند پوشیده از بقایای فوران‌های آتشفشانی است که در حدود ده هزار سال گذشته روی داده‌اند. ۲۵ آتشفشان فعال در ایسلند وجود دارند که مهمترین آن‌ها عبارتند از: اورائِفا یوکُل با بلندی ۲۱۱۹ متر، هِلکا با ۱۵۲۰ بلندی متر، و سنائِفِلس یوکُل با بلندی ۱۱۴۶ متر. در حدود ۳۰۰ چاه بخار در کشور پراکنده هستند که منابع بالقوهٔ زمین‌گرمایی به‌شمار می‌آیند و از آن‌ها برای تولید برق و انرژی گرمایی استفاده می‌شود.

آتشفشان های ایسلند

ایسلند دارای نزدیک به ۱۸۰۰ دریاچه است که دریاچهٔ پینگوالاواتن با پهناوری ۸۴ کیلومتر مربع و ژرفای ۱۱۴ متر بزرگترین آن‌هاست. هم‌چنین بیش از ۲۵۰ رودخانه در سطح جزیره جریان دارد که طولانی‌ترین آن‌ها رودخانهٔ پیورسا با ۲۳۷ کیلومتر طول است.

حقایقی درباره کشور ایسلند ۳) غذاهای محبوب مردم ایسلند

غذاهایی مثل شکمبه‌ی گوسفند بلغاری، مغز گوسفند (این یک مورد برای ایرانی‌ها عجیب نیست)، سوپ دم گاو، ماهی فاسد و غذاهای ترش و دودی شده و…!نشان دادن منبع غذایی که مردم می‌خورند کاملاً تحسین شده و منطقی است اما آن ماهی فاسد شبیه هر چیزی هست جز غذا! به نظر فرهنگ غذای ایسلندی نه تنها عجیب بلکه تقریباً منحصربه‌فرد است. به علاوه با وجود اینکه خوردن غذاهای ارزان‌تر و اغلب قسمت‌های نامتعارف حیوانات که اصلاً اشتها‌آور نیستند در ایسلند رایج است، جالب‌تر این است که همه‌ی رستوران‌های اینجا به مهارت خود در خوب درست‌کردن آن‌ها افتخار می‌کنند؛ ایسلندی‌ها از افتضاح بودن غذای سنتی‌شان لذت می‌برند و به نظر خوشحال‌اند!مردم ایسلند همیشه این غذاها را خورده‌اند.

غذای معروف دیگرشان  گوشت کوسه‌ی مانده است تقریباً در هر گوشه از شهر ریکاویک و هر اغذیه‌فروشی پیدا می‌شود. سرآشپز معروف آمریکایی آنتونی بردین درباره‌ی این غذا می‌گوید: ” بدترین، بدمزه‌ترین و چندش‌آورترین چیزی که تا به حال خورده‌ام.  رژیم غذایی مردم این کشور هم در ۳۰ سال گذشته تغییرات زیادی کرده و آن‌ها بیشتر به پیتزاها،‌ انواع پاستا و برگر گرایش پیدا کرده‌اند؛ اما با این همه ایسلند جامعه‌ی کوچکی است که فقط حدود ۳۴۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد و سنت‌های آن‌ها نه تنها یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود بلکه چیزیست که آن‌ّها را به یکدیگر و به گذشته‌شان پیوند می‌دهد.هر سال کریسمس به غذاهای سنتی اختصاص داده شده است؛ که به غیر از ماهی‌های مانده شامل کله‌ی گوسفند آب‌پز، گوشت بره‌ی دود، بافت چربی نهنگ آغشته به شیر ترش و چیزهای دیگر می‌شود. حدود ۲ میلیون گردشگر که هر سال به ایسلند سفر می‌کنند، در ایسلند چشمه‌های آب‌گرم زیادی مثل Blue Lagoon معروف و زمین‌های یخی متعددی وجود دارد اما هیچ کشور دیگری نیست که تاریخ، بقا و سیر تکاملی‌ و توسعه‌اش به این اندازه با سفره‌ی غذایی آن گره خورده باشد.

کوسه فاسد شده

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

  1. خیلی خوب بود. کشور جالبی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام